SME

Vodáci spochybňujú bezpečnosť pilierov mosta cez Dunaj

Bezpečnosť skúmala organizácia blízka zhotoviteľovi stavby. Osoby vo vode modelovali pingpongovými loptičkami.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na okamžité zastavenie stavebných prác na moste cez Dunaj na budúcej diaľnici D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever v okolí Bratislavy vyzýva ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka vyše 2200 občanov podpísaných pod petíciu Nie sme pingpongové loptičky.

Práce by podľa nich mali byť zastavené dovtedy, kým zhotoviteľ stavby (spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o.) nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov nezávislou expertnou skupinou a neprijmú sa opatrenia na elimináciu rizík pre ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Znepokojení typom konštrukcie

Prečítajte si tiež: Centrum vodných športov chcú stavať už tento rok Čítajte 

Informovala o tom Asociácia bratislavských vodáckych klubov s tým, že petíciu doručili ministerstvu dopravy a výstavby.

Postup rezortu dopravy aj špeciálneho stavebného úradu na ministerstve ľudí podpísaných pod petíciou pobúril, pretože povolili stavbu a zamietli legitímnu výzvu na preskúmanie bezpečnosti pilierov mosta cez Dunaj pre osoby vo vode.

Odvolali sa na expertné modelovanie, ktoré robila španielska organizácia blízka španielskemu zhotoviteľovi stavby. V tomto prípade boli osoby vo vode modelované pingpongovými loptičkami.

Asociácia zároveň doručila na ministerstvo list medzinárodnej organizácie Tour International Danube, ktorú takisto znepokojil typ konštrukcie pilierov.

"V liste žiada ministerstvo dopravy a zodpovedné inštitúcie, aby zabezpečili expertné vyhodnotenie bezpečnostných rizík pre osoby, ktoré sa vo vode priblížia alebo priamo prídu do kontaktu s navrhnutou konštrukciou piliera," uviedol prezident asociácie vodáckych klubov Vladimír Mišík.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy a výstavby pripomenulo, že v projekte bola požiadavka na plavebný gabarit (najväčšie prípustné rozmery v obryse prejazdového profilu) splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom (Divízia vnútrozemskej plavby).

"Podkladom na vydanie kladných záväzných stanovísk bolo spracovanie doplňujúcich podkladov ako hydraulická štúdia a fyzikálny model prúdenia vody v profile mosta cez rieku Dunaj. Spracované štúdie podstatne presiahli požiadavky dotknutých orgánov a inštitúcií na bežné hydraulické modelovanie obdobných mostných pilierov na podobných projektoch," informovala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Dunaj pre vodákov a veslárov

Medzinárodná organizácia Tour International Danube však odporúča k vyhodnoteniu prizvať aj zástupcov vodáckych a veslárskych klubov. Dunaj ako najvýznamnejšia rieka Európy musí zostať bezpečne splavná nielen pre veľké obchodné lode, ale aj pre neustále rastúcu premávku vodákov a veslárov. Preto žiada spracovať analýzu a pripraviť stratégiu na znižovanie rizík, ktorým môžu byť pri splavovaní rieky vystavení.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodná organizácia so sídlom v Nemecku združuje všetky podunajské krajiny a zodpovedá za organizáciu najväčšej turistickej plavby na Dunaji s vyše 60-ročnou tradíciou.

Asociácia bratislavských vodáckych klubov podala aj doplnenie odvolania proti rozhodnutiu špeciálneho stavebného úradu ministerstva dopravy z konca augusta o schválení zmien stavby pred dokončením na stavbu úseku D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever.

"Do svojho odvolania Asociácia bratislavských vodáckych klubov doplnila zápis z odborného stretnutia z prvého októbra, ktorého cieľom bolo posúdenie bezpečnosti pilierov mosta D4 pre plavbu a osoby. Zúčastnili sa na ňom hlavné slovenské expertné skupiny pre hydrauliku a hydrotechniku," povedal Mišík.

"Aj podľa expertov je preskúmanie bezpečnosti pilierov žiaduce a ponúkli ministerstvu svoje odborné kapacity na posúdenie tohto problému," dodal Mišík.

Na stretnutí sa však podľa Mišíka odmietli zúčastniť zástupcovia zhotoviteľa stavby aj všetky pozvané štátne inštitúcie, ktoré problém bezpečnosti majú posudzovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu