SME
Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie

V máji po cyklomoste ponad Moravu prešlo 36 717 ľudí.

Cyklomost slobody (neoficiálne Chucka Norrisa) počas slávnostného otvorenia 22. septembra 2012.Cyklomost slobody (neoficiálne Chucka Norrisa) počas slávnostného otvorenia 22. septembra 2012. (Zdroj: TASR)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Cyklomost slobody známy aj ako Cyklomost Chucka Norrisa, každoročne využíva viac cyklistov a chodcov. Vyplýva to z údajov automatickej sčítačky, ktorá na moste funguje od roku 2014.

Prečítajte si tiež: Rekordný víkend na Cyklomoste slobody Čítajte 

„V máji 2018 sme na cyklosčítačke zaznamenali 36 717 návštev. Takmer dve tretiny, 20 318 návštev, boli cyklisti. Najviac ľudí bolo na cyklomoste 1. mája, po tretej popoludní sa ich na cyklomoste za hodinu stretlo 538,“ predstavil základné čísla návštevnosti bratislavský župan Juraj Droba.

V máji 2017 cyklosčítačka na moste zaznamenala 31 759 ľudí, v roku 2016 27 966 ľudí a v roku 2015 to bolo 25 983 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Most spája bratislavskú Devínsku Novú Ves a rakúsky Schlosshof ponad Moravu od septembra 2012.

Načítavam video...

Najúspešnejšie dni

V máji 2018 boli na cyklomoste najfrekventovanejšie dni 1. máj (4 344 návštev), nedeľa 20. mája (2 588 návštev) a 8. máj (2 513 návštev).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvý májový deň sa po Cyklomoste slobody prešlo 1 944 peších a 2 400 cyklistov. Prví traja cyklisti ním prešli už po šiestej hodine rannej a tesne pred polnocou prešli po moste na Slovensko ešte dvaja peší.

Najsilnejšia premávka bola v tento deň medzi 15:00 a 16:00, kedy sa na moste stretlo 242 peších s 296 cyklistami.

Druhým top dňom v návštevnosti bola nedeľa 20.mája. Počas dňa po ňom prešlo 1 120 chodcov a 1 468 cyklistov. Najsilnejšou ostala hodina po 15:00 a 345 návštevníkov.

Prečítajte si tiež: Cyklomost z Dobrohošte by mali postaviť do roku 2021 Čítajte 

Deň pracovného pokoja 8. mája využilo most viac ako dva a pol tisíca ľudí, najviac ich bolo v hodine po 13:00.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý pohyb ôsmeho mája zaznamenala cyklosčítačka už krátko po polnoci. Chodec sa pravdepodobne po prvej hodine rannej vrátil, pretože v tom čase zaznamenala sčítačka jeden pohyb smerom na Slovensko.

Poslední peší prešli na Slovensko po 22:00 a poslední dvaja cyklisti po 21:00.

Prečo nie Most Chucka Norrisa?

Bratislavská župa v roku 2011 súbežne s výstavbou mosta odštartovala aj internetovú anketu o jeho mene. Už po týždni drvivá väčšina podporila recesistický návrh Cyklomost Chucka Norrisa, čo vyvolalo aj pozornosť zahraničných médií.

Tento názov potom v priebehu ankety prevalcoval seriózne návrhy ako Most Márie Terézie, Cyklomost Devínska, Most železnej opony, či Most Schlosshof. Na Facebooku získal viac ako 11-tisíc, druhý najúspešnejší Most Márie Terézie približne 900.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vtedajšieho bratislavského župana Pavla Freša "ponechať anketový názov Most Chucka Norrisa by bolo veľmi problémové, najmä z pohľadu copyrightu použitia mena."

Poslanci župy preto internetové hlasovanie ignorovali a na rokovaní zastupiteľstva v piatok 21. septembra 2012 schválili súčasný oficiálny názov Cyklomost slobody, s ktorým súhlasila aj rakúska strana ako Fahrradbrücke der Freiheit.

Na mieste historického mosta

Most postavilo konzorcium spoločností Doprastav a Ingsteel podľa architektonického riešenia Ing. arch. Milana Beláčka na mieste historického mosta ponad Moravu.

Pri návrhu sa musel napríklad podriadiť podmienkam rakúskej ochrany prírody, že pylóny nesmú byť vyššie ako úroveň lesa.

Prečítajte si tiež: Akú kvalitu života ponúka Bratislava a jej okolie? Čítajte 

"Zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie. Má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky," vysvetlil Beláček pre SME v auguste 2012.

Stavať sa začalo v septembri 2011 a o rok neskôr bol most oficiálne sprístupnený pre verejnosť.

Z celkovej dĺžky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov. Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Závesnú časť tvoria tri polia s rozpätiami 30, 120 a 30 metrov. Výškový rozdiel je sedem metrov.

Šírka lávky je štyri metre, čo okrem peších a cyklistov umožňuje aj prejazd vozidiel záchranných zložiek do dva a pol tony do susedného štátu.

Cyklomost je dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás. Jeho projekt bol spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  2. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  5. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  6. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  7. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  8. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 17 269
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 469
  3. Všetkým lepí pred voľbami 10 862
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 010
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 816
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 135
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 902
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 231
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 76 381
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 252
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 39 374
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 439
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 523
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 868
  7. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 26 922
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 26 460
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu