SME
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

V MHD cestujú načierno, platia si poistenie proti pokute

V MHD cestuje organizovaná skupina čiernych pasažierov.

Revízori chodia v sprievode SBSky.Revízori chodia v sprievode SBSky. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Načierno v MHD jazdí aj učiteľ, pre nízky plat. Polícia necháva skupinu na Dopravný podnik, ten o nej nechce hovoriť.

info
Ako fungujú
Tribus
  • členovia platia na mesiac poplatok 3 eurá,
  • pri polročnom predplatnom majú zľavu, keď nezaplatí členstvo končí automaticky;

  • prijímanie nových členov je obmedzené – po „skúšobnej dobe“ na dvoch ľudí za tri mesiace;
  • poplatky vyberajú osobne;
  • na pokutu sa členovia skladajú z poplatkov, chytený platí spoluúčasť – predplatením členského na ďalšie mesiace.

BRATISLAVA. Nekupujú si lístky na MHD a hovoria, že je nekvalitná. Fotia si revízorov a poznajú aj miesta, kde najčastejšie nastupujú. O prípadnú pokutu sa delia v skupine.

S mestskou dopravou v Bratislave takto jazdí organizovaná skupina čiernych pasažierov, ktorá si hovorí Tribus.

Namiesto električenky či cestovných lístkov neplatia Dopravnému podniku, ale Tribusu členské poplatky – mesačne tri eurá.

Hovoria, že ide o akési poistenie proti pokute. Členské a aj pravidlá v organizácii majú vraj nastavené tak, aby na jazde bez lístka neprerábali. Zároveň však tvrdia, že nie sú ani v zisku.

Organizáciu čiernych pasažierov si všimol Český rozhlas.

Podobné hnutia fungujú aj vo Švédsku, v Poľsku či vo Francúzsku.

Načierno jazdí aj učiteľ

„Tribus v Bratislave funguje asi dva roky, možno o niečo dlhšie,“ hovorí pre SME Ivan z utajovanej skupiny. Koľko majú členov, prezradiť nechce. O systéme rozprávali pre Český rozhlas ďalší dvaja členovia, všetci chcú zostať anonymní.

Ivan hovorí, že chce ušetriť, viacerí členovia skupiny podľa neho zarábajú málo. „Keď nikoho netrápi, kde vezmem na lístok, mňa netrápi, čo na to Dopravný podnik,“ hovorí Ivan.

Načierno takto jazdia podľa Ivana študenti či ľudia, ktorí pracujú na dohodu, ale napríklad aj stredoškolský učiteľ. „Vyštudoval vysokú školu, vzdeláva deti. Dostáva mesačne tabuľkový plat niečo nad štyristo eur v čistom. Dať mesačne za električenku 25 eur je veľa.“

Na pokutu sa skladajú

Tribus má aj mapu miest, kde revízori do spojov nastupujú najčastejšie, kade sa pohybujú.

V internetovej galérii sú zasa fotografie revízorov. „Poznáme tie tváre naspamäť, nové sa rýchlo dozvieme. Keď máme ich fotky a vieme, kde ich stretnúť, stačí mať už len otvorené oči a vedieť včas vystúpiť,“ opisuje pravidelný čierny pasažier.

Fotky posielajú aj platiaci cestujúci, najčastejšie, keď sa stretnú s arogantným správaním revízorov.

Ak čierneho pasažiera z Tribusu revízor predsa chytí, pokutu mu preplatia z vyzbieraných peňazí. Tie chodí osobne zbierať jeden z členov.

Prichytený však musí klubu zaplatiť spoluúčasť, čiže predplatiť si ďalšie štyri mesiace v Tribuse – 12-eurové poistenie proti revízorom.

Dopravca mlčí

Dopravný podnik sa k organizovaným čiernym pasažierom vyjadrovať nechcel.

Tribus vraví, že od dopravcu ich zatiaľ nikto nekontaktoval. „Neviem, o čom by sme sa bavili,“ vraví Ivan.

Bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková vraví, že čiernych pasažierov polícia nerieši, keďže porušujú prepravný poriadok Dopravného podniku. „Riešenie je v kompetencii Dopravného podniku.“

Fotky na webe

Fotografie revízorov na webe nie sú novinkou. Pred dvomi rokmi sa galéria bratislavských revízorov objavila na Facebooku, už tam nie je. Revízori chceli vtedy jej autorov žalovať pre ochranu osobnosti, Dopravný podnik zvažoval aj trestné oznámenie, len nevedel na koho.

Cestovné v bratislavskej MHD zdraželo vlani v lete. Základný 15-minútový lístok stojí 70 centov, hodinový je za 90.

Električenka na mesiac vyjde niekoľkonásobne viac ako členské v Tribuse, stojí 25 eur, na rok 250 eur. Ceny električeniek chce mesto každoročne zvyšovať o infláciu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  2. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  3. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  4. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  5. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  6. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  7. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  8. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 394
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 747
  3. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 182
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 9 126
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 805
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 490
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 914
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 552
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 312
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 440
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 245
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 576
  5. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 507
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 318
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 584
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 526
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu