SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Bratislavskí poslanci jednohlasne schválili parkovaciu politiku

Za spoplatnenie hlasovalo 45 poslancov, vrátane bývalých kritikov Vallových zámerov.

Takto sa parkuje medzi Kuchajdou a Polusom na pozemku mesta. Auto v strede zablokovalo uličku, ktorou tak ostatné autá nemôžu vyjsť.Takto sa parkuje medzi Kuchajdou a Polusom na pozemku mesta. Auto v strede zablokovalo uličku, ktorou tak ostatné autá nemôžu vyjsť. (Zdroj: Bratislava - hlavné mesto SR)

BRATISLAVA. Obyvatelia hlavného mesta budú platiť za každé auto v domácnosti aj parkovanie v iných mestských častiach. Mestskí poslanci vo štvrtok jednohlasne schválili parkovaciu politiku. Hlasovali za ňu aj tí, ktorí ju kritizovali.

Bratislava ešte v roku 2012 rozhodla, že parkovanie v meste spoplatní. Parkovacia politika dnes na rozdiel od návrhov Milana Ftáčnika a Iva Nesrovnala podľa viacerých prešla aj preto, že jej prevádzkovateľom bude mesto a nebude na nej zarábať súkromná firma.

Presvedčil ich

„Keby sme v roku 2016 schválili Nesrovnalov návrh, tak tu máme Košice,“ narážal v diskusii viceprimátor Juraj Káčer na problémy Košíc so súkromnou parkovacou službou.

Skryť Vypnúť reklamu

V diskusii viacerí starostovia a poslanci priznali, že pôvodne parkovaciu politiku nechceli podporiť, ale presvedčil ich prístup vedenia mesta a ochota zapracovať množstvo pripomienok.

Prečítajte si tiež: Vallo predkladá poslancom pozmenený návrh parkovacej politiky Čítajte 

"Podporím ju, lebo mám dôveru, že ak sa niečo preukáže, že je nesprávne, tak sa to prehodnotí – aj na základe zbierania dát," povedal petržalský starosta Ján Hrčka. Ten práve tento týždeň dostal dáta, ktoré mu ukázali, že po zavedení parkovacej politiky by na legálnych parkovacích miestach mohol zaparkovať každý, kto má v našej mestskej časti trvalý pobyt. Prieskum mu ukázal, že v Petržalke v noci parkuje 34-tisíc áut, pričom mimobratislavské značky má pätnásť percent z nich.

Hrčka patril medzi veľkých kritikov plánov primátora Matúša Valla na spoplatnenie parkovania. Pôvodný návrh v pláne B, s ktorým Vallo vyhral voľby, bol totiž až 299 eur za auto.

Skryť Vypnúť reklamu

Za prijatie hlasovala ako mestská poslankyňa aj Zuzana Aufrichtová, starostka Starého Mesta, ktoré najprv parkovaciu politiku neodsúhlasilo a pridalo k nej pripomienky. Aj Vrakuňa ju odobrila až na druhý pokus po zapracovaní pripomienok, a tak dnes zahlasoval aj jej starosta Martin Kuruc, mestský poslanec. Celkovo mestské časti poslali viac ako stovku pripomienok.

"Tento dokument nie je dokonalý, ale poctivá práca," zhodnotila starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová návrh pravidiel, na ktorom sa podieľali hlavne dlhoroční aktivisti za lepšiu dopravu Ivan Bútora a Peter Netri. "Tieto chyby sa pri spoločnom úsilí dajú odstraňovať," dodala.

Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler zase podotkol, že prijatím parkovacej politiky sa vyrieši problém s parkovaním áut na chodníkoch, ktorý nedokázal vyriešiť ani parlament.

Skryť Vypnúť reklamu

Parkovaciu politiku kritizovalo len niekoľko občanov. Napríklad hovorili o tom, že návrh obmedzuje ich ústavné práva.

Jedna matka tvrdila, že parkovacia politika výrazne zasiahne do rodinných rozpočtov. Ďalšia skupina matiek však prišla návrh podporiť, pretože chcú, aby ich deti žili v lepšom životnom prostredí.

Bývalý primátor Nesrovnal predložil parkovaciu politiku 13 ráz, no nezískal dostatok hlasov od poslancov. Jeho predchodca Milan Ftáčnik síce presadil zámer spoplatnenia parkovania, no jej zavedenie už poslanci neodobrili. Nevedel sa dohodnúť aj s mestskými časťami, Staré Mesto a Petržalka už totiž mali vybraté firmy na výber parkovného. Petržalka ho chcela zveriť firme EEI, s ktorou sa dnes súdi mesto Košice.

Kto bude platiť?

Parkovacia politika má platiť od roku 2021. Zóny plateného parkovania sa budú zavádzať postupne v najbližších rokoch v Starom Meste, Petržalke, Novom Meste, Ružinove a ďalších mestských častiach.

Prečítajte si tiež: Pravidlá parkovacej politiky: Platiť sa bude ročne i na hodinu Čítajte 

"V miestach, kde dopyt po parkovacích miestach neprevyšuje 90 percent ponuky, nebude parkovanie spoplatnené," uvádza magistrát.

Každý Bratislavčan, ktorý má auto a býva v zóne, kde bude zavedené platené parkovanie, bude musieť zaplatiť 39 eur. Tými si predplatí parkovanie vo svojej mestskej časti na celý rok. Získa aj sto hodín parkovania pre návštevy.

Za desať eur ročne si bude každý môcť predplatiť možnosť parkovať dve hodiny denne v inej mestskej časti, kde budú platené miesta.

Túto kartu si budú môcť kúpiť aj Bratislavčania z tých mestských častí, kde ešte parkovanie nie je spoplatnené, ale potrebujú parkovať tam, kde sa už bude platiť. Karta však nebude platiť v úplnom centre mesta.

Poplatok 39 eur sa bude týkať asi polovice bratislavských domácností, ktoré vlastnia jedno auto.

Domácnosti, ktoré majú dve autá, zaplatia za druhé auto navyše poplatok 150 eur. Je to asi pätnásť percent bratislavských domácností.

Za tretie auto bude poplatok 500 eur, čo pri troch autách znamená 699 eur ročne.

Ceny druhej a tretej karty boli kritizované, no magistrát ustúpil len v tom, že ich obyvatelia nebudú musieť platiť ročne, ale aj polročne či za tri mesiace.

Čo zamietli?

Mesto neakceptovalo množstvo pripomienok, ktoré by podľa neho parkovaciu politiku zrušili. Napríklad nebude možné si parkovacie miesto kúpiť.

"Podľa Výskumného ústavu dopravného Žilina je každé rezervované miesto reálne využívané 30 percent času a mimo tohto času znižuje celkovú disponibilnú kapacitu lokality.

Prečítajte si tiež: Bratislava prichádza pre neprihlásených obyvateľov o 49 miliónov eur Čítajte 

Ďalšia z pripomienok bola, aby si rezidentskú kartu mohli kúpiť aj ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave. Cieľom parkovacej politiky však je, aby si ľudia bývajúci v Bratislave trvalý pobyt aj nahlasovali a platili mestu dane.

"Trvalý pobyt je jednou zo základných podmienok na vydanie rezidentskej parkovacej karty nielen v slovenských, ale aj českých, nemeckých a iných mestách, ktorými sme sa inšpirovali," tvrdia autori nových pravidiel.

Neakceptovali ani návrh na zníženie ceny kariet pre vlastníkov nehnuteľností bez trvalého pobytu.

Magistrát zamietol aj návrhy, aby bolo možné v iných mestských častiach na bonusovú kartu parkovať viac ako dve hodiny denne a viac ako sto hodín parkovania pre návštevy. Vedenie mesta to odmietlo, keďže chce, aby ľudia menej jazdili autami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  5. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  9. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  2. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  3. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  4. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  5. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  8. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  9. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  10. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 885
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 607
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 406
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 426
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 359
  6. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 5 110
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 927
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 623
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 811
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 053
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 439
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 266
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 040
  4. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 937
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 885
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 709
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 431
  8. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu