SME

Bratislavský dopravný podnik: Hrozí nám miliónová strata

Ak mesto schváli návrh rozpočtu, ktorý včera predstavil primátor, dopravný podnik sa vyhráža škrtmi kilometrov a redukciou. Mesto tvrdí, že dotácia je vyššia.

Dopravný podnik tvrdí, že cestovanie v MHD kvalitnejšie nebude.Dopravný podnik tvrdí, že cestovanie v MHD kvalitnejšie nebude. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ak mesto schváli návrh rozpočtu, ktorý včera predstavil primátor, dopravný podnik sa vyhráža škrtmi kilometrov a redukciou.

BRATISLAVA. Dopravný podnik hlavného mesta tvrdí, že mu hrozí miliónová strata. Stalo by sa tak podľa dopravcu vtedy, keby od mesta dostali v rozpočte 51,7 milióna eur, ako včera avizoval magistrát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh rozpočtu zverejnil včera primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), Ten naopak tvrdil, že dopravný podnik dostane viac než tento rok.

„Na chod MHD vyčlenil magistrát 54 miliónov eur. Tento rok to bolo 51,5 milióna eur. Je to nárast, no možno to nebude stačiť na objem výkonov a budeme hľadať ďalšie zdroje,“ povedal primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci mesto vyčlenilo pre MHD sumu 54 miliónov, 2,3 milióna z toho pôjde na splácanie starých dlhov mesta voči dopravcovi.

Menej o 3,5 milióna

Dopravný podnik tak hovorí na rozdiel od primátora o znížení.

„Predložený návrh rozpočtu mesta predstavuje zníženie prevádzkových zdrojov pre dopravný podnik oproti roku 2011 o 3,5 milióna eur a kapitálové investície na modernizáciu vozidlového parku a koľajových tratí sú nulové,“ povedal Ľubomír Belfi, generálny riaditeľ dopravného podniku. „Dopravný podnik nepovažuje navrhovaný príspevok na úhrady výkonov vo verejnom záujme zo strany mesta na rok 2012 vo výške 51,7 milióna eur za dostačujúci. Nepredstavuje totiž navýšenie, ale naopak, zníženie prevádzkových zdrojov až o 3,5 milióna eur v porovnaní s týmto rokom.“

SkryťVypnúť reklamu

Belfi vraví, že na objednané výkony by dopravný podnik potreboval 55,8 milióna eur. Takú sumu dopravný podnik od mesta aj požadoval.

„V tomto návrhu boli zahrnuté prostriedky potrebné na splácanie úrokov z investičných úverov,“ dodal Belfi. „Aj keď sa mesto rozhodlo splácať nakumulované dlhy dopravnému podniku, čiže neuhradenú stratu z minulých rokov a vyčlení na tento účel 2,3 milióna eur, tieto prostriedky sa môžu použiť len na úhradu starých záväzkov. Znamená to, že ich nemožno použiť ako prevádzkové zdroje roku 2012.“

Primátor včera predstavil návrh rozpočtu

Strata 4 milióny

Ak dopravca dostane len 51,7 milióna eur, hrozí mu vraj strata 4 milióny. V tomto roku mal dopravný podnik plánovanú stratu takmer 12 miliónov, šetrením a zvyšovaním cestovného stratu znížili o 5 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Dlh dopravného môže pri schválení takéhoto rozpočtu narásť podľa Belfihoj na 24 až 25 miliónov eur.

„K 15 miliónovej neuhradenej strate zo strany mesta po odpočítaní čiastočnej úhrady 2,3 milióna eur totiž pribudne strata 6,9 milióna za rok 2011 a minimálne 4 milióny za rok 2012,"dodal generálny riaditeľ.

Škrty kilometrov, bez komfortu

Redukovaný rozpočet o 3,5 milióna eur bude podľa dopravného podniku znamenať, že mesto nebude schopné uhradiť výkony, ktoré si plánuje objednať.

Dopravný podnik tak hovorí o tvrdých redukčných opatreniach, ktoré neminú ani cestujúcich.

„Plánovaných viac ako 45 miliónov vozokilometrov bude nevyhnutné výrazne redukovať a zvyšovanie kvality a komfortu cestovania preto nemožno predpokladať," dodal Belfi.

Podľa návrhu rozpočtu, ktorý Ftáčnik predložil, no ešte ho neschválili mestskí poslanci, má ísť takmer tretina peňazí na dopravu.

Belfi vraví, že mestská doprava predstavovala vždy najväčšiu položku rozpočtu, a to nielen v Bratislave, ale aj v iných metropolách.

Mesto: Dotácia pre 2012 je vyššia

Reakcia magistrátu, hovorca primátora Milana Ftáčnika – Ľubomír Andrassy:

„Sedemnásť mestských časti sa môže po prvýkrát aktívne vyjadriť k návrhu magistrátu na realizáciu výkonov v bratislavskej MHD na rok 2012. Primátor Milan Ftáčnik požiadal starostov, aby jednotlivé miestne samosprávy vyjadrili svoj názor k plánu, na základe ktorého si mesto objedná výkony pre zabezpečenie obslužnosti slovenskej metropoly verejnou hromadnou dopravou.

Východiskom budúcoročného plánu je aktuálna situácia pri nasadzovaní prostriedkov hromadnej dopravy – autobusy, električky, trolejbusy zo strany Dopravného podniku. Mestské časti sa môžu k predloženému dokumentu vyjadriť do konca roku.

Primátor potom zaradí do programu budúcoročného februárového mestského zastupiteľstva plán výkonov MHD na rok 2012.

Magistrát v návrhu rozpočtu na rok 2012 počíta s tým, že Dopravný podnik dostane od mesta dotáciu vo výške 54 mil. eur. Podpora verejnej dopravy je prioritnou oblasť a odzrkadľuje sa to aj v tom, že samospráva na ňu vynaloží takmer tretinu rozpočtu.

Na bežný chod MHD vyčlení 51,7 mil. a 2,3 mil. eur je viazaných na splácanie dlhov. V porovnaní s rokom 2011 je návrh budúcoročnej dotácie o 2,5 mil. eur vyšší, pričom k lepšiemu hospodárskemu výsledku podniku by malo prispieť nielen nastúpené šetrenie, ale aj tohtoročné zvýšenie ceny cestovných lístkov či zrealizovaná jesenná redukcia spojov. O podobe rozpočtu a aj výške dotácií pre organizácie mesta rozhodnú poslanci 15. decembra.

belfi_res.jpg

Ľubomír Belfi v minulosti viedol vydavateľstvo časopisu Markíza, bol generálnym riaditeľom televízie TA3 a šéfom mäsokombinátu Tauris.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 104
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 899
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 827
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 357
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 562
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 846
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 583
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 574
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


60
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


25
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


161
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


88
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 715
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 309
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 72 377
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 655
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 837
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 411
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 730
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 449
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu