SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Na stavbu mosta cez Dunaj použijú jednu z najväčších skruží na svete

Hmotnosť konštrukcie je 1 200 ton.

Výstavba komunikácie D4/R7. Výstavba komunikácie D4/R7. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na výstavbu nového mosta cez Dunaj na budúcom juhovýchodnom obchvate Bratislavy na diaľnici D4 použijú stavbári dve veľké výsuvné skruže. Každá z oceľových konštrukcií váži 1 200 ton a meria 140 metrov.

Doviezlo ju šesťdesiat kamiónov

Na stavenisku šiesteho dunajského mosta je zatiaľ pripravená jedna skruž.

Prečítajte si tiež: Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4 Čítajte 

"Ide o jednu z najväčších oceľových skruží vôbec na svete. Na stavbe budú dve takéto skruže, bude sa začínať z oboch strán, čiže z východného (ľavého) aj zo západného (pravého) brehu," informoval priamo na stavenisku budúceho mosta cez Dunaj Michal Lešňovský, zástupca koncesionára projektu Zero Bypass Limited okolo španielskej spoločnosti Cintra.

Skryť Vypnúť reklamu

Príprava skruže trvala dva mesiace, doviezlo ju zhruba šesťdesiat kamiónov.

Most bude súčasťou PPP projektu pre úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Bratislava, Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov.

Hlavným zhotoviteľom je spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., jej spoločníkmi sú španielsky Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Pracovať so skružou budú v najbližších dňoch

Práve v týchto dňoch je plánovaný prvý výsuv skruže, naraz s ňou bude možné vybudovať mostné pole v dĺžke 70 metrov.

"Výsuv by mal trvať zhruba jeden až dva dni, potom príde k spojeniu debnenia so skružou. To by nám malo trvať zruba tri týždne, následne bude technológia pripravená a môžeme začať robiť samotnú konštrukciu mosta," priblížil Lešňovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Čakajú na povolenia

Koncesionár, resp. zhotoviteľ ešte čakajú na dodatočné stavebné povolenia zahŕňajúce zmeny riešenia mosta a iných objektov stavby. Zatiaľ môžu vykonávať práce iba na objektoch s platným stavebným povolením.

"Čakáme na rozhodnutie, koncesionár má za to, že splnil všetky zákonné podmienky pre realizáciu projektu. Dúfame, že rozhodnutie bude v náš prospech. Momentálne sa robia práce súvisiace s technológiou a prípravou pre samotný most," povedal Lešňovský.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) uviedol, že koncesionár na základe zmluvy môže robiť určité zmeny, musia však vyhovovať normám.

"Čakajú na ďalšie stavebné povolenie, ktoré má byť právoplatné do dvoch týždňov. Banka ich nebude financovať dovtedy, kým nebudú mať právoplatné stavebné povolenie," povedal Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ešte stále bežia aj ďalšie zmenové konania. Zmeny sú predložené na stavebný úrad a čakáme na rozhodnutie," uviedol Lešňovský s tým, že v prípade stavby mosta uskutočnili geodetický prieskum a práce súvisiace s technológiou.

Petícia vodákov za nezávislú expertízu

Prečítajte si tiež: Vodáci spochybňujú bezpečnosť pilierov mosta cez Dunaj Čítajte 

V koryte Dunaja zatiaľ urobili dočasné konštrukcie, hydrogeologický prieskum, a simulácie a testovanie navrhnutej konštrukcie.

Asociácia bratislavských vodáckych klubov doručila začiatkom novembra na ministerstvo dopravy a výstavby petíciu s podpismi vyše 2 200 občanov.

Vyzvali na okamžité zastavenie prác na stavbe mosta dovtedy, kým zhotoviteľ nezávislou expertnou skupinou nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov pre plavbu malých lodí a na minimum nezmenšia riziko pre ľudí vo vode.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 776
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 047
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 690
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 907
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 969
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 658
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 601
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 323
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 201
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu