SME
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Cyklomost Chucka Norrisa otvorili piknikom

Do Rakúska sa už dá dostať aj po cyklomoste ponad rieku Morava. Most ešte nemá meno, akčného hrdinu sa však už zrejme nezbaví. Zákaz vstupu padol cez víkend.

Cyklomost do Rakúska je už prejazdný.Cyklomost do Rakúska je už prejazdný. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Na brehu Moravy v sobotu požičiavali piknikový košík s jedlom, pitím a dekou na sedenie. A hoci piknik pri cyklotrase predpoludním kazil dážď, prišli mnohí.

Cestu pred obedom križovalo množstvo cyklistov a chodcov. Piknik na mokrej tráve veľmi nelákal, ľudia však prišli aj v daždi otestovať cyklomost ponad Moravu. Padla značka zákaz vjazdu, most dali do predbežného užívania.

Prechádzka na zámok

Nazeleno namaľovaný most bol plný ľudí. Miešali sa na ňom cyklisti s chodcami. Mnohí sa uprostred zastavili a fotografovali doposiaľ neobvyklý pohľad na rieku a jej divoké brehy.

Počuť bolo prevažne slovenčinu, chodci smerovali na zámok Schlosshof. „Ideme cez Hainburg do Bratislavy,“ hovoril jeden z cyklistov.

Oficiálne otvorenie mosta je naplánované na 22. septembra. Krátko predtým poslanci odhlasujú, aký názov most dostane. V ankete medzi obyvateľmi jednoznačne vyhráva Most Chucka Norrisa, ktorý sa však nepozdáva všetkým politikom.

Cez železnú oponu

Cyklomost na slovenskej strane začína nad múzeom železnej opony. Z mosta je vidno pôvodné ostnaté drôty, ktoré boli súčasťou železnej opony.

„Je zvláštne, že kedysi tu na ľudí strieľali a my môžeme takto chodiť hore, dole,“ hovorila jedna z návštevníčok.

Pri pokusoch o útek cez železnú oponu zahynuli stovky ľudí, presný údaj o ich počte neexistuje. Na pamätníku železnej opony v neďalekom Devíne sú desiatky mien, historické dáta hovoria len na hranici s Rakúskom o 42 zastrelených.

Na výlety

Po páde železnej opony ostal na jej mieste pás nedotknutej prírody. Postavením cyklomostu sa Bratislavčanom priblížili kvalitne značené rakúske cyklotrasy.

V Turistickej informačnej kancelárii Devínskej Novej Vsi pri cyklomoste idú podľa jej pracovníčky najviac na odbyt mapy cyklistických trás.

dazd_res.jpg

Vyskúšať cyklomost prišli mnohí aj napriek daždivému počasiu.

breh_res.jpg

Po železnej opone ostala na brehoch rieky Morava nedotknutá príroda.

piknik_res.jpg

Pri cyklomoste zorganizoval bratislavský kraj piknik.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

cyklomost3-820-120x90.jpg ico
Takto vyzerá nový cyklomost a jeho prvý deň.

ico

Pylóny nesmeli siahať nad úroveň lesa

Most sa prispôsobil trase historického Mosta Márie Terézie, vraví jeho autor MILAN BELÁČEK.

Čo si myslíte o zľudovenom názve Most Chucka Norrisa?

„Prijal by som skôr názov, ktorý by tú stavbu a jej okolie vystihoval, prípadne vychádzal z prírody. Naša motivácia bola sprístupniť zámok Schlosshof s barokovými záhradami pre Bratislavčanov, kde bolo letné sídlo Márie Terézie. Takže by som najskôr bol za Most Márie Terézie.“

Most má najskôr len mierne stúpanie a v strede je výrazný oblúk. Prečo?

„Z rakúskej strany nám ich ochrana prírody dala limit, že pylóny nesmú byť vyššie ako je úroveň lesa a zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie, má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky.“

Čo je na moste jedinečné?

„Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Snažili sme sa ho postaviť efektívne, čo je vidno na pomere medzi dĺžkou mosta 525 metrov a jeho hmotnosťou. Nezanedbali sme však dynamické posúdenie a ani statické záťažové skúšky až do 22 ton. V strede oblúka nad riekou, kde je najväčší rozpon, sú tlmiče – kompenzátory, ktoré redukujú kmity, lebo most je tu najsubtílnejší.“

Prešli by po cyklomoste aj autá?

„Pôvodne nám chceli dať financie len na šírku dva a pol metra, čo by bolo pre cyklistov nepríjemné – museli by zosadnúť. Nakoniec má šírku štyri metre, čo podľa technických noriem umožňuje, aby po moste mohlo ísť vozidlo do dva a pol tony ako sanitky alebo požiarnické autá.“

Michal Durdovanský

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 681
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 200
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 293
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 840
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 843
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 4 919
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 365
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 226
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 010
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 505
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 265
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 854
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 711
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 349
  6. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 069
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 644
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 569
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu