SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

V Karlovej Vsi po viac ako polroku opäť jazdia električky

Električky jazdia zatiaľ iba po obratisko Kútiky v Karlovej Vsi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej mestskej časti Karlova Ves vo štvrtok 19. decembra spustili po viac ako polroku premávku električiek.

Úsek rekonštruovanej trate od zástavky Molecova po obratisko v Karlovej Vsi mali pôvodne spustiť už v septembri, práce sa však omeškali z dôvodov zle zakreslených inžinierskych sietí a sporu s majiteľmi pozemku, kde je umiestnená trakčná meniareň.

Modernizácie trate

„Od rána jazdia električky, prebehlo ešte rýchle testovanie a rýchlosť električiek nie je obmedzená. Cestujúci nijakým spôsobom nepocítia, že to je napájané z alternatívneho zdroja. Tisíce Karlovešťanov, ktorí využívali toto spojenie s centrom, sa dnes k nemu môžu vrátiť a to ma teší najviac. Budú, ale pokračovať niektoré dokončovacie práce," povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre nás je dôležité, že zástavky sú funkčné, a že električka jazdí. Tieto práce nebudú mať žiadny vplyv na funkčnosť premávky električiek. Chcem sa poďakovať všetkým obyvateľom za trpezlivosť, ktorých sa táto výrazná rekonštrukcia dotkla,“ dodal.

Počas modernizácie trate, ktorá sa začala koncom júna 2019, odstránili komplet staré koľajnice a trolejové vedenie, koľajový zvršok a následne odťažili aj starý koľajový spodok.

Vybudovalo sa nové podložie, osadili nové stĺpy trakčného vedenia, položili 9 520 metrov nových koľajníc, natiahli 4 860 metrov nového trolejového vedenia, použili 3 500 kubíkov betónu na pevnú jazdnú dráhu. Taktiež osadili nový mobiliár s USB portami na lavičkách.

„Väčšina trate bude pokrytá zeleným kobercom zo sukulentov rodu Sedum (Rozchodník), ktorý zníži hladinu hluku a zároveň bude tlmiť prehrievanie mesta. V čase najväčšieho nasadenia bolo denne na stavbe 250 - 300 pracovníkov,“ povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Rekonštrukcia meškala

Zdržanie rekonštrukčných prác spôsobili viaceré okolnosti. Prvé zdržanie spôsobili objektívne prekážky – zle zakreslené inžinierske siete nachádzajúce sa v inej hĺbke ako v nákresoch a tiež siete neznámych vlastníkov.

Tieto si vyžiadali aj zmeny v projektovej dokumentácii. Ďalšie zdržanie spôsobili problémy jedného z členov konzorcia, ktoré rekonštrukciu zabezpečuje, a ktoré chce mesto riešiť zmluvnou pokutou.

Finálne spustenie prevádzky zdržal spor s majiteľmi pozemkov pod meniarňou v Dolných Krčacoch, pre ktorý nebolo skôr možné vykonať technické skúšky električky potrebné pre sprevádzkovanie trate.

Popri prevádzke električiek majú ešte pokračovať niektoré dokončovacie práce. Na niektorých zastávkach chýbajú časti kovového zábradlia, nie je kompletne vyznačené trvalé dopravné značenie a funkčná svetelná signalizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Dokončovať plánujú aj vegetačné úpravy a na zastávke Karlova Ves (po novom Kútiky) ešte osadia nové výťahy.

Lávku pre chodcov Nad Lúčkami dokončia na budúci rok. Jej stav bol totiž horší, ako predpokladal projekt rekonštrukcie. Všetky tieto dokončovacie práce plánujú robiť v januári a v prípade vegetácie a komunikácií na jar, hneď, ako to umožní počasie.

Nápomocní informátori

Najvýznamnejšie zmeny v organizácii metskej hromadnej dopravy zahŕňajú prevádzku električkových liniek č. 4 a 9 do Karlovej Vsi.

Po otvorení druhej etapy v roku 2020 taktiež predĺžia linku 4 až do Dúbravky a do spustenia prevádzky električky do Dúbravky dvojnásobne DPB posilňuje náhradnú autobusovú linku X5.

Linku č. 1 do Petržalky nahradí linka 3 z dôvodu potreby presunúť všetkých 30 obojsmerných električiek, ktorými disponuje DPB, na obsluhu úseku počas plánovanej rekonštrukcie električkovej trate v Rači.

Dopravný podnik taktiež mení názvy niektorých zastávok podľa zaužívaných názvov lokalít a medzi zastávkami električiek bude stačiť maximálne jeden prestup.

Počas prvého týždňa zmien v mestskej hromadnej doprave (MHD) budú na vybraných zastávkach nápomocní informátori, ktorí odpovedia na otázky a poskytnú informačný leták obsahujúci popis zmien a nové schémy MHD.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 588
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 427
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 826
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 468
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 758
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 029
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 822
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 678
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 170
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 484
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 935
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 711
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 109
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 090
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 017
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu