SME

V Karlovej Vsi po viac ako polroku opäť jazdia električky

Električky jazdia zatiaľ iba po obratisko Kútiky v Karlovej Vsi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej mestskej časti Karlova Ves vo štvrtok 19. decembra spustili po viac ako polroku premávku električiek.

Úsek rekonštruovanej trate od zástavky Molecova po obratisko v Karlovej Vsi mali pôvodne spustiť už v septembri, práce sa však omeškali z dôvodov zle zakreslených inžinierskych sietí a sporu s majiteľmi pozemku, kde je umiestnená trakčná meniareň.

Modernizácie trate

„Od rána jazdia električky, prebehlo ešte rýchle testovanie a rýchlosť električiek nie je obmedzená. Cestujúci nijakým spôsobom nepocítia, že to je napájané z alternatívneho zdroja. Tisíce Karlovešťanov, ktorí využívali toto spojenie s centrom, sa dnes k nemu môžu vrátiť a to ma teší najviac. Budú, ale pokračovať niektoré dokončovacie práce," povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre nás je dôležité, že zástavky sú funkčné, a že električka jazdí. Tieto práce nebudú mať žiadny vplyv na funkčnosť premávky električiek. Chcem sa poďakovať všetkým obyvateľom za trpezlivosť, ktorých sa táto výrazná rekonštrukcia dotkla,“ dodal.

Počas modernizácie trate, ktorá sa začala koncom júna 2019, odstránili komplet staré koľajnice a trolejové vedenie, koľajový zvršok a následne odťažili aj starý koľajový spodok.

Vybudovalo sa nové podložie, osadili nové stĺpy trakčného vedenia, položili 9 520 metrov nových koľajníc, natiahli 4 860 metrov nového trolejového vedenia, použili 3 500 kubíkov betónu na pevnú jazdnú dráhu. Taktiež osadili nový mobiliár s USB portami na lavičkách.

„Väčšina trate bude pokrytá zeleným kobercom zo sukulentov rodu Sedum (Rozchodník), ktorý zníži hladinu hluku a zároveň bude tlmiť prehrievanie mesta. V čase najväčšieho nasadenia bolo denne na stavbe 250 - 300 pracovníkov,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Rekonštrukcia meškala

Zdržanie rekonštrukčných prác spôsobili viaceré okolnosti. Prvé zdržanie spôsobili objektívne prekážky – zle zakreslené inžinierske siete nachádzajúce sa v inej hĺbke ako v nákresoch a tiež siete neznámych vlastníkov.

Tieto si vyžiadali aj zmeny v projektovej dokumentácii. Ďalšie zdržanie spôsobili problémy jedného z členov konzorcia, ktoré rekonštrukciu zabezpečuje, a ktoré chce mesto riešiť zmluvnou pokutou.

Finálne spustenie prevádzky zdržal spor s majiteľmi pozemkov pod meniarňou v Dolných Krčacoch, pre ktorý nebolo skôr možné vykonať technické skúšky električky potrebné pre sprevádzkovanie trate.

Popri prevádzke električiek majú ešte pokračovať niektoré dokončovacie práce. Na niektorých zastávkach chýbajú časti kovového zábradlia, nie je kompletne vyznačené trvalé dopravné značenie a funkčná svetelná signalizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Dokončovať plánujú aj vegetačné úpravy a na zastávke Karlova Ves (po novom Kútiky) ešte osadia nové výťahy.

Lávku pre chodcov Nad Lúčkami dokončia na budúci rok. Jej stav bol totiž horší, ako predpokladal projekt rekonštrukcie. Všetky tieto dokončovacie práce plánujú robiť v januári a v prípade vegetácie a komunikácií na jar, hneď, ako to umožní počasie.

Nápomocní informátori

Najvýznamnejšie zmeny v organizácii metskej hromadnej dopravy zahŕňajú prevádzku električkových liniek č. 4 a 9 do Karlovej Vsi.

Po otvorení druhej etapy v roku 2020 taktiež predĺžia linku 4 až do Dúbravky a do spustenia prevádzky električky do Dúbravky dvojnásobne DPB posilňuje náhradnú autobusovú linku X5.

Linku č. 1 do Petržalky nahradí linka 3 z dôvodu potreby presunúť všetkých 30 obojsmerných električiek, ktorými disponuje DPB, na obsluhu úseku počas plánovanej rekonštrukcie električkovej trate v Rači.

Dopravný podnik taktiež mení názvy niektorých zastávok podľa zaužívaných názvov lokalít a medzi zastávkami električiek bude stačiť maximálne jeden prestup.

Počas prvého týždňa zmien v mestskej hromadnej doprave (MHD) budú na vybraných zastávkach nápomocní informátori, ktorí odpovedia na otázky a poskytnú informačný leták obsahujúci popis zmien a nové schémy MHD.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 960
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 492
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 339
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 864
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 296
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 003
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 759
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 77 122
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 779
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 250
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 037
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 763
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu