DEVÍNSKA NOVÁ VES. Na brehu Moravy v sobotu požičiavali piknikový košík s jedlom, pitím a dekou na sedenie. A hoci piknik pri cyklotrase predpoludním kazil dážď, prišli mnohí.
Cestu pred obedom križovalo množstvo cyklistov a chodcov. Piknik na mokrej tráve veľmi nelákal, ľudia však prišli aj v daždi otestovať cyklomost ponad Moravu. Padla značka zákaz vjazdu, most dali do predbežného užívania.
Prechádzka na zámok
Nazeleno namaľovaný most bol plný ľudí. Miešali sa na ňom cyklisti s chodcami. Mnohí sa uprostred zastavili a fotografovali doposiaľ neobvyklý pohľad na rieku a jej divoké brehy.
Počuť bolo prevažne slovenčinu, chodci smerovali na zámok Schlosshof. „Ideme cez Hainburg do Bratislavy,“ hovoril jeden z cyklistov.
Oficiálne otvorenie mosta je naplánované na 22. septembra. Krátko predtým poslanci odhlasujú, aký názov most dostane. V ankete medzi obyvateľmi jednoznačne vyhráva Most Chucka Norrisa, ktorý sa však nepozdáva všetkým politikom.
Cez železnú oponu
Cyklomost na slovenskej strane začína nad múzeom železnej opony. Z mosta je vidno pôvodné ostnaté drôty, ktoré boli súčasťou železnej opony.
„Je zvláštne, že kedysi tu na ľudí strieľali a my môžeme takto chodiť hore, dole,“ hovorila jedna z návštevníčok.
Pri pokusoch o útek cez železnú oponu zahynuli stovky ľudí, presný údaj o ich počte neexistuje. Na pamätníku železnej opony v neďalekom Devíne sú desiatky mien, historické dáta hovoria len na hranici s Rakúskom o 42 zastrelených.
Na výlety
Po páde železnej opony ostal na jej mieste pás nedotknutej prírody. Postavením cyklomostu sa Bratislavčanom priblížili kvalitne značené rakúske cyklotrasy.
V Turistickej informačnej kancelárii Devínskej Novej Vsi pri cyklomoste idú podľa jej pracovníčky najviac na odbyt mapy cyklistických trás.
Vyskúšať cyklomost prišli mnohí aj napriek daždivému počasiu.
Po železnej opone ostala na brehoch rieky Morava nedotknutá príroda.
Pri cyklomoste zorganizoval bratislavský kraj piknik.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA
Takto vyzerá nový cyklomost a jeho prvý deň.
Pozrite si fotogalériu >>
Pylóny nesmeli siahať nad úroveň lesa
Most sa prispôsobil trase historického Mosta Márie Terézie, vraví jeho autor MILAN BELÁČEK.
Čo si myslíte o zľudovenom názve Most Chucka Norrisa?
„Prijal by som skôr názov, ktorý by tú stavbu a jej okolie vystihoval, prípadne vychádzal z prírody. Naša motivácia bola sprístupniť zámok Schlosshof s barokovými záhradami pre Bratislavčanov, kde bolo letné sídlo Márie Terézie. Takže by som najskôr bol za Most Márie Terézie.“
Most má najskôr len mierne stúpanie a v strede je výrazný oblúk. Prečo?
„Z rakúskej strany nám ich ochrana prírody dala limit, že pylóny nesmú byť vyššie ako je úroveň lesa a zároveň bolo treba vytvoriť oblúkom dostatočný gabarit – priestor pre plavbu lodí. Cyklistovi sa teraz na vrchole naskytnú pohľady na krásnu krajinu ponad úroveň lesa. Pri oblúkovom nosníku sa tiež lepšie prenesie zaťaženie, má väčšiu únosnosť, ako keby mal tvar priamky.“
Čo je na moste jedinečné?
„Spotreba ocele bola 620 ton, čo je menej ako hmotnosť výstuže na rovnako veľký betónový most. Snažili sme sa ho postaviť efektívne, čo je vidno na pomere medzi dĺžkou mosta 525 metrov a jeho hmotnosťou. Nezanedbali sme však dynamické posúdenie a ani statické záťažové skúšky až do 22 ton. V strede oblúka nad riekou, kde je najväčší rozpon, sú tlmiče – kompenzátory, ktoré redukujú kmity, lebo most je tu najsubtílnejší.“
Prešli by po cyklomoste aj autá?
„Pôvodne nám chceli dať financie len na šírku dva a pol metra, čo by bolo pre cyklistov nepríjemné – museli by zosadnúť. Nakoniec má šírku štyri metre, čo podľa technických noriem umožňuje, aby po moste mohlo ísť vozidlo do dva a pol tony ako sanitky alebo požiarnické autá.“
Michal Durdovanský