SME
Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Hlavnú stanicu robia ako barter, zeleň mizne

Prestavba hlavnej stanice sa ani po desiatich rokoch nezačala. Zeleň už mizne

Predstaničné námestie. Výškový hotel pri staničnej hale zatiaľ stavať neplánujú.Predstaničné námestie. Výškový hotel pri staničnej hale zatiaľ stavať neplánujú. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA TRANSPROJEKT)

Električky pôjdu pod zem, autá nadjazdmi, to všetko do roku 2016, sľubuje o novej stanici investor.

info
Plány
Predstaničné námestie
  • obchodné centrum – asi 150 obchodov, tenisové kurty na streche;
  • administratívne centrum;
  • nová staničná hala;
  • tunel pre električky;
  • mimoúrovňové križovatky;

BRATISLAVA. Celá prestavba hlavnej stanice a námestia pred ňou na asi šiestich hektároch, ktorá sa plánuje už viac než desať rokov, má trvať 24 až 30 mesiacov.

Na projekt však treba asi tridsať stavebných povolení od piatich rôznych stavebných úradov. Generálny súhlas na projekt dáva bratislavské Staré Mesto. Staromestský hovorca Tomáš Halán povedal, že stavebné konanie na úrade ešte neprebieha. „Konanie o vydaní stavebného povolenia sa začína dňom podania návrhu stavebníka,“ povedal Halán.

To sa však podľa neho ešte nestalo.

Územné konanie a vydanie územného rozhodnutia na projekt trvalo na staromestskom úrade štyri roky.

Za prestavbou Predstaničného námestia stojí firma Transprojekt. S projektom začali už v roku 2001, ak by rekonštrukciu nestihli do konca roku 2016, prišli by o peniaze. Konateľ Transprojektu Igor Ballo hovorí, že prestavba sa dá v pohode stihnúť.

„Inak prídeme o 365-tisíc eur za pozemky, 675-tisíc eur, čo sme dali magistrátu na nájomnom, a okolo 500-tisíc eur na nájom železniciam.“

Pri hlavnej stanici vznikne nový dopravný uzol, električky tam budú jazdiť tunelom, autá zas novou mimoúrovňovou križovatkou nad frekventovanou Šancovou ulicou.

A základom novej stanice bude nákupné centrum asi so 150 obchodmi, na jeho streche tenisové kurty. To všetko sľubuje Igor Ballo. „Hlavné by malo byť nákupné centrum, ktoré zaplatí všetko."

Vlaky budú jazdiť ďalej

info
Čo nebude
Predstaničné námestie
stavať nebudú:
  • v prvej a možno ani druhej etape - hotel pri stanici;
  • druhú administratívnu budovu;
  • menšie budovy pri stanici.

Veľký pozemok so stanicou, s frekventovanými zastávkami MHD chcú meniť na etapy.

Veľká prestavba vraj stanicu nezavrie a nepresunie cestujúcich na stanicu Nové Mesto. Ballo vraví, že zákaz prerušenia prevádzky stanice je v podmienkach prestavby. „Medzi prvými musíme tiež budovať novú staničnú halu.“

Dana Šinková, z komunikačného odboru Generálneho riaditeľstva železníc, hovorí, že rekonštrukcia nebude zasahovať do nástupíšť. „Nedôjde k výraznému presmerovaniu vlakov.“

Prvé zmeny už na stanici vidieť – kopček nad Pražskou pod Múzeom dopravy je už od stromov oholený. Nerúbala ich firma Transprojekt, ale železnice. „V ochrannom území železníc môžu vykonávať výrub,“ povedal hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

„Železnice tu vyrezávajú porasty, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť premávky na Pražskej. Ide o porasty nakláňajúce sa na cestu a trolejbusové vedenie, ako aj porasty ohrozujúce osoby pohybujúce sa v tomto priestore,“ povedala Dana Šinková zo ŽSR.

svahprazska_res.jpg

Svah nad Pražskou dnes.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Veľký výrub

Transprojekt má navyše povolenie na výrub iných 630 stromov. Dostal ho už v roku 2006 a je časovo neobmedzené. „Je nadviazané na viaceré ďalšie kroky, napríklad na vydanie stavebného povolenia,“ povedal Halán.

Ochranári sa proti výraznému výrubu odvolali, obvodný úrad životného prostredia to zamietol.

„Na začiatku bolo sedemsto stromov, dnes sa hovorí o šesťsto stromoch, lebo sa niekde stratilo asi sto stromov a nikto nevie, kde,“ hovorí Ballo. Štúdie podľa neho ukazujú, že z tých, čo zostali, je zdravých len desať stromov. Tie sľubuje presadiť.

Ochranárka Katarína Šimončičová pripúšťa, že veľké pagaštany pri stanici sú choré, no každý rok kvitnú a vydržia podľa nej ďalších 20 až 25 rokov.

Odborníčka na stromy Zuzana Hudeková z Regionálneho environmentálneho centra hovorí, že stromy majú veľký význam na mikroklímu okolia. „Väčšie rozlohy zelene podľa posledných štúdií znižujú teplotu až do vzdialenosti dvesto až päťsto metrov.“ Podobne to bude podľa Hudekovej aj pri Predstaničnom námestí.

ico

Odkryjú pôvodnú stavbu

Pri rekonštrukcii zhodia oceľovú prístavbu. Za ňou je pôvodná stanica.

pfafova_res.jpgBRATISLAVA. Pôvodnú staničnú halu s historickými budovami známeho maďarského architekta Ferenca Pfaffa prekryla za komunizmu oceľová prístavba. Dnes si na tomto mieste v pokladniciach cestujúci kupujú lístky na vlak.

Keď ľudia prejdú pár krokov po schodoch, sú v pôvodnej budove, hoci o tom ani nevedia.

Odkryť by ju mala práve prestavba stanice.

„Máme oceľovú predstavbu rozobrať a odovzdať železniciam,“ vraví Igor Ballo, konateľ firmy Transprojekt. „Máme zrekonštruovať fasádu historickej budovy.“

Železnice priznávajú, že pri rozoberaní prístavby sa musia cestujúci pripraviť na obmedzený pohyb na stanici.

Lucia Tkáčiková

Čistenie svahu nad Pražskou:vyrubanestanica_res.jpg

vykosene_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

modelstanice_res.jpg

Model prestavby Predstaničného námestia.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

vnoci_res.jpg

Plánovaná prestavba v noci. Hotel pri staničnej hale (vľavo hore) nechcú stavať v prvej a možno a ani druhej etape.

VIZUALIZÁCIA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Verve services - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 454
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 727
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 872
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 893
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 700
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 402
  8. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 734
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 315
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 246
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 3 915
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 297
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 750
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 465
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 330
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu