SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Dopravný podnik investuje do vozidiel z hybridným pohonom

Dopravný podnik Bratislava prevádzkuje 534 autobusov, z toho 439 s naftovým motorom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) prevádzkuje v hlavnom meste Slovenska 534 autobusov. Vyše 80 percent z nich, teda 439, jazdí na naftu, 77 autobusov jazdí na stlačený zemný plyn (CNG) a zvyšných 18 na elektrinu.

Vozidlá na stlačený zemný plyn vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov.

LUCIA KOVAROVIČ MAKAYOVÁ

Elektrobusy však podľa nich majú nízky dojazd. To v praxi znamená, že na rovnaký výkon potrebujú dva elektrobusy, pričom fosílny autobus by stačil iba jeden.

Uviedol to manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický.

Tender na autobusy na naftu a CNG

Za najekologickejšiu formu verejnej dopravy považujú hybridné trolejbusy, ktorých batéria sa nabíja počas jazdy pod trolejovým vedením a po odpojení z trolejového vedenia je trolejbus poháňaný práve tou nabitou batériou.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako však vyplýva zo súťažných podkladov zverejnených vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie, nedávny tender vyhlásili na kúpu 81 autobusov s dvomi alternatívami pohonu. Ide o naftu alebo CNG.

Ako vyplýva z výskumov, ktoré porovnávajú úroveň emisií vznikajúcich pri spaľovaní nafty a CNG, stlačený zemný plyn je ekologickejšou alternatívou ako nafta.

Výhody CNG: Nízke emisie a tichý motor

Podľa hovorcu Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Ondreja Šebestu sa spaľovaním CNG vylučuje do prostredia o 27 percent menej oxidu uhličitého, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 96 percent menej pevných častíc ako pri spaľovaní nafty.

Súvisiaci článok V rannej špičke prejde Prístavným mostom viac ako desaťtisíc áut za hodinu Čítajte 

Tieto približné pomery potvrdila aj hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová, spaľovaním CNG podľa nej vzniká o 25 percent menej emisií oxidu uhličitého (o dva percentuálne body nižší odhad ako uviedol SPP), o 70 menej oxidov dusíka (rovnaký údaj aj od SPP) a o 90 percent menej pevných častíc (o 6 percentuálnych bodov nižší odhad ako SPP) ako spaľovaním nafty či benzínu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vozidlá na stlačený zemný plyn tiež vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov,“ uviedla Kovarovič Makayová.

Pohon CNG narazil na cenu

Podľa súťažných podkladov z Vestníka Úradu pre verejné obstarávanie je kritériom na nákup autobusov najlepší pomer ceny a kvality.

Celkovej cene autobusov spolu však pripisuje obstarávateľ (DPB) 86 bodov, pričom prevádzkovým nákladom pripisujú maximálne 4 body.

Autobusy jazdiace na CNG majú síce nižšie prevádzkové náklady a podľa dvoch vyššie spomenutých zdrojov sú aj ekologickejšie, ich obstarávacia cena je však zvyčajne vyššia.

Ako tvrdia odborníci, cena autobusu na CNG môže byť na rozdiel od naftového vyššia aj o 40-tisíc eur.

Tá istá emisná norma

Dopravný podnik v reakcii uviedol, že v súčasnosti sú dieselový i plynový motor porovnateľne ekologické, pretože spĺňajú rovnaké emisné normy EURO 6, čo požadujú aj v podmienkach tendra.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako uviedol hovorca bratislavského magistrátu Peter Bubla, z vozidlového parku DPB chcú vylúčiť najstaršie vozidlá s najhoršími číslami z pohľadu emisií.

„Vyradením starých autobusov plošne znížime emisie, ktoré vozový park DPB teraz vypúšťa,“ vysvetlil, a reagoval tak na mieru ekologickosti tendra na nákup 81 autobusov.

Nové autobusy majú nahradiť aj staré Karosy, ktoré spĺňajú len emisné normy EURO 2 či EURO 3.

Ak v tendri zvíťazí firma s autobusmi na naftový pohon, počet naftových autobusov jazdiacich po bratislavských cestách stúpne na 524 kusov, čo je 85-percentný podiel naftových autobusov zo všetkých (bez odrátania tých, ktoré majú nové autobusy nahradiť, keďže DPB zatiaľ neuviedol presné typy vozidiel, ktoré vyradia). Nákup autobusov jazdiacich na CNG nevylučujú.

„Pokiaľ niektorý z výrobcov preukáže, že dodanie vozidla na CNG pohon je ekonomicky výhodnejšie, radi ich obstaráme. Rozhodne nie sme proti tomuto typu pohonu,“ uviedol Žarnovický.

Marketing a skutočnosť

Ceny autobusov jazdiacich na CNG sú však relatívne vyššie v porovnaní s naftovými.

Dopravný podnik vo všeobecnosti tvrdí, že za niektorými alternatívnymi pohonmi je len „šikovný marketing, ktorý prevláda nad reálnym úžitkom,“ vysvetlil Žarnovický.

Lacnejšie naftové autobusy obhajujú aj faktom, že dopravné služby poskytujú iba vďaka finančnej dotácii mesta „čo sú v konečnom dôsledku dane občanov. Ako rozumný hospodár sa musíme správať čo najviac ekonomicky a zodpovedne voči daňovým poplatníkom a našim cestujúcim, ktorí si za dopravu platia,“ vysvetlil Žarnovický.

Zavrhujú tvrdenie, že plynové autobusy sú ekologickejšie ako naftové.

„Pokiaľ sa v súčasnej dobe rozhodne niektoré z miest stavať svoju flotilu iba na plynových vozidlách a kupuje ich výrazne drahšie, ako by stáli naftové vozidlá, je to ukážka toho, ako marketing a populizmus zvíťazili nad odbornosťou a ekonomickým faktorom, a podľa nás nejde o správne riešenie,“ uzavrel svoje vyjadrenie Žarnovický.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 287
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 676
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 329
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 849
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 602
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 147
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 192
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 829
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 372
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 217
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 887
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 975
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 467
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 976
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 793
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 568
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 837
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 769
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu