BRATISLAVA. Obyvatelia hlavného mesta budú platiť za každé auto v domácnosti aj parkovanie v iných mestských častiach. Mestskí poslanci vo štvrtok jednohlasne schválili parkovaciu politiku. Hlasovali za ňu aj tí, ktorí ju kritizovali.
Bratislava ešte v roku 2012 rozhodla, že parkovanie v meste spoplatní. Parkovacia politika dnes na rozdiel od návrhov Milana Ftáčnika a Iva Nesrovnala podľa viacerých prešla aj preto, že jej prevádzkovateľom bude mesto a nebude na nej zarábať súkromná firma.

Presvedčil ich
„Keby sme v roku 2016 schválili Nesrovnalov návrh, tak tu máme Košice,“ narážal v diskusii viceprimátor Juraj Káčer na problémy Košíc so súkromnou parkovacou službou.
V diskusii viacerí starostovia a poslanci priznali, že pôvodne parkovaciu politiku nechceli podporiť, ale presvedčil ich prístup vedenia mesta a ochota zapracovať množstvo pripomienok.

"Podporím ju, lebo mám dôveru, že ak sa niečo preukáže, že je nesprávne, tak sa to prehodnotí – aj na základe zbierania dát," povedal petržalský starosta Ján Hrčka. Ten práve tento týždeň dostal dáta, ktoré mu ukázali, že po zavedení parkovacej politiky by na legálnych parkovacích miestach mohol zaparkovať každý, kto má v našej mestskej časti trvalý pobyt. Prieskum mu ukázal, že v Petržalke v noci parkuje 34-tisíc áut, pričom mimobratislavské značky má pätnásť percent z nich.
Hrčka patril medzi veľkých kritikov plánov primátora Matúša Valla na spoplatnenie parkovania. Pôvodný návrh v pláne B, s ktorým Vallo vyhral voľby, bol totiž až 299 eur za auto.
Za prijatie hlasovala ako mestská poslankyňa aj Zuzana Aufrichtová, starostka Starého Mesta, ktoré najprv parkovaciu politiku neodsúhlasilo a pridalo k nej pripomienky. Aj Vrakuňa ju odobrila až na druhý pokus po zapracovaní pripomienok, a tak dnes zahlasoval aj jej starosta Martin Kuruc, mestský poslanec. Celkovo mestské časti poslali viac ako stovku pripomienok.
"Tento dokument nie je dokonalý, ale poctivá práca," zhodnotila starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová návrh pravidiel, na ktorom sa podieľali hlavne dlhoroční aktivisti za lepšiu dopravu Ivan Bútora a Peter Netri. "Tieto chyby sa pri spoločnom úsilí dajú odstraňovať," dodala.
Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler zase podotkol, že prijatím parkovacej politiky sa vyrieši problém s parkovaním áut na chodníkoch, ktorý nedokázal vyriešiť ani parlament.
Parkovaciu politiku kritizovalo len niekoľko občanov. Napríklad hovorili o tom, že návrh obmedzuje ich ústavné práva.
Jedna matka tvrdila, že parkovacia politika výrazne zasiahne do rodinných rozpočtov. Ďalšia skupina matiek však prišla návrh podporiť, pretože chcú, aby ich deti žili v lepšom životnom prostredí.
Bývalý primátor Nesrovnal predložil parkovaciu politiku 13 ráz, no nezískal dostatok hlasov od poslancov. Jeho predchodca Milan Ftáčnik síce presadil zámer spoplatnenia parkovania, no jej zavedenie už poslanci neodobrili. Nevedel sa dohodnúť aj s mestskými časťami, Staré Mesto a Petržalka už totiž mali vybraté firmy na výber parkovného. Petržalka ho chcela zveriť firme EEI, s ktorou sa dnes súdi mesto Košice.

Kto bude platiť?
Parkovacia politika má platiť od roku 2021. Zóny plateného parkovania sa budú zavádzať postupne v najbližších rokoch v Starom Meste, Petržalke, Novom Meste, Ružinove a ďalších mestských častiach.

"V miestach, kde dopyt po parkovacích miestach neprevyšuje 90 percent ponuky, nebude parkovanie spoplatnené," uvádza magistrát.
Každý Bratislavčan, ktorý má auto a býva v zóne, kde bude zavedené platené parkovanie, bude musieť zaplatiť 39 eur. Tými si predplatí parkovanie vo svojej mestskej časti na celý rok. Získa aj sto hodín parkovania pre návštevy.
Čo bude spoplatnené
- hodinové parkovanie: 50 centov až 2 eurá
- jedno auto - 39 + 10 eur
- dve autá - 199 eur
- tri autá a viac - 699 eur
- firmy - 500 až 2000 eur
Za desať eur ročne si bude každý môcť predplatiť možnosť parkovať dve hodiny denne v inej mestskej časti, kde budú platené miesta.
Túto kartu si budú môcť kúpiť aj Bratislavčania z tých mestských častí, kde ešte parkovanie nie je spoplatnené, ale potrebujú parkovať tam, kde sa už bude platiť. Karta však nebude platiť v úplnom centre mesta.
Poplatok 39 eur sa bude týkať asi polovice bratislavských domácností, ktoré vlastnia jedno auto.
Domácnosti, ktoré majú dve autá, zaplatia za druhé auto navyše poplatok 150 eur. Je to asi pätnásť percent bratislavských domácností.
Za tretie auto bude poplatok 500 eur, čo pri troch autách znamená 699 eur ročne.
Ceny druhej a tretej karty boli kritizované, no magistrát ustúpil len v tom, že ich obyvatelia nebudú musieť platiť ročne, ale aj polročne či za tri mesiace.
Čo zamietli?
Mesto neakceptovalo množstvo pripomienok, ktoré by podľa neho parkovaciu politiku zrušili. Napríklad nebude možné si parkovacie miesto kúpiť.
"Podľa Výskumného ústavu dopravného Žilina je každé rezervované miesto reálne využívané 30 percent času a mimo tohto času znižuje celkovú disponibilnú kapacitu lokality.

Ďalšia z pripomienok bola, aby si rezidentskú kartu mohli kúpiť aj ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave. Cieľom parkovacej politiky však je, aby si ľudia bývajúci v Bratislave trvalý pobyt aj nahlasovali a platili mestu dane.
"Trvalý pobyt je jednou zo základných podmienok na vydanie rezidentskej parkovacej karty nielen v slovenských, ale aj českých, nemeckých a iných mestách, ktorými sme sa inšpirovali," tvrdia autori nových pravidiel.
Neakceptovali ani návrh na zníženie ceny kariet pre vlastníkov nehnuteľností bez trvalého pobytu.
Magistrát zamietol aj návrhy, aby bolo možné v iných mestských častiach na bonusovú kartu parkovať viac ako dve hodiny denne a viac ako sto hodín parkovania pre návštevy. Vedenie mesta to odmietlo, keďže chce, aby ľudia menej jazdili autami.