Sochár a ničiteľ jeho diela sa spojili

Obchodný reťazec sa po zničení plastiky dohodol s jej autorom na ochrane sôch v Bratislave.

Z plastiky Čas zostala len hŕba kamenia.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Obchodný reťazec Lidl a sochár, ktorému na jar zbúral plastiku, sa zmierili.

Významný slovenský umelec Jozef Jankovič sa stal garantom projektu, ktorý má zabrániť ďalšiemu ničeniu sôch v bratislavských uliciach.

Firma Jankovičovi sľúbila, že zaplatí vytvorenie zoznamu diel s informáciami o autoroch, aby sa neopakovalo, že developer bez opýtania zrovná so zemou vzácnu sochu.

Reťazec v marci pri stavbe obchodu v bratislavskom Ružinove zničil Jankovičovu sochu Čas zo 60. rokov.

Lidl tvrdil, že sa vtedy nedopátral, kto je autorom. Do Slovenskej výtvarnej únie, kde by mu poradili, nezavolal.

Projekt vymyslel Jankovič

Hovorkyňa Lidla Jana Čupková vraví, že aktivitu podporia, aby sa dali „rýchlo a jednoducho“ zistiť autori.

„Projekt vznikol ako reakcia na vzniknutú situáciu na základe návrhu pána Jankoviča,“ dodala.

Sochár hovorí, že reťazec mu žiadne odškodnenie nevyplatil. „Ani som ho nepýtal. Istou satisfakciou slovenskému sochárstvu je tento verejnoprospešný projekt.“

Sochy osadené v Bratislave od roku 1945 budú spisovať dvaja teoretici umenia zo združenia Resculptura.

Zoznam by mali spraviť do konca budúceho roka, následne ho rozpošlú vlastníkom verejných budov, stavebným a pamiatkovým úradom či mestským častiam.

Od konca druhej svetovej vojny v Bratislave nainštalovali zhruba 120 sôch. V publikácii sa objaví aj Jankovičov Čas, pretože mapovať budú aj zničené diela.

Za komunizmu podľa sochára padlo tridsať sôch, po zmene režimu ďalších dvadsať.

Krajcer sochy neochráni

Minister kultúry Daniel Krajcer z SaS nedávno priznal, že do predčasných volieb už nezmení autorský zákon tak, aby developeri museli umelcov vopred informovať o svojich zámeroch.

Parlament povinnosť zrušil pred štyrmi rokmi.

Autori mali podľa Krajcerovho plánu získať možnosť zachrániť umelecké diela premiestnením na iné miesto.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 273
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 001
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 800
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 290
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 883
  6. Kam do tepla v januári? 2 543
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 304
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 199
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 485
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 448