Keď pred pár rokmi bola pri výstavbe Lidlu v Ružinove zničená plastika Čas od Jozefa Jankoviča, vzbudilo to veľkú pozornosť. Investor dielo významného sochára nespoznal a po pôvode sochy nepátral, zástupcovia mestskej časti vraveli, že nevedeli, kto je jej autorom.
Po škandále firma prispela na vytvorenie zoznamu diel s informáciami o autoroch, aby sa neopakovalo, že developer bez opýtania zrovná so zemou umelecké dielo a vznikol projekt Súpis sôch.
Diela vo verejnom priestore v minulosti mapoval aj Mestský ústav ochrany pamiatok, ktorý pracoval na ich pasportizácii.
Z ich údajov vychádzal aj nový projekt Galérie mesta Bratislavy Umenie mesta, živá mapa diel vo verejnom priestore Bratislavy. Jej súčasťou sú sochy, fontány, mozaiky, nástenné maľby a ďalšie umelecké diela či výtvarné artefakty.
Väčšina z nich však nemá žiadnu pamiatkovú ochranu a zmiznúť z verejného priestoru môžu zo dňa na deň, najmä ak sa nachádzajú na súkromných pozemkoch. „Formálne ich zatiaľ chrániť nevieme,“ hovorí riaditeľka Galérie mesta Bratislavy Katarína Trnovská.
V článku sa dozviete:
- ako vznikol projekt Umenie mesta,
- v čom je táto databáza iná,
- prečo bude databáza kontinuálne rozvíjaná,
- čo môže pre záchranu pamiatok robiť verejnosť.
Spoznajte umenie, okolo ktorého chodíte
„Sú rôzne iniciatívy, aby sa kritériá na vyhlásenie za pamätihodnosť alebo národnú kultúrnu pamiatku trochu uvoľnili a prispôsobili tomu, že niektorým dielam hrozí zánik,“ pokračuje Trnovská.
„Myslím si ale, že najefektívnejšia ochrana je kolektívny záujem spoločnosti a obyvateľov, ktorí míňajú to dielo každý deň po ceste do práce alebo do školy a ktorí si ho nenechajú vziať z verejného priestoru.“
Projekt Umenie mesta vznikol práve na to, aby verejnosť diela vo svojom okolí spoznala. Oproti iným databázam ponúka istý kurátorský výber diel, obsahuje menej hesiel než napríklad Súpis sôch, dielam sa však venuje hlbšie.
„Heslám dodávame kunsthistorickú zložku, zaoberáme sa príbehom diela, ako vzniklo, kto bol jeho autor, aké mal súvislosti, prečo sa nachádza v Bratislave, dávame širší kontext diela,“ vysvetľuje riaditeľka GMB.