SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie

V máji po cyklomoste ponad Moravu prešlo 36 717 ľudí.

Cyklomost slobody (neoficiálne Chucka Norrisa) počas slávnostného otvorenia 22. septembra 2012.Cyklomost slobody (neoficiálne Chucka Norrisa) počas slávnostného otvorenia 22. septembra 2012. (Zdroj: TASR)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Cyklomost slobody známy aj ako Cyklomost Chucka Norrisa, každoročne využíva viac cyklistov a chodcov. Vyplýva to z údajov automatickej sčítačky, ktorá na moste funguje od roku 2014.

Prečítajte si tiež: Rekordný víkend na Cyklomoste slobody Čítajte 

„V máji 2018 sme na cyklosčítačke zaznamenali 36 717 návštev. Takmer dve tretiny, 20 318 návštev, boli cyklisti. Najviac ľudí bolo na cyklomoste 1. mája, po tretej popoludní sa ich na cyklomoste za hodinu stretlo 538,“ predstavil základné čísla návštevnosti bratislavský župan Juraj Droba.

V máji 2017 cyklosčítačka na moste zaznamenala 31 759 ľudí, v roku 2016 27 966 ľudí a v roku 2015 to bolo 25 983 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Most spája bratislavskú Devínsku Novú Ves a rakúsky Schlosshof ponad Moravu od septembra 2012.

Načítavam video...

Najúspešnejšie dni

V máji 2018 boli na cyklomoste najfrekventovanejšie dni 1. máj (4 344 návštev), nedeľa 20. mája (2 588 návštev) a 8. máj (2 513 návštev).

V prvý májový deň sa po Cyklomoste slobody prešlo 1 944 peších a 2 400 cyklistov. Prví traja cyklisti ním prešli už po šiestej hodine rannej a tesne pred polnocou prešli po moste na Slovensko ešte dvaja peší.

Najsilnejšia premávka bola v tento deň medzi 15:00 a 16:00, kedy sa na moste stretlo 242 peších s 296 cyklistami.

Druhým top dňom v návštevnosti bola nedeľa 20.mája. Počas dňa po ňom prešlo 1 120 chodcov a 1 468 cyklistov. Najsilnejšou ostala hodina po 15:00 a 345 návštevníkov.

Prečítajte si tiež: Cyklomost z Dobrohošte by mali postaviť do roku 2021 Čítajte 

Deň pracovného pokoja 8. mája využilo most viac ako dva a pol tisíca ľudí, najviac ich bolo v hodine po 13:00.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý pohyb ôsmeho mája zaznamenala cyklosčítačka už krátko po polnoci. Chodec sa pravdepodobne po prvej hodine rannej vrátil, pretože v tom čase zaznamenala sčítačka jeden pohyb smerom na Slovensko.

Poslední peší prešli na Slovensko po 22:00 a poslední dvaja cyklisti po 21:00.

Prečo nie Most Chucka Norrisa?

Bratislavská župa v roku 2011 súbežne s výstavbou mosta odštartovala aj internetovú anketu o jeho mene. Už po týždni drvivá väčšina podporila recesistický návrh Cyklomost Chucka Norrisa, čo vyvolalo aj pozornosť zahraničných médií.

Tento názov potom v priebehu ankety prevalcoval seriózne návrhy ako Most Márie Terézie, Cyklomost Devínska, Most železnej opony, či Most Schlosshof. Na Facebooku získal viac ako 11-tisíc, druhý najúspešnejší Most Márie Terézie približne 900.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vtedajšieho bratislavského župana Pavla Freša "ponechať anketový názov Most Chucka Norrisa by bolo veľmi problémové, najmä z pohľadu copyrightu použitia mena."

Poslanci župy preto internetové hlasovanie ignorovali a na rokovaní zastupiteľstva v piatok 21. septembra 2012 schválili súčasný oficiálny názov Cyklomost slobody, s ktorým súhlasila aj rakúska strana ako Fahrradbrücke der Freiheit.

Na mieste historického mosta

Most postavilo konzorcium spoločností Doprastav a Ingsteel podľa architektonického riešenia Ing. arch. Milana Beláčka na mieste historického mosta ponad Moravu.

Pri návrhu sa musel napríklad podriadiť podmienkam rakúskej ochrany prírody, že pylóny nesmú byť vyššie ako úroveň lesa.

Prečítajte si tiež: Akú kvalitu života ponúka Bratislava a jej okolie? Čítajte 

"Zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie. Má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky," vysvetlil Beláček pre SME v auguste 2012.

Stavať sa začalo v septembri 2011 a o rok neskôr bol most oficiálne sprístupnený pre verejnosť.

Z celkovej dĺžky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov. Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Závesnú časť tvoria tri polia s rozpätiami 30, 120 a 30 metrov. Výškový rozdiel je sedem metrov.

Šírka lávky je štyri metre, čo okrem peších a cyklistov umožňuje aj prejazd vozidiel záchranných zložiek do dva a pol tony do susedného štátu.

Cyklomost je dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás. Jeho projekt bol spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 347
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 170
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 005
  4. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 685
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 633
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 917
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 774
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 518
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 048
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 888
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 137
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 023
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 556
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 450
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 013
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 906
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu