Pri stavbe pod Mostom SNP porušili zákon

Inštitút pre rozvoj Bratislavského kraja poslal žiadosť o odstránenie čiernej stavby.

Stavba pod Mostom SNP.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Prokuratúra potvrdila nezákonný postup petržalského stavebného úradu i stavebníka pri stavbe pod Mostom SNP.

Na stredajšom brífingu to novinárom oznámil riaditeľ Inštitútu pre rozvoj Bratislavského kraja Miroslav Dragun s tým, že už poslali stavebnému úradu mestskej časti Bratislava - Petržalka žiadosť o odstránenie čiernej stavby pod Mostom SNP.

Stavba pod Mostom SNP

“Okresná prokuratúra Bratislava V rozhodla, že mestská časť Petržalka i stavebník, porušili stavebný zákon tým, že použil nesprávny paragraf pri zásahu do stavby mosta," informoval Dragun.

Prečítajte si tiež: O stavbe pod Ufom hlasovali mestskí poslanci ešte pred dvoma rokmi

"To znamená, že použil paragraf, ktorý hovorí o tom, že môžete robiť nejaké udržiavacie práce, prípadne záchranné práce v situácii, keď je nejaká živelná pohroma,“ uviedol ďalej Dragun.

Dodal, že pod mostom sa nerobia žiadne udržiavacie práce, ale je to nová stavba.

“Obrátil som sa aj na petržalský stavebný úrad, ktorý som požiadal o informáciu, či stavebník, respektíve spoločnosť Zemeguľa, doručili všetky potrebné dokumenty na pokračujúce stavebné konanie na legalizáciu alebo odstránenie stavby. Stavebník však doteraz nedodal všetky potrebné dokumenty,“ povedal Miroslav Dragun.

Podľa neho sa tiež obrátia na bratislavský magistrát, aby zrušil nájomnú zmluvu so spoločnosťou Zemeguľa.

Mestská časť Bratislava - Petržalka vydala povolenie na práce pod Mostom SNP, bolo to však iba na odstránenie jeho havarijného stavu.

Prečítajte si tiež: Stavebný úrad zastavil práce na stavbe pod Mostom SNP

Na prvý pohľad však bolo evidentné, že stavebník je už s prácami za povolením. Nová drevená konštrukcia, ktorú stavia spoločnosť Zemeguľa ako budúce turisticko-cyklistické centrum, je v súčasnosti na mieste, kde pôvodne boli schody i vstup na vyhliadkovú vežu.

Schody tam už nie sú a do reštaurácie sa v súčasnosti turisti dostanú cez dočasný vstup, ktorý na tomto mieste vytvorili.

Po kauze, ktorá sa pre novú stavbu pod mostom spustila, sa primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal a starosta Petržalky Vladimír Bajan dohodli na štátnom stavebnom dozore (ŠSD).

Prečítajte si tiež: Most SNP bol technologická rarita

Podľa výsledkov stavebného dohľadu, ktoré agentúre SITA poskytla ešte v júni Silvia Vnenková z tlačového oddelenia mestskej časti Bratislava - Petržalka, v priestore pod Mostom SNP stavebník časť stavebných prác urobil pre odstránenie havarijného stavu časti objektu mosta.

“Stavebník však urobil aj opravy a stavebné úpravy nad rámec pôvodne statikom navrhnutých opráv. Po začatí prác zistil väčšie a zásadnejšie ohrozenie nosnej funkcie statických častí konštrukcie vrátane schodísk,“ uviedla ďalej Vnenková s tým, že podľa stavebníka bolo preto nevyhnutné urobiť väčší zásah.

Prečítajte si tiež: Osmina slovenských mostov je na tom zle

"Stavebník však po zistení nutných zmien tento zväčšený rozsah potrebných opráv havarijného stavu stavebnému úradu neohlásil, ani nepožiadal o ich povolenie,“ informovala a dodala, že nad rámec stavebných úprav havarijného stavu a stability mosta začal robiť stavebník aj novú konštrukciu dvojpodlažnej stavby.

V čase, keď sa zo stavby pod mostom stala kauza, vyhlásili Most SNP za národnú kultúrnu pamiatku.

Petržalka stanovisko rešpektuje

Ako pre agentúru SITA uviedla Silvia Vnenková z oddelenia komunikácie s verejnosťou petržalského miestneho úradu, "ak Okresná prokuratúra tvrdí, že práce, ktoré vykonával investor na Moste SNP, nespadajú pod paragraf 127a, teda stav mosta nie je havarijný, resp. ohrozený inou mimoriadnou udalosťou, mestská časť toto stanovisko rešpektuje".

"Súčasne mestská časť dostala súhlasné záväzné stanovisko Krajského pamiatkového úradu, v ktorom súhlasí s opravou havarijného stavu lávok na Moste SNP za určitých podmienok. Stavebný úrad vyhodnotil okrem týchto stanovísk aj podklady, ktoré dodal, resp. nedodal investor a rozhodol o zastavení konania v tejto veci," uviedla Vnenková.

Most SNP

Podľa Pamiatkového úradu SR je Most SNP architektonicky i konštruktívne „mimoriadne odvážnym dielom, ktoré nemá na Slovensku obdobu.“

Prečítajte si tiež: Havarijný stav lávok na bratislavskom Moste SNP začali opravovať

Most SNP, ktorý sa v minulosti volal aj Nový most, je oceľový, cestný, zavesený cez Dunaj.

Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v toku rieky Dunaj. V roku 2001 ho vyhlásili za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby.

Celková dĺžka mosta je 430,8 metra, šírka 21 metrov a výška 95 metrov. Most vznikol v 60-tych rokoch ako súčasť komplexných riešení infraštruktúry v meste.

V minulosti nebol len dopravným spojením, ale aj nosičom vodovodu a teplovodu pre nové sídlisko pri Dunaji.

Agentúra SITA požiadala o stanovisko aj miestny úrad Bratislava - Petržalka a spoločnosť Zemeguľa.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA AUTO zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 453
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 813
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 409
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 389
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 413
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 383
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 904
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 743
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 3 784
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 3 750