SME

Nočné spoje v tuneli premávať nebudú

Obnovený električkový tunel má fungovať v lete. Ostatné trate v meste ostatnú tento rok neopravené.

Tunel pod Hradom pre opravy zatvorili v máji minulého roku. Rekonštrukcia mesto vyjde na 8,3  milióna eur. Obnovená  bude aj úniková chodba na Palisády, pribudne tiež bezpečnostný kamerový systém.Tunel pod Hradom pre opravy zatvorili v máji minulého roku. Rekonštrukcia mesto vyjde na 8,3 milióna eur. Obnovená bude aj úniková chodba na Palisády, pribudne tiež bezpečnostný kamerový systém. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Tunel pre peších nebude. Miesto v ňom zatiaľ nenájdu ani nočné električky.

BRATISLAVA. Obdivovaný, spomínaný, niektorými pre zrušenie židovského cintorína i zatracovaný. Tunel – takmer osemsto metrov dlhá rúra pod Hradom. Pôvodne bol cestný, peší, od roku 1983 električkový. Dnes však pre opravy až do tohto leta zatvorený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku vraví, že jeho rekonštrukcia už bola nevyhnutná.

Trať vraj bola v havarijnom stave, na možné nebezpečenstvo upozorňoval aj dráhový úrad.

SkryťVypnúť reklamu

Informácie čitateľov, ktorí tvrdia, že rýchlosť električiek pred rekonštrukciou znížená na 10 až 15 kilometrov za hodinu nebola, Zahradník popiera. Vodiči električiek podľa neho presne vedeli, kde musia spomaliť. „Bežný človek v električke rýchlosť vozidla asi ťažko odmeria,“ reagoval Zahradník.

Električky po otvorení tunela by vraj mali jazdiť evidentne rýchlejšie, 50- až 60-kilometrovou rýchlosťou.

Nočné električky, ktoré by si cez tunel skracovali cestu, dopravný podnik zatiaľ nezavedie. Zahradník povedal, že úvahy sú otvorené.

Pozri si fotogalériu k rekonštrukcii tunela

Trate neopravia

Ostatné električkové trate v meste ostanú tento rok bez opravy. Dôvodom je znížený rozpočet dopravného podniku.

Minuloročný rozpočet 35 miliónov eur pre dopravný podnik mesto skrátilo na 14 miliónov eur. K opravám tratí podľa Zahradníka tento rok príde len v prípade kritických a havarijných situácií.
„Vtedy by sme žiadali o financovanie z rezervného fondu mesta. Mesto má stratégiu nezadlžovať sa teraz úvermi,“ tvrdí Zahradník.

SkryťVypnúť reklamu

Na nebezpečných úsekoch dopravný podnik vraj znižuje rýchlosť električiek a prejazd nimi pravidelnými hliadkami vyhodnocuje.

Ak by rozpočet tento rok znížený nebol, mestský dopravca mal v pláne opravovať trate na Krížnej a Trnavskom mýte, pod Hlavnou stanicou a na trati v Dúbravke.

Tento rok nemá pokračovať ani obnova vozového parku. Sľubovaný tender na dlhé trojčlánkové električky, ktorý dopravný podnik avizoval už minulý rok, zatiaľ nebude.

Dodané majú byť len nové kĺbové veľkokapacitné autobusy z už uzavretých tendrov. „Električky prídu na rad následne,“ dodáva Zahradník.

Brať si úver či púšťať sa do veľkých tendrov pred koncom volebného obdobia by bolo podľa Zahradníka veľmi nezodpovedné.

Prechádzka rúrou

Po skončení opráv tunel peším slúžiť nebude. Dôvodom sú podľa Zahradníka bezpečnostné predpisy.

SkryťVypnúť reklamu

Kedysi, keď tunel slúžil ako cestný, mohli chodci využívať chodník v tunelovej rúre aj núdzový východ na Palisády.

Ten má ako úniková cesta v mimoriadnych situáciách slúžiť aj dnes. Matej Kavacký vo svojom trojdielnom texte o histórii tunela publikovanom na imhd.sk píše, že peší boli z cestného tunela vylúčení aj v minulosti. Dôvodom bol podľa Kavackého nárast dopravy, nedostatočné vetranie tunela a údajne aj prepadávanie chodcov.

Rizikom bola aj cencúľová „výzdoba“, ktorá vznikala v zimných mesiacoch zo zatekajúcej vody.

Z cestného na električkový

  • 1943 – 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
  • 1949 – 1981 – tunel slúžil cestnej doprave, spočiatku aj chodcom.
  • 1952 – 1981 (s krátkou prestávkou v rokoch 1972 – 1974) – jazdili v tuneli aj autobusy MHD.
  • 2. december 1981 – uzavretie tunela pre dopravu, začala sa prestavba tunela na električkový.
  • 1982 – podpísanie združeného socialistického záväzku, že trať spojazdnia do júla 1983 a úplne dokončia do konca roka 1983.
  • 29. augusta 1983 – slávnostné uvedenie trate do prevádzky.

Zdroj: Matej Kavacký – Príbeh tunela III

kryt_res.jpg

Pôvodný vojnový kryt. Nebol verejne vyhlásený za úkryt, no ľudia ho vyhľadávali počas bombardovania.
FOTO – SITA

palisady_res.jpg


Chodba z tunela ústi na Palisády. Slúžiť má ako únikový východ.
FOTO SME – DOROTA KRÁKOVÁ

vizual_res.jpg

Podoba opraveného tunela. Ostenie má ostať žulové, budú ho čistiť.
VIZUALIZÁCIA - TERRAPROJEKT

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 383
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 766
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 825
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 390
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 405
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 092
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 650
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 26 464
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 378
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 137
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 852
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 264
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 922
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu