SME

V MHD cestujú načierno, platia si poistenie proti pokute

V MHD cestuje organizovaná skupina čiernych pasažierov.

Revízori chodia v sprievode SBSky.Revízori chodia v sprievode SBSky. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Načierno v MHD jazdí aj učiteľ, pre nízky plat. Polícia necháva skupinu na Dopravný podnik, ten o nej nechce hovoriť.

info

Ako fungujú

Tribus

  • členovia platia na mesiac poplatok 3 eurá,
  • pri polročnom predplatnom majú zľavu, keď nezaplatí členstvo končí automaticky;

    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou

  • prijímanie nových členov je obmedzené – po „skúšobnej dobe“ na dvoch ľudí za tri mesiace;
  • poplatky vyberajú osobne;
  • na pokutu sa členovia skladajú z poplatkov, chytený platí spoluúčasť – predplatením členského na ďalšie mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Nekupujú si lístky na MHD a hovoria, že je nekvalitná. Fotia si revízorov a poznajú aj miesta, kde najčastejšie nastupujú. O prípadnú pokutu sa delia v skupine.

S mestskou dopravou v Bratislave takto jazdí organizovaná skupina čiernych pasažierov, ktorá si hovorí Tribus.

Namiesto električenky či cestovných lístkov neplatia Dopravnému podniku, ale Tribusu členské poplatky – mesačne tri eurá.

Hovoria, že ide o akési poistenie proti pokute. Členské a aj pravidlá v organizácii majú vraj nastavené tak, aby na jazde bez lístka neprerábali. Zároveň však tvrdia, že nie sú ani v zisku.

Organizáciu čiernych pasažierov si všimol Český rozhlas.

Podobné hnutia fungujú aj vo Švédsku, v Poľsku či vo Francúzsku.

Načierno jazdí aj učiteľ

„Tribus v Bratislave funguje asi dva roky, možno o niečo dlhšie,“ hovorí pre SME Ivan z utajovanej skupiny. Koľko majú členov, prezradiť nechce. O systéme rozprávali pre Český rozhlas ďalší dvaja členovia, všetci chcú zostať anonymní.

SkryťVypnúť reklamu

Ivan hovorí, že chce ušetriť, viacerí členovia skupiny podľa neho zarábajú málo. „Keď nikoho netrápi, kde vezmem na lístok, mňa netrápi, čo na to Dopravný podnik,“ hovorí Ivan.

Načierno takto jazdia podľa Ivana študenti či ľudia, ktorí pracujú na dohodu, ale napríklad aj stredoškolský učiteľ. „Vyštudoval vysokú školu, vzdeláva deti. Dostáva mesačne tabuľkový plat niečo nad štyristo eur v čistom. Dať mesačne za električenku 25 eur je veľa.“

Na pokutu sa skladajú

Tribus má aj mapu miest, kde revízori do spojov nastupujú najčastejšie, kade sa pohybujú.

V internetovej galérii sú zasa fotografie revízorov. „Poznáme tie tváre naspamäť, nové sa rýchlo dozvieme. Keď máme ich fotky a vieme, kde ich stretnúť, stačí mať už len otvorené oči a vedieť včas vystúpiť,“ opisuje pravidelný čierny pasažier.

SkryťVypnúť reklamu

Fotky posielajú aj platiaci cestujúci, najčastejšie, keď sa stretnú s arogantným správaním revízorov.

Ak čierneho pasažiera z Tribusu revízor predsa chytí, pokutu mu preplatia z vyzbieraných peňazí. Tie chodí osobne zbierať jeden z členov.

Prichytený však musí klubu zaplatiť spoluúčasť, čiže predplatiť si ďalšie štyri mesiace v Tribuse – 12-eurové poistenie proti revízorom.

Dopravca mlčí

Dopravný podnik sa k organizovaným čiernym pasažierom vyjadrovať nechcel.

Tribus vraví, že od dopravcu ich zatiaľ nikto nekontaktoval. „Neviem, o čom by sme sa bavili,“ vraví Ivan.

Bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková vraví, že čiernych pasažierov polícia nerieši, keďže porušujú prepravný poriadok Dopravného podniku. „Riešenie je v kompetencii Dopravného podniku.“

Fotky na webe

Fotografie revízorov na webe nie sú novinkou. Pred dvomi rokmi sa galéria bratislavských revízorov objavila na Facebooku, už tam nie je. Revízori chceli vtedy jej autorov žalovať pre ochranu osobnosti, Dopravný podnik zvažoval aj trestné oznámenie, len nevedel na koho.

Cestovné v bratislavskej MHD zdraželo vlani v lete. Základný 15-minútový lístok stojí 70 centov, hodinový je za 90.

Električenka na mesiac vyjde niekoľkonásobne viac ako členské v Tribuse, stojí 25 eur, na rok 250 eur. Ceny električeniek chce mesto každoročne zvyšovať o infláciu.

Revízorov aj dopravný podnik v minulosti znepokojovala galéria revízorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 362
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 8 371
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 892
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 127
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 698
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 884
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 519
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 364
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 34 825
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 165
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 525
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 791
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 911
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 937
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 728
  8. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 5 613
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťZatvoriť reklamu