SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Na stavbu mosta cez Dunaj použijú jednu z najväčších skruží na svete

Hmotnosť konštrukcie je 1 200 ton.

Výstavba komunikácie D4/R7. Výstavba komunikácie D4/R7. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na výstavbu nového mosta cez Dunaj na budúcom juhovýchodnom obchvate Bratislavy na diaľnici D4 použijú stavbári dve veľké výsuvné skruže. Každá z oceľových konštrukcií váži 1 200 ton a meria 140 metrov.

Doviezlo ju šesťdesiat kamiónov

Na stavenisku šiesteho dunajského mosta je zatiaľ pripravená jedna skruž.

Prečítajte si tiež: Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4 Čítajte 

"Ide o jednu z najväčších oceľových skruží vôbec na svete. Na stavbe budú dve takéto skruže, bude sa začínať z oboch strán, čiže z východného (ľavého) aj zo západného (pravého) brehu," informoval priamo na stavenisku budúceho mosta cez Dunaj Michal Lešňovský, zástupca koncesionára projektu Zero Bypass Limited okolo španielskej spoločnosti Cintra.

SkryťVypnúť reklamu

Príprava skruže trvala dva mesiace, doviezlo ju zhruba šesťdesiat kamiónov.

Most bude súčasťou PPP projektu pre úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Bratislava, Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov.

Hlavným zhotoviteľom je spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., jej spoločníkmi sú španielsky Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Pracovať so skružou budú v najbližších dňoch

Práve v týchto dňoch je plánovaný prvý výsuv skruže, naraz s ňou bude možné vybudovať mostné pole v dĺžke 70 metrov.

"Výsuv by mal trvať zhruba jeden až dva dni, potom príde k spojeniu debnenia so skružou. To by nám malo trvať zruba tri týždne, následne bude technológia pripravená a môžeme začať robiť samotnú konštrukciu mosta," priblížil Lešňovský.

SkryťVypnúť reklamu

Čakajú na povolenia

Koncesionár, resp. zhotoviteľ ešte čakajú na dodatočné stavebné povolenia zahŕňajúce zmeny riešenia mosta a iných objektov stavby. Zatiaľ môžu vykonávať práce iba na objektoch s platným stavebným povolením.

"Čakáme na rozhodnutie, koncesionár má za to, že splnil všetky zákonné podmienky pre realizáciu projektu. Dúfame, že rozhodnutie bude v náš prospech. Momentálne sa robia práce súvisiace s technológiou a prípravou pre samotný most," povedal Lešňovský.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) uviedol, že koncesionár na základe zmluvy môže robiť určité zmeny, musia však vyhovovať normám.

"Čakajú na ďalšie stavebné povolenie, ktoré má byť právoplatné do dvoch týždňov. Banka ich nebude financovať dovtedy, kým nebudú mať právoplatné stavebné povolenie," povedal Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

"Ešte stále bežia aj ďalšie zmenové konania. Zmeny sú predložené na stavebný úrad a čakáme na rozhodnutie," uviedol Lešňovský s tým, že v prípade stavby mosta uskutočnili geodetický prieskum a práce súvisiace s technológiou.

Petícia vodákov za nezávislú expertízu

Prečítajte si tiež: Vodáci spochybňujú bezpečnosť pilierov mosta cez Dunaj Čítajte 

V koryte Dunaja zatiaľ urobili dočasné konštrukcie, hydrogeologický prieskum, a simulácie a testovanie navrhnutej konštrukcie.

Asociácia bratislavských vodáckych klubov doručila začiatkom novembra na ministerstvo dopravy a výstavby petíciu s podpismi vyše 2 200 občanov.

Vyzvali na okamžité zastavenie prác na stavbe mosta dovtedy, kým zhotoviteľ nezávislou expertnou skupinou nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov pre plavbu malých lodí a na minimum nezmenšia riziko pre ľudí vo vode.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  3. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  4. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  5. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  6. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  7. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 118
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 292
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 838
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 069
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 282
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 098
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 048
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 231 160
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 898
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 159
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 949
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 452
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 100
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 877
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 019
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu