Sochár a ničiteľ jeho diela sa spojili

Obchodný reťazec sa po zničení plastiky dohodol s jej autorom na ochrane sôch v Bratislave.

Z plastiky Čas zostala len hŕba kamenia.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Obchodný reťazec Lidl a sochár, ktorému na jar zbúral plastiku, sa zmierili.

Významný slovenský umelec Jozef Jankovič sa stal garantom projektu, ktorý má zabrániť ďalšiemu ničeniu sôch v bratislavských uliciach.

Firma Jankovičovi sľúbila, že zaplatí vytvorenie zoznamu diel s informáciami o autoroch, aby sa neopakovalo, že developer bez opýtania zrovná so zemou vzácnu sochu.

Reťazec v marci pri stavbe obchodu v bratislavskom Ružinove zničil Jankovičovu sochu Čas zo 60. rokov.

Lidl tvrdil, že sa vtedy nedopátral, kto je autorom. Do Slovenskej výtvarnej únie, kde by mu poradili, nezavolal.

Projekt vymyslel Jankovič

Hovorkyňa Lidla Jana Čupková vraví, že aktivitu podporia, aby sa dali „rýchlo a jednoducho“ zistiť autori.

„Projekt vznikol ako reakcia na vzniknutú situáciu na základe návrhu pána Jankoviča,“ dodala.

Sochár hovorí, že reťazec mu žiadne odškodnenie nevyplatil. „Ani som ho nepýtal. Istou satisfakciou slovenskému sochárstvu je tento verejnoprospešný projekt.“

Sochy osadené v Bratislave od roku 1945 budú spisovať dvaja teoretici umenia zo združenia Resculptura.

Zoznam by mali spraviť do konca budúceho roka, následne ho rozpošlú vlastníkom verejných budov, stavebným a pamiatkovým úradom či mestským častiam.

Od konca druhej svetovej vojny v Bratislave nainštalovali zhruba 120 sôch. V publikácii sa objaví aj Jankovičov Čas, pretože mapovať budú aj zničené diela.

Za komunizmu podľa sochára padlo tridsať sôch, po zmene režimu ďalších dvadsať.

Krajcer sochy neochráni

Minister kultúry Daniel Krajcer z SaS nedávno priznal, že do predčasných volieb už nezmení autorský zákon tak, aby developeri museli umelcov vopred informovať o svojich zámeroch.

Parlament povinnosť zrušil pred štyrmi rokmi.

Autori mali podľa Krajcerovho plánu získať možnosť zachrániť umelecké diela premiestnením na iné miesto.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 850
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 236
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 678
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 972
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 773
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 067
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 506
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 116
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 372
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 184

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop