SME

Dopravný podnik investuje do vozidiel z hybridným pohonom

Dopravný podnik Bratislava prevádzkuje 534 autobusov, z toho 439 s naftovým motorom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) prevádzkuje v hlavnom meste Slovenska 534 autobusov. Vyše 80 percent z nich, teda 439, jazdí na naftu, 77 autobusov jazdí na stlačený zemný plyn (CNG) a zvyšných 18 na elektrinu.

Vozidlá na stlačený zemný plyn vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov.

LUCIA KOVAROVIČ MAKAYOVÁ

Elektrobusy však podľa nich majú nízky dojazd. To v praxi znamená, že na rovnaký výkon potrebujú dva elektrobusy, pričom fosílny autobus by stačil iba jeden.

Uviedol to manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický.

Tender na autobusy na naftu a CNG

Za najekologickejšiu formu verejnej dopravy považujú hybridné trolejbusy, ktorých batéria sa nabíja počas jazdy pod trolejovým vedením a po odpojení z trolejového vedenia je trolejbus poháňaný práve tou nabitou batériou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako však vyplýva zo súťažných podkladov zverejnených vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie, nedávny tender vyhlásili na kúpu 81 autobusov s dvomi alternatívami pohonu. Ide o naftu alebo CNG.

Ako vyplýva z výskumov, ktoré porovnávajú úroveň emisií vznikajúcich pri spaľovaní nafty a CNG, stlačený zemný plyn je ekologickejšou alternatívou ako nafta.

Výhody CNG: Nízke emisie a tichý motor

Podľa hovorcu Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Ondreja Šebestu sa spaľovaním CNG vylučuje do prostredia o 27 percent menej oxidu uhličitého, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 96 percent menej pevných častíc ako pri spaľovaní nafty.

Súvisiaci článok V rannej špičke prejde Prístavným mostom viac ako desaťtisíc áut za hodinu Čítajte 

Tieto približné pomery potvrdila aj hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová, spaľovaním CNG podľa nej vzniká o 25 percent menej emisií oxidu uhličitého (o dva percentuálne body nižší odhad ako uviedol SPP), o 70 menej oxidov dusíka (rovnaký údaj aj od SPP) a o 90 percent menej pevných častíc (o 6 percentuálnych bodov nižší odhad ako SPP) ako spaľovaním nafty či benzínu.

SkryťVypnúť reklamu

„Vozidlá na stlačený zemný plyn tiež vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov,“ uviedla Kovarovič Makayová.

Pohon CNG narazil na cenu

Podľa súťažných podkladov z Vestníka Úradu pre verejné obstarávanie je kritériom na nákup autobusov najlepší pomer ceny a kvality.

Celkovej cene autobusov spolu však pripisuje obstarávateľ (DPB) 86 bodov, pričom prevádzkovým nákladom pripisujú maximálne 4 body.

Autobusy jazdiace na CNG majú síce nižšie prevádzkové náklady a podľa dvoch vyššie spomenutých zdrojov sú aj ekologickejšie, ich obstarávacia cena je však zvyčajne vyššia.

Ako tvrdia odborníci, cena autobusu na CNG môže byť na rozdiel od naftového vyššia aj o 40-tisíc eur.

Tá istá emisná norma

Dopravný podnik v reakcii uviedol, že v súčasnosti sú dieselový i plynový motor porovnateľne ekologické, pretože spĺňajú rovnaké emisné normy EURO 6, čo požadujú aj v podmienkach tendra.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedol hovorca bratislavského magistrátu Peter Bubla, z vozidlového parku DPB chcú vylúčiť najstaršie vozidlá s najhoršími číslami z pohľadu emisií.

„Vyradením starých autobusov plošne znížime emisie, ktoré vozový park DPB teraz vypúšťa,“ vysvetlil, a reagoval tak na mieru ekologickosti tendra na nákup 81 autobusov.

Nové autobusy majú nahradiť aj staré Karosy, ktoré spĺňajú len emisné normy EURO 2 či EURO 3.

Ak v tendri zvíťazí firma s autobusmi na naftový pohon, počet naftových autobusov jazdiacich po bratislavských cestách stúpne na 524 kusov, čo je 85-percentný podiel naftových autobusov zo všetkých (bez odrátania tých, ktoré majú nové autobusy nahradiť, keďže DPB zatiaľ neuviedol presné typy vozidiel, ktoré vyradia). Nákup autobusov jazdiacich na CNG nevylučujú.

„Pokiaľ niektorý z výrobcov preukáže, že dodanie vozidla na CNG pohon je ekonomicky výhodnejšie, radi ich obstaráme. Rozhodne nie sme proti tomuto typu pohonu,“ uviedol Žarnovický.

Marketing a skutočnosť

Ceny autobusov jazdiacich na CNG sú však relatívne vyššie v porovnaní s naftovými.

Dopravný podnik vo všeobecnosti tvrdí, že za niektorými alternatívnymi pohonmi je len „šikovný marketing, ktorý prevláda nad reálnym úžitkom,“ vysvetlil Žarnovický.

Lacnejšie naftové autobusy obhajujú aj faktom, že dopravné služby poskytujú iba vďaka finančnej dotácii mesta „čo sú v konečnom dôsledku dane občanov. Ako rozumný hospodár sa musíme správať čo najviac ekonomicky a zodpovedne voči daňovým poplatníkom a našim cestujúcim, ktorí si za dopravu platia,“ vysvetlil Žarnovický.

Zavrhujú tvrdenie, že plynové autobusy sú ekologickejšie ako naftové.

„Pokiaľ sa v súčasnej dobe rozhodne niektoré z miest stavať svoju flotilu iba na plynových vozidlách a kupuje ich výrazne drahšie, ako by stáli naftové vozidlá, je to ukážka toho, ako marketing a populizmus zvíťazili nad odbornosťou a ekonomickým faktorom, a podľa nás nejde o správne riešenie,“ uzavrel svoje vyjadrenie Žarnovický.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 637
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 766
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 292
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 268
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 662
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 408
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 217
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 980
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 592
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 941
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu