Cyklomost Chucka Norrisa otvorili piknikom

Do Rakúska sa už dá dostať aj po cyklomoste ponad rieku Morava. Most ešte nemá meno, akčného hrdinu sa však už zrejme nezbaví. Zákaz vstupu padol cez víkend.

Cyklomost do Rakúska je už prejazdný.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Na brehu Moravy v sobotu požičiavali piknikový košík s jedlom, pitím a dekou na sedenie. A hoci piknik pri cyklotrase predpoludním kazil dážď, prišli mnohí.

Cestu pred obedom križovalo množstvo cyklistov a chodcov. Piknik na mokrej tráve veľmi nelákal, ľudia však prišli aj v daždi otestovať cyklomost ponad Moravu. Padla značka zákaz vjazdu, most dali do predbežného užívania.

Prechádzka na zámok

Nazeleno namaľovaný most bol plný ľudí. Miešali sa na ňom cyklisti s chodcami. Mnohí sa uprostred zastavili a fotografovali doposiaľ neobvyklý pohľad na rieku a jej divoké brehy.

Počuť bolo prevažne slovenčinu, chodci smerovali na zámok Schlosshof. „Ideme cez Hainburg do Bratislavy,“ hovoril jeden z cyklistov.

Oficiálne otvorenie mosta je naplánované na 22. septembra. Krátko predtým poslanci odhlasujú, aký názov most dostane. V ankete medzi obyvateľmi jednoznačne vyhráva Most Chucka Norrisa, ktorý sa však nepozdáva všetkým politikom.

Cez železnú oponu

Cyklomost na slovenskej strane začína nad múzeom železnej opony. Z mosta je vidno pôvodné ostnaté drôty, ktoré boli súčasťou železnej opony.

„Je zvláštne, že kedysi tu na ľudí strieľali a my môžeme takto chodiť hore, dole,“ hovorila jedna z návštevníčok.

Pri pokusoch o útek cez železnú oponu zahynuli stovky ľudí, presný údaj o ich počte neexistuje. Na pamätníku železnej opony v neďalekom Devíne sú desiatky mien, historické dáta hovoria len na hranici s Rakúskom o 42 zastrelených.

Na výlety

Po páde železnej opony ostal na jej mieste pás nedotknutej prírody. Postavením cyklomostu sa Bratislavčanom priblížili kvalitne značené rakúske cyklotrasy.

V Turistickej informačnej kancelárii Devínskej Novej Vsi pri cyklomoste idú podľa jej pracovníčky najviac na odbyt mapy cyklistických trás.

dazd_res.jpg

Vyskúšať cyklomost prišli mnohí aj napriek daždivému počasiu.

breh_res.jpg

Po železnej opone ostala na brehoch rieky Morava nedotknutá príroda.

piknik_res.jpg

Pri cyklomoste zorganizoval bratislavský kraj piknik.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

cyklomost3-820-120x90.jpg ico
Takto vyzerá nový cyklomost a jeho prvý deň.

ico

Pylóny nesmeli siahať nad úroveň lesa

Most sa prispôsobil trase historického Mosta Márie Terézie, vraví jeho autor MILAN BELÁČEK.

Čo si myslíte o zľudovenom názve Most Chucka Norrisa?

„Prijal by som skôr názov, ktorý by tú stavbu a jej okolie vystihoval, prípadne vychádzal z prírody. Naša motivácia bola sprístupniť zámok Schlosshof s barokovými záhradami pre Bratislavčanov, kde bolo letné sídlo Márie Terézie. Takže by som najskôr bol za Most Márie Terézie.“

Most má najskôr len mierne stúpanie a v strede je výrazný oblúk. Prečo?

„Z rakúskej strany nám ich ochrana prírody dala limit, že pylóny nesmú byť vyššie ako je úroveň lesa a zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie, má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky.“

Čo je na moste jedinečné?

„Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Snažili sme sa ho postaviť efektívne, čo je vidno na pomere medzi dĺžkou mosta 525 metrov a jeho hmotnosťou. Nezanedbali sme však dynamické posúdenie a ani statické záťažové skúšky až do 22 ton. V strede oblúka nad riekou, kde je najväčší rozpon, sú tlmiče – kompenzátory, ktoré redukujú kmity, lebo most je tu najsubtílnejší.“

Prešli by po cyklomoste aj autá?

„Pôvodne nám chceli dať financie len na šírku dva a pol metra, čo by bolo pre cyklistov nepríjemné – museli by zosadnúť. Nakoniec má šírku štyri metre, čo podľa technických noriem umožňuje, aby po moste mohlo ísť vozidlo do dva a pol tony ako sanitky alebo požiarnické autá.“

Michal Durdovanský

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 001
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 170
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 704
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 118
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 415
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 410
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 317
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 158
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 158
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 122