SME

Lanovka potrebuje podporu mesta a štátu

Medzi stanicou Nivy a Ekonomickou univerzitou by boli štyri zastávky.

Cesta lanovkou v New Yorku z Manhattanu na Roosvelt Island trvá tri minúty. Podobná by mohla vyrásť aj v Bratislave a spojila by autobusovú stanicu s Petržalkou.Cesta lanovkou v New Yorku z Manhattanu na Roosvelt Island trvá tri minúty. Podobná by mohla vyrásť aj v Bratislave a spojila by autobusovú stanicu s Petržalkou. (Zdroj: Zdroj - HB Reavis)

BRATISLAVA. Do necelých štyroch rokov by sa mali Petržalčania dostať na autobusovú stanicu za deväť minút. Ponad Dunaj, v kabínkach lanovky s výhľadom na celú Bratislavu.

Aspoň taká je vízia spoločnosti HB Reavis, ktorá plánuje v júli začať s prestavbou autobusovej stanice za 345 miliónov eur. Lanovka má byť bonusom k stavbe. Za 50 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu? Čítajte 

Lanovka má byť podľa stavebníka doplnkovým riešením dopravy v meste a nemá nahradiť povinnosť mesta zabezpečiť plynulú a modernú prepravu.

„Ambíciou je lanovku integrovať do systému verejnej hromadnej dopravy,“ povedala hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová. To znamená, že lanovkou by mohli ľudia cestovať aj na predplatný cestovný lístok, takzvanú električenku. S nápadom súhlasí aj dopravca.

SkryťVypnúť reklamu

Tri varianty

Lanovka by za hodinu prepravila tritisíc ľudí a mala by štyri zastávky - pri Ekonomickej univerzite v Petržalke, v Novom Lide, na Pibinovej ulici a na stanici Nivy.

Stavebník zatiaľ pracuje s troma variantmi. Lanovka by mala 40 alebo 90 kabínok, premávala by rýchlosťou šesť až osem metrov za sekundu, frekvencia kabínok by bola 13,15 alebo 28 sekúnd a lanovka by jazdila 34 alebo 74 metrov nad zemou.

Jeden variant ráta s tým, že do jednej kabínky by sa zmestilo 15 ľudí, iný zas, že 30. „V riešení je aj to, či bude lanovka premávať na jednom lane, dvoch či troch, ako aj to, či bude kabínka zachytená zhora, alebo zdola,“ povedala Jamrichová.

Hlavnou výhodou nadzemnej dráhy je podľa stavebníka nezávislosť od dopravnej situácie na zemi. „Lanovky nestoja v zápchach, nebudú meškať a cestujúci si nemusí pamätať čísla liniek,“ povedal generálny riaditeľ HB Reavis pre Slovensko Adrián Rác.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto je opatrné

Cestná doprava je podľa bývalej hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej v neudržateľnom stave. „Bratislava sa nevenuje riešeniu dopravnej situácie, preto vítam akýkoľvek návrh, ktorý situáciu zlepší,” povedala.

Nové druhy dopravy by mali dopĺňať tie štandardné aj podľa vedúceho Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibora Schlossera. Upozorňuje však, že mesto musí mať pripravené strategické riešenie.

„Postavme lanovku, ale už teraz musíme vedieť, či to má pre mesto potenciál a či ju budeme po roku 2021 rozširovať a o koľko kilometrov,” povedal Schlosser.

Prečítajte si tiež: Električka by mala viesť do Vrakune Čítajte 

Lanovka sa podľa neho ako nekonvenčný systém dopravy musí najprv dostať do strategických materiálov mesta, kde zatiaľ chýba.

Či sa tam tak skoro dostane, je však otázne. Bratislavský magistrát je totiž opatrný.

SkryťVypnúť reklamu

„Kým nie je na stole konkrétny návrh obsahujúci konkrétne riešenia napojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vyrovnania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu,“ uviedol z oddelenia komunikácie kancelárie bratislavského primátora Marek Papajčík.

Väčšina pozemkov, kde má lanovka vyrásť, patrí firme HB Reavis. Je však odkázaná odkázaná na spoluprácu s mestom, župou a štátom. Kým mesto rozmýšľa, župa je lanovke naklonená.

Stavebník však potrebuje získať aj štatút významnej investície, aby mal uľahčené administratívne procesy a mohol sa do stavby pustiť. Ministerstvo hospodárstva o udelení štatútu ešte nerozhodlo.

Aj keď HB Reavis chce lanovku v meste postaviť, ak jeho návrh neschvália mesto a štát, podľa Ráca sa nič nedeje a peniaze investujú do iného projektu.

Prečítajte si tiež: Anketa: Preferujete v Bratislave lanovku alebo rozšírenie električkovej trate? Čítajte 

Bratislava

Ján Hrčka.

V súvislosti s odstúpením Hrčku vznikla petícia na jeho podporu.


SITA 3
Ilustračné foto.

Mužovi hrozí trest odňatia slobody na sedem až 15 rokov.


TASR
Ilustračné foto.

Zoologickú zatvorili v súvislosti s opatreniami pre slintačku a krívačku.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 933
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 065
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 5 000
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 052
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 694
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 593
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 351
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 780
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 473
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 769
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 468
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 588
  6. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 055
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 518
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 387
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu