SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Dopravný podnik investuje do vozidiel z hybridným pohonom

Dopravný podnik Bratislava prevádzkuje 534 autobusov, z toho 439 s naftovým motorom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) prevádzkuje v hlavnom meste Slovenska 534 autobusov. Vyše 80 percent z nich, teda 439, jazdí na naftu, 77 autobusov jazdí na stlačený zemný plyn (CNG) a zvyšných 18 na elektrinu.

Vozidlá na stlačený zemný plyn vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov.

LUCIA KOVAROVIČ MAKAYOVÁ

Elektrobusy však podľa nich majú nízky dojazd. To v praxi znamená, že na rovnaký výkon potrebujú dva elektrobusy, pričom fosílny autobus by stačil iba jeden.

Uviedol to manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický.

Tender na autobusy na naftu a CNG

Za najekologickejšiu formu verejnej dopravy považujú hybridné trolejbusy, ktorých batéria sa nabíja počas jazdy pod trolejovým vedením a po odpojení z trolejového vedenia je trolejbus poháňaný práve tou nabitou batériou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako však vyplýva zo súťažných podkladov zverejnených vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie, nedávny tender vyhlásili na kúpu 81 autobusov s dvomi alternatívami pohonu. Ide o naftu alebo CNG.

Ako vyplýva z výskumov, ktoré porovnávajú úroveň emisií vznikajúcich pri spaľovaní nafty a CNG, stlačený zemný plyn je ekologickejšou alternatívou ako nafta.

Výhody CNG: Nízke emisie a tichý motor

Podľa hovorcu Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Ondreja Šebestu sa spaľovaním CNG vylučuje do prostredia o 27 percent menej oxidu uhličitého, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 96 percent menej pevných častíc ako pri spaľovaní nafty.

Súvisiaci článok V rannej špičke prejde Prístavným mostom viac ako desaťtisíc áut za hodinu Čítajte 

Tieto približné pomery potvrdila aj hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová, spaľovaním CNG podľa nej vzniká o 25 percent menej emisií oxidu uhličitého (o dva percentuálne body nižší odhad ako uviedol SPP), o 70 menej oxidov dusíka (rovnaký údaj aj od SPP) a o 90 percent menej pevných častíc (o 6 percentuálnych bodov nižší odhad ako SPP) ako spaľovaním nafty či benzínu.

SkryťVypnúť reklamu

„Vozidlá na stlačený zemný plyn tiež vykazujú menšiu hlučnosť a významná je aj úspora prevádzkových nákladov,“ uviedla Kovarovič Makayová.

Pohon CNG narazil na cenu

Podľa súťažných podkladov z Vestníka Úradu pre verejné obstarávanie je kritériom na nákup autobusov najlepší pomer ceny a kvality.

Celkovej cene autobusov spolu však pripisuje obstarávateľ (DPB) 86 bodov, pričom prevádzkovým nákladom pripisujú maximálne 4 body.

Autobusy jazdiace na CNG majú síce nižšie prevádzkové náklady a podľa dvoch vyššie spomenutých zdrojov sú aj ekologickejšie, ich obstarávacia cena je však zvyčajne vyššia.

Ako tvrdia odborníci, cena autobusu na CNG môže byť na rozdiel od naftového vyššia aj o 40-tisíc eur.

Tá istá emisná norma

Dopravný podnik v reakcii uviedol, že v súčasnosti sú dieselový i plynový motor porovnateľne ekologické, pretože spĺňajú rovnaké emisné normy EURO 6, čo požadujú aj v podmienkach tendra.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedol hovorca bratislavského magistrátu Peter Bubla, z vozidlového parku DPB chcú vylúčiť najstaršie vozidlá s najhoršími číslami z pohľadu emisií.

„Vyradením starých autobusov plošne znížime emisie, ktoré vozový park DPB teraz vypúšťa,“ vysvetlil, a reagoval tak na mieru ekologickosti tendra na nákup 81 autobusov.

Nové autobusy majú nahradiť aj staré Karosy, ktoré spĺňajú len emisné normy EURO 2 či EURO 3.

Ak v tendri zvíťazí firma s autobusmi na naftový pohon, počet naftových autobusov jazdiacich po bratislavských cestách stúpne na 524 kusov, čo je 85-percentný podiel naftových autobusov zo všetkých (bez odrátania tých, ktoré majú nové autobusy nahradiť, keďže DPB zatiaľ neuviedol presné typy vozidiel, ktoré vyradia). Nákup autobusov jazdiacich na CNG nevylučujú.

„Pokiaľ niektorý z výrobcov preukáže, že dodanie vozidla na CNG pohon je ekonomicky výhodnejšie, radi ich obstaráme. Rozhodne nie sme proti tomuto typu pohonu,“ uviedol Žarnovický.

Marketing a skutočnosť

Ceny autobusov jazdiacich na CNG sú však relatívne vyššie v porovnaní s naftovými.

Dopravný podnik vo všeobecnosti tvrdí, že za niektorými alternatívnymi pohonmi je len „šikovný marketing, ktorý prevláda nad reálnym úžitkom,“ vysvetlil Žarnovický.

Lacnejšie naftové autobusy obhajujú aj faktom, že dopravné služby poskytujú iba vďaka finančnej dotácii mesta „čo sú v konečnom dôsledku dane občanov. Ako rozumný hospodár sa musíme správať čo najviac ekonomicky a zodpovedne voči daňovým poplatníkom a našim cestujúcim, ktorí si za dopravu platia,“ vysvetlil Žarnovický.

Zavrhujú tvrdenie, že plynové autobusy sú ekologickejšie ako naftové.

„Pokiaľ sa v súčasnej dobe rozhodne niektoré z miest stavať svoju flotilu iba na plynových vozidlách a kupuje ich výrazne drahšie, ako by stáli naftové vozidlá, je to ukážka toho, ako marketing a populizmus zvíťazili nad odbornosťou a ekonomickým faktorom, a podľa nás nejde o správne riešenie,“ uzavrel svoje vyjadrenie Žarnovický.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 641
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 242
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 842
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 357
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 760
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 029
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 812
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 780
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 147
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 362
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 937
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 714
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 121
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 044
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 025
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu