BRATISLAVA. Jedna novela zákona o majetku obcí na transparentnejšiu samosprávu nestačí. Taká sa zdá byť realita trištvrte roka od jej vstupu do platnosti.
Keď sa minulý rok v lete novela prijímala, mnohí od nej očakávali koniec kamarátskych predajov. Situácia je dnes taká, že hoci súťaží je viac, takmer rovnako toľko je aj výnimiek zo zákona. Dôvody na to sú rôzne - niekedy jednoducho poslanci nevedia, ktorému zákonu dať prednosť.
Predaje s výnimkami? Žiadna výnimka! Čítajte tu.
Na druhej strane, sú tiež spôsoby ako ovplyvniť výsledok súťaže ešte pred jej vyhlásením.
Mestskí poslanci v minulosti diskutovali napríklad o povinnosti práva veta po uzavretí súťaže - aby víťaz ešte podliehal súhlasu podľa ich vôle. To ale nakoniec neprešlo a na poslednom zasadnutí prijali Všeobecné podmienky obchodných verejných súťaží. Pri prerokovaní sa ale napríklad uvažovalo aj o tom, aby každý záujemca o pozemok, byt či dom zložil zábezpeku vo výške minimálnej kúpnej ceny. To by ale mohlo pri niektorých predajoch znamenať aj desiatky miliónov - čím by sa automaticky vylúčili bankami menej zabezpečení developeri. Nakoniec ale prešla miernejšia forma.
- Finančná zábezpeka pre účastníkov súťaží bude aspoň 20 percent z minimálnej kúpnej ceny.
- Hovorilo sa tiež o tom, čo bude rozhodujúce kritérium pre víťaza súťaže. Ak poslanci ešte pred začiatkom súťaže neurčia inak, rozhodne najlepšia cena.
- Váha iných kritérií ako cena bude v percentách, podobne ako je to v Starom Meste.
-
Účastníkom navyše pribudla aj jedna byrokratická povinnosť - musia magistrátu predložiť potvrdenie, že mu nič nedlžia, rovnako ako daňovému úradu.
Staré Mesto síce tiež pozná, čo hovorí zákon, schvaľovalo ale tento mesiac predaje bez súťaže - s pečiatkou výnimka. Dodnes totiž nie je jasné, ktorý zákon má prednosť.
Ako hovorí Ondrej Dostál, staromestský poslanec (OKS) a aktivista za transparentnejšie nakladanie s majetkom samosprávy, zákon o majetku obcí prikazuje súťaž pri predajoch, ale podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov má nájomca predkúpne právo.
Ak sa uprednostní druhý zákon, súťaž sa nerobí a tým pádom sa nedá zistiť, akú sumu by samospráva mohla získať, keby predávala cez súťaž. Podľa Dostála existujú aj názory, že by sa súťaž mala robiť aj na takýto majetok s tým, že sa predaj za vysútaženú cenu najskôr ponúkne tomu, kto má predkupné právo a až keď ho nevyužije, priestory bude môcť kúpiť víťaz súťaže.
Alebo sa priestory predávajú priamo, teda bez súťaže - ako výnimka zo zákona o majetku obcí, čo je aj prípad Starého Mesta.