SME

Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie

V máji po cyklomoste ponad Moravu prešlo 36 717 ľudí.

Cyklomost slobody (neoficiálne Chucka Norrisa) počas slávnostného otvorenia 22. septembra 2012.Cyklomost slobody (neoficiálne Chucka Norrisa) počas slávnostného otvorenia 22. septembra 2012. (Zdroj: TASR)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Cyklomost slobody známy aj ako Cyklomost Chucka Norrisa, každoročne využíva viac cyklistov a chodcov. Vyplýva to z údajov automatickej sčítačky, ktorá na moste funguje od roku 2014.

Prečítajte si tiež: Rekordný víkend na Cyklomoste slobody Čítajte 

„V máji 2018 sme na cyklosčítačke zaznamenali 36 717 návštev. Takmer dve tretiny, 20 318 návštev, boli cyklisti. Najviac ľudí bolo na cyklomoste 1. mája, po tretej popoludní sa ich na cyklomoste za hodinu stretlo 538,“ predstavil základné čísla návštevnosti bratislavský župan Juraj Droba.

V máji 2017 cyklosčítačka na moste zaznamenala 31 759 ľudí, v roku 2016 27 966 ľudí a v roku 2015 to bolo 25 983 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Most spája bratislavskú Devínsku Novú Ves a rakúsky Schlosshof ponad Moravu od septembra 2012.

Načítavam video...

Najúspešnejšie dni

V máji 2018 boli na cyklomoste najfrekventovanejšie dni 1. máj (4 344 návštev), nedeľa 20. mája (2 588 návštev) a 8. máj (2 513 návštev).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvý májový deň sa po Cyklomoste slobody prešlo 1 944 peších a 2 400 cyklistov. Prví traja cyklisti ním prešli už po šiestej hodine rannej a tesne pred polnocou prešli po moste na Slovensko ešte dvaja peší.

Najsilnejšia premávka bola v tento deň medzi 15:00 a 16:00, kedy sa na moste stretlo 242 peších s 296 cyklistami.

Druhým top dňom v návštevnosti bola nedeľa 20.mája. Počas dňa po ňom prešlo 1 120 chodcov a 1 468 cyklistov. Najsilnejšou ostala hodina po 15:00 a 345 návštevníkov.

Prečítajte si tiež: Cyklomost z Dobrohošte by mali postaviť do roku 2021 Čítajte 

Deň pracovného pokoja 8. mája využilo most viac ako dva a pol tisíca ľudí, najviac ich bolo v hodine po 13:00.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý pohyb ôsmeho mája zaznamenala cyklosčítačka už krátko po polnoci. Chodec sa pravdepodobne po prvej hodine rannej vrátil, pretože v tom čase zaznamenala sčítačka jeden pohyb smerom na Slovensko.

Poslední peší prešli na Slovensko po 22:00 a poslední dvaja cyklisti po 21:00.

Prečo nie Most Chucka Norrisa?

Bratislavská župa v roku 2011 súbežne s výstavbou mosta odštartovala aj internetovú anketu o jeho mene. Už po týždni drvivá väčšina podporila recesistický návrh Cyklomost Chucka Norrisa, čo vyvolalo aj pozornosť zahraničných médií.

Tento názov potom v priebehu ankety prevalcoval seriózne návrhy ako Most Márie Terézie, Cyklomost Devínska, Most železnej opony, či Most Schlosshof. Na Facebooku získal viac ako 11-tisíc, druhý najúspešnejší Most Márie Terézie približne 900.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vtedajšieho bratislavského župana Pavla Freša "ponechať anketový názov Most Chucka Norrisa by bolo veľmi problémové, najmä z pohľadu copyrightu použitia mena."

Poslanci župy preto internetové hlasovanie ignorovali a na rokovaní zastupiteľstva v piatok 21. septembra 2012 schválili súčasný oficiálny názov Cyklomost slobody, s ktorým súhlasila aj rakúska strana ako Fahrradbrücke der Freiheit.

Na mieste historického mosta

Most postavilo konzorcium spoločností Doprastav a Ingsteel podľa architektonického riešenia Ing. arch. Milana Beláčka na mieste historického mosta ponad Moravu.

Pri návrhu sa musel napríklad podriadiť podmienkam rakúskej ochrany prírody, že pylóny nesmú byť vyššie ako úroveň lesa.

Prečítajte si tiež: Akú kvalitu života ponúka Bratislava a jej okolie? Čítajte 

"Zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie. Má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky," vysvetlil Beláček pre SME v auguste 2012.

Stavať sa začalo v septembri 2011 a o rok neskôr bol most oficiálne sprístupnený pre verejnosť.

Z celkovej dĺžky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov. Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Závesnú časť tvoria tri polia s rozpätiami 30, 120 a 30 metrov. Výškový rozdiel je sedem metrov.

Šírka lávky je štyri metre, čo okrem peších a cyklistov umožňuje aj prejazd vozidiel záchranných zložiek do dva a pol tony do susedného štátu.

Cyklomost je dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás. Jeho projekt bol spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 360
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 948
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 147
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 991
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 045
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 673
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 296
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 361
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 20 830
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 372
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 194
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 478
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 820
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 522
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu