Starý most od januára uzavrú pre autá. ALEXANDER TESÁR, autorizovaný inžinier, ktorý robil tento rok jeho hlavnú prehliadku, povedal, že je dlhodobo preťažený a zhrdzavený, životnosť stanovil na 16 rokov. Steny hlavných nosníkov mali pôvodne hrúbku 16 milimetrov, teraz sú lokálne skorodované na šesť. Zaťaženie mosta zvýšila v 80. rokoch výmena pôvodnej drevenej mostovky za betónové dosky. Vo viacerých poliach mosta je po celej dĺžke oceľovej konštrukcie korózia dolných pásov hlavného nosníka aj plechov, ktoré spájajú nosníky s diagonálami. V súčasnosti je Starý most v správnom konaní ministerstva kultúry. Mesto čaká, či ho vyhlásia za národnú kultúrnu pamiatku.
Robili ste poslednú hlavnú prehliadku Starého mosta. Kde sú jeho najväčšie slabiny?
„Musíme myslieť na to, že ho postavili v roku 1945 ako vojenské provizórium pre presuny ťažkej vojenskej techniky. Predtým tu stál Most Františka Jozefa, ktorý zbombardovali. Vojenské provizórium je však takmer bez prerušenia prevádzkované až doteraz. Pritom v osemdesiatych rokoch drevenú mostovku vymenili za ťažšiu betónovú, takže most fungoval pri väčšom zaťažení, než na aké bol plánovaný. Za 60 rokov sa oceľ unavila. Tiež sa zvýšili zaťaženia v doprave – miesto štandardných áut cezeň chodia terénne. Aj autobusy sú väčšie ako pred 40 rokmi. Projektanti našťastie navrhovali takéto mosty s rezervou 30 až 50 percent, aby keď bude most skorodovaný a starý, ešte vládal uniesť rovnakú záťaž. A v tejto rezerve my teraz žijeme.“
Z čoho pozostávajú kontrolné prehliadky mosta?
„Z dynamických a statických skúšok, geodetických meraní a materiálových vyhodnotení. Zo stupnice, ktorá hodnotí stav mosta a má sedem stupňov, to bola tento rok už päťka silne inklinujúca k šestke. Každý deň prejde po moste od šesť- do desaťtisíc áut, každé z nich spôsobuje dynamický úder do mosta. Aktuálna životnosť mosta je 16 rokov, plus-mínus dva roky. To znamená, že o 14 rokov sa môžeme obávať havárie.“
Navrhli ste vylúčiť osobnú dopravu, nie však MHD.
„Aby sme nespôsobili v meste dopravný kolaps. Navrhli sme na skúšobnú dobu niekoľkých mesiacov vylúčiť osobnú dopravu. Počas tohto času by sme sa snažili zrekonštruovať najkritickejšie body mosta, aby sme mohli opäť uvažovať o jeho znovuotvorení.“
Chcete rekonštruovať najkritickejšie body mosta, tento rok už jeden projekt jeho rekonštrukcie vznikol. Navrhoval na jeho mieste takmer nový most. Má to byť teda rekonštrukcia pred búraním?
„Bude trvať zrejme niekoľko rokov, kým bude nové premostenie na mieste starého zrealizované. My zatiaľ musíme hľadať riešenie, ktoré nám umožní most dovtedy využívať aspoň ďalších päť až osem rokov. Ten stav, ktorý sme zistili pri tohtoročnej prehliadke, je len potvrdením prehliadok z posledných piatich až ôsmich rokov.“
Ako by sa dal most podľa vás zrekonštruovať?
„V 80. rokoch vymenili drevené mostné konštrukcie za betónové, čím sa most preťažil. Betónové chodníky sme vymenili naspäť za drevené v roku 2002 po havárii remorkéra, čím sa most odľahčil o päť až osem percent. Teraz by sme sa mohli pokúsiť vymeniť betónovú mostovku, po ktorej premáva doprava. Nie za drevo, ale za nové materiály, ktoré skúšame na Slovenskej akadémii vied. Fungujú na báze sklenených a uhlíkových vlákien, ktoré sú osemkrát pevnejšie ako oceľ a dokážu most odľahčiť. Dokonca tak, že by sme mohli uvažovať aj o prevádzke električky na moste.“
Primátor sa snažil riešiť rekonštrukciu Starého mosta čo najrýchlejšie, aby sa mohla začať stavať trať električky do Petržalky. Projektant, ktorý vyhral tender na rekonštrukciu mosta, navrhol aj jeho tri alternatívy. Architekti však žiadali, aby o podobe mosta rozhodla súťaž. Primátor namietal, že stavbu električkovej trate posunie. Teraz prichádzate vy a tvrdíte, že sa treba ponáhľať...
„Museli sme vedenie mesta upozorniť na stav mosta.“
Hovoríte, že ho sledujete priebežne. Nedali sa teda problémy riešiť postupne, opravovať most za premávky? Muselo prísť až k tomu, že bude z neho vylúčená automobilová doprava?
„Priebežné udržiavanie mosta spočíva v tom, že musíme vyvariť, očistiť a nanovo natrieť všetky zhrdzavené miesta na hlavných nosníkoch. Tie sú po 60 rokoch intenzívneho solenia skorodované. Museli by sme postupovať po jednotlivých poliach mosta – krok za krokom – a zakaždým pod most umiestniť lešenie. To by však kolidovalo s lodnou dopravou. Už teraz je most aj bez takýchto lešení najnižší na celom toku Dunaja. My sme takýmto spôsobom mnoho častí mosta opravili, ale máme problém dostať sa do tých, ktoré využíva lodná doprava. Ide o dve polia v strede mosta – 75- a 93-metrové.“
Bol už most niekedy dlhšie zatvorený?
„V roku 2002, po tom, čo do piliera narazil rakúsky remorkér. Vtedy po ňom dva týždne nepremávala doprava a kolaps to nespôsobilo. Pritom ešte neexistoval Most Apollo.“
MHD nie je pre most rizikom?
„Most má dve 45-metrové polia, jedno 75- a 93-metrové. Na 75-metrové pole sa nám zmestia akurát dva autobusy, každý v jednom smere. To most menej dynamicky unavuje ako tisícky áut, ktoré po ňom denne prejdú.“
Robili ste nejaké výraznejšie úpravy?
„V rokoch 1999 až 2001 sme prvé pole mosta spevnili záchytným systémom, odľahčovacím zariadením sme cestný most pripojili na železničný a vytvorili tak sústavu, ktorou jeden most pomáha druhému prenášať zaťaženie. Táto časť mosta je dobre zabezpečená, ale mostné polia sú na seba reťazovito napojené a nosnosť reťaze určuje jej najslabší článok.“
Na koľko rokov sa stavajú mosty?
„Asi na dvesto, záleží to však od údržby mosta. Napríklad Golden Gate v San Francisku, ktorý je vo veľmi exponovanom pásme častých zemetrasení, neustále sanujú a vylepšujú. Taký most má takmer neobmedzenú životnosť. Opotrebuje sa skôr morálne, že sa už ľuďom nebude páčiť, ale nie po technickej stránke. Ani Nový most nemá nejako obmedzenú životnosť. Poznám mosty vo Švajčiarsku alebo Nórsku, ktoré sú drevené, a pritom majú niekoľko sto rokov a sú funkčné, pretože sa o ne starajú.“
Z akej ocele je Starý most?
„Je to liata oceľ, ktorá sa používala v Nemecku na stavbu lodí aj na takéto mostové provizóriá. Je menej náchylná na koróziu ako iné druhy ocele. Konštrukcia nebola síce vyrobená v Nemecku, ale podľa nemeckej dokumentácie v Ostrave.“
Čo si myslíte o snahe pamiatkarov vyhlásiť most za pamiatku?
„Pamiatkovo chránený by mohol byť Most Františka Jozefa, ktorý tu bol do roku 1944. Bol to pekný most, jeho fotografia je v Múzeu dopravy. Súčasný Starý most by mohol byť akurát tak pamiatkou na vojenské provizórium. Aby mohol byť ďalej používaný, museli by sme ho komplexne sanovať. Čo sa týka pamiatkovo hodnotných častí, z pôvodného Mosta Františka Jozefa zostali všetky piliere, nájazdové rampy a mýtne domčeky – celá spodná stavba mosta, ktorá je najdrahšia. Tá je použiteľná a dá sa zachovať. A oceľ hore? To už nechám na rozhodnutie kompetentných.“
Starý most je tak trochu aj vaša rodinná záležitosť.
„Vyrastal som v jeho blízkosti a môj otec bol autorom jeho železničnej časti. Doteraz stojí, aj keď už je nefunkčná. Pristavená bola v roku 1953 a fungovala do roku 1985, chodil tadiaľ vlak smerom na Maďarsko.“