SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Nočné spoje v tuneli premávať nebudú

Obnovený električkový tunel má fungovať v lete. Ostatné trate v meste ostatnú tento rok neopravené.

Tunel pod Hradom pre opravy zatvorili v máji minulého roku. Rekonštrukcia mesto vyjde na 8,3  milióna eur. Obnovená  bude aj úniková chodba na Palisády, pribudne tiež bezpečnostný kamerový systém.Tunel pod Hradom pre opravy zatvorili v máji minulého roku. Rekonštrukcia mesto vyjde na 8,3 milióna eur. Obnovená bude aj úniková chodba na Palisády, pribudne tiež bezpečnostný kamerový systém. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Tunel pre peších nebude. Miesto v ňom zatiaľ nenájdu ani nočné električky.

BRATISLAVA. Obdivovaný, spomínaný, niektorými pre zrušenie židovského cintorína i zatracovaný. Tunel – takmer osemsto metrov dlhá rúra pod Hradom. Pôvodne bol cestný, peší, od roku 1983 električkový. Dnes však pre opravy až do tohto leta zatvorený.

Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku vraví, že jeho rekonštrukcia už bola nevyhnutná.

Trať vraj bola v havarijnom stave, na možné nebezpečenstvo upozorňoval aj dráhový úrad.

Informácie čitateľov, ktorí tvrdia, že rýchlosť električiek pred rekonštrukciou znížená na 10 až 15 kilometrov za hodinu nebola, Zahradník popiera. Vodiči električiek podľa neho presne vedeli, kde musia spomaliť. „Bežný človek v električke rýchlosť vozidla asi ťažko odmeria,“ reagoval Zahradník.

Električky po otvorení tunela by vraj mali jazdiť evidentne rýchlejšie, 50- až 60-kilometrovou rýchlosťou.

Nočné električky, ktoré by si cez tunel skracovali cestu, dopravný podnik zatiaľ nezavedie. Zahradník povedal, že úvahy sú otvorené.

Trate neopravia

Ostatné električkové trate v meste ostanú tento rok bez opravy. Dôvodom je znížený rozpočet dopravného podniku.

Minuloročný rozpočet 35 miliónov eur pre dopravný podnik mesto skrátilo na 14 miliónov eur. K opravám tratí podľa Zahradníka tento rok príde len v prípade kritických a havarijných situácií.
„Vtedy by sme žiadali o financovanie z rezervného fondu mesta. Mesto má stratégiu nezadlžovať sa teraz úvermi,“ tvrdí Zahradník.

Na nebezpečných úsekoch dopravný podnik vraj znižuje rýchlosť električiek a prejazd nimi pravidelnými hliadkami vyhodnocuje.

Ak by rozpočet tento rok znížený nebol, mestský dopravca mal v pláne opravovať trate na Krížnej a Trnavskom mýte, pod Hlavnou stanicou a na trati v Dúbravke.

Tento rok nemá pokračovať ani obnova vozového parku. Sľubovaný tender na dlhé trojčlánkové električky, ktorý dopravný podnik avizoval už minulý rok, zatiaľ nebude.

Dodané majú byť len nové kĺbové veľkokapacitné autobusy z už uzavretých tendrov. „Električky prídu na rad následne,“ dodáva Zahradník.

Brať si úver či púšťať sa do veľkých tendrov pred koncom volebného obdobia by bolo podľa Zahradníka veľmi nezodpovedné.

Prechádzka rúrou

Po skončení opráv tunel peším slúžiť nebude. Dôvodom sú podľa Zahradníka bezpečnostné predpisy.

Kedysi, keď tunel slúžil ako cestný, mohli chodci využívať chodník v tunelovej rúre aj núdzový východ na Palisády.

Ten má ako úniková cesta v mimoriadnych situáciách slúžiť aj dnes. Matej Kavacký vo svojom trojdielnom texte o histórii tunela publikovanom na imhd.sk píše, že peší boli z cestného tunela vylúčení aj v minulosti. Dôvodom bol podľa Kavackého nárast dopravy, nedostatočné vetranie tunela a údajne aj prepadávanie chodcov.

Rizikom bola aj cencúľová „výzdoba“, ktorá vznikala v zimných mesiacoch zo zatekajúcej vody.

Z cestného na električkový

  • 1943 – 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
  • 1949 – 1981 – tunel slúžil cestnej doprave, spočiatku aj chodcom.
  • 1952 – 1981 (s krátkou prestávkou v rokoch 1972 – 1974) – jazdili v tuneli aj autobusy MHD.
  • 2. december 1981 – uzavretie tunela pre dopravu, začala sa prestavba tunela na električkový.
  • 1982 – podpísanie združeného socialistického záväzku, že trať spojazdnia do júla 1983 a úplne dokončia do konca roka 1983.
  • 29. augusta 1983 – slávnostné uvedenie trate do prevádzky.

Zdroj: Matej Kavacký – Príbeh tunela III

kryt_res.jpg

Pôvodný vojnový kryt. Nebol verejne vyhlásený za úkryt, no ľudia ho vyhľadávali počas bombardovania.
FOTO – SITA

palisady_res.jpg


Chodba z tunela ústi na Palisády. Slúžiť má ako únikový východ.
FOTO SME – DOROTA KRÁKOVÁ

vizual_res.jpg

Podoba opraveného tunela. Ostenie má ostať žulové, budú ho čistiť.
VIZUALIZÁCIA - TERRAPROJEKT

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 279
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 643
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 771
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 606
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 732
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 309
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 247
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 100
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 961
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 719
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu