Najviac diskutovanou témou parkovacej politiky sú poplatky od 39 do 699 eur, ktoré po jej zavedení budú platiť Bratislavčania podľa počtu áut, ktoré majú. Ľudia tiež nemajú jasno v tom, ako budú fungovať dve hodiny parkovania zadarmo v inej štvrti, či si hodinu napríklad minú, ak ráno vyložia deti pred školou. Spoluautor parkovacej politiky IVAN BÚTORA hovorí, že dvojhodinový limit bude možné minúť po častiach.
Ako budú fungovať dve hodiny parkovania zadarmo? Bude možné počas tohto času parkovať na viacerých miestach alebo sa hneď pri prvom zaparkovaní minie celá hodina?
Určite to nebude tak, že keď niekto niekde zastaví na 20 minút a zoberie mu to celú hodinu. Predpokladáme, že minimálna tarifná jednotka parkovania v spoplatnených zónach bude 15 minút alebo menej.
Napríklad v prípade predplateného kreditu je možné, že používateľ zadá do systému začiatok a koniec parkovania, odpočíta sa potom parkovné za presný počet minút.
Čiže tie jednotlivé zaparkovania sa zrátajú a spolu to budú dve hodiny?
Áno, presne tak, bude to kumulatívne za deň. Ako držiteľ príslušného bonusového parkovacieho oprávnenia ste registrovaný v systéme, takže existuje informácia o tom, že máte nárok na dve voľné hodiny. Môžeme sa na to pozerať aj ako na predplatený čas parkovania.
Podrobnosti o spôsoboch platenia a tarifikácie budú spracované neskôr, nie sú teraz predmetom základnej legislatívy, všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní. Spustenie prvých zón v novom systéme očakávame najskôr v druhej polovici budúceho roku.
Viete však povedať aspoň to, či sa nástup a výstup pred školou alebo škôlkou bude rátať do tohto dvojhodinového limitu?

Aj dnes neplatíte, keď niekde iba niekoho vyložíte. Ak niekde stojíte viac ako päť minút, mali by ste zaplatiť.
Kontrola v spoplatnených zónach bude prebiehať elektronicky skenovaním poznávacích značiek vozidiel. Pokiaľ sa zistí, že vozidlo nemá zaplatenú úhradu za parkovanie, predpokladá sa, že do pár minút prebehne kontrola na tomto úseku znovu, aby sa priestupok potvrdil.
V okolí škôl a škôlok bude možné dopravným značením stanoviť aj špecifický režim a vyčleniť obslužné miesta bez spoplatnenia.

Ľudia sa tiež obávajú vysokých poplatkov za parkovanie. Pri troch autách na domácnosť je to 699 eur. Ak však parkujú v garáži, zaplatia len za auto na ulici?
Áno. Napríklad v mestskej časti Vrakuňa je väčšina tých dvojautových domácností v rodinných domoch, ktoré majú svoje parkovacie miesta na pozemku.
Údaje z Generelu dopravy hovoria o tom, že tri autá vlastní len asi dve parcentá domácností, takže je to výrazná menšina. Mesto nemá k dispozícii toľko verejného priestoru, aby sme vedeli reguláciu parkovania nastaviť tak, že každá domácnosť zaparkuje tri autá na ulici za nízky poplatok.
Preferovať musíme prvé auto v domácnosti. Cena pre tretie auto by sa už mala približovať trhovej cene za prenájom parkovacieho miesta v garáži... Takže tých 500 eur ročne pokladáme za adekvátny poplatok..
Kto je Ivan Bútora
BRATISLAVA. V čase, keď bol jeho otec veľvyslancom v USA, vyštudoval univerzitu v Princetone. Keď sa vrátil do Bratislavy, urobil si vodičský preukaz na trolejbus a nastúpil do Dopravného podniku v Bratislave, aby si splnil svoj detský sen. Popri šoférovaní pôsobil ako nominant mestských poslancov v dozornej rade dopravného podniku, kde upozorňoval na plytvanie peniazmi, ale aj na pochybný električkový tender, ktorý potom zrušila Európska komisia. Už niekoľko rokov pracuje na bratislavskom magistráte na oddelení mobility, kde sa podieľa na nových pravidlách parkovacej politiky. Viac ako desať rokov je staromestským poslancom, kde sa ako člen komisie dopravy zaoberal najmä parkovacou politikou. Je tiež dlhoročným aktivistom za udržateľnú dopravu a záchranu kultúrneho dedičstva a spoluautorom knihy Stratené mesto o zbúranej časti bratislavského Podhradia.