Bratislavská dlažba, lavičky, stojany na bicykle, stromy a zelené plochy. Dve pôvodne pre deti nebezpečné križovatky pri základných školách na Vazovovej a Mudroňovej za rok prešli dočasnými úpravami v podobe malieb na asfalte až k trvalým riešeniam. Do užívania ich mesto odovzdalo na začiatku školského roka.
„Keby sme ich, a zvlášť Mudroňovu, zrealizovali tak, ako sme si na začiatku mysleli, že to bude dobré, nebolo by to dobré riešenie,“ hovorí primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Stavebné úpravy pri základných školách boli súčasťou projektu Mesto pre deti, ktorý zastrešuje Metropolitný inštitút Bratislavy, a mali za cieľ zlepšiť bezpečnosť detí pri príchode do školy a zredukovať komplikované a nebezpečné situácie, ku ktorým tu ráno dochádzalo.
Finálna verzia stála mesto približne 500-tisíc eur pre každú zo škôl. Dočasné riešenie s maľbami na asfalte podporil UNICEF, nebolo platené z mestskej pokladnice.
Mesto tvrdí, že sa im postup dočasných úprav s použitím farby na asfalt alebo plastových stĺpikov vyplatil. Pri trvalých riešeniach tak mohli zobrať do úvahy aj kritiku.
Pravidelné nebezpečné situácie
Bratislava má vyše 90 základných škôl, 12 z nich je zapojených do projektu Mesto pre deti a pri siedmich z nich mesto urobilo už aj konkrétne zmeny v okolitom priestore. Prvými zmenami boli školské ulice, kde sa obmedzil vstup autám v čase príchodu detí do školy, prestavby frekventovaných križovatiek pri Vazovovej a Mudroňovej sú zatiaľ najväčšími úpravami.
Mudroňova je tranzitná ulica s hustou premávkou, v okolí školy zároveň nebol dostatok parkovacích miest pre rodičov, ktorí privážajú deti do školy autom.
Na Vazovovej bola hlavným problémom križovatka s Mýtnou, ktorá bola extrémne široká a autá tak vchádzali do križovatky veľkou rýchlosťou, čím ohrozovali deti na ceste do školy.
Dočasným riešeniam predchádzala participácia s návštevníkmi školy a okolia. Ďalšia vlna zbierania spätnej väzby prebehla po prvých úpravách, keď sa časť vozovky namaľovala farbami.
„Sme radi, že ľudia kritizovali dočasné riešenia, boli určené na to, aby sme zistili, kde sme sa trafili a kde nie,“ hovorí primátor. Kým na Vazovovej trvalé riešenie v podstate kopíruje to dočasné, na Mudroňovej sa museli urobiť zásadné zmeny.
Vo finále sa obe križovatky sprehľadnili, pribudli miesta na krátke zastavenie a na vysadenie detí. Na Mýtnej pribudol aj nový priechod pre chodcov na mieste, kde doteraz ľudia najčastejšie prebiehali cez cestu bez priechodu.
Dočasné riešenie bolo kritizované
Pri úprave geometrie križovatiek sa ukázalo, že veľa priestoru pôvodne zabrali zbytočné dopravné ostrovčeky. Urbanisti teda pri dočasnom riešení časť vozovky vyhradili nízkymi zelenými stĺpikmi a na asfalte pribudli namaľované umelecké diela ako súčasť taktického urbanizmu.

Práve tieto maľované plochy, ktoré v dočasnom riešení nemali jasný účel, niektorým obyvateľom prekážali, pretože im evokovali priestor na hranie.
„Myslím si, že sme nesprávne použili typ jazyka verejného priestoru a mestského mobiliára, ktoré mohli simulovať nejaký základ budúceho detského ihriska,“ hovorí primátor.
Proti takýmto potenciálnym „ihriskám v križovatke“ sa v minulosti postavil Krajský dopravný inšpektorát. S trvalým riešením v aktuálnej podobe polícia súhlasila.
„Sme presvedčení, že spôsob prechodu od dočasných k trvalým riešeniam je dobrý spôsob, ako sa prepracovať k udržateľnej zmene, ktorá maximálne zohľadňuje miestne špecifiká, šetrí váš čas a vo výsledku aj finančné prostriedky mesta,“ dodal Vallo.
O význame nízkonákladových dočasných riešení bude primátor tento piatok diskutovať s vedúcou projektu Mesto pre deti Sandrou Štasselovou na verejnej diskusii, ktorá sa uskutoční o šiestej na školskom dvore na Vazovovej.
Ďalšia križovatka v poradí
Metropolitný inštitút chce v najbližšom čase do programu Mesto pre deti zapojiť ďalšie bratislavské základné školy prostredníctvom otvorenej výzvy. „V ďalších rokoch by sme chceli prísť s podobnými aktivitami a intervenciami v každej mestskej časti,“ hovorí riaditeľka inštitútu Petra Marko.
Projekt nie je len o fyzickej transformácii ulíc, ale aj o zapojení najmladšej generácie do spoluvytvárania miesta, zdôrazňuje Marko. Konkrétnym zmenám predchádzajú aktivity ako Ulica na hranie, pešibus či vnímavé prechádzky, kde si deti vytvárajú vzťah k svojmu susedstvu a získavajú väčšiu samostatnosť na ceste do školy.
Mesto sa podľa slov primátora zóne okolo Vazovovej bude venovať aj naďalej. „Usilovali sme sa o to, aby sme si predpripravili situáciu na riešenie aj druhej križovatky na opačnom konci Vazovovej," hovorí Vallo. Ide o priestor pri združenej autobusovej a električkovej zastávke, kde ráno prejde cez priechod tisíc ľudí za hodinu a dochádza tam ku kolíznym situáciám. Okolie základnej školy bude podľa neho pre deti bezpečné, až keď bude vyriešená aj druhá križovatka.
Pokračovanie bude mať aj úprava širšieho okolia Mudroňovej. Kým samotnú Mudroňovu malo na starosti mesto, priľahlé ulice patria mestskej časti, ktorá chce na projekt nadviazať úpravou nároží križovatky ulíc Slávičie údolie a Na hrebienku.
„Časť upravená mestom a časť upravená mestskou časťou tak budú tvoriť jeden celok – nadväzujú na seba či už z technickej, alebo z vizuálnej stránky materiálovým riešením,“ hovorí starosta Starého Mesta Matej Vagač. Práce by sa mali začať v druhý septembrový týždeň a potrvajú jeden mesiac.