SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Bratislavský dopravný podnik: Hrozí nám miliónová strata

Ak mesto schváli návrh rozpočtu, ktorý včera predstavil primátor, dopravný podnik sa vyhráža škrtmi kilometrov a redukciou. Mesto tvrdí, že dotácia je vyššia.

Dopravný podnik tvrdí, že cestovanie v MHD kvalitnejšie nebude.Dopravný podnik tvrdí, že cestovanie v MHD kvalitnejšie nebude. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ak mesto schváli návrh rozpočtu, ktorý včera predstavil primátor, dopravný podnik sa vyhráža škrtmi kilometrov a redukciou.

BRATISLAVA. Dopravný podnik hlavného mesta tvrdí, že mu hrozí miliónová strata. Stalo by sa tak podľa dopravcu vtedy, keby od mesta dostali v rozpočte 51,7 milióna eur, ako včera avizoval magistrát.

Návrh rozpočtu zverejnil včera primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), Ten naopak tvrdil, že dopravný podnik dostane viac než tento rok.

„Na chod MHD vyčlenil magistrát 54 miliónov eur. Tento rok to bolo 51,5 milióna eur. Je to nárast, no možno to nebude stačiť na objem výkonov a budeme hľadať ďalšie zdroje,“ povedal primátor.

Hoci mesto vyčlenilo pre MHD sumu 54 miliónov, 2,3 milióna z toho pôjde na splácanie starých dlhov mesta voči dopravcovi.

Menej o 3,5 milióna

Dopravný podnik tak hovorí na rozdiel od primátora o znížení.

„Predložený návrh rozpočtu mesta predstavuje zníženie prevádzkových zdrojov pre dopravný podnik oproti roku 2011 o 3,5 milióna eur a kapitálové investície na modernizáciu vozidlového parku a koľajových tratí sú nulové,“ povedal Ľubomír Belfi, generálny riaditeľ dopravného podniku. „Dopravný podnik nepovažuje navrhovaný príspevok na úhrady výkonov vo verejnom záujme zo strany mesta na rok 2012 vo výške 51,7 milióna eur za dostačujúci. Nepredstavuje totiž navýšenie, ale naopak, zníženie prevádzkových zdrojov až o 3,5 milióna eur v porovnaní s týmto rokom.“

Belfi vraví, že na objednané výkony by dopravný podnik potreboval 55,8 milióna eur. Takú sumu dopravný podnik od mesta aj požadoval.

„V tomto návrhu boli zahrnuté prostriedky potrebné na splácanie úrokov z investičných úverov,“ dodal Belfi. „Aj keď sa mesto rozhodlo splácať nakumulované dlhy dopravnému podniku, čiže neuhradenú stratu z minulých rokov a vyčlení na tento účel 2,3 milióna eur, tieto prostriedky sa môžu použiť len na úhradu starých záväzkov. Znamená to, že ich nemožno použiť ako prevádzkové zdroje roku 2012.“

Strata 4 milióny

Ak dopravca dostane len 51,7 milióna eur, hrozí mu vraj strata 4 milióny. V tomto roku mal dopravný podnik plánovanú stratu takmer 12 miliónov, šetrením a zvyšovaním cestovného stratu znížili o 5 miliónov.

Dlh dopravného môže pri schválení takéhoto rozpočtu narásť podľa Belfihoj na 24 až 25 miliónov eur.

„K 15 miliónovej neuhradenej strate zo strany mesta po odpočítaní čiastočnej úhrady 2,3 milióna eur totiž pribudne strata 6,9 milióna za rok 2011 a minimálne 4 milióny za rok 2012,"dodal generálny riaditeľ.

Škrty kilometrov, bez komfortu

Redukovaný rozpočet o 3,5 milióna eur bude podľa dopravného podniku znamenať, že mesto nebude schopné uhradiť výkony, ktoré si plánuje objednať.

Dopravný podnik tak hovorí o tvrdých redukčných opatreniach, ktoré neminú ani cestujúcich.

„Plánovaných viac ako 45 miliónov vozokilometrov bude nevyhnutné výrazne redukovať a zvyšovanie kvality a komfortu cestovania preto nemožno predpokladať," dodal Belfi.

Podľa návrhu rozpočtu, ktorý Ftáčnik predložil, no ešte ho neschválili mestskí poslanci, má ísť takmer tretina peňazí na dopravu.

Belfi vraví, že mestská doprava predstavovala vždy najväčšiu položku rozpočtu, a to nielen v Bratislave, ale aj v iných metropolách.

Mesto: Dotácia pre 2012 je vyššia

Reakcia magistrátu, hovorca primátora Milana Ftáčnika – Ľubomír Andrassy:

„Sedemnásť mestských časti sa môže po prvýkrát aktívne vyjadriť k návrhu magistrátu na realizáciu výkonov v bratislavskej MHD na rok 2012. Primátor Milan Ftáčnik požiadal starostov, aby jednotlivé miestne samosprávy vyjadrili svoj názor k plánu, na základe ktorého si mesto objedná výkony pre zabezpečenie obslužnosti slovenskej metropoly verejnou hromadnou dopravou.

Východiskom budúcoročného plánu je aktuálna situácia pri nasadzovaní prostriedkov hromadnej dopravy – autobusy, električky, trolejbusy zo strany Dopravného podniku. Mestské časti sa môžu k predloženému dokumentu vyjadriť do konca roku.

Primátor potom zaradí do programu budúcoročného februárového mestského zastupiteľstva plán výkonov MHD na rok 2012.

Magistrát v návrhu rozpočtu na rok 2012 počíta s tým, že Dopravný podnik dostane od mesta dotáciu vo výške 54 mil. eur. Podpora verejnej dopravy je prioritnou oblasť a odzrkadľuje sa to aj v tom, že samospráva na ňu vynaloží takmer tretinu rozpočtu.

Na bežný chod MHD vyčlení 51,7 mil. a 2,3 mil. eur je viazaných na splácanie dlhov. V porovnaní s rokom 2011 je návrh budúcoročnej dotácie o 2,5 mil. eur vyšší, pričom k lepšiemu hospodárskemu výsledku podniku by malo prispieť nielen nastúpené šetrenie, ale aj tohtoročné zvýšenie ceny cestovných lístkov či zrealizovaná jesenná redukcia spojov. O podobe rozpočtu a aj výške dotácií pre organizácie mesta rozhodnú poslanci 15. decembra.

belfi_res.jpg

Ľubomír Belfi v minulosti viedol vydavateľstvo časopisu Markíza, bol generálnym riaditeľom televízie TA3 a šéfom mäsokombinátu Tauris.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 314
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 653
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 9 756
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 601
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 900
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 847
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 435
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 548
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 127
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 096
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 924
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 795
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 8 261
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 640
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 362
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu