Poslanci zrejme spoje nevrátia, nie sú peniaze. Mesto nový plán pripraví neskôr.
BRATISLAVA. Bratislavčania musia od septembra minulého roka viac prestupovať, a teda aj viac platiť za mestskú dopravu. Niektorí spisovali aj petície. Väčšina mestských častí preto teraz žiada zmeny grafikonu.
Škrty odmietli
Viaceré mestské časti žiadajú vrátiť trasy MHD do stavu pred septembrovým krátením liniek. Primátor Milan Ftáčnik hovorí, že na návrat nie sú peniaze. Rozhodnú mestskí poslanci.
Mestské časti
Pripomienky
-
Ružinov – 35
-
Petržalka – 9
-
Lamač – 4
-
Nové Mesto – 3
-
Devínska Nová Ves – 3
-
Rača, Karlova Ves – 2;
-
Záhorská Bystrica, Rusovce a Čunovo – po jednej;
Bez pripomienok
-
Staré Mesto, Dúbravka, Vrakuňa, Podunajské
Biskupice, Devín, Jarovce
Starostovia poslali magistrátu 74 požiadaviek na zmeny trás či zástavok. „V štrnástich prípadoch sme mohli vyhovieť,“ povedal primátor. Premiestnili zastávky alebo zriadia nové.
Linka 59 môže napríklad zastavovať aj na Zochovej, autobus 95 zastaví aj pri predajni nábytku Albero, zastávku Ľubovnianska zasa premenujú na FNsP Antolská. Zvyšné návrhy nechal primátor oceniť a predloží ich zastupiteľstvu. To rozhodne, čo si od dopravného podniku na tento rok mesto objedná.
Zmeny chce hlavne Ružinov
Najviac návrhov na nápravu mestskej dopravy prišlo vedeniu mesta z Ružinova.
Ružinovčania žiadajú najmä to, aby sa zastávky na znamenie opäť stali štandardnými zastávkami, spoje by nasmerovali aj k hypermarketom.
„Viacerí chcú opäť predĺžiť linku 66 až k novostavbe SND a Eurovei,“ povedala Miroslava Štrosová, hovorkyňa Ružinova. Autobusy z Ružinova a Trnávky chcú tiež až k Hornbachu a Kike a trolejbus 209 zasa až k predajni Lidl.
S Petržalkou, ktorá poslala druhý najvyšší počet pripomienok, sa zhodujú, že meniť treba aj linku 78.
Ružinovčania chcú, aby jazdila aj cez víkendy, Petržalčania zase žiadajú jej návrat na Muchovo námestie, keďže teraz končí na Šafárikovom námestí. Petržalka tiež žiada napríklad spojiť Dvory s trhoviskom Miletičova.
Nové Mesto zase má pocit, že lokality Odborárska a Mierová kolónia sú odrezané od sveta, lebo tam v sobotu a nedeľu nepremáva MHD.
„Aj na základe množstva podnetov od občanov sme navrhli, aby aspoň raz za hodinu tu cez víkend jazdil spoj MHD, ktorým by sa obyvatelia doviezli k dôležitým dopravným uzlom MHD. Od Dopravného podniku sme dostali prísľub, že tento problém bude riešiť,“ hovorí starosta Rudolf Kusý. Dopravný podnik podľa neho upozornili aj na potrebu posilnenia MHD na novom sídlisku Slanec na Peknej ceste.
Rozhodnú poslanci
Primátor Milan Ftáčnik však hovorí, že ak by vyhovel všetkým požiadavkám, muselo by na prevádzku MHD ísť o osem miliónov eur viac a ďalších 23 miliónov eur najmä na nákup ďalších autobusov. „Na požiadavkách trváme,“ povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová.
Primátor tvrdí, že MHD podľa pripomienok môžu zmeniť už od roku 2013. Beží totiž tender na nový plán obslužnosti, teda zmeny liniek podľa potrieb obyvateľov.
Električka na stanicu
Šesť mestských častí pripomienky neposlalo. Staré Mesto, kde prestali jazdiť električky na Hlavnú stanicu, napísalo, že s plánom súhlasí a nemá podnety od obyvateľov. Dodnes pritom neexistuje náhrada zrušenej električky 13. „Staré Mesto bude naďalej s magistrátom rokovať o možnostiach zlepšenia dopravnej obslužnosti v tejto lokalite,“ tvrdí jeho hovorca Tomáš Halán.
Viac o probléme si prečítajte tu.
Dopravný podnik má dlhy, preto šetrí na viacerých linkách. Vlani okrem škrtov zvýšil cestovné. Dostáva pritom najväčšiu dotáciu z mestských firiem, asi štvrtinu mestského rozpočtu. Po vlaňajších 51,7 milióna eur má tento rok dostať 53,2 milióna. Podľa primátora by to malo stačiť na to, aby MHD jazdila tak ako dnes a bez straty. Vedenie podniku žiadalo viac a tvrdí, že dotácia stačiť nebude.
Električky zastavil aj tunel pod Hradom poškodený mrazmi. Odklonili ich k Dunaju.
FOTO SME – GABRIEL KUCHTA