SME

Búranie tabakovej továrne v Bratislave bolo legálne

Továreň vraj nebúrajú, ale rozoberajú. Povolenie je právoplatné.

Uličná fasáda tabakovej továrne zo strany Mýtnej ulice. Búrať sa môže.Uličná fasáda tabakovej továrne zo strany Mýtnej ulice. Búrať sa môže. (Zdroj: SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ)

STARÉ MESTO. Demolácia tabakovej továrne medzi Mýtnou a Radlinského ulicou v širšom centre Bratislavy je podľa hovorkyne Starého Mesta Aleny Kopřivovej legálna.

„Búracie povolenie je právoplatné,“ vraví. „Zachovať by sa mala len uličná fasáda.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o fasádu zo strany Radlinského ulice. O jej osude sa ešte, ako tvrdí Kopřivová, rokuje s pamiatkarmi, aj keď budova už chránená nie je.

Staromestský starosta Andrej Petrek včera povedal, že nejde o búranie. „Areál rozoberajú. Napríklad liatinové stĺpy alebo konštrukcie sa môžu využiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Načasovanie – piatok Rozoberanie areálu sa začalo v piatok poobede. Aktivista Jakub Ďurinda upozorňuje na jeho načasovanie na víkend. Vraví, že priemyselná minulosť Bratislavy mizne.

„Začali rozoberať tabakový sklad z polovice 19. storočia,“ vraví Ďurinda. „Je to najcennejšia a najstaršia časť celého areálu.“ Dodal, že stavebník začal búrať od stredu, tak aby to nebolo vidno.

Práce na ohradenom stavenisku ukrýva vysoký plot. Cez jeho škáry aj ponad plot však demoláciu vidno.

Veľká výstavba

V lokalite medzi Radlinského, Mýtnou a Vazovovou má vyrásť administratívno-obytný súbor. Investorom je RM-Invest s.r.o.

"V rukách majú zatiaľ iba povolenie o odstránení stavby z novembra 2008," vraví Kopřivová. "O stavebné povolenie ešte nepožiadali."

SkryťVypnúť reklamu

Územné rozhodnutie získal investor v októbri minulého roku.

V susedstve má vzniknúť veľký polyfunkčný komplex s bytmi, kanceláriami, obchodmi a garážami Nová Mýtna. Investorom je spoločnosť Team Nový Dom. Stavebné povolenie vydal staromestský úrad v apríli. Výškový internát plánovaný v minulosti tu vyrásť nemá.

Výstavbe komplexu už musela ustúpiť električková zastávka. Nahrádza ju nová pri daňovom úrade. Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že riešenie odsúhlasili magistrát aj dopravný inšpektorát.

Nebolo čo chrániť? Tabakový sklad z 19. storočia nie je pamiatkou. Výroba v areáli fungovala asi do polovice 20. storočia. V minulosti síce bol chránený, no po požiari v roku 2007 vraj dôvody na jeho ochranu zanikli.

Riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič hovorí, že žiadna súčasť areálu dnes nie je pamiatkou. „Ako sklad vyhorel, zanikol dôvod ochrany. Nebolo čo chrániť.“

SkryťVypnúť reklamu

Jurkovič vraví, že areál sa v minulosti snažili zachrániť. „Bol zámer na zástavbu a vylobovali sme, aby sa časť zakomponovala do novej zástavby. Vznikol projekt, s ktorým sme súhlasili. Sklady mali zostať,“ hovorí pamiatkar.

Potom podľa neho zakročila samospráva. Najprv vyhlásila stavebnú uzáveru a potom sa zmenil plán zóny, čím sa projekt stal zbytočným, lebo už nespĺňal podmienky. Jurkovič dodal, že továrenský objekt začal chátrať a podľa dnešných posudkov sú jeho budovy na spadnutie.

Ako povedal Jurkovič, svedomie má čisté. „Nie je to pamiatka a snažili sme sa ju zachovať. Dnes budúcnosť areálu nevidím ružovo.“

Dôvod: statika Porušená statika, nebezpečenstvo či zosúvanie stavby. Podobné argumenty využívali investori pri búraní industriálnych budov už v minulosti. Ak sa totiž preukáže porušená statika či zosuv stavby, môže investor búrať bez povolenia. Tak padli Kablo alebo Gumonka.

Aktivisti upozorňujú, že niekdajšia priemyselná zóna Bratislavy sa postupne stráca. Okrem Kabla a Gumonky zmizli aj budovy Mlynov a pekární na Račianskej ulici či historická tehlová budova na rohu Plynárenskej a Mlynských nív.

V zahraničí je trend priemyselnú minulosť chrániť, industriálne budovy tu dostávajú nové využitie.

Priemyselná minulosť mizne

2008 – zbúrali – Kablo. Povolenie na demoláciu vydané nebolo, investor sa odvolával na zlý stav budovy. 2008 – padla Gumonka – Investor zbúral lisovňu z roku 1911 bez povolenia, bola vraj v havarijnom stave. 2008 – demolácia Kefárne, padla celá, prvé podlažie, ktoré malo ostať sa podľa investora zosunulo samé. 2010 – začiatok búrania Tabakovej továrne, sklad tabaku pochádza z 19. storočia.

V piatok začal stavebník s demolačnými prácami.

FOTO - ZORA KALKA PAULÍNIOVÁ

Niektoré ostatnú podľa starostu Andreja Petreka zachované a budú sa môcť ešte využiť

FOTO - ZORA KALKA PAULÍNIOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 62 551
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 146
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 712
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 796
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 982
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 153
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 86 672
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 127
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 502
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 822
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 245
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 878
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 230
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu