V MHD jazdíte načierno, koľkokrát ste dostali pokutu?
„Nula.“
Nula? A ako dlho takto cestujete?
„Asi šesť rokov.“
To máte celkom prax. Dávate na zastávkach pozor, kto nastúpi?
„Raz alebo dvakrát som aj utekal. Stalo sa mi aj to, že nastúpili revízori, tak som vystúpil a nasadol do ďalšieho autobusu, no oni tam presadli. Potom som už radšej šiel pešo.“
Nie je takéto cestovanie stresujúce?
„Nie, zvykol som si. Nie je s tým taký problém.“
Striehnete, kto nastúpi.
„Áno, sledujem cestu. Nečítam si knižku v MHD, o to som teda prišiel.“
Cestujete takto každý deň?
„Pracujem nepravidelne, takže nie úplne každý deň, ale viackrát do týždňa.“
Začali ste jazdiť načierno pred šiestimi rokmi, čo bol prvý impulz?
„Boli to revízori. Kupoval som si električenku poctivo a šiel som na maturitu do školy vystresovaný. No cez akademický týždeň, ako som bol doma, mi vypršala električenka. Revízor bol úplne nepríjemný a arogantný.“
Spomínali ste, že ani keď stúpne kvalita MHD, nebudete si kupovať lístky.
„Myslím si, že kvalita MHD šla celkom hore za posledné roky, síce spoje meškajú a obsluha niektorých častí mesta nie je práva ideálna.“
Aký je teda hlavný dôvod, prečo jazdíte načierno?
„Je to snaha ušetriť a druhým dôvodom sú revízori.“
Máte s nimi negatívne skúsenosti?
„Iba negatívne, minule ma síce jeden pozdravil a povedal aj dobrý deň.“
Mali ste aj nejakú fyzickú potýčku s revízorom, napadol vás?
„Nenapadol ma, bránil mi ale napríklad vystúpiť z autobusu. Bol dokonca sám, pričom dopravný podnik tvrdí, že chodia dvaja a aj s SBSkárom.“
V mnohých európskych mestách chodia revízori v uniformách, priznávajú sa k svojej práci.
„Nám by to vyhovovalo (smiech).“
Nemyslíte, že by to mohlo zlepšiť správanie revízorov, na ktoré poukazujete?
„Myslím, že ak niečo dosiahneme, tak možno zlepšenie ich správania. Nie je to síce primárny cieľ, no keď sa to podarí, bude to fajn. Sú rôzne sťažnosti na revízorov, jeden pán aj nedávno písal na blogu, že v noci vysadili jeho dcéru niekde na periférii a nemala sa ako dostať domov, alebo dôchodkyňu pokutovali, lebo si nestihla označiť lístok.“
Nechceli ste diskutovať s dopravným podnikom, rozprávať sa napríklad o revízoroch?
„Nie, to by nikam neviedlo. Dopravný podnik napríklad stále tají náklady na revízorov, na servis okolo lístkov, automaty, predajne a podobne. Neviem, o čom by sme sa teda bavili.“
Na imhd.sk vyšiel článok, ktorý reagoval na vašu skupinu. Píšu tu, že čierni pasažieri nemajú odvahu na skutočnú rebéliu. Hovorí sa tu aj o degradovaní MHD, o možnom škrtaní spojov. Neobávate sa, že budete príčinou zhoršenia hromadnej dopravy?
„Nie, vôbec, keby to bolo na takej masovej úrovni, že by ľudia začali spochybňovať samotnú platbu za verejnú dopravu, museli by s tým robiť niečo iné ako škrtať spoje.“
Čo by vás teda motivovalo, aby ste za MHD platili.
„Asi, aby to bolo lacnejšie ako naše tri eurá mesačne (smiech). Myslím, že by mala byť verejná doprava zadarmo.“
Ako prijímate nových členov, preverujete ich? Nechcel k vám vstúpiť napríklad revízor alebo človek z dopravného podniku?
„Zatiaľ sme takého skúsenosti nemali, máme teraz dvoch nových ľudí skúšobne na tri mesiace.“
O vašej organizovanej skupine čiernych pasažierov Tribus sa teraz dosť písalo v novinách. Hlási sa vám viac ľudí?
„Ozývajú sa nám, no my sme dali von návod, ako sa to robí a chceli by sme, aby si podobné skupiny ľudia zakladali sami. Presne kvôli tej dôvere v skupine.“
Nepropagovali ste to teda preto, že by ste hľadali nových členov?
„Nie, nemalo by to byť masové, teda na úrovni našej skupiny. Ide nám naopak o to, aby sa vytvárali nové autonómne skupiny.“
V rámci skupiny sa poznáte všetci?
„Už sa poznáme.“
Nejde vám teda o zisk z takejto organizácie cestovania?
„Nie, aj to píšeme v našich pravidlách. Mnohí v diskusiách písali, že to robíme pre peniaze, no je to hlúposť. Na tom by sa nedalo zarábať.“
Počet koľko vás je, ste tajili. Neprezradíte ho aspoň približne?
„Nechcem sa k tomu vyjadrovať.“
Na vašej stránke spomínate aj talianske hnutie a autoredukciu cien za elektrinu, potraviny, cestovné. Podporujete to? Chcete zájsť aj do takéhoto niečoho?
„Každý robí to, na čo má. Nerozmýšľali sme o tom ako skupina. Za seba však chcem povedať, že je to legitímna odpoveď na zdražovanie.“
Prečo to teda máte na stránke?
„Ako inšpiráciu. V Taliansku bolo v 70. rokoch vlna štrajkov a vydobyli si vyššie platy, no zvýšením cien za elektrinu, dopravu či potraviny vlastne o tieto peniaze prišli, akoby zbytočne štrajkovali.“
Dopravný podnik sa obával, že vaše hnutie môže viesť až k takýmto extrémom.
„Neviem momentálne posúdiť, k čomu to bude viesť (smiech).“
Je členom Tribusu aj učiteľ?
„On nie je členom, len jazdí načierno. Nie je členom, lebo keď chodí ráno do školy, kúpi si lístok, lebo vraj ako by to vyzeralo, keby ho chytili pred žiakmi. Keď ide ale neskôr z roboty, tak cestuje načierno. Nie je z Bratislavy a keby tu nebýval u rodiny, tak z platu 400 euro čistého by si nemohol zaplatiť nájomné aj jedlo aj všetko. Mali sme všelijakých členov, predavačov i zdravotníka sme mali. Píšu nám však aj učitelia, že nás podporujú alebo nám napísala jedna asi 50-ročná sekretárka, že aj ona jazdí načierno, lebo inak z jej platu ani nemôže.“
Prečítaj si viac o skupine Tribus