BRATISLAVA. Parkovacia politika má z ulíc Bratislavy vytlačiť tisícky áut. Denne ich do hlavného mesta prichádza asi 33-tisíc.
Šoféri z iných miest či satelitov by podľa magistrátu mali auto nechať doma a presadnúť do mestskej hromadnej dopravy, ktorá sa však bude zlepšovať postupne.
Záchytné parkoviská zatiaľ nefungujú, má ich byť dvanásť, a predlžovanie električkových tratí je len na papieri.
"Viacerí ľudia zvážia svoj príchod do Bratislavy autom a budú prichádzať častejšie verejnou dopravou, ktorá sa do spustenia Férového parkovania výrazne zlepší," sľubuje hovorca magistrátu Peter Bubla.
Návrat expresov
Nápor ľudí, ktorí nechajú doma auto, tak bude musieť zvládnuť MHD. "Niekde bude treba posilniť spoje, ale mnohé linky majú kapacitnú rezervu a nárast počtu cestujúcich by mohli zvládnuť," myslí si Martin Fundárek zo združenia Lepšia doprava.
Magistrát však chce po rokoch obnoviť expresné linky, ktoré by mali rýchlejšie dopraviť do širšieho centra ľudí z Devínskej Novej Vsi, Lamača či Rusoviec.
Ako sa má zlepšiť doprava
- 8 expresných liniek
- 12 odstavných parkovísk
- 22 km buspruhov
- 39 križovatiek s prednosťou MHD
- 80 nových autobusov
Chystajú aj systém, ktorý má na križovatkách uprednostňovať vozidlá MHD. Ak sa dobre nastaví riadenie križovatiek, podľa Fundárka to určite prispeje k zrýchleniu hromadnej dopravy.
Tej majú pomôcť aj nové buspruhy. Mesto už počas mesiaca a pol otestovalo buspruh na Gagarinovej. Ďalšie majú byť na Trnavskej, Pražskej či na Štefánikovej, kde od neho ešte za Milana Ftáčnika po testovaní upustili.
Primátor Matúš Vallo tiež uvažuje, že celoročnú električenku zlacnejú na 199 eur.
Dopravu má zatraktívniť aj 80 nových autobusov. V nových električkách podľa Valla jazdí viac cestujúcich. Nákup nových autobusov je však podľa Fundárka bežnou obmenou vozového parku, pričom by podľa neho mali nahradiť hlavne staré karosy.
"DPB má stále 26 vozidiel karosa, ktoré majú 24 - 28 rokov. Prešli síce modernizáciou a prestavbou, ale posledný pred jedenástimi rokmi a už dávno sú zrelé na vyradenie," vraví.
Električky? Pomaličky
Na predĺženie električkových tratí čaká mesto roky. Po roku 1989 sa vybudovala len dvojkilometrová trať zo Starého Mesta cez Starý most do Petržalky.