Sochár a ničiteľ jeho diela sa spojili

Obchodný reťazec sa po zničení plastiky dohodol s jej autorom na ochrane sôch v Bratislave.

Z plastiky Čas zostala len hŕba kamenia.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Obchodný reťazec Lidl a sochár, ktorému na jar zbúral plastiku, sa zmierili.

Významný slovenský umelec Jozef Jankovič sa stal garantom projektu, ktorý má zabrániť ďalšiemu ničeniu sôch v bratislavských uliciach.

Firma Jankovičovi sľúbila, že zaplatí vytvorenie zoznamu diel s informáciami o autoroch, aby sa neopakovalo, že developer bez opýtania zrovná so zemou vzácnu sochu.

Reťazec v marci pri stavbe obchodu v bratislavskom Ružinove zničil Jankovičovu sochu Čas zo 60. rokov.

Lidl tvrdil, že sa vtedy nedopátral, kto je autorom. Do Slovenskej výtvarnej únie, kde by mu poradili, nezavolal.

Projekt vymyslel Jankovič

Hovorkyňa Lidla Jana Čupková vraví, že aktivitu podporia, aby sa dali „rýchlo a jednoducho“ zistiť autori.

„Projekt vznikol ako reakcia na vzniknutú situáciu na základe návrhu pána Jankoviča,“ dodala.

Sochár hovorí, že reťazec mu žiadne odškodnenie nevyplatil. „Ani som ho nepýtal. Istou satisfakciou slovenskému sochárstvu je tento verejnoprospešný projekt.“

Sochy osadené v Bratislave od roku 1945 budú spisovať dvaja teoretici umenia zo združenia Resculptura.

Zoznam by mali spraviť do konca budúceho roka, následne ho rozpošlú vlastníkom verejných budov, stavebným a pamiatkovým úradom či mestským častiam.

Od konca druhej svetovej vojny v Bratislave nainštalovali zhruba 120 sôch. V publikácii sa objaví aj Jankovičov Čas, pretože mapovať budú aj zničené diela.

Za komunizmu podľa sochára padlo tridsať sôch, po zmene režimu ďalších dvadsať.

Krajcer sochy neochráni

Minister kultúry Daniel Krajcer z SaS nedávno priznal, že do predčasných volieb už nezmení autorský zákon tak, aby developeri museli umelcov vopred informovať o svojich zámeroch.

Parlament povinnosť zrušil pred štyrmi rokmi.

Autori mali podľa Krajcerovho plánu získať možnosť zachrániť umelecké diela premiestnením na iné miesto.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 918
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 854
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 781
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 406
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 286
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 169
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 756
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 661
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 488
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 248