BRATISLAVA. Slovenské technické múzeum v priestoroch Múzea dopravy v Bratislave otvára novú výstavu o bratislavskom metre s názvom Metro, ktorým sa nevozíme.
Ako informuje Slovenské technické múzeum, obrazová výstava prenesie návštevníkov do veľkej kapitoly v dejinách plánovania verejnej dopravy v hlavnom meste prostredníctvom počítačovej simulácie, vizualizácií a archívnych materiálov. Výstava potrvá do 28. februára 2025.
„Príbeh bratislavského metra sa začal rozvíjať na začiatku 70. rokov 20. storočia, keď vládne orgány v bývalom Československu rozhodli, že sa z Bratislavy v dlhodobom výhľade stane miliónová sídelno-regionálna aglomerácia," približuje Slovenské technické múzeum.
Pre požadované nároky na prepravu obyvateľstva vyšiel v tom čase ako najvhodnejší dopravný systém rýchlodráhy na báze metra. V roku 1973 začali navrhovať prvé projekty. Tieto boli počas nasledujúcich desaťročí mnohokrát prepracované a prehodnotené.
Výstavba bratislavského metra začala v 80. rokoch 20. storočia, a to dokonca dvakrát. Prvýkrát v roku 1983 a druhý krát v roku 1988.
„Ako by vyzerala prvá trať z Petržalky do centra mesta, ak by ju naozaj dokončili? Odpoveď na túto otázku poskytujú vizualizácie Andreja Fridricha," konštatuje Slovenské technické múzeum.
Ten si z množstva plánov a štúdií zvolil projekt, podľa ktorého sa mala najskôr zrealizovať stavba takzvanej dočasnej, povrchovej trasy metra z okraja Petržalky cez Starý most na Mlynské nivy. Na tú mala nadviazať výstavba definitívneho podzemného úseku vedeného v koridore naprieč Petržalkou.