Napriek rozsiahlej stavebnej aktivite Bratislava ťažko nadobúda ucelený výzor. Projekt Mestské zásahy ateliéru Vallo Sadovsky Architects ponúka 50 alternatívnych riešení zákutí hlavného mesta od mladých architektov a dizajnérov.
Na SME.sk budeme postupne uverejňova všetky projekty po celý rok, vždy v nedeľu na obed. Autorom dnešného projektu je Tomaš Tokarčik.
Bratislavská hromadná doprava má dosť vlastných problémov, z ktorých mnohé sú takmer neriešiteľné. Prepchaté cesty a dopravné špičky už neprekvapia ani turistov. Utopisti síce môžu dúfať v metro, zvyšok ľudí však viac ocení konkrétne vylepšenia, ktoré by pomohli zmierniť útrapy každodenného cestovania. Napríklad otravné postávanie na zástavkách.
Notoricky využívaný verejný priestor dnes ponúka iba stereotypnú nudu. Miniatúrnu sedačku zvyčajne kryje strieška a obklopuje zašpinené sklo. Ľudia čakajú na spoje a nervózne zabíjajú čas prešľapovaním z nohy na nohu. Pritom potenciálne možnosti zástaviek sú takmer neobmedzené - stačí trochu vylepšiť nudné betónové ostrovčeky.
Predstavte si pasažiera, ktorý sa v bezpečnej vzdialenosti od premávky pohodlne opiera o ergonomickú sedačku. S vyloženými nohami nenútene konverzuje, a popritom sleduje moderné infopanely na okolí.
Dômyselné plastové sedačky by hravo splnili zdanlivo náročné kritériá. Stačí ich zavesiť na už existujúce zábradlie. Viacúčelová konštrukcia sa postará nielen o pohodlie, ale i o bezpečie cestujúcich. Plne vytvarované sedačky, zavesené na zábradlie, pomôžu ochrániť pred dymom, prachom a hlukom hektického okolia.
Dohromady vytvoria polyfunkčnú stenu z recyklovateľného materiálu, ktorá čiastočne izoluje cestujúcich bratislavčanov od každodenného smogu. Oproti pôvodnému zábradliu počítajú s prirodzenými polohami cestujúcich - v stoji i v sede rešpektujú ich polohu, výšku aj chrbticu. Zároveň umožnia pohodlnejšie odloženie batožiny.
Výhoda nenáročných sedačiek je nesporná. Popri praktickej funkcii nenápadne zväčšujú priestor na marketing a bilbordy. Rôznofarebné varianty by tiež mohli odlíšiť a vymedziť jednotlivé mestské časti. Ľahká konštrukcia priam vyzýva legovým spôsobom poprepájať problematické verejné priestory podľa aktuálnej potreby.
A výroba? Veľké lisovne slovenských automobiliek by hravo zvládli vedľajšiu produkciu niekoľkých kusov mesačne. Tak čo, počkáme si raz na električku s vyloženými nohami?
Viac informácií o autorovi - kliknite.
Mestské zásahy je pravidelný seriál, ktorého novú časť si môžete pozrieť každú nedeľu od 12:00 na bratislava.sme.sk. Viac o projekte si môžete prečítať na stránke www.mestskezasahy.sk
Predchádzajúce diely nájdete TU
Autor: mir