SME

MHD v Bratislave zadarmo? Fikcia

Cestovať mestskou dopravou zadarmo je zatiaľ nereálne, neudržali to ani v Ostrave.

Revízori chodia v trojici – s profesionálnou ochrankou.Revízori chodia v trojici – s profesionálnou ochrankou. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Dopravný podnik by náklady na bezplatnú MHD sám neušetril.

BRATISLAVA. Z električiek by zmizli revízori, z ulíc autá. Aj to by sa mohlo stať, ak by v Bratislave bola mestská doprava zadarmo.

Minulý týždeň sa to stalo v estónskom Tallinne, u nás je to nereálne. Dopravný podnik by totiž žiadal viac peňazí a na to zadlžené mesto nemá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienka však je podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho dobrá, keďže mesto chce, aby ľudia uprednostnili MHD pred vlastnými autami.

"Otázka možného modelu bezplatného cestovania v MHD je do budúcna zaujímavým priestorom na diskusiu. Takýto krok má aj výrazný ekonomický rozmer. Museli by sme dať odpoveď na to, ako zabezpečiť financovanie podniku bez príjmov z cestovných lístkov," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes na to mesto peniaze nemá. „Nedokáže pokryť ani tie výkony, ktoré si objednáva, a ani splatiť dlhy z uplynulých rokov,“ tvrdí dokonca hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková.

Dotácia na dopravu je pritom najväčšou položkou mestského rozpočtu, tvorí až štvrtinu z celkovo 220 miliónov eur.

Pýtali by viac

info

Bilanica

MHD zadarmo

  • plusy:
    menej áut v meste,
    žiadne pokuty od revízorov;
  • mínusy:
    mesto by platilo viac,
    potrebné nové autobusy,
    neprišla by konkurencia,

Ak by mala byť doprava zadarmo, dotácia by sa podľa Stanekovej musela zdvojnásobiť. Podnik by totiž prišiel o príjmy z lístkov, ktoré boli vlani 37,5 milióna eur a o pokuty za 1,6 milióna eur.

MHD zadarmo už vyskúšali napríklad v Ostrave, keď bolo mesto extrémne znečistené smogom. Verejnou dopravou tam cestovalo výrazne viac ľudí, no po zdražení nafty si to už mesto nemohlo dovoliť.

SkryťVypnúť reklamu

Bez peňazí sa dá mestskou dopravou jazdiť napríklad v centre amerického Seattlu, kde tiež chceli dosiahnuť menej áut v centre.

Ak by bola MHD v Bratislave zadarmo, dopravný podnik by zrušil automaty na výrobu lístkov, prepustil predavačky, revízorov a ľudí z oddelenia tarify.

Expredseda parlamentu Richard Sulík (SaS) ešte v novembri 2006 vyrátal, že práve vďaka takémuto šetreniu by mohla byť bezplatná MHD reálna. Nemal však presné čísla.

Podnik čísla tají

info

Financovanie DP

Príjmy z cestovných lístkov:

  • Rok 2010 – 34 118 939 eur
  • Rok 2011 – 37 480 078 eur

Príjmy z pokút:

  • Rok 2010 – 1 617 941 eur
  • Rok 2011 – 1 649 325 eur

Dotácia od mesta:

  • Rok 2010 – 54 miliónov eur
  • Rok 2011 – 51,5 milióna eur

Bratislavský dopravný podnik teraz nechce vyčísliť, koľko by takto ušetril.

SkryťVypnúť reklamu

„Podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám, keď nie je dotknuté financovanie z rozpočtu mesta, nie sme povinní sprístupňovať tieto údaje,“ povedala hovorkyňa podniku Agáta Staneková.

Ide však podľa nej iba o jedno percento z tržieb z predaja cestovného, čo by na kompenzáciu výpadku nestačilo.

Šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler si myslí, že by čísla mali zverejniť. „Každopádne, platia ich občania. Sú to verejné peniaze,“ hovorí. Sám odhaduje, že by bezplatnou MHD mohli usporiť až štyri – päť miliónov eur.

Prirátať treba aj náklady na ochranku pre revízorov i na právnikov, ktorí vymáhajú pokuty, províziu za sms lístky.

Bezplatná MHD by pritom podľa dopravného experta Jozefa Drahovského mohla podniku vyhovovať.

„Ak by sa to takto spravilo, zlikvidujete akúkoľvek možnosť konkurencie a reálnosti nákladov,“ povedal. Konkurencia môže do MHD prísť už o dva­tri roky s električkou do Petržalky.

MHD proti smogu

Skúsenosti s bezplatnou MHD majú v Ostrave. Tam fungovala predminulú zimu. Dôvodom bol smog. Hneď ako na jeho zvýšenie meteorológovia upozornili, vodiči si museli vyvesiť ceduľku: Smog, neoznačujte lístky.

„Mimoriadna preprava prispela k intenzívnejšiemu využívaniu verejnej dopravy a zníženiu počtu automobilov v meste,“ zhodnotil námestník primátora Aleš Boháč.

Opatrenie však Ostrava zrušila vlani na jeseň, keď sa zvýšila cena nafty. Bezplatnú MHD totiž platilo mesto zo svojej rezervy a vyšla ho na 23 miliónov korún. Či sa k nej niekedy vrátia, zatiaľ podľa hovorkyne magistrátu Andrey Vojkovskej nevedia.

Ak by MHD využívalo viac ľudí, podľa Uhlera by bolo treba kúpiť viac vozidiel a zhustiť intervaly. Peniaze by tak opäť podnik pýtal od mesta. „Jedna nízkopodlažná nová električka stojí vyše dvoch miliónov eur,“ hovorí Staneková.

revizor1_res.jpg

Cestujúci už by viac neplatili pokuty, Dopravný podnik by na nich neposielal exekútorov.

FOTO SME - ARCHÍV

Doplatili by opäť ľudia

V Tallinne zrejme budú bezplatné cestovné „dotovať“ majitelia áut, ktorým chcú zvýšiť poplatky za parkovanie. Dopravný expert Jozef Drahovský takýto systém odmieta. „Jedna skupina by bola pozitívne diskriminovaná na úkor druhej,“ hodnotí.

Viac o zmenách v estónskej metropole si prečítajte tu: Talinn si zvolil bezplatnú MHD.

Bratislava beztak práve pripravuje spoplatnenie parkovania. Pôvodne plánovalo vyberať parkovné vo všetkých častiach, aktuálne vylúčilo tie okrajové.

Hoci nie je známe, koľko peňazí by vybrali, hovorca primátora tvrdí, že ich chcú investovať do skvalitnenia MHD, posilnenia spojov v špičke a budovania parkovania. "Máme tu viac ako 20-ročnú dlžobu na budovaní parkovacích domov a parkovacích miest," hovorí Andrassy.

K myšlienke bezplatnej MHD by sa ale podľa Uhlera malo mesto vrátiť, keď na tom bude finančne lepšie.

Prečítajte si aj stĺpček Tina Čikovského: Koľko stojí zadarmo.

Dopravný podnik Bratislava

Ilustračné foto

Dôvodom bola oprava trolejového vedenia.


TASR 1
Zastávka električky po ukončení rekonštrukcie električkovej trate a jej okolia na Americkom námestí 14. decembra 2020.

Z Južného mesta premáva okružnou trasou, za zastávkou Blumentál cez Vazovovu.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 739
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 561
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 255
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 064
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 679
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 961
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 667
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 2 219
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 27 986
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 742
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 649
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 086
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 455
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 164
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 397
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 194
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu