SME

Múzeum dopravy pripravuje výstavu venovanú bratislavskému metru

Príbeh metra sa začal rozvíjať na začiatku 70. rokov 20. storočia.

(Zdroj: TASR/Miroslav Košírer)

BRATISLAVA. Slovenské technické múzeum v priestoroch Múzea dopravy v Bratislave otvára novú výstavu o bratislavskom metre s názvom Metro, ktorým sa nevozíme.

Ako informuje Slovenské technické múzeum, obrazová výstava prenesie návštevníkov do veľkej kapitoly v dejinách plánovania verejnej dopravy v hlavnom meste prostredníctvom počítačovej simulácie, vizualizácií a archívnych materiálov. Výstava potrvá do 28. februára 2025.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Príbeh bratislavského metra sa začal rozvíjať na začiatku 70. rokov 20. storočia, keď vládne orgány v bývalom Československu rozhodli, že sa z Bratislavy v dlhodobom výhľade stane miliónová sídelno-regionálna aglomerácia," približuje Slovenské technické múzeum.

SkryťVypnúť reklamu

Pre požadované nároky na prepravu obyvateľstva vyšiel v tom čase ako najvhodnejší dopravný systém rýchlodráhy na báze metra. V roku 1973 začali navrhovať prvé projekty. Tieto boli počas nasledujúcich desaťročí mnohokrát prepracované a prehodnotené.

Výstavba bratislavského metra začala v 80. rokoch 20. storočia, a to dokonca dvakrát. Prvýkrát v roku 1983 a druhý krát v roku 1988.

„Ako by vyzerala prvá trať z Petržalky do centra mesta, ak by ju naozaj dokončili? Odpoveď na túto otázku poskytujú vizualizácie Andreja Fridricha," konštatuje Slovenské technické múzeum.

Ten si z množstva plánov a štúdií zvolil projekt, podľa ktorého sa mala najskôr zrealizovať stavba takzvanej dočasnej, povrchovej trasy metra z okraja Petržalky cez Starý most na Mlynské nivy. Na tú mala nadviazať výstavba definitívneho podzemného úseku vedeného v koridore naprieč Petržalkou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  3. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  8. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 14 174
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 073
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 010
  4. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 906
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 710
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 492
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 258
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 201
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 990
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 474
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 325
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 184
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 871
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 348
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 354
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 323
  1. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  2. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  3. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  4. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  5. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  6. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  7. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  8. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
SkryťZatvoriť reklamu