SME

MHD v Bratislave zadarmo? Fikcia

Cestovať mestskou dopravou zadarmo je zatiaľ nereálne, neudržali to ani v Ostrave.

Revízori chodia v trojici – s profesionálnou ochrankou.Revízori chodia v trojici – s profesionálnou ochrankou. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Dopravný podnik by náklady na bezplatnú MHD sám neušetril.

BRATISLAVA. Z električiek by zmizli revízori, z ulíc autá. Aj to by sa mohlo stať, ak by v Bratislave bola mestská doprava zadarmo.

Minulý týždeň sa to stalo v estónskom Tallinne, u nás je to nereálne. Dopravný podnik by totiž žiadal viac peňazí a na to zadlžené mesto nemá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienka však je podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho dobrá, keďže mesto chce, aby ľudia uprednostnili MHD pred vlastnými autami.

"Otázka možného modelu bezplatného cestovania v MHD je do budúcna zaujímavým priestorom na diskusiu. Takýto krok má aj výrazný ekonomický rozmer. Museli by sme dať odpoveď na to, ako zabezpečiť financovanie podniku bez príjmov z cestovných lístkov," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes na to mesto peniaze nemá. „Nedokáže pokryť ani tie výkony, ktoré si objednáva, a ani splatiť dlhy z uplynulých rokov,“ tvrdí dokonca hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková.

Dotácia na dopravu je pritom najväčšou položkou mestského rozpočtu, tvorí až štvrtinu z celkovo 220 miliónov eur.

Pýtali by viac

info

Bilanica

MHD zadarmo

  • plusy:
    menej áut v meste,
    žiadne pokuty od revízorov;
  • mínusy:
    mesto by platilo viac,
    potrebné nové autobusy,
    neprišla by konkurencia,

Ak by mala byť doprava zadarmo, dotácia by sa podľa Stanekovej musela zdvojnásobiť. Podnik by totiž prišiel o príjmy z lístkov, ktoré boli vlani 37,5 milióna eur a o pokuty za 1,6 milióna eur.

MHD zadarmo už vyskúšali napríklad v Ostrave, keď bolo mesto extrémne znečistené smogom. Verejnou dopravou tam cestovalo výrazne viac ľudí, no po zdražení nafty si to už mesto nemohlo dovoliť.

SkryťVypnúť reklamu

Bez peňazí sa dá mestskou dopravou jazdiť napríklad v centre amerického Seattlu, kde tiež chceli dosiahnuť menej áut v centre.

Ak by bola MHD v Bratislave zadarmo, dopravný podnik by zrušil automaty na výrobu lístkov, prepustil predavačky, revízorov a ľudí z oddelenia tarify.

Expredseda parlamentu Richard Sulík (SaS) ešte v novembri 2006 vyrátal, že práve vďaka takémuto šetreniu by mohla byť bezplatná MHD reálna. Nemal však presné čísla.

Podnik čísla tají

info

Financovanie DP

Príjmy z cestovných lístkov:

  • Rok 2010 – 34 118 939 eur
  • Rok 2011 – 37 480 078 eur

Príjmy z pokút:

  • Rok 2010 – 1 617 941 eur
  • Rok 2011 – 1 649 325 eur

Dotácia od mesta:

  • Rok 2010 – 54 miliónov eur
  • Rok 2011 – 51,5 milióna eur

Bratislavský dopravný podnik teraz nechce vyčísliť, koľko by takto ušetril.

SkryťVypnúť reklamu

„Podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám, keď nie je dotknuté financovanie z rozpočtu mesta, nie sme povinní sprístupňovať tieto údaje,“ povedala hovorkyňa podniku Agáta Staneková.

Ide však podľa nej iba o jedno percento z tržieb z predaja cestovného, čo by na kompenzáciu výpadku nestačilo.

Šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler si myslí, že by čísla mali zverejniť. „Každopádne, platia ich občania. Sú to verejné peniaze,“ hovorí. Sám odhaduje, že by bezplatnou MHD mohli usporiť až štyri – päť miliónov eur.

Prirátať treba aj náklady na ochranku pre revízorov i na právnikov, ktorí vymáhajú pokuty, províziu za sms lístky.

Bezplatná MHD by pritom podľa dopravného experta Jozefa Drahovského mohla podniku vyhovovať.

„Ak by sa to takto spravilo, zlikvidujete akúkoľvek možnosť konkurencie a reálnosti nákladov,“ povedal. Konkurencia môže do MHD prísť už o dva­tri roky s električkou do Petržalky.

MHD proti smogu

Skúsenosti s bezplatnou MHD majú v Ostrave. Tam fungovala predminulú zimu. Dôvodom bol smog. Hneď ako na jeho zvýšenie meteorológovia upozornili, vodiči si museli vyvesiť ceduľku: Smog, neoznačujte lístky.

„Mimoriadna preprava prispela k intenzívnejšiemu využívaniu verejnej dopravy a zníženiu počtu automobilov v meste,“ zhodnotil námestník primátora Aleš Boháč.

Opatrenie však Ostrava zrušila vlani na jeseň, keď sa zvýšila cena nafty. Bezplatnú MHD totiž platilo mesto zo svojej rezervy a vyšla ho na 23 miliónov korún. Či sa k nej niekedy vrátia, zatiaľ podľa hovorkyne magistrátu Andrey Vojkovskej nevedia.

Ak by MHD využívalo viac ľudí, podľa Uhlera by bolo treba kúpiť viac vozidiel a zhustiť intervaly. Peniaze by tak opäť podnik pýtal od mesta. „Jedna nízkopodlažná nová električka stojí vyše dvoch miliónov eur,“ hovorí Staneková.

revizor1_res.jpg

Cestujúci už by viac neplatili pokuty, Dopravný podnik by na nich neposielal exekútorov.

FOTO SME - ARCHÍV

Doplatili by opäť ľudia

V Tallinne zrejme budú bezplatné cestovné „dotovať“ majitelia áut, ktorým chcú zvýšiť poplatky za parkovanie. Dopravný expert Jozef Drahovský takýto systém odmieta. „Jedna skupina by bola pozitívne diskriminovaná na úkor druhej,“ hodnotí.

Viac o zmenách v estónskej metropole si prečítajte tu: Talinn si zvolil bezplatnú MHD.

Bratislava beztak práve pripravuje spoplatnenie parkovania. Pôvodne plánovalo vyberať parkovné vo všetkých častiach, aktuálne vylúčilo tie okrajové.

Hoci nie je známe, koľko peňazí by vybrali, hovorca primátora tvrdí, že ich chcú investovať do skvalitnenia MHD, posilnenia spojov v špičke a budovania parkovania. "Máme tu viac ako 20-ročnú dlžobu na budovaní parkovacích domov a parkovacích miest," hovorí Andrassy.

K myšlienke bezplatnej MHD by sa ale podľa Uhlera malo mesto vrátiť, keď na tom bude finančne lepšie.

Prečítajte si aj stĺpček Tina Čikovského: Koľko stojí zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 308
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 950
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 495
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 361
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 103
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 741
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 492
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Matúš Šutaj Eštok.

Hlas by volilo v máji v priemere 8,7 percenta voličov. Menej ešte nemal.


72
Peter Tkačenko.

Pod vedením Matúša Šutaja Eštoka si môžu straníci hľadať nové pôsobisko.


14
Veterná turbína.

Firma JRD Energo chce stavať veľký veterný park pri Nitre.


3
SSC Neapol čaká rozhodujúci a posledný zápas sezóny.

Slovenský mladík môže skaziť oslavy SSC i Lobotku.


6
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 971
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 995
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 872
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 941
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 369
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 212
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 052
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 478
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu