SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Lanovka potrebuje podporu mesta a štátu

Medzi stanicou Nivy a Ekonomickou univerzitou by boli štyri zastávky.

Cesta lanovkou v New Yorku z Manhattanu na Roosvelt Island trvá tri minúty. Podobná by mohla vyrásť aj v Bratislave a spojila by autobusovú stanicu s Petržalkou.Cesta lanovkou v New Yorku z Manhattanu na Roosvelt Island trvá tri minúty. Podobná by mohla vyrásť aj v Bratislave a spojila by autobusovú stanicu s Petržalkou. (Zdroj: Zdroj - HB Reavis)

BRATISLAVA. Do necelých štyroch rokov by sa mali Petržalčania dostať na autobusovú stanicu za deväť minút. Ponad Dunaj, v kabínkach lanovky s výhľadom na celú Bratislavu.

Aspoň taká je vízia spoločnosti HB Reavis, ktorá plánuje v júli začať s prestavbou autobusovej stanice za 345 miliónov eur. Lanovka má byť bonusom k stavbe. Za 50 miliónov eur.

Prečítajte si tiež: Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu? Čítajte 

Lanovka má byť podľa stavebníka doplnkovým riešením dopravy v meste a nemá nahradiť povinnosť mesta zabezpečiť plynulú a modernú prepravu.

„Ambíciou je lanovku integrovať do systému verejnej hromadnej dopravy,“ povedala hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová. To znamená, že lanovkou by mohli ľudia cestovať aj na predplatný cestovný lístok, takzvanú električenku. S nápadom súhlasí aj dopravca.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri varianty

Lanovka by za hodinu prepravila tritisíc ľudí a mala by štyri zastávky - pri Ekonomickej univerzite v Petržalke, v Novom Lide, na Pibinovej ulici a na stanici Nivy.

Stavebník zatiaľ pracuje s troma variantmi. Lanovka by mala 40 alebo 90 kabínok, premávala by rýchlosťou šesť až osem metrov za sekundu, frekvencia kabínok by bola 13,15 alebo 28 sekúnd a lanovka by jazdila 34 alebo 74 metrov nad zemou.

Jeden variant ráta s tým, že do jednej kabínky by sa zmestilo 15 ľudí, iný zas, že 30. „V riešení je aj to, či bude lanovka premávať na jednom lane, dvoch či troch, ako aj to, či bude kabínka zachytená zhora, alebo zdola,“ povedala Jamrichová.

Hlavnou výhodou nadzemnej dráhy je podľa stavebníka nezávislosť od dopravnej situácie na zemi. „Lanovky nestoja v zápchach, nebudú meškať a cestujúci si nemusí pamätať čísla liniek,“ povedal generálny riaditeľ HB Reavis pre Slovensko Adrián Rác.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto je opatrné

Cestná doprava je podľa bývalej hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej v neudržateľnom stave. „Bratislava sa nevenuje riešeniu dopravnej situácie, preto vítam akýkoľvek návrh, ktorý situáciu zlepší,” povedala.

Nové druhy dopravy by mali dopĺňať tie štandardné aj podľa vedúceho Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibora Schlossera. Upozorňuje však, že mesto musí mať pripravené strategické riešenie.

„Postavme lanovku, ale už teraz musíme vedieť, či to má pre mesto potenciál a či ju budeme po roku 2021 rozširovať a o koľko kilometrov,” povedal Schlosser.

Prečítajte si tiež: Električka by mala viesť do Vrakune Čítajte 

Lanovka sa podľa neho ako nekonvenčný systém dopravy musí najprv dostať do strategických materiálov mesta, kde zatiaľ chýba.

Či sa tam tak skoro dostane, je však otázne. Bratislavský magistrát je totiž opatrný.

Skryť Vypnúť reklamu

„Kým nie je na stole konkrétny návrh obsahujúci konkrétne riešenia napojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vyrovnania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu,“ uviedol z oddelenia komunikácie kancelárie bratislavského primátora Marek Papajčík.

Väčšina pozemkov, kde má lanovka vyrásť, patrí firme HB Reavis. Je však odkázaná odkázaná na spoluprácu s mestom, župou a štátom. Kým mesto rozmýšľa, župa je lanovke naklonená.

Stavebník však potrebuje získať aj štatút významnej investície, aby mal uľahčené administratívne procesy a mohol sa do stavby pustiť. Ministerstvo hospodárstva o udelení štatútu ešte nerozhodlo.

Aj keď HB Reavis chce lanovku v meste postaviť, ak jeho návrh neschvália mesto a štát, podľa Ráca sa nič nedeje a peniaze investujú do iného projektu.

Prečítajte si tiež: Anketa: Preferujete v Bratislave lanovku alebo rozšírenie električkovej trate? Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 918
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 339
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 365
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 572
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 303
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 846
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 645
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 437
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 171
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu