SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

V MHD cestujú načierno, platia si poistenie proti pokute

V MHD cestuje organizovaná skupina čiernych pasažierov.

Revízori chodia v sprievode SBSky.Revízori chodia v sprievode SBSky. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Načierno v MHD jazdí aj učiteľ, pre nízky plat. Polícia necháva skupinu na Dopravný podnik, ten o nej nechce hovoriť.

info
Ako fungujú
Tribus
  • členovia platia na mesiac poplatok 3 eurá,
  • pri polročnom predplatnom majú zľavu, keď nezaplatí členstvo končí automaticky;

  • prijímanie nových členov je obmedzené – po „skúšobnej dobe“ na dvoch ľudí za tri mesiace;
  • poplatky vyberajú osobne;
  • na pokutu sa členovia skladajú z poplatkov, chytený platí spoluúčasť – predplatením členského na ďalšie mesiace.

BRATISLAVA. Nekupujú si lístky na MHD a hovoria, že je nekvalitná. Fotia si revízorov a poznajú aj miesta, kde najčastejšie nastupujú. O prípadnú pokutu sa delia v skupine.

S mestskou dopravou v Bratislave takto jazdí organizovaná skupina čiernych pasažierov, ktorá si hovorí Tribus.

Namiesto električenky či cestovných lístkov neplatia Dopravnému podniku, ale Tribusu členské poplatky – mesačne tri eurá.

Hovoria, že ide o akési poistenie proti pokute. Členské a aj pravidlá v organizácii majú vraj nastavené tak, aby na jazde bez lístka neprerábali. Zároveň však tvrdia, že nie sú ani v zisku.

Organizáciu čiernych pasažierov si všimol Český rozhlas.

Podobné hnutia fungujú aj vo Švédsku, v Poľsku či vo Francúzsku.

Načierno jazdí aj učiteľ

„Tribus v Bratislave funguje asi dva roky, možno o niečo dlhšie,“ hovorí pre SME Ivan z utajovanej skupiny. Koľko majú členov, prezradiť nechce. O systéme rozprávali pre Český rozhlas ďalší dvaja členovia, všetci chcú zostať anonymní.

Ivan hovorí, že chce ušetriť, viacerí členovia skupiny podľa neho zarábajú málo. „Keď nikoho netrápi, kde vezmem na lístok, mňa netrápi, čo na to Dopravný podnik,“ hovorí Ivan.

Načierno takto jazdia podľa Ivana študenti či ľudia, ktorí pracujú na dohodu, ale napríklad aj stredoškolský učiteľ. „Vyštudoval vysokú školu, vzdeláva deti. Dostáva mesačne tabuľkový plat niečo nad štyristo eur v čistom. Dať mesačne za električenku 25 eur je veľa.“

Na pokutu sa skladajú

Tribus má aj mapu miest, kde revízori do spojov nastupujú najčastejšie, kade sa pohybujú.

V internetovej galérii sú zasa fotografie revízorov. „Poznáme tie tváre naspamäť, nové sa rýchlo dozvieme. Keď máme ich fotky a vieme, kde ich stretnúť, stačí mať už len otvorené oči a vedieť včas vystúpiť,“ opisuje pravidelný čierny pasažier.

Fotky posielajú aj platiaci cestujúci, najčastejšie, keď sa stretnú s arogantným správaním revízorov.

Ak čierneho pasažiera z Tribusu revízor predsa chytí, pokutu mu preplatia z vyzbieraných peňazí. Tie chodí osobne zbierať jeden z členov.

Prichytený však musí klubu zaplatiť spoluúčasť, čiže predplatiť si ďalšie štyri mesiace v Tribuse – 12-eurové poistenie proti revízorom.

Dopravca mlčí

Dopravný podnik sa k organizovaným čiernym pasažierom vyjadrovať nechcel.

Tribus vraví, že od dopravcu ich zatiaľ nikto nekontaktoval. „Neviem, o čom by sme sa bavili,“ vraví Ivan.

Bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková vraví, že čiernych pasažierov polícia nerieši, keďže porušujú prepravný poriadok Dopravného podniku. „Riešenie je v kompetencii Dopravného podniku.“

Fotky na webe

Fotografie revízorov na webe nie sú novinkou. Pred dvomi rokmi sa galéria bratislavských revízorov objavila na Facebooku, už tam nie je. Revízori chceli vtedy jej autorov žalovať pre ochranu osobnosti, Dopravný podnik zvažoval aj trestné oznámenie, len nevedel na koho.

Cestovné v bratislavskej MHD zdraželo vlani v lete. Základný 15-minútový lístok stojí 70 centov, hodinový je za 90.

Električenka na mesiac vyjde niekoľkonásobne viac ako členské v Tribuse, stojí 25 eur, na rok 250 eur. Ceny električeniek chce mesto každoročne zvyšovať o infláciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 009
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 916
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 012
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 881
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 685
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 387
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 664
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 566
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 550
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu