SME

V Karlovej Vsi po viac ako polroku opäť jazdia električky

Električky jazdia zatiaľ iba po obratisko Kútiky v Karlovej Vsi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej mestskej časti Karlova Ves vo štvrtok 19. decembra spustili po viac ako polroku premávku električiek.

Úsek rekonštruovanej trate od zástavky Molecova po obratisko v Karlovej Vsi mali pôvodne spustiť už v septembri, práce sa však omeškali z dôvodov zle zakreslených inžinierskych sietí a sporu s majiteľmi pozemku, kde je umiestnená trakčná meniareň.

Modernizácie trate

„Od rána jazdia električky, prebehlo ešte rýchle testovanie a rýchlosť električiek nie je obmedzená. Cestujúci nijakým spôsobom nepocítia, že to je napájané z alternatívneho zdroja. Tisíce Karlovešťanov, ktorí využívali toto spojenie s centrom, sa dnes k nemu môžu vrátiť a to ma teší najviac. Budú, ale pokračovať niektoré dokončovacie práce," povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre nás je dôležité, že zástavky sú funkčné, a že električka jazdí. Tieto práce nebudú mať žiadny vplyv na funkčnosť premávky električiek. Chcem sa poďakovať všetkým obyvateľom za trpezlivosť, ktorých sa táto výrazná rekonštrukcia dotkla,“ dodal.

Počas modernizácie trate, ktorá sa začala koncom júna 2019, odstránili komplet staré koľajnice a trolejové vedenie, koľajový zvršok a následne odťažili aj starý koľajový spodok.

Vybudovalo sa nové podložie, osadili nové stĺpy trakčného vedenia, položili 9 520 metrov nových koľajníc, natiahli 4 860 metrov nového trolejového vedenia, použili 3 500 kubíkov betónu na pevnú jazdnú dráhu. Taktiež osadili nový mobiliár s USB portami na lavičkách.

„Väčšina trate bude pokrytá zeleným kobercom zo sukulentov rodu Sedum (Rozchodník), ktorý zníži hladinu hluku a zároveň bude tlmiť prehrievanie mesta. V čase najväčšieho nasadenia bolo denne na stavbe 250 - 300 pracovníkov,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Rekonštrukcia meškala

Zdržanie rekonštrukčných prác spôsobili viaceré okolnosti. Prvé zdržanie spôsobili objektívne prekážky – zle zakreslené inžinierske siete nachádzajúce sa v inej hĺbke ako v nákresoch a tiež siete neznámych vlastníkov.

Tieto si vyžiadali aj zmeny v projektovej dokumentácii. Ďalšie zdržanie spôsobili problémy jedného z členov konzorcia, ktoré rekonštrukciu zabezpečuje, a ktoré chce mesto riešiť zmluvnou pokutou.

Finálne spustenie prevádzky zdržal spor s majiteľmi pozemkov pod meniarňou v Dolných Krčacoch, pre ktorý nebolo skôr možné vykonať technické skúšky električky potrebné pre sprevádzkovanie trate.

Popri prevádzke električiek majú ešte pokračovať niektoré dokončovacie práce. Na niektorých zastávkach chýbajú časti kovového zábradlia, nie je kompletne vyznačené trvalé dopravné značenie a funkčná svetelná signalizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Dokončovať plánujú aj vegetačné úpravy a na zastávke Karlova Ves (po novom Kútiky) ešte osadia nové výťahy.

Lávku pre chodcov Nad Lúčkami dokončia na budúci rok. Jej stav bol totiž horší, ako predpokladal projekt rekonštrukcie. Všetky tieto dokončovacie práce plánujú robiť v januári a v prípade vegetácie a komunikácií na jar, hneď, ako to umožní počasie.

Nápomocní informátori

Najvýznamnejšie zmeny v organizácii metskej hromadnej dopravy zahŕňajú prevádzku električkových liniek č. 4 a 9 do Karlovej Vsi.

Po otvorení druhej etapy v roku 2020 taktiež predĺžia linku 4 až do Dúbravky a do spustenia prevádzky električky do Dúbravky dvojnásobne DPB posilňuje náhradnú autobusovú linku X5.

Linku č. 1 do Petržalky nahradí linka 3 z dôvodu potreby presunúť všetkých 30 obojsmerných električiek, ktorými disponuje DPB, na obsluhu úseku počas plánovanej rekonštrukcie električkovej trate v Rači.

Dopravný podnik taktiež mení názvy niektorých zastávok podľa zaužívaných názvov lokalít a medzi zastávkami električiek bude stačiť maximálne jeden prestup.

Počas prvého týždňa zmien v mestskej hromadnej doprave (MHD) budú na vybraných zastávkach nápomocní informátori, ktorí odpovedia na otázky a poskytnú informačný leták obsahujúci popis zmien a nové schémy MHD.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava

Súvisiace témy: Mestské časti Bratislavy
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 756
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 707
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 759
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 556
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 930
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 668
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 486
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 001
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 15 674
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 818
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 702
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 099
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 10 001
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 396
  8. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 7 972
  1. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  2. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  3. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  6. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  7. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  8. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
SkryťZatvoriť reklamu