SME
Nedeľa, 2. apríl, 2023 | Meniny má Zita

Výstavba bratislavskej hlavnej stanice sa môže opäť posunúť

Na prestavbu hlavnej stanice chýbajú firme povolenia aj pozemky. Mesto chce diskutovať.

Novú stanicu má živiť nákupné centrum. O jej zmene bude verejná diskusia.Novú stanicu má živiť nákupné centrum. O jej zmene bude verejná diskusia. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA TRANSPROJEKT)
info
Plány
Predstaničné námestie
  • obchodné centrum– asi 150 obchodov, tenisové kurty na streche;
  • administratívne centrum;
  • nová staničná hala;
  • tunel pre električky;
  • mimoúrovňové križovatky;

BRATISLAVA. Prestavbu bratislavskej hlavnej stanice plánujú už desať rokov a len pri plánoch môže ešte dlhší čas aj ostať.

Firma Transprojekt, ktorá chce stanicu prerobiť a postaviť tu nákupné centrum, tunel pre električky či nadjazd pre autá, stále nemá pozemky, ktoré im predal ešte bývalý primátor Andrej Ďurkovský. Ten s firmou tesne pred svojím odchodom uzavrel zmluvu o budúcej zmluve.

Terajší primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) chce pred odovzdaním pozemkov investorovi nielen verejnú diskusiu o projekte Predstaničné námestie, ale k pozemkom sa majú vyjadriť opäť aj mestskí poslanci.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy vraví, že pozemky nemôžu odovzdať, lebo v zmluve o budúcej zmluve nie je jasné, ako bude upravený majetkový vzťah k pozemkom. „Chceme, aby to bolo čisté a aby to nemohol úrad spochybniť,“ dodal Andrassy.

Investor: Primátor neguje právne akty

Hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová vraví, že primátor Ftáčnik nestojí pred novým projektom, ale pred projektom, ktorý mestské zastupiteľstvo schválilo už dvakrát – v roku 2000 a aj v roku 2006.

„Ak dnes primátor tvrdí, že chce opätovne hlasovať o projekte na pôde zastupiteľstva, akoby tým nebral do úvahy už realizovane právne akty, zmluvy a dohody svojich predchodcov, ktorí projekt podporili,“ vraví Adamová. „Každé nové hlasovanie o projekte dosiaľ znamenalo asi dvojročný časový sklz.“

Adamová dodáva, že mesto práve na základe zmluvy o budúcej zmluve získalo 365-tisíc eur. „Je to prvá časť dohodnutej kúpnej ceny. Mesto chce teda opätovne rokovať o projekte, ktorý už bol mestským zastupiteľstvom v minulosti dvakrát schválený a peniaze z projektu mesto bez problémov použilo".

Čakajú aj električky

Verejnú diskusiu o Predstaničnom námestí chce mesto zorganizovať koncom mesiaca, o pozemkoch majú poslanci rokovať podľa Andrassyho na letnom zastupiteľstve.

Adamová vraví, že investor neodmieta účasť na prezentácii projektu a hlasovaní v zastupiteľstve. „V súvislosti s uzatvorenými dohodami je však dôležité, aby si všetky zainteresovane strany zvážili dôsledky prípadného negatívneho rozhodnutia zastupiteľstva.“

Verejné prerokovanie je podľa hovorkyne podstatné pri začiatočnej fáze projektu. „V čase, keď je vydane právoplatné územné rozhodnutie, ktoré presne stanovuje maximálny možný rozsah projektu, je to vracanie sa takmer na začiatok.“

Andrassy pripomenul, že aj verejná diskusia o Vydrici bola v čase, keď mal projekt vydané územné rozhodnutie. Mesto bude podľa hovorcu trvať napríklad na tom, aby v prvej fáze prestavby stanice zrekonštruoval investor električkovú trať.

Dnes električky na hlavnú stanicu nejazdia. Dopravný podnik trať vlani v novembri odstavil pre havarijný stav trate, opravovať trať nebude, lebo rekonštrukcia má byť súčasťou meškajúcej prestavby hlavnej stanice.

Jej základom má byť nákupné centrum so 150 obchodmi, zmeniť sa má aj doprava na frekventovanej Šancovej ulici. Električky majú jazdiť tunelom, autá nadjazdom.

Na výstavbu stanice firme Transprojekt nechýbajú len pozemky, ale aj stavebné povolenia. Potrebujú asi 30 povolení od piatich rôznych stavebných úradov.

Územné konanie a vydanie územného rozhodnutia na projekt trvalo na staromestskom úrade štyri roky.

Prechádzka novou staničnou halou - dá sa vyskúšať na tejto stránke.

model_res.jpg

Pri rekonštrukcii sa má odkryť pôvodná budova stanice od maďarského architekta Ferenca Pfaffa, za komunizmu ju prekryla oceľová prístavba. Na fotografii model.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

elektricky_res.jpg

Električky nejazdia už od novembra minulého roku.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  7. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  3. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  4. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  5. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  8. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 35 391
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 520
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 936
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 399
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 404
  6. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 5 750
  7. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023 4 880
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 746
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 46 692
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 21 467
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 674
  4. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 871
  5. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 769
  6. Radko Mačuha: Ulica bez duše (cyklus Bratislavská krutosť) 4 271
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 236
  8. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 3 892
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  2. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu