BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) prevádzkuje v hlavnom meste Slovenska 534 autobusov. Vyše 80 percent z nich, teda 439, jazdí na naftu, 77 autobusov jazdí na stlačený zemný plyn (CNG) a zvyšných 18 na elektrinu.
“Vozidlá na stlačený zemný plyn vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov.
„
Elektrobusy však podľa nich majú nízky dojazd. To v praxi znamená, že na rovnaký výkon potrebujú dva elektrobusy, pričom fosílny autobus by stačil iba jeden.
Uviedol to manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický.
Tender na autobusy na naftu a CNG
Za najekologickejšiu formu verejnej dopravy považujú hybridné trolejbusy, ktorých batéria sa nabíja počas jazdy pod trolejovým vedením a po odpojení z trolejového vedenia je trolejbus poháňaný práve tou nabitou batériou.
Ako však vyplýva zo súťažných podkladov zverejnených vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie, nedávny tender vyhlásili na kúpu 81 autobusov s dvomi alternatívami pohonu. Ide o naftu alebo CNG.
Ako vyplýva z výskumov, ktoré porovnávajú úroveň emisií vznikajúcich pri spaľovaní nafty a CNG, stlačený zemný plyn je ekologickejšou alternatívou ako nafta.
Výhody CNG: Nízke emisie a tichý motor
Podľa hovorcu Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Ondreja Šebestu sa spaľovaním CNG vylučuje do prostredia o 27 percent menej oxidu uhličitého, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 96 percent menej pevných častíc ako pri spaľovaní nafty.

Tieto približné pomery potvrdila aj hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová, spaľovaním CNG podľa nej vzniká o 25 percent menej emisií oxidu uhličitého (o dva percentuálne body nižší odhad ako uviedol SPP), o 70 menej oxidov dusíka (rovnaký údaj aj od SPP) a o 90 percent menej pevných častíc (o 6 percentuálnych bodov nižší odhad ako SPP) ako spaľovaním nafty či benzínu.
„Vozidlá na stlačený zemný plyn tiež vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov,“ uviedla Kovarovič Makayová.
Pohon CNG narazil na cenu
Podľa súťažných podkladov z Vestníka Úradu pre verejné obstarávanie je kritériom na nákup autobusov najlepší pomer ceny a kvality.
Celkovej cene autobusov spolu však pripisuje obstarávateľ (DPB) 86 bodov, pričom prevádzkovým nákladom pripisujú maximálne 4 body.
Autobusy jazdiace na CNG majú síce nižšie prevádzkové náklady a podľa dvoch vyššie spomenutých zdrojov sú aj ekologickejšie, ich obstarávacia cena je však zvyčajne vyššia.
Ako tvrdia odborníci, cena autobusu na CNG môže byť na rozdiel od naftového vyššia aj o 40-tisíc eur.
Tá istá emisná norma
Dopravný podnik v reakcii uviedol, že v súčasnosti sú dieselový i plynový motor porovnateľne ekologické, pretože spĺňajú rovnaké emisné normy EURO 6, čo požadujú aj v podmienkach tendra.
Ako uviedol hovorca bratislavského magistrátu Peter Bubla, z vozidlového parku DPB chcú vylúčiť najstaršie vozidlá s najhoršími číslami z pohľadu emisií.
„Vyradením starých autobusov plošne znížime emisie, ktoré vozový park DPB teraz vypúšťa,“ vysvetlil, a reagoval tak na mieru ekologickosti tendra na nákup 81 autobusov.
Nové autobusy majú nahradiť aj staré Karosy, ktoré spĺňajú len emisné normy EURO 2 či EURO 3.
Ak v tendri zvíťazí firma s autobusmi na naftový pohon, počet naftových autobusov jazdiacich po bratislavských cestách stúpne na 524 kusov, čo je 85-percentný podiel naftových autobusov zo všetkých (bez odrátania tých, ktoré majú nové autobusy nahradiť, keďže DPB zatiaľ neuviedol presné typy vozidiel, ktoré vyradia). Nákup autobusov jazdiacich na CNG nevylučujú.
„Pokiaľ niektorý z výrobcov preukáže, že dodanie vozidla na CNG pohon je ekonomicky výhodnejšie, radi ich obstaráme. Rozhodne nie sme proti tomuto typu pohonu,“ uviedol Žarnovický.
Marketing a skutočnosť
Ceny autobusov jazdiacich na CNG sú však relatívne vyššie v porovnaní s naftovými.
Dopravný podnik vo všeobecnosti tvrdí, že za niektorými alternatívnymi pohonmi je len „šikovný marketing, ktorý prevláda nad reálnym úžitkom,“ vysvetlil Žarnovický.
Lacnejšie naftové autobusy obhajujú aj faktom, že dopravné služby poskytujú iba vďaka finančnej dotácii mesta „čo sú v konečnom dôsledku dane občanov. Ako rozumný hospodár sa musíme správať čo najviac ekonomicky a zodpovedne voči daňovým poplatníkom a našim cestujúcim, ktorí si za dopravu platia,“ vysvetlil Žarnovický.
Zavrhujú tvrdenie, že plynové autobusy sú ekologickejšie ako naftové.
„Pokiaľ sa v súčasnej dobe rozhodne niektoré z miest stavať svoju flotilu iba na plynových vozidlách a kupuje ich výrazne drahšie, ako by stáli naftové vozidlá, je to ukážka toho, ako marketing a populizmus zvíťazili nad odbornosťou a ekonomickým faktorom, a podľa nás nejde o správne riešenie,“ uzavrel svoje vyjadrenie Žarnovický.