Napriek rozsiahlej stavebnej aktivite Bratislava ťažko nadobúda ucelený výzor. Projekt Mestské zásahy ateliéru Vallo Sadovsky Architects ponúka 50 alternatívnych riešení zákutí hlavného mesta od mladých architektov a dizajnérov.
Na SME.sk budeme postupne uverejňova všetky projekty po celý rok, vždy v nedeľu na obed. Autormi dnešného projektu sú Roman Halmi, Peter Jurkovič, Lukáš Kordík, Števo Polakovič, Ivan Príkopský a Katarína Beladičová z ateliéru Gutgut.
Moderná Bratislava ako aj iné veľké mestá by sa mali snažiť zjemniť čisto industriálny výzor a mestský charakter zeleňou alebo ekologickými riešeniami v architektúre. Na vyhradených miestach a pri nových projektoch to väčšinou nie je problém, ale vsunúť zaujímavý prvok do už zaužívanej plochy môže byť niekedy ťažký oriešok. Napríklad pri vylepšovaní frekventovaných a striktne účelových trás mestskej hromadnej dopravy.
Pri pokusoch poľudštiť širšie okolie mestských komunikácií existuje viacero možností pre zapojenie fantázie či extravagantnejšie prvky. Dôkazom toho sú napríklad praktické, viacúčelové sedačky na električkových zastávkach v projekte Tomáša Tokarčíka. Zmena celého konceptu električkovej trate však vyžaduje veľkorysejší zásah.
Mestá nakupujú moderné električky, ale cesta pod nimi je často zanedbaná. FOTO: TASR
Pásy asfaltu, koľaje a semafory sú dnes zmierňované iba ostrovčekmi križovatiek a kruhových objazdov. Pri viacprúdových komunikáciách a mestských okruhoch predstavuje hustá premávka pre bežného chodca nielen silnú fyzickú, ale aj psychologickú bariéru.
Snahou autorov je zmäkčiť silu komunikácie vložením zelene priamo do električkovej trate. Tým vzniknú súvislé pásy zelene prebiehajúce po celom meste.
Zelený koberec by poprepletal Bratislavu a stal sa tak trvalou súčasťou jej komunikácií.
Miesto rozbitého betónu prestrieme pod električky zelený koberec.
Mestské zásahy je pravidelný seriál, ktorého novú časť si môžete pozrieť každú nedeľu od 12:00 na bratislava.sme.sk.
Predchádzajúce diely nájdete TU
Autor: mir