Vlaky na trati Bratislava - Komárno pravidelne meškajú a výnimkou nebude ani nový súkromný dopravca Leo Express, ktorý na trati premáva od nedele 10. decembra. Príčina problému sa totiž ani po rokoch nemení a znepríjemňuje cestujúcim život.
"Čo sa dalo čakať, je to jednokoľajka," hovorí Dominika Řádová, ktorá po trati dochádza do Bratislavy už roky. "Vždy sa musí čakať na trasách, kde je výhybka, potom na rôzne prípoje alebo oprotiidúci vlak."
Meškanie aj u nového dopravcu sa v pondelok odrazilo aj na nálade medzi cestujúcimi, ktorí od nových súprav očakávali zmenu. Vo vlaku vypravenom počas pondelkovej večernej špičky sa šírila podráždená nálada.
Ani rýchlosť prepravy sa takmer nezmenila. Cestujúci z Komárna do Bratislavy síce stoja o 11 zastávok menej, ale samotná cesta aj naďalej trvá vyše dvoch hodín. Nový cestovný poriadok zrýchlil vlak len o 15 minút.
V článku sa dočítate aj:
- čo spôsobuje pravidelné meškania na trati pred hlavnou stanicou,
- ako meškanie ovplyvňuje grafikon,
- čo hovoria cestujúci na prvú jazdu s novým dopravcom,
- koľko by stálo riešenie problémovej trate.
Na južnej trase nič nové
Řádová si už dávnejšie zvykla na meškajúce vlaky na trati 131, teda Bratislava - Komárno. Inak to nebolo ani pred ôsmimi rokmi, keď vlakmi Regio Jetu dochádzala do školy v Bratislave.
Posledné tri roky pred Leo Expressom jazdil na trati národný dopravca ZSSK v spolupráci s rakúskou spoločnosťou ÖBB a do roku 2020 žlté vlaky Regio Jetu.
Jednokoľajová trať do Komárna má už viac než 120 rokov a drvivá väčšina jej dĺžky je stále neelektrifikovaná (až na menšie úseky v Bratislave a Komárne). Navyše do roku 2030 polovici trate buď skončí, alebo bude končiť životnosť.
Jej súčasná priepustnosť je už vyčerpaná. Okrem Dunajskej strely, ako sa volajú vlaky nového dopravcu, na nej premávajú aj nákladné vlaky, ktoré jazdia do Dunajskej Stredy, kde je kontajnerový terminál.
Vlak sa totiž počas jazdy v špičke môže tým protiidúcim vyhýbať až päťkrát, uviedol v roku 2020 vo svojom blogu Filip Hlubocký, v tom čase generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
"Celá táto trasa je na zaplakanie," hovorí.
Počas jazdy sa im pravidelne stávalo, že sa neprehodila výhybka. Vlaky jazdili maximálne 70 kilometrov za hodinu, pričom sa triasla celá súprava.
V nedeľu ani v pondelok sa vlaky Leo Expressu netriasli. Maximálna povolená rýchlosť je však aj v súčasnosti stanovená len na 80 kilometrov za hodinu a na viacerých úsekoch je výrazne obmedzená. Dôvodom je zlý technický stav trate.
Tieto problémy najviac pociťujú obyvatelia obcí a miest, cez ktoré trať 131 prechádza. Už roky volajú po jej modernizácii. Vo viacerých petíciách žiadali rozšírenie o druhú koľaj a aby sa priecestia zaistili závorami, keďže na nich dochádza k dopravným nehodám.
Řádová začala preto neskôr preferovať diaľkové autobusové linky. A hoci ju nový vlakový dopravca oslovil stavom svojich vlakov, zostáva aj naďalej skeptická. "Tak to bolo zo začiatku aj s Regio Jetom a časom začali na trase čoraz častejšie jazdiť už len staršie a poškodené kusy," myslí si.
V súťaži ministerstva dopravy o nového dopravcu bol jedným z kritérií aj vek vozidiel. Ten by počas trvania zmluvy nemal presiahnuť limit 40 rokov.

Meškanie sa naberá aj v Bratislave
Najviac podľa Řádovej meškali vlaky ZSSK, tie od dopravcu Regio Jet len pri plánovaných výlukách. "Dlhšie ako polhodinové meškanie som v Regio Jetoch nezažila. Vo vlakoch ZSSK boli meškania aj bez výluk, vždy aspoň päť minút."
Bratislava má podľa študenta pražskej ČVUT Martina Šuleka dlhodobo nízku priepustnosť tratí. Dopravu v Bratislave analyzoval vo svojej bakalárskej práci. Ide o dlhotrvajúci problém, v roku 2019 to pre agentúru SITA potvrdil aj riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.
Priepustnosť trate sa dá zjednodušene vysvetliť v príklade s autami. Vyzeralo by to tak, že na každom kilometri cesty by bol umiestnený semafor, aby nenastala situácia, pri ktorej by hrozilo, že sa k sebe autá priblížia. Ak by mala nastať, semafor druhé auto zastaví a to musí počkať, rovnako ako aj všetky ďalšie, čo sa nachádzajú za ním na rôznych úsekoch.
Ďalším dôvodom meškania vlakov v Bratislave je aj samotný stav tratí. Tie sú v katastrofálnom stave v celej krajine. Svedčí o tom aj otvorený list Českých dráh adresovaný ŽSR, v ktorom národného dopravcu upozorňujú, že sa im na našich tratiach ničia vlaky.
Zlý technický stav je aj dôvodom prechodných obmedzení rýchlostí vlakov.
Všetky spomenuté problémy nie sú často zohľadnené ani v cestovnom poriadku, resp. grafikone. To znamená, že sa v ňom neuvádza reálny čas, za ktorý vlak prejde po trati v zlom technickom stave. Následkom čoho dochádza k pravidelnému meškaniu vybraných spojov.

Pondelková špička s meškaním
Súprava Leo Expressu Dunajská strela odchádzala v pondelok krátko po štvrtej večer z Hlavnej stanice ešte načas. Medzi poslednými nastupoval rušňovodič, ktorý bežal rovno do kabíny.
Súprava bola takmer prázdna, v zadnej časti sedelo približne desať cestujúcich. Dopravca Leo Express nás informoval, že počas pracovného dňa spoj využilo viac než 3300 ľudí.
Leo Express
- firma pôsobí v Česku, Maďarsku, na Ukrajine aj v Poľsku,
- dopravca disponuje 21 vlakovými súpravami s kapacitou 240 miest, z toho 140 na sedenie,
- členovia vernostného programu si môžu kúpiť časové lístky, okrem ročného aj sedem-, tridsať- alebo 90-dňový lístok,
- cena lístka medzi Bratislavou a Komárnom zostáva bez zmeny v sume 5,25 eura,
- cestovné je regulované, súkromného dopravcu dotuje štát.
Interiér bol príjemný a čistý, toalety nepáchli. Na oknách viseli magazíny dopravcu písané v slovenskom aj v maďarskom jazyku - propagovali sa v nich rôzne turistické atrakcie a tipy na výlety v území Podunajska, cez ktoré spoje prechádzajú.
Po niekoľkých minútach jazdy sa vlak zastavil približne na tri minúty. Na chvíľu vypadol aj prúd. Čakalo sa na prejazd rýchlika. O niečo dlhšie meškanie prišlo na stanici Bratislava - Nové Mesto.
Nastala pravdepodobne technická porucha, rušňovodič si šiel do zadnej časti po náradie a následne vyšiel von aj s vlakvedúcou. Cestujúcich o príčine meškania neinformovali.
Vozidlo čakalo v Novom Meste približne desať minút.
"Vlakom venujeme pravidelnú údržbu a rovnako tak pracujeme aj na ďalšom zlepšovaní služieb. Kvalita, ktorú prinášame na trať Bratislava - Komárno, tak bude zachovaná aj do budúcnosti," uviedol hovorca dopravcu Emil Sedlařík.
Nedeľa bola na tom lepšie
Študentka Sabina Babiak cestovala Dunajskou strelou už v nedeľu krátko pred sedemnástou hodinou. Nastupovala v Dunajskej Strede do už preplneného vlaku. Cestovali zväčša študenti dochádzajúci na internáty. V Novom Meste vystupovala takmer načas, mali len minútové meškanie.
Vlaky na najvyťaženejšej trase medzi Dunajskou Stredou, Kvetoslavovom a Bratislavou jazdia počas špičky v 20-minútových intervaloch.
„Bola tam celkom zima, ťahalo na nás najmä od okien, ale tešilo ma, že cestovanie konečne netrvá celú večnosť,“ hovorí študentka Babiak, pre ktorú je najpodstatnejšou rýchlosť prepravy a menej meškaní.
„Vlakvedúca sa k nám správala príjemne. Vysvetľovala nám, ako bude vlak chodiť, a bola ochotná zakaždým, keď niekto niečo potreboval,“ dodáva cestujúca. Počas jazdy sa im pokazila aj toaleta – poruchu však vlakvedúca expresne vyriešila.
Z údajov súkromného dopravcu vyzerala nedeľa, až na jeden prípad, ako úspešný štart. Viac než 90 percent spojov išlo načas a predalo sa vyše dvetisíc jednosmerných lístkov. Jeden spoj mal hodinové meškanie.
"Meškania vlakov spôsobili poveternostné podmienky a zasnežené výhybky pri Podunajských Biskupiciach. Tieto podmienky sme nemali ako ovplyvniť," hovorí Sedlařík.

Riešenie za takmer miliardu
Odpoveďou na problémy by malo byť plánované zvýšenie priepustnosti trate 131. ŽSR v roku 2021 dokončili aj štúdiu uskutočniteľnosti, v ktorej hľadali riešenia na zrýchlenie dopravy, čiastočné zdvojkoľajnenie vybraných úsekov, rozšírenie trate do Šamorína a zavedenie diaľkovej osobnej dopravy do Komárna a Maďarska.
Projekt by trval približne päť rokov a vyžadoval by takmer miliardovú investíciu.
Útvar hodnoty za peniaze minulý rok vo svojom hodnotiacom stanovisku neodporučil modernizovať trať ako celok, ale rozdrobiť ju na menšie úseky. Štát by to vyšlo lacnejšie a s prácami by sa tak mohlo začať oveľa skôr.
ŽSR vypísali v máji tohto roku verejné obstarávanie a hľadajú zhotoviteľa projektu. Ten by mal okrem iného elektrifikovať celú trať 131, postaviť druhú koľaj v úseku Ružinov - Dunajská Streda, umožniť vlakom jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu či modernizovať nástupištia tak, aby poskytovali mimoúrovňový nástup a výstup.