SME

V MHD cestujú načierno, platia si poistenie proti pokute

V MHD cestuje organizovaná skupina čiernych pasažierov.

Revízori chodia v sprievode SBSky.Revízori chodia v sprievode SBSky. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Načierno v MHD jazdí aj učiteľ, pre nízky plat. Polícia necháva skupinu na Dopravný podnik, ten o nej nechce hovoriť.

info

Ako fungujú

Tribus

  • členovia platia na mesiac poplatok 3 eurá,
  • pri polročnom predplatnom majú zľavu, keď nezaplatí členstvo končí automaticky;

    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou

  • prijímanie nových členov je obmedzené – po „skúšobnej dobe“ na dvoch ľudí za tri mesiace;
  • poplatky vyberajú osobne;
  • na pokutu sa členovia skladajú z poplatkov, chytený platí spoluúčasť – predplatením členského na ďalšie mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Nekupujú si lístky na MHD a hovoria, že je nekvalitná. Fotia si revízorov a poznajú aj miesta, kde najčastejšie nastupujú. O prípadnú pokutu sa delia v skupine.

S mestskou dopravou v Bratislave takto jazdí organizovaná skupina čiernych pasažierov, ktorá si hovorí Tribus.

Namiesto električenky či cestovných lístkov neplatia Dopravnému podniku, ale Tribusu členské poplatky – mesačne tri eurá.

Hovoria, že ide o akési poistenie proti pokute. Členské a aj pravidlá v organizácii majú vraj nastavené tak, aby na jazde bez lístka neprerábali. Zároveň však tvrdia, že nie sú ani v zisku.

Organizáciu čiernych pasažierov si všimol Český rozhlas.

Podobné hnutia fungujú aj vo Švédsku, v Poľsku či vo Francúzsku.

Načierno jazdí aj učiteľ

„Tribus v Bratislave funguje asi dva roky, možno o niečo dlhšie,“ hovorí pre SME Ivan z utajovanej skupiny. Koľko majú členov, prezradiť nechce. O systéme rozprávali pre Český rozhlas ďalší dvaja členovia, všetci chcú zostať anonymní.

SkryťVypnúť reklamu

Ivan hovorí, že chce ušetriť, viacerí členovia skupiny podľa neho zarábajú málo. „Keď nikoho netrápi, kde vezmem na lístok, mňa netrápi, čo na to Dopravný podnik,“ hovorí Ivan.

Načierno takto jazdia podľa Ivana študenti či ľudia, ktorí pracujú na dohodu, ale napríklad aj stredoškolský učiteľ. „Vyštudoval vysokú školu, vzdeláva deti. Dostáva mesačne tabuľkový plat niečo nad štyristo eur v čistom. Dať mesačne za električenku 25 eur je veľa.“

Na pokutu sa skladajú

Tribus má aj mapu miest, kde revízori do spojov nastupujú najčastejšie, kade sa pohybujú.

V internetovej galérii sú zasa fotografie revízorov. „Poznáme tie tváre naspamäť, nové sa rýchlo dozvieme. Keď máme ich fotky a vieme, kde ich stretnúť, stačí mať už len otvorené oči a vedieť včas vystúpiť,“ opisuje pravidelný čierny pasažier.

SkryťVypnúť reklamu

Fotky posielajú aj platiaci cestujúci, najčastejšie, keď sa stretnú s arogantným správaním revízorov.

Ak čierneho pasažiera z Tribusu revízor predsa chytí, pokutu mu preplatia z vyzbieraných peňazí. Tie chodí osobne zbierať jeden z členov.

Prichytený však musí klubu zaplatiť spoluúčasť, čiže predplatiť si ďalšie štyri mesiace v Tribuse – 12-eurové poistenie proti revízorom.

Dopravca mlčí

Dopravný podnik sa k organizovaným čiernym pasažierom vyjadrovať nechcel.

Tribus vraví, že od dopravcu ich zatiaľ nikto nekontaktoval. „Neviem, o čom by sme sa bavili,“ vraví Ivan.

Bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková vraví, že čiernych pasažierov polícia nerieši, keďže porušujú prepravný poriadok Dopravného podniku. „Riešenie je v kompetencii Dopravného podniku.“

Fotky na webe

Fotografie revízorov na webe nie sú novinkou. Pred dvomi rokmi sa galéria bratislavských revízorov objavila na Facebooku, už tam nie je. Revízori chceli vtedy jej autorov žalovať pre ochranu osobnosti, Dopravný podnik zvažoval aj trestné oznámenie, len nevedel na koho.

Cestovné v bratislavskej MHD zdraželo vlani v lete. Základný 15-minútový lístok stojí 70 centov, hodinový je za 90.

Električenka na mesiac vyjde niekoľkonásobne viac ako členské v Tribuse, stojí 25 eur, na rok 250 eur. Ceny električeniek chce mesto každoročne zvyšovať o infláciu.

Revízorov aj dopravný podnik v minulosti znepokojovala galéria revízorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Praskajúca stena nie je len estetický problém. Čo je za tým?
  3. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  4. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  1. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  2. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  6. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 642
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 013
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 989
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 972
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 745
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 692
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 470
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 634
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 226
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 008
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 8 374
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 767
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 430
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 6 162
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 574
  8. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje! 3 726
  1. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  2. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  3. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  4. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  5. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  6. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  7. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
SkryťZatvoriť reklamu