V MHD cestujú načierno, platia si poistenie proti pokute

V MHD cestuje organizovaná skupina čiernych pasažierov.

Revízori chodia v sprievode SBSky.Revízori chodia v sprievode SBSky.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Načierno v MHD jazdí aj učiteľ, pre nízky plat. Polícia necháva skupinu na Dopravný podnik, ten o nej nechce hovoriť.

info
Ako fungujú
Tribus
  • členovia platia na mesiac poplatok 3 eurá,
  • pri polročnom predplatnom majú zľavu, keď nezaplatí členstvo končí automaticky;

  • prijímanie nových členov je obmedzené – po „skúšobnej dobe“ na dvoch ľudí za tri mesiace;
  • poplatky vyberajú osobne;
  • na pokutu sa členovia skladajú z poplatkov, chytený platí spoluúčasť – predplatením členského na ďalšie mesiace.

BRATISLAVA. Nekupujú si lístky na MHD a hovoria, že je nekvalitná. Fotia si revízorov a poznajú aj miesta, kde najčastejšie nastupujú. O prípadnú pokutu sa delia v skupine.

S mestskou dopravou v Bratislave takto jazdí organizovaná skupina čiernych pasažierov, ktorá si hovorí Tribus.

Namiesto električenky či cestovných lístkov neplatia Dopravnému podniku, ale Tribusu členské poplatky – mesačne tri eurá.

Hovoria, že ide o akési poistenie proti pokute. Členské a aj pravidlá v organizácii majú vraj nastavené tak, aby na jazde bez lístka neprerábali. Zároveň však tvrdia, že nie sú ani v zisku.

Organizáciu čiernych pasažierov si všimol Český rozhlas.

Podobné hnutia fungujú aj vo Švédsku, v Poľsku či vo Francúzsku.

Načierno jazdí aj učiteľ

„Tribus v Bratislave funguje asi dva roky, možno o niečo dlhšie,“ hovorí pre SME Ivan z utajovanej skupiny. Koľko majú členov, prezradiť nechce. O systéme rozprávali pre Český rozhlas ďalší dvaja členovia, všetci chcú zostať anonymní.

Ivan hovorí, že chce ušetriť, viacerí členovia skupiny podľa neho zarábajú málo. „Keď nikoho netrápi, kde vezmem na lístok, mňa netrápi, čo na to Dopravný podnik,“ hovorí Ivan.

Načierno takto jazdia podľa Ivana študenti či ľudia, ktorí pracujú na dohodu, ale napríklad aj stredoškolský učiteľ. „Vyštudoval vysokú školu, vzdeláva deti. Dostáva mesačne tabuľkový plat niečo nad štyristo eur v čistom. Dať mesačne za električenku 25 eur je veľa.“

Na pokutu sa skladajú

Tribus má aj mapu miest, kde revízori do spojov nastupujú najčastejšie, kade sa pohybujú.

V internetovej galérii sú zasa fotografie revízorov. „Poznáme tie tváre naspamäť, nové sa rýchlo dozvieme. Keď máme ich fotky a vieme, kde ich stretnúť, stačí mať už len otvorené oči a vedieť včas vystúpiť,“ opisuje pravidelný čierny pasažier.

Fotky posielajú aj platiaci cestujúci, najčastejšie, keď sa stretnú s arogantným správaním revízorov.

Ak čierneho pasažiera z Tribusu revízor predsa chytí, pokutu mu preplatia z vyzbieraných peňazí. Tie chodí osobne zbierať jeden z členov.

Prichytený však musí klubu zaplatiť spoluúčasť, čiže predplatiť si ďalšie štyri mesiace v Tribuse – 12-eurové poistenie proti revízorom.

Dopravca mlčí

Dopravný podnik sa k organizovaným čiernym pasažierom vyjadrovať nechcel.

Tribus vraví, že od dopravcu ich zatiaľ nikto nekontaktoval. „Neviem, o čom by sme sa bavili,“ vraví Ivan.

Bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková vraví, že čiernych pasažierov polícia nerieši, keďže porušujú prepravný poriadok Dopravného podniku. „Riešenie je v kompetencii Dopravného podniku.“

Fotky na webe

Fotografie revízorov na webe nie sú novinkou. Pred dvomi rokmi sa galéria bratislavských revízorov objavila na Facebooku, už tam nie je. Revízori chceli vtedy jej autorov žalovať pre ochranu osobnosti, Dopravný podnik zvažoval aj trestné oznámenie, len nevedel na koho.

Cestovné v bratislavskej MHD zdraželo vlani v lete. Základný 15-minútový lístok stojí 70 centov, hodinový je za 90.

Električenka na mesiac vyjde niekoľkonásobne viac ako členské v Tribuse, stojí 25 eur, na rok 250 eur. Ceny električeniek chce mesto každoročne zvyšovať o infláciu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 823
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 779
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 19 786
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 320
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 914
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 662
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 878
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 5 076
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 967
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 687