SME

Električka by mala viesť do Vrakune

Mestskí poslanci prišli s návrhom dvoch tratí, jednu by zaplatila finančná skupina J&T Real Estate.

(Zdroj: Zdroj - Martin Kuruc)

BRATISLAVA. To, čo Bratislava potrebuje, je rozšírenie električkových tratí, a nie lanovka. To si myslia mestskí poslanci Martin Chren a Martin Kuruc, ktorý je zároveň aj starostom Vrakune.

Koľaje pre električky navrhujú predĺžiť z centra mesta okolo autobusovej stanice do Ružinova a Vrakune.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K nápadu sa prikláňa aj finančná skupina J&T Real Estate. Tá je ochotná zaplatiť výstavbu trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu a Košickú ulicu, kde by sa pripojila na Záhradníckej ulici na existujúcu ružinovskú radiálu.

SkryťVypnúť reklamu

Vybudovanie 2,8-kilometrového úseku by J&T Real Estate stálo 30 miliónov eur.

Prečítajte si tiež: Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu? Čítajte 

Dve trate do šiestich rokov

Mestskí poslanci prišli s návrhom dvoch nových električkových tratí.

Okrem tej zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu a Košickú do Ružinova, ktorá by podľa nich obslúžila namiesto lanovky zónu autobusovej stanice, má druhá trať až dva varianty.

Obe smerujú do Vrakune. Jedna by spájala Vrakuňu popri Dunaji s prístavom a druhá Vrakuňu s Prievozom. Plánom je trať časom rozšíriť z Vrakune až do Podunajských Biskupíc.

Doprava v nich je totiž podľa poslancov, ktorí s návrhom prišli, mimoriadne vyťažená a kolabuje.

„Tieto mestské časti majú vyše 50-tisíc obyvateľov a žiadne električkové trate. Budúcnosť vidím práve v koľajovej doprave,“ hovorí Kuruc.

SkryťVypnúť reklamu

Nové električkové trate by sa podľa nich dali vybudovať do šiestich rokov za menej ako 50 miliónov eur, teda podobne ako pri lanovke.

Prečítajte si tiež: Lanovka potrebuje podporu mesta a štátu Čítajte 

Bezpečnosť a bezbariérovosť

Výraznú pomoc ohlásila už spoločnosť J&T Real Estate, ktorá by prispela na trasu cez Pribinovu a Košickú. Električku by chcela postaviť aj v novej štvrti Nové Lido, ktoré plánuje spolu s firmou HB Reavis postaviť na pravom brehu Dunaja medzi mostom Apollo a Starým mostom.

Spolumajiteľ J&T Real Estate Peter Korbačka totiž poukazuje na rozširujúce sa centrum mesta smerom na východ, pričom za najvyťaženejší smer považuje Slovnaft vo Vrakuni.

Mestskí poslanci si vedia predstaviť pripojiť Slovnaft predĺžením radiály od vozovne v Prievoze južne na Slovnaftskú a Kazanskú alebo od možného záchytného parkoviska v prístave súbežne po Slovnaftskej až na Dolné hony.

SkryťVypnúť reklamu

„Električku považujeme za dôležitý prvok v prepojení všetkých častí mesta. Naše aktuálne projekty Nové Lido, Panorama City, Klingerka a extenzia Eurovey vytvoria živé mestské štvrte na oboch stranách Dunaja. Ich prepojením čo najvýkonnejšou verejnou dopravou sa Bratislava už v blízkej budúcnosti stane skutočným mestom na Dunaji,“ dodal Korbačka.

Lanovka ako atrakcia

Vedúci Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibor Schlosser si myslí, že koľajová doprava v meste je základom a alternatívne druhy dopravy by ju mali dopĺňať.

K nápadu vybudovať nové električkové trate sa prikláňa aj hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad. „Podstatou dobre udržateľnej dopravy je integrácia rôznych typov dopravy,“ hovorí Konrad a vyzdvihuje bezpečnosť a bezbariérový vstup do električiek, ktorý ocenia najmä rodičia s malými deťmi.

Poslanci Chren a Kuruc si myslia, že lanovka je len atrakciou a nevyrieši zlú dopravnú situáciu v Bratislave.

Návrh predĺžiť električkové koľaje namiesto výstavby lanovky preto predložili primátorovi Bratislavy Ivovi Nesrovnalovi. Ten podľa nich návrh podporuje. Zatiaľ ho však vníma ako víziu, a nie projekt.

„Lanovka v prepojení na nosný systém by mohla byť rovnako užitočným riešením pre dotknutú zónu ako vybudovanie električkových tratí," uviedla z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu Iveta Kešeľáková.

Prioritou je však podľa nej pre mesto koľajová doprava. „To znamená električkové trate a zapojenie železnice prostredníctvom terminálov integrovanej osobnej prepravy a stanice Filiálka," spresnila.

Prečítajte si tiež: Anketa: Preferujete v Bratislave lanovku alebo rozšírenie električkovej trate? Čítajte 

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 188
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 169
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 6 474
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 521
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 507
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 625
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 326
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 953
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 954
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 452
  4. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 390
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 7 289
  6. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 6 874
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 888
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 834
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu