SME

Jedno z najnehodovejších priecestí Bratislavy možno zanikne. Obchádzať sa bude asi cez Pharos

Spolupráca medzi mestom a ŽSR škrípe.

Jedno z najnehodovejších železničných priecestí sa nachádza v Ružinove.Jedno z najnehodovejších železničných priecestí sa nachádza v Ružinove. (Zdroj: Marko Erd)

BRATISLAVA. Žiadne závory, oplotenie ani chodníky, len svetelná signalizácia upozorňujúca na prejazd vlakov a problém neriešený už 27 rokov. Železničné priecestie na Ivanskej ceste patrilo v roku 2012 k trom najnehodovejším úsekom republiky a ani za vyše desaťročie sa mu reputácia nenapravila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zomrelo tu už takmer dvadsať ľudí. Keďže cez priecestie nevedie bežný chodník, chodci kráčajú 15 metrov tesne popri autách. Ďalších sto metrov musia kráčať po úzkom v zemi vyšliapanom chodníčku, ktorý je za daždivého počasia nepoužiteľný.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná trať tadiaľto smeruje z Hlavnej stanice a stanice Nové Mesto smerom na Prístavný most, okrem osobných vlakov tade jazdia aj nákladné.

Pozemky tu vlastnia mesto a Železnice SR (ŽSR), čo je podľa miestnych poslancov dôvodom, prečo situácia doteraz nedospela k riešeniu.

„Ľudia sú už z toho unavení, roky tu len každý sľubuje, že niečo vyrieši, ale k ničomu nedošlo. Ide o jednu z najhorších križovatiek v rámci Bratislavy s najvyšším počtom úmrtí - prioritou číslo jeden musí byť ochrana zdravia a životov našich obyvateľov, nie krásne fontány a parky," myslí si miestny poslanec za Trnávku Peter Strapák (Progresívne Slovensko).

Strapák bol v minulom volebnom období mestským poslancom a členom klubu Team Vallo, z ktorého ho vylúčili po tom, ako odmietol podporiť kandidatúru Martina Chrena za starostu Ružinova v roku 2022.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2010 bezo zmeny

Priecestie medzi Trnávkou a Ostredkami je obklopené sídliskami, nachádzajú sa tu aj školy, neďaleko je aj stredoškolský internát. Niektorí chodci priecestie nevyužívajú a cez koľaje prechádzajú o kúsok ďalej.

„Na priechode nie je dobre vidno na vlaky, pretože idú zo zákruty a niekedy tu nefunguje ani svetelná signalizácia, takže je bezpečnejšie prechádzať ďalej," vysvetľuje Strapák.

Problémom sú aj chýbajúce závory. Ak chodec nepočuje zvukový signál a nevšimne si svetelnú signalizáciu, môže sa na priecestie dostať aj v čase prejazdu vlaku. Problém sa netýka len zdravotne znevýhodnených, môže ohroziť aj študentov so slúchadlami, ktorí si nevšímajú cestu pre mobil.

Občania už v roku 2010 odovzdali mestu petíciu, v ktorej žiadali vybudovanie dvoch mimoúrovňových priechodov, svetelnú signalizáciu aj znižovanie hluku z premávky. Rozbehla ju matka 15-ročného syna, ktorého zrazil vlak.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto za úradovania primátora Milana Ftáčnika požiadavkám nevyhovelo, pretože na ne nemalo peniaze. Vypracovalo však štúdiu, ktorá rátala s postavením nadchodu. ŽSR za ten čas priecestie len rekonštruovalo. Oprava však neovplyvnila početnosť nehôd.

Súvisiaci článok Nová bratislavská hlavná stanica bude možno v Stupave. Asi nie do roku 2030 Čítajte 

„Mesto pripravuje predĺženie chodníka od priecestia po budovu Bittner tak, aby bol prechod peších čo najbezpečnejší," avizuje pre SME hovorca mesta Peter Bubla. Ide o vyššie spomínaný stometrový úsek bez chodníka. Kedy dôjde k realizovaniu, neuviedol.

Mesto na dobudovanie chodníkov vyzýval v roku 2022 poslanec Ružinova za koalíciu Team Bratislava, PS a SaS Dávid Staruch. Požadoval aj osadenie semaforov a oplotenie okolia železnice. Išlo by podľa neho o lacnejšiu alternatívu za postavenie nadchodu.

Priecestie asi nebude

Bubla ako ďalšie riešenie spomenul aj rozšírenie medzi chodcami nepopulárneho priecestia, v takom prípade by však mesto zasahovalo na pozemku ŽSR. Mesto by tak muselo vybudovať mimoúrovňový priechod, na ktorom vraj naďalej trvá ŽSR, čo by práce výrazne spomalilo.

„Je to určite dlhodobejší projekt, vyžadujúci si okrem všetkých potrebných povolení a spracovania nevyhnutnej dokumentácie aj relevantný dopravný prieskum," hovorí.

Železničiari však SME informovali, že na predbežných pracovných poradách s magistrátom sa dohodli na riešení, v ktorom mesto vybuduje mimoúrovňové kríženie na inom mieste a železničné priecestie na Ivanskej tak zanikne. „Tento zámer mesta ŽSR podporuje," uvádza hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Informácia sa dostala aj k Strapákovi.

„Mesto chce dokončiť rozostavaný nadjazd z Vrakunskej cesty do Pharosu. Snažil som sa ich presvedčiť, že to nebude dobré riešenie, pretože severná časť Ružinova nebude jazdiť do Vrakune, len aby mohla prejsť k letisku, ale obídu to cez Trnávku, kde sú ulice, ktoré nie sú uspôsobené na zvýšenú premávku," hovorí poslanec. Časť Trnávky, o ktorej hovorí, je zaplnená rodinnými domami.

Strapák ešte dodal, že priecestie budú môcť využívať len autobusy, mesto sa však o ničom takom nezmienilo.

Okrem spomenutých riešení sa uvažovalo aj o vybudovaní podzemnej kruhovej križovatky, ktorá mala vzniknúť počas modernizácie trate od Nového Mesta po Ústrednú nákladnú stanicu.

„Vzhľadom na skutočnosť, že bola povolená výstavba bytového objektu v blízkosti predmetného priecestia mimo ŽSR, realizácia podzemnej križovatky už v budúcnosti nie je možná," informuje Bahýlová.

Železničiarom a mestu spolupráca nejde

Bahýlová sa vyjadrila, že železnice nevedia riešiť problematické priecestie bez zapojenia hlavného mesta, pretože to má vraj v kompetencii len magistrát.

Komunikácia medzi obomi inštitúciami je podľa Strapáka neprehľadná a už roky stojí len na tom, že si medzi sebou prehadzujú zodpovednosť. Pred komunálnymi voľbami v roku 2022 sa preto pokúsil prepojiť zástupcov mesta so štátnym podnikom na spoločnom stretnutí. Nedošlo k nemu.

„Pristúpili na to len ŽSR, za magistrát sa mi neozval nikto," hovorí poslanec.

Súvisiaci článok Nový terminál vo Vrakuni neprepája so zastávkou ani len chodník Čítajte 

Škrípajúca spolupráca sa ukázala aj pri spustení terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) vo Vrakuni, ktorú prednedávnom slávnostne uviedlo do prevádzky ŽSR s ministerstvom dopravy.

K terminálu nevedie chodník, cestujúci musia chodiť po štrku a hline a nie je doriešený ani priechod pre chodcov, ktorý by bol presunutý bližšie k nástupisku. ŽSR za problém označilo zdĺhavé pozemkové usporiadanie zo strany mesta, magistrát zas pre SME uviedol, že ŽSR mestu nedoručilo kompletnú žiadosť o stavanie na mestských pozemkoch.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 211
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 101
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 360
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 032
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 768
  6. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 654
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 484
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 038
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 498
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 508
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 13 470
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 373
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 122
  6. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 8 752
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 953
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 067
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu