SME

Cyklomost Chucka Norrisa otvorili piknikom

Do Rakúska sa už dá dostať aj po cyklomoste ponad rieku Morava. Most ešte nemá meno, akčného hrdinu sa však už zrejme nezbaví. Zákaz vstupu padol cez víkend.

Cyklomost do Rakúska je už prejazdný.Cyklomost do Rakúska je už prejazdný. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Na brehu Moravy v sobotu požičiavali piknikový košík s jedlom, pitím a dekou na sedenie. A hoci piknik pri cyklotrase predpoludním kazil dážď, prišli mnohí.

Cestu pred obedom križovalo množstvo cyklistov a chodcov. Piknik na mokrej tráve veľmi nelákal, ľudia však prišli aj v daždi otestovať cyklomost ponad Moravu. Padla značka zákaz vjazdu, most dali do predbežného užívania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prechádzka na zámok

Nazeleno namaľovaný most bol plný ľudí. Miešali sa na ňom cyklisti s chodcami. Mnohí sa uprostred zastavili a fotografovali doposiaľ neobvyklý pohľad na rieku a jej divoké brehy.

SkryťVypnúť reklamu

Počuť bolo prevažne slovenčinu, chodci smerovali na zámok Schlosshof. „Ideme cez Hainburg do Bratislavy,“ hovoril jeden z cyklistov.

Oficiálne otvorenie mosta je naplánované na 22. septembra. Krátko predtým poslanci odhlasujú, aký názov most dostane. V ankete medzi obyvateľmi jednoznačne vyhráva Most Chucka Norrisa, ktorý sa však nepozdáva všetkým politikom.

Cez železnú oponu

Cyklomost na slovenskej strane začína nad múzeom železnej opony. Z mosta je vidno pôvodné ostnaté drôty, ktoré boli súčasťou železnej opony.

„Je zvláštne, že kedysi tu na ľudí strieľali a my môžeme takto chodiť hore, dole,“ hovorila jedna z návštevníčok.

Pri pokusoch o útek cez železnú oponu zahynuli stovky ľudí, presný údaj o ich počte neexistuje. Na pamätníku železnej opony v neďalekom Devíne sú desiatky mien, historické dáta hovoria len na hranici s Rakúskom o 42 zastrelených.

SkryťVypnúť reklamu

Na výlety

Po páde železnej opony ostal na jej mieste pás nedotknutej prírody. Postavením cyklomostu sa Bratislavčanom priblížili kvalitne značené rakúske cyklotrasy.

V Turistickej informačnej kancelárii Devínskej Novej Vsi pri cyklomoste idú podľa jej pracovníčky najviac na odbyt mapy cyklistických trás.

Vyskúšať cyklomost prišli mnohí aj napriek daždivému počasiu.

Po železnej opone ostala na brehoch rieky Morava nedotknutá príroda.

Pri cyklomoste zorganizoval bratislavský kraj piknik.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Takto vyzerá nový cyklomost a jeho prvý deň.

Pozrite si fotogalériu >>

Pylóny nesmeli siahať nad úroveň lesa

Most sa prispôsobil trase historického Mosta Márie Terézie, vraví jeho autor MILAN BELÁČEK.

Čo si myslíte o zľudovenom názve Most Chucka Norrisa?

SkryťVypnúť reklamu

„Prijal by som skôr názov, ktorý by tú stavbu a jej okolie vystihoval, prípadne vychádzal z prírody. Naša motivácia bola sprístupniť zámok Schlosshof s barokovými záhradami pre Bratislavčanov, kde bolo letné sídlo Márie Terézie. Takže by som najskôr bol za Most Márie Terézie.“

Most má najskôr len mierne stúpanie a v strede je výrazný oblúk. Prečo?

„Z rakúskej strany nám ich ochrana prírody dala limit, že pylóny nesmú byť vyššie ako je úroveň lesa a zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie, má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky.“

Čo je na moste jedinečné?

„Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Snažili sme sa ho postaviť efektívne, čo je vidno na pomere medzi dĺžkou mosta 525 metrov a jeho hmotnosťou. Nezanedbali sme však dynamické posúdenie a ani statické záťažové skúšky až do 22 ton. V strede oblúka nad riekou, kde je najväčší rozpon, sú tlmiče – kompenzátory, ktoré redukujú kmity, lebo most je tu najsubtílnejší.“

Prešli by po cyklomoste aj autá?

„Pôvodne nám chceli dať financie len na šírku dva a pol metra, čo by bolo pre cyklistov nepríjemné – museli by zosadnúť. Nakoniec má šírku štyri metre, čo podľa technických noriem umožňuje, aby po moste mohlo ísť vozidlo do dva a pol tony ako sanitky alebo požiarnické autá.“

Michal Durdovanský

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  5. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  5. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  8. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 15 268
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 230
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 963
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 662
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 811
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 291
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 569
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 115
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 050
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 24 765
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 11 816
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 613
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 7 930
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 559
  7. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 5 739
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 208
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu