SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Peniaze na trať do Petržalky mesto garantovať nevie

Ftáčnik ide v stredu rokovať do Bruselu. Chce sa uchádzať o peniaze z eurofondov na projekt integrovanej dopravy.

BRATISLAVA. Peniaze z eurofondov na koľajovú dopravu do Petržalky primátor Bratislavy Milan Ftáčnik garantovať nevie. Uviedol to počas verejnej diskusie k nosnému dopravnému systému.

„Nevieme garantovať žiadne peniaze, mesto samé na to peniaze nemá,“ uviedol Ftáčnik. Mesto preto musí nájsť na koľajovú dopravu externé zdroje. Podľa prieskumov ak doprava v Petržalke nevyrieši do roku 2020, na mostoch sa bude stáť nie polhodinu, ale hodinu a pol a dlhšie.

Ftáčnik ide v stredu rokovať do Bruselu a chce sa uchádzať o peniaze z eurofondov na projekt integrovanej dopravy. Z týchto peňazí by sa mali podľa bratislavského primátora realizovať dva projekty, spojenie železničnej stanice Predmestie so železničnou stanicou Filiálka a malo by sa spraviť zahustenie železničných zastávok z Devínskej Novej Vsi do Podunajských Biskupíc.

Skryť Vypnúť reklamu

Ftáčnik chce zároveň dosiahnuť, aby bolo odsúhlasené, že sa z peňazí v programovacom období 2014 - 2020 začne budovať aj trať z Janíkovho dvora až po Hlavnú stanicu. „Ak vybudujeme severné spojenie Predmestie - Filiálka, južné spojenie Janíkov dvor - Šafárikovo námestie, potom nasleduje otázka, ako vytvoriť spojenie týchto dvoch tratí. Malo by ísť pod zem, aby nebolo v kolízii s inými druhmi dopravy. Toto je náš projekt, s ktorým idem do Bruselu, očakávame vecnú reakciu zo strany generálnych riaditeľstiev Európskej komisie,“ uviedol Ftáčnik.

Prvý projekt, zahustenie železničných zastávok, treba urobiť v tomto období, tvrdí Ftáčnik. Ide o trať z Devínskej Novej Vsi do Podunajských Biskupíc, ktorá je založená na vlakovom spojení, aby vlak mohol byť využívaný na vnútromestskú dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na tunelové riešenie popod Dunaj sa odhadujú na 800 mil. eur, preto prepojenie pod Dunajom bude riešené neskôr, alebo iným spôsobom. Aby však mesto mohlo zostať v severojužnom prepojení, musí vypracovať severnú a južnú časť.

V tomto programovacom období by sa malo vybudovať severné spojenie Predmestie – Filiálka. Na južnej strane ide o spojenie Janíkov Dvor – Hlavná stanica. „Pôjdu oba tie projekty, pretože vytvárajú južnú časť prepojenia, aj severnú, a potom budeme potrebovať prepojenie medzi severnou a južnou časťou. Tunel je drahý, treba hľadať iné riešenie,“ uviedol Ftáčnik.

V stredu ide primátor hlavného mesta Milan Ftáčnik na rokovanie do Bruselu, kde sa bude snažiť presadiť, že každá časť projektu prispieva k tomu, aby sa navodilo riešenie, ktoré dlhodobo vyrieši severojužné prepojenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Na štvrtkovom zastupiteľstve chce Ftáčnik navrhnúť poslancom, aby súhlasili s tým, že na prvom mieste bude Filiálka, na druhom mieste zahustenie zastávok a na treťom mieste Petržalka, s tým, že prvé dva projekty pôjdu z tohto programovacieho obdobia.

„Poslanci by mali povedať áno, podporujeme všetky tri projekty tak, ako sú. Nielen hovorme, ale už aj konajme. Ľudia už naozaj čakajú konkrétne riešenia a konkrétne veci,“ dodal Ftáčnik. Ako počas diskusie uviedol jeden z obyvateľov Petržalky, trať do Petržalky je o politických rozhodnutiach, politici za ňou musia stáť a musia ju presadiť. „Občanov Petržalky nezaujíma ako to bude, ale chcú mať dopravu lacnú, ktorá im neznečistí životné prostredie a neznehodnotí úroveň bývania,“ uviedol.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 200
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 551
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 335
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 788
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 10 614
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 314
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 806
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 983
  9. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 6 515
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 885
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu