SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Peniaze na trať do Petržalky mesto garantovať nevie

Ftáčnik ide v stredu rokovať do Bruselu. Chce sa uchádzať o peniaze z eurofondov na projekt integrovanej dopravy.

BRATISLAVA. Peniaze z eurofondov na koľajovú dopravu do Petržalky primátor Bratislavy Milan Ftáčnik garantovať nevie. Uviedol to počas verejnej diskusie k nosnému dopravnému systému.

„Nevieme garantovať žiadne peniaze, mesto samé na to peniaze nemá,“ uviedol Ftáčnik. Mesto preto musí nájsť na koľajovú dopravu externé zdroje. Podľa prieskumov ak doprava v Petržalke nevyrieši do roku 2020, na mostoch sa bude stáť nie polhodinu, ale hodinu a pol a dlhšie.

Ftáčnik ide v stredu rokovať do Bruselu a chce sa uchádzať o peniaze z eurofondov na projekt integrovanej dopravy. Z týchto peňazí by sa mali podľa bratislavského primátora realizovať dva projekty, spojenie železničnej stanice Predmestie so železničnou stanicou Filiálka a malo by sa spraviť zahustenie železničných zastávok z Devínskej Novej Vsi do Podunajských Biskupíc.

SkryťVypnúť reklamu

Ftáčnik chce zároveň dosiahnuť, aby bolo odsúhlasené, že sa z peňazí v programovacom období 2014 - 2020 začne budovať aj trať z Janíkovho dvora až po Hlavnú stanicu. „Ak vybudujeme severné spojenie Predmestie - Filiálka, južné spojenie Janíkov dvor - Šafárikovo námestie, potom nasleduje otázka, ako vytvoriť spojenie týchto dvoch tratí. Malo by ísť pod zem, aby nebolo v kolízii s inými druhmi dopravy. Toto je náš projekt, s ktorým idem do Bruselu, očakávame vecnú reakciu zo strany generálnych riaditeľstiev Európskej komisie,“ uviedol Ftáčnik.

Prvý projekt, zahustenie železničných zastávok, treba urobiť v tomto období, tvrdí Ftáčnik. Ide o trať z Devínskej Novej Vsi do Podunajských Biskupíc, ktorá je založená na vlakovom spojení, aby vlak mohol byť využívaný na vnútromestskú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na tunelové riešenie popod Dunaj sa odhadujú na 800 mil. eur, preto prepojenie pod Dunajom bude riešené neskôr, alebo iným spôsobom. Aby však mesto mohlo zostať v severojužnom prepojení, musí vypracovať severnú a južnú časť.

V tomto programovacom období by sa malo vybudovať severné spojenie Predmestie – Filiálka. Na južnej strane ide o spojenie Janíkov Dvor – Hlavná stanica. „Pôjdu oba tie projekty, pretože vytvárajú južnú časť prepojenia, aj severnú, a potom budeme potrebovať prepojenie medzi severnou a južnou časťou. Tunel je drahý, treba hľadať iné riešenie,“ uviedol Ftáčnik.

V stredu ide primátor hlavného mesta Milan Ftáčnik na rokovanie do Bruselu, kde sa bude snažiť presadiť, že každá časť projektu prispieva k tomu, aby sa navodilo riešenie, ktoré dlhodobo vyrieši severojužné prepojenie.

SkryťVypnúť reklamu

Na štvrtkovom zastupiteľstve chce Ftáčnik navrhnúť poslancom, aby súhlasili s tým, že na prvom mieste bude Filiálka, na druhom mieste zahustenie zastávok a na treťom mieste Petržalka, s tým, že prvé dva projekty pôjdu z tohto programovacieho obdobia.

„Poslanci by mali povedať áno, podporujeme všetky tri projekty tak, ako sú. Nielen hovorme, ale už aj konajme. Ľudia už naozaj čakajú konkrétne riešenia a konkrétne veci,“ dodal Ftáčnik. Ako počas diskusie uviedol jeden z obyvateľov Petržalky, trať do Petržalky je o politických rozhodnutiach, politici za ňou musia stáť a musia ju presadiť. „Občanov Petržalky nezaujíma ako to bude, ale chcú mať dopravu lacnú, ktorá im neznečistí životné prostredie a neznehodnotí úroveň bývania,“ uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 501
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 361
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 341
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 834
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 122
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 844
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 412
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 663
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 380
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 9 259
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 097
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 103
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 892
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 824
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 138
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 756
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu