Na stavbu mosta cez Dunaj použijú jednu z najväčších skruží na svete

Hmotnosť konštrukcie je 1 200 ton.

Výstavba komunikácie D4/R7. Výstavba komunikácie D4/R7. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na výstavbu nového mosta cez Dunaj na budúcom juhovýchodnom obchvate Bratislavy na diaľnici D4 použijú stavbári dve veľké výsuvné skruže. Každá z oceľových konštrukcií váži 1 200 ton a meria 140 metrov.

Doviezlo ju šesťdesiat kamiónov

Na stavenisku šiesteho dunajského mosta je zatiaľ pripravená jedna skruž.

Prečítajte si tiež: Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4

"Ide o jednu z najväčších oceľových skruží vôbec na svete. Na stavbe budú dve takéto skruže, bude sa začínať z oboch strán, čiže z východného (ľavého) aj zo západného (pravého) brehu," informoval priamo na stavenisku budúceho mosta cez Dunaj Michal Lešňovský, zástupca koncesionára projektu Zero Bypass Limited okolo španielskej spoločnosti Cintra.

Príprava skruže trvala dva mesiace, doviezlo ju zhruba šesťdesiat kamiónov.

Most bude súčasťou PPP projektu pre úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Bratislava, Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov.

Hlavným zhotoviteľom je spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., jej spoločníkmi sú španielsky Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Pracovať so skružou budú v najbližších dňoch

Práve v týchto dňoch je plánovaný prvý výsuv skruže, naraz s ňou bude možné vybudovať mostné pole v dĺžke 70 metrov.

"Výsuv by mal trvať zhruba jeden až dva dni, potom príde k spojeniu debnenia so skružou. To by nám malo trvať zruba tri týždne, následne bude technológia pripravená a môžeme začať robiť samotnú konštrukciu mosta," priblížil Lešňovský.

Čakajú na povolenia

Koncesionár, resp. zhotoviteľ ešte čakajú na dodatočné stavebné povolenia zahŕňajúce zmeny riešenia mosta a iných objektov stavby. Zatiaľ môžu vykonávať práce iba na objektoch s platným stavebným povolením.

"Čakáme na rozhodnutie, koncesionár má za to, že splnil všetky zákonné podmienky pre realizáciu projektu. Dúfame, že rozhodnutie bude v náš prospech. Momentálne sa robia práce súvisiace s technológiou a prípravou pre samotný most," povedal Lešňovský.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) uviedol, že koncesionár na základe zmluvy môže robiť určité zmeny, musia však vyhovovať normám.

"Čakajú na ďalšie stavebné povolenie, ktoré má byť právoplatné do dvoch týždňov. Banka ich nebude financovať dovtedy, kým nebudú mať právoplatné stavebné povolenie," povedal Érsek.

"Ešte stále bežia aj ďalšie zmenové konania. Zmeny sú predložené na stavebný úrad a čakáme na rozhodnutie," uviedol Lešňovský s tým, že v prípade stavby mosta uskutočnili geodetický prieskum a práce súvisiace s technológiou.

Petícia vodákov za nezávislú expertízu

Prečítajte si tiež: Vodáci spochybňujú bezpečnosť pilierov mosta cez Dunaj

V koryte Dunaja zatiaľ urobili dočasné konštrukcie, hydrogeologický prieskum, a simulácie a testovanie navrhnutej konštrukcie.

Asociácia bratislavských vodáckych klubov doručila začiatkom novembra na ministerstvo dopravy a výstavby petíciu s podpismi vyše 2 200 občanov.

Vyzvali na okamžité zastavenie prác na stavbe mosta dovtedy, kým zhotoviteľ nezávislou expertnou skupinou nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov pre plavbu malých lodí a na minimum nezmenšia riziko pre ľudí vo vode.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 151
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 260
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 637
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 201
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 505
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 920
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 557
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 183
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 037
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 802