Sochár a ničiteľ jeho diela sa spojili

Obchodný reťazec sa po zničení plastiky dohodol s jej autorom na ochrane sôch v Bratislave.

Z plastiky Čas zostala len hŕba kamenia.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Obchodný reťazec Lidl a sochár, ktorému na jar zbúral plastiku, sa zmierili.

Významný slovenský umelec Jozef Jankovič sa stal garantom projektu, ktorý má zabrániť ďalšiemu ničeniu sôch v bratislavských uliciach.

Firma Jankovičovi sľúbila, že zaplatí vytvorenie zoznamu diel s informáciami o autoroch, aby sa neopakovalo, že developer bez opýtania zrovná so zemou vzácnu sochu.

Reťazec v marci pri stavbe obchodu v bratislavskom Ružinove zničil Jankovičovu sochu Čas zo 60. rokov.

Lidl tvrdil, že sa vtedy nedopátral, kto je autorom. Do Slovenskej výtvarnej únie, kde by mu poradili, nezavolal.

Projekt vymyslel Jankovič

Hovorkyňa Lidla Jana Čupková vraví, že aktivitu podporia, aby sa dali „rýchlo a jednoducho“ zistiť autori.

„Projekt vznikol ako reakcia na vzniknutú situáciu na základe návrhu pána Jankoviča,“ dodala.

Sochár hovorí, že reťazec mu žiadne odškodnenie nevyplatil. „Ani som ho nepýtal. Istou satisfakciou slovenskému sochárstvu je tento verejnoprospešný projekt.“

Sochy osadené v Bratislave od roku 1945 budú spisovať dvaja teoretici umenia zo združenia Resculptura.

Zoznam by mali spraviť do konca budúceho roka, následne ho rozpošlú vlastníkom verejných budov, stavebným a pamiatkovým úradom či mestským častiam.

Od konca druhej svetovej vojny v Bratislave nainštalovali zhruba 120 sôch. V publikácii sa objaví aj Jankovičov Čas, pretože mapovať budú aj zničené diela.

Za komunizmu podľa sochára padlo tridsať sôch, po zmene režimu ďalších dvadsať.

Krajcer sochy neochráni

Minister kultúry Daniel Krajcer z SaS nedávno priznal, že do predčasných volieb už nezmení autorský zákon tak, aby developeri museli umelcov vopred informovať o svojich zámeroch.

Parlament povinnosť zrušil pred štyrmi rokmi.

Autori mali podľa Krajcerovho plánu získať možnosť zachrániť umelecké diela premiestnením na iné miesto.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 446
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 916
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 763
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 753
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 486
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 005
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 713
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 574
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 539
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011