Tunel pre peších nebude. Miesto v ňom zatiaľ nenájdu ani nočné električky.
BRATISLAVA. Obdivovaný, spomínaný, niektorými pre zrušenie židovského cintorína i zatracovaný. Tunel – takmer osemsto metrov dlhá rúra pod Hradom. Pôvodne bol cestný, peší, od roku 1983 električkový. Dnes však pre opravy až do tohto leta zatvorený.
Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku vraví, že jeho rekonštrukcia už bola nevyhnutná.
Trať vraj bola v havarijnom stave, na možné nebezpečenstvo upozorňoval aj dráhový úrad.
Informácie čitateľov, ktorí tvrdia, že rýchlosť električiek pred rekonštrukciou znížená na 10 až 15 kilometrov za hodinu nebola, Zahradník popiera. Vodiči električiek podľa neho presne vedeli, kde musia spomaliť. „Bežný človek v električke rýchlosť vozidla asi ťažko odmeria,“ reagoval Zahradník.
Električky po otvorení tunela by vraj mali jazdiť evidentne rýchlejšie, 50- až 60-kilometrovou rýchlosťou.
Nočné električky, ktoré by si cez tunel skracovali cestu, dopravný podnik zatiaľ nezavedie. Zahradník povedal, že úvahy sú otvorené.
Pozri si fotogalériu k rekonštrukcii tunela
Trate neopravia
Ostatné električkové trate v meste ostanú tento rok bez opravy. Dôvodom je znížený rozpočet dopravného podniku.
Minuloročný rozpočet 35 miliónov eur pre dopravný podnik mesto skrátilo na 14 miliónov eur. K opravám tratí podľa Zahradníka tento rok príde len v prípade kritických a havarijných situácií.
„Vtedy by sme žiadali o financovanie z rezervného fondu mesta. Mesto má stratégiu nezadlžovať sa teraz úvermi,“ tvrdí Zahradník.
Na nebezpečných úsekoch dopravný podnik vraj znižuje rýchlosť električiek a prejazd nimi pravidelnými hliadkami vyhodnocuje.
Ak by rozpočet tento rok znížený nebol, mestský dopravca mal v pláne opravovať trate na Krížnej a Trnavskom mýte, pod Hlavnou stanicou a na trati v Dúbravke.
Tento rok nemá pokračovať ani obnova vozového parku. Sľubovaný tender na dlhé trojčlánkové električky, ktorý dopravný podnik avizoval už minulý rok, zatiaľ nebude.
Dodané majú byť len nové kĺbové veľkokapacitné autobusy z už uzavretých tendrov. „Električky prídu na rad následne,“ dodáva Zahradník.
Brať si úver či púšťať sa do veľkých tendrov pred koncom volebného obdobia by bolo podľa Zahradníka veľmi nezodpovedné.
Prechádzka rúrou
Po skončení opráv tunel peším slúžiť nebude. Dôvodom sú podľa Zahradníka bezpečnostné predpisy.
Kedysi, keď tunel slúžil ako cestný, mohli chodci využívať chodník v tunelovej rúre aj núdzový východ na Palisády.
Ten má ako úniková cesta v mimoriadnych situáciách slúžiť aj dnes. Matej Kavacký vo svojom trojdielnom texte o histórii tunela publikovanom na imhd.sk píše, že peší boli z cestného tunela vylúčení aj v minulosti. Dôvodom bol podľa Kavackého nárast dopravy, nedostatočné vetranie tunela a údajne aj prepadávanie chodcov.
Rizikom bola aj cencúľová „výzdoba“, ktorá vznikala v zimných mesiacoch zo zatekajúcej vody.
Z cestného na električkový
- 1943 – 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
- 1949 – 1981 – tunel slúžil cestnej doprave, spočiatku aj chodcom.
- 1952 – 1981 (s krátkou prestávkou v rokoch 1972 – 1974) – jazdili v tuneli aj autobusy MHD.
- 2. december 1981 – uzavretie tunela pre dopravu, začala sa prestavba tunela na električkový.
- 1982 – podpísanie združeného socialistického záväzku, že trať spojazdnia do júla 1983 a úplne dokončia do konca roka 1983.
- 29. augusta 1983 – slávnostné uvedenie trate do prevádzky.
Zdroj: Matej Kavacký – Príbeh tunela III
Pôvodný vojnový kryt. Nebol verejne vyhlásený za úkryt, no ľudia ho vyhľadávali počas bombardovania.
FOTO – SITA
Chodba z tunela ústi na Palisády. Slúžiť má ako únikový východ.
FOTO SME – DOROTA KRÁKOVÁ
Podoba opraveného tunela. Ostenie má ostať žulové, budú ho čistiť.
VIZUALIZÁCIA - TERRAPROJEKT