SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Nočné spoje v tuneli premávať nebudú

Obnovený električkový tunel má fungovať v lete. Ostatné trate v meste ostatnú tento rok neopravené.

Tunel pod Hradom pre opravy zatvorili v máji minulého roku. Rekonštrukcia mesto vyjde na 8,3  milióna eur. Obnovená  bude aj úniková chodba na Palisády, pribudne tiež bezpečnostný kamerový systém.Tunel pod Hradom pre opravy zatvorili v máji minulého roku. Rekonštrukcia mesto vyjde na 8,3 milióna eur. Obnovená bude aj úniková chodba na Palisády, pribudne tiež bezpečnostný kamerový systém. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Tunel pre peších nebude. Miesto v ňom zatiaľ nenájdu ani nočné električky.

BRATISLAVA. Obdivovaný, spomínaný, niektorými pre zrušenie židovského cintorína i zatracovaný. Tunel – takmer osemsto metrov dlhá rúra pod Hradom. Pôvodne bol cestný, peší, od roku 1983 električkový. Dnes však pre opravy až do tohto leta zatvorený.

Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku vraví, že jeho rekonštrukcia už bola nevyhnutná.

Trať vraj bola v havarijnom stave, na možné nebezpečenstvo upozorňoval aj dráhový úrad.

Informácie čitateľov, ktorí tvrdia, že rýchlosť električiek pred rekonštrukciou znížená na 10 až 15 kilometrov za hodinu nebola, Zahradník popiera. Vodiči električiek podľa neho presne vedeli, kde musia spomaliť. „Bežný človek v električke rýchlosť vozidla asi ťažko odmeria,“ reagoval Zahradník.

Električky po otvorení tunela by vraj mali jazdiť evidentne rýchlejšie, 50- až 60-kilometrovou rýchlosťou.

Nočné električky, ktoré by si cez tunel skracovali cestu, dopravný podnik zatiaľ nezavedie. Zahradník povedal, že úvahy sú otvorené.

Trate neopravia

Ostatné električkové trate v meste ostanú tento rok bez opravy. Dôvodom je znížený rozpočet dopravného podniku.

Minuloročný rozpočet 35 miliónov eur pre dopravný podnik mesto skrátilo na 14 miliónov eur. K opravám tratí podľa Zahradníka tento rok príde len v prípade kritických a havarijných situácií.
„Vtedy by sme žiadali o financovanie z rezervného fondu mesta. Mesto má stratégiu nezadlžovať sa teraz úvermi,“ tvrdí Zahradník.

Na nebezpečných úsekoch dopravný podnik vraj znižuje rýchlosť električiek a prejazd nimi pravidelnými hliadkami vyhodnocuje.

Ak by rozpočet tento rok znížený nebol, mestský dopravca mal v pláne opravovať trate na Krížnej a Trnavskom mýte, pod Hlavnou stanicou a na trati v Dúbravke.

Tento rok nemá pokračovať ani obnova vozového parku. Sľubovaný tender na dlhé trojčlánkové električky, ktorý dopravný podnik avizoval už minulý rok, zatiaľ nebude.

Dodané majú byť len nové kĺbové veľkokapacitné autobusy z už uzavretých tendrov. „Električky prídu na rad následne,“ dodáva Zahradník.

Brať si úver či púšťať sa do veľkých tendrov pred koncom volebného obdobia by bolo podľa Zahradníka veľmi nezodpovedné.

Prechádzka rúrou

Po skončení opráv tunel peším slúžiť nebude. Dôvodom sú podľa Zahradníka bezpečnostné predpisy.

Kedysi, keď tunel slúžil ako cestný, mohli chodci využívať chodník v tunelovej rúre aj núdzový východ na Palisády.

Ten má ako úniková cesta v mimoriadnych situáciách slúžiť aj dnes. Matej Kavacký vo svojom trojdielnom texte o histórii tunela publikovanom na imhd.sk píše, že peší boli z cestného tunela vylúčení aj v minulosti. Dôvodom bol podľa Kavackého nárast dopravy, nedostatočné vetranie tunela a údajne aj prepadávanie chodcov.

Rizikom bola aj cencúľová „výzdoba“, ktorá vznikala v zimných mesiacoch zo zatekajúcej vody.

Z cestného na električkový

  • 1943 – 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
  • 1949 – 1981 – tunel slúžil cestnej doprave, spočiatku aj chodcom.
  • 1952 – 1981 (s krátkou prestávkou v rokoch 1972 – 1974) – jazdili v tuneli aj autobusy MHD.
  • 2. december 1981 – uzavretie tunela pre dopravu, začala sa prestavba tunela na električkový.
  • 1982 – podpísanie združeného socialistického záväzku, že trať spojazdnia do júla 1983 a úplne dokončia do konca roka 1983.
  • 29. augusta 1983 – slávnostné uvedenie trate do prevádzky.

Zdroj: Matej Kavacký – Príbeh tunela III

kryt_res.jpg

Pôvodný vojnový kryt. Nebol verejne vyhlásený za úkryt, no ľudia ho vyhľadávali počas bombardovania.
FOTO – SITA

palisady_res.jpg


Chodba z tunela ústi na Palisády. Slúžiť má ako únikový východ.
FOTO SME – DOROTA KRÁKOVÁ

vizual_res.jpg

Podoba opraveného tunela. Ostenie má ostať žulové, budú ho čistiť.
VIZUALIZÁCIA - TERRAPROJEKT

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 734
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 130
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 498
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 164
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 257
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 858
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 993
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 775
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 057
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 653
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 621
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu