SME

Jedno z najnehodovejších priecestí Bratislavy možno zanikne. Obchádzať sa bude asi cez Pharos

Spolupráca medzi mestom a ŽSR škrípe.

Jedno z najnehodovejších železničných priecestí sa nachádza v Ružinove.Jedno z najnehodovejších železničných priecestí sa nachádza v Ružinove. (Zdroj: Marko Erd)

BRATISLAVA. Žiadne závory, oplotenie ani chodníky, len svetelná signalizácia upozorňujúca na prejazd vlakov a problém neriešený už 27 rokov. Železničné priecestie na Ivanskej ceste patrilo v roku 2012 k trom najnehodovejším úsekom republiky a ani za vyše desaťročie sa mu reputácia nenapravila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zomrelo tu už takmer dvadsať ľudí. Keďže cez priecestie nevedie bežný chodník, chodci kráčajú 15 metrov tesne popri autách. Ďalších sto metrov musia kráčať po úzkom v zemi vyšliapanom chodníčku, ktorý je za daždivého počasia nepoužiteľný.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná trať tadiaľto smeruje z Hlavnej stanice a stanice Nové Mesto smerom na Prístavný most, okrem osobných vlakov tade jazdia aj nákladné.

Pozemky tu vlastnia mesto a Železnice SR (ŽSR), čo je podľa miestnych poslancov dôvodom, prečo situácia doteraz nedospela k riešeniu.

„Ľudia sú už z toho unavení, roky tu len každý sľubuje, že niečo vyrieši, ale k ničomu nedošlo. Ide o jednu z najhorších križovatiek v rámci Bratislavy s najvyšším počtom úmrtí - prioritou číslo jeden musí byť ochrana zdravia a životov našich obyvateľov, nie krásne fontány a parky," myslí si miestny poslanec za Trnávku Peter Strapák (Progresívne Slovensko).

Strapák bol v minulom volebnom období mestským poslancom a členom klubu Team Vallo, z ktorého ho vylúčili po tom, ako odmietol podporiť kandidatúru Martina Chrena za starostu Ružinova v roku 2022.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2010 bezo zmeny

Priecestie medzi Trnávkou a Ostredkami je obklopené sídliskami, nachádzajú sa tu aj školy, neďaleko je aj stredoškolský internát. Niektorí chodci priecestie nevyužívajú a cez koľaje prechádzajú o kúsok ďalej.

„Na priechode nie je dobre vidno na vlaky, pretože idú zo zákruty a niekedy tu nefunguje ani svetelná signalizácia, takže je bezpečnejšie prechádzať ďalej," vysvetľuje Strapák.

Problémom sú aj chýbajúce závory. Ak chodec nepočuje zvukový signál a nevšimne si svetelnú signalizáciu, môže sa na priecestie dostať aj v čase prejazdu vlaku. Problém sa netýka len zdravotne znevýhodnených, môže ohroziť aj študentov so slúchadlami, ktorí si nevšímajú cestu pre mobil.

Občania už v roku 2010 odovzdali mestu petíciu, v ktorej žiadali vybudovanie dvoch mimoúrovňových priechodov, svetelnú signalizáciu aj znižovanie hluku z premávky. Rozbehla ju matka 15-ročného syna, ktorého zrazil vlak.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto za úradovania primátora Milana Ftáčnika požiadavkám nevyhovelo, pretože na ne nemalo peniaze. Vypracovalo však štúdiu, ktorá rátala s postavením nadchodu. ŽSR za ten čas priecestie len rekonštruovalo. Oprava však neovplyvnila početnosť nehôd.

Súvisiaci článok Nová bratislavská hlavná stanica bude možno v Stupave. Asi nie do roku 2030 Čítajte 

„Mesto pripravuje predĺženie chodníka od priecestia po budovu Bittner tak, aby bol prechod peších čo najbezpečnejší," avizuje pre SME hovorca mesta Peter Bubla. Ide o vyššie spomínaný stometrový úsek bez chodníka. Kedy dôjde k realizovaniu, neuviedol.

Mesto na dobudovanie chodníkov vyzýval v roku 2022 poslanec Ružinova za koalíciu Team Bratislava, PS a SaS Dávid Staruch. Požadoval aj osadenie semaforov a oplotenie okolia železnice. Išlo by podľa neho o lacnejšiu alternatívu za postavenie nadchodu.

Priecestie asi nebude

Bubla ako ďalšie riešenie spomenul aj rozšírenie medzi chodcami nepopulárneho priecestia, v takom prípade by však mesto zasahovalo na pozemku ŽSR. Mesto by tak muselo vybudovať mimoúrovňový priechod, na ktorom vraj naďalej trvá ŽSR, čo by práce výrazne spomalilo.

„Je to určite dlhodobejší projekt, vyžadujúci si okrem všetkých potrebných povolení a spracovania nevyhnutnej dokumentácie aj relevantný dopravný prieskum," hovorí.

Železničiari však SME informovali, že na predbežných pracovných poradách s magistrátom sa dohodli na riešení, v ktorom mesto vybuduje mimoúrovňové kríženie na inom mieste a železničné priecestie na Ivanskej tak zanikne. „Tento zámer mesta ŽSR podporuje," uvádza hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Informácia sa dostala aj k Strapákovi.

„Mesto chce dokončiť rozostavaný nadjazd z Vrakunskej cesty do Pharosu. Snažil som sa ich presvedčiť, že to nebude dobré riešenie, pretože severná časť Ružinova nebude jazdiť do Vrakune, len aby mohla prejsť k letisku, ale obídu to cez Trnávku, kde sú ulice, ktoré nie sú uspôsobené na zvýšenú premávku," hovorí poslanec. Časť Trnávky, o ktorej hovorí, je zaplnená rodinnými domami.

Strapák ešte dodal, že priecestie budú môcť využívať len autobusy, mesto sa však o ničom takom nezmienilo.

Okrem spomenutých riešení sa uvažovalo aj o vybudovaní podzemnej kruhovej križovatky, ktorá mala vzniknúť počas modernizácie trate od Nového Mesta po Ústrednú nákladnú stanicu.

„Vzhľadom na skutočnosť, že bola povolená výstavba bytového objektu v blízkosti predmetného priecestia mimo ŽSR, realizácia podzemnej križovatky už v budúcnosti nie je možná," informuje Bahýlová.

Železničiarom a mestu spolupráca nejde

Bahýlová sa vyjadrila, že železnice nevedia riešiť problematické priecestie bez zapojenia hlavného mesta, pretože to má vraj v kompetencii len magistrát.

Komunikácia medzi obomi inštitúciami je podľa Strapáka neprehľadná a už roky stojí len na tom, že si medzi sebou prehadzujú zodpovednosť. Pred komunálnymi voľbami v roku 2022 sa preto pokúsil prepojiť zástupcov mesta so štátnym podnikom na spoločnom stretnutí. Nedošlo k nemu.

„Pristúpili na to len ŽSR, za magistrát sa mi neozval nikto," hovorí poslanec.

Súvisiaci článok Nový terminál vo Vrakuni neprepája so zastávkou ani len chodník Čítajte 

Škrípajúca spolupráca sa ukázala aj pri spustení terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) vo Vrakuni, ktorú prednedávnom slávnostne uviedlo do prevádzky ŽSR s ministerstvom dopravy.

K terminálu nevedie chodník, cestujúci musia chodiť po štrku a hline a nie je doriešený ani priechod pre chodcov, ktorý by bol presunutý bližšie k nástupisku. ŽSR za problém označilo zdĺhavé pozemkové usporiadanie zo strany mesta, magistrát zas pre SME uviedol, že ŽSR mestu nedoručilo kompletnú žiadosť o stavanie na mestských pozemkoch.

Železnice Slovenskej republiky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 522
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 135
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 071
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 564
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 853
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 467
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 685
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 995
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 64 686
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 222
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 413
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 063
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 309
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 189
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 5 001
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 357
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu