SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ O STANOVISKO MESTA 9.12. 11:28

Bratislavský dopravný podnik: Hrozí nám miliónová strata

Ak mesto schváli návrh rozpočtu, ktorý včera predstavil primátor, dopravný podnik sa vyhráža škrtmi kilometrov a redukciou. Mesto tvrdí, že dotácia je vyššia.

Dopravný podnik tvrdí, že cestovanie v MHD kvalitnejšie nebude.Dopravný podnik tvrdí, že cestovanie v MHD kvalitnejšie nebude. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ak mesto schváli návrh rozpočtu, ktorý včera predstavil primátor, dopravný podnik sa vyhráža škrtmi kilometrov a redukciou.

BRATISLAVA. Dopravný podnik hlavného mesta tvrdí, že mu hrozí miliónová strata. Stalo by sa tak podľa dopravcu vtedy, keby od mesta dostali v rozpočte 51,7 milióna eur, ako včera avizoval magistrát.

Návrh rozpočtu zverejnil včera primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), Ten naopak tvrdil, že dopravný podnik dostane viac než tento rok.

„Na chod MHD vyčlenil magistrát 54 miliónov eur. Tento rok to bolo 51,5 milióna eur. Je to nárast, no možno to nebude stačiť na objem výkonov a budeme hľadať ďalšie zdroje,“ povedal primátor.

Hoci mesto vyčlenilo pre MHD sumu 54 miliónov, 2,3 milióna z toho pôjde na splácanie starých dlhov mesta voči dopravcovi.

Menej o 3,5 milióna

Dopravný podnik tak hovorí na rozdiel od primátora o znížení.

„Predložený návrh rozpočtu mesta predstavuje zníženie prevádzkových zdrojov pre dopravný podnik oproti roku 2011 o 3,5 milióna eur a kapitálové investície na modernizáciu vozidlového parku a koľajových tratí sú nulové,“ povedal Ľubomír Belfi, generálny riaditeľ dopravného podniku. „Dopravný podnik nepovažuje navrhovaný príspevok na úhrady výkonov vo verejnom záujme zo strany mesta na rok 2012 vo výške 51,7 milióna eur za dostačujúci. Nepredstavuje totiž navýšenie, ale naopak, zníženie prevádzkových zdrojov až o 3,5 milióna eur v porovnaní s týmto rokom.“

Belfi vraví, že na objednané výkony by dopravný podnik potreboval 55,8 milióna eur. Takú sumu dopravný podnik od mesta aj požadoval.

„V tomto návrhu boli zahrnuté prostriedky potrebné na splácanie úrokov z investičných úverov,“ dodal Belfi. „Aj keď sa mesto rozhodlo splácať nakumulované dlhy dopravnému podniku, čiže neuhradenú stratu z minulých rokov a vyčlení na tento účel 2,3 milióna eur, tieto prostriedky sa môžu použiť len na úhradu starých záväzkov. Znamená to, že ich nemožno použiť ako prevádzkové zdroje roku 2012.“

Strata 4 milióny

Ak dopravca dostane len 51,7 milióna eur, hrozí mu vraj strata 4 milióny. V tomto roku mal dopravný podnik plánovanú stratu takmer 12 miliónov, šetrením a zvyšovaním cestovného stratu znížili o 5 miliónov.

Dlh dopravného môže pri schválení takéhoto rozpočtu narásť podľa Belfihoj na 24 až 25 miliónov eur.

„K 15 miliónovej neuhradenej strate zo strany mesta po odpočítaní čiastočnej úhrady 2,3 milióna eur totiž pribudne strata 6,9 milióna za rok 2011 a minimálne 4 milióny za rok 2012,"dodal generálny riaditeľ.

Škrty kilometrov, bez komfortu

Redukovaný rozpočet o 3,5 milióna eur bude podľa dopravného podniku znamenať, že mesto nebude schopné uhradiť výkony, ktoré si plánuje objednať.

Dopravný podnik tak hovorí o tvrdých redukčných opatreniach, ktoré neminú ani cestujúcich.

„Plánovaných viac ako 45 miliónov vozokilometrov bude nevyhnutné výrazne redukovať a zvyšovanie kvality a komfortu cestovania preto nemožno predpokladať," dodal Belfi.

Podľa návrhu rozpočtu, ktorý Ftáčnik predložil, no ešte ho neschválili mestskí poslanci, má ísť takmer tretina peňazí na dopravu.

Belfi vraví, že mestská doprava predstavovala vždy najväčšiu položku rozpočtu, a to nielen v Bratislave, ale aj v iných metropolách.

Mesto: Dotácia pre 2012 je vyššia

Reakcia magistrátu, hovorca primátora Milana Ftáčnika – Ľubomír Andrassy:

„Sedemnásť mestských časti sa môže po prvýkrát aktívne vyjadriť k návrhu magistrátu na realizáciu výkonov v bratislavskej MHD na rok 2012. Primátor Milan Ftáčnik požiadal starostov, aby jednotlivé miestne samosprávy vyjadrili svoj názor k plánu, na základe ktorého si mesto objedná výkony pre zabezpečenie obslužnosti slovenskej metropoly verejnou hromadnou dopravou.

Východiskom budúcoročného plánu je aktuálna situácia pri nasadzovaní prostriedkov hromadnej dopravy – autobusy, električky, trolejbusy zo strany Dopravného podniku. Mestské časti sa môžu k predloženému dokumentu vyjadriť do konca roku.

Primátor potom zaradí do programu budúcoročného februárového mestského zastupiteľstva plán výkonov MHD na rok 2012.

Magistrát v návrhu rozpočtu na rok 2012 počíta s tým, že Dopravný podnik dostane od mesta dotáciu vo výške 54 mil. eur. Podpora verejnej dopravy je prioritnou oblasť a odzrkadľuje sa to aj v tom, že samospráva na ňu vynaloží takmer tretinu rozpočtu.

Na bežný chod MHD vyčlení 51,7 mil. a 2,3 mil. eur je viazaných na splácanie dlhov. V porovnaní s rokom 2011 je návrh budúcoročnej dotácie o 2,5 mil. eur vyšší, pričom k lepšiemu hospodárskemu výsledku podniku by malo prispieť nielen nastúpené šetrenie, ale aj tohtoročné zvýšenie ceny cestovných lístkov či zrealizovaná jesenná redukcia spojov. O podobe rozpočtu a aj výške dotácií pre organizácie mesta rozhodnú poslanci 15. decembra.

belfi_res.jpg

Ľubomír Belfi v minulosti viedol vydavateľstvo časopisu Markíza, bol generálnym riaditeľom televízie TA3 a šéfom mäsokombinátu Tauris.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 498
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 459
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 228
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 706
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 799
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 676
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 644
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 374
  9. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 356
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 172
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu