Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu?

Výstavbou a rozšírením centra mesta sa doprava v Bratislave stane neprijateľnou. Developeri prišli s dvoma riešeniami, mesto konkrétny plán nemá.

Lanovka podobná tej v Singapure by mala spojiť aj brehy Dunaja v Bratislave.(Zdroj: Zdroj - HB Reavis)

BRATISLAVA. Bratislava zažíva stavebný boom. Okrem výstavby bytoviek v každej mestskej časti sa rozširuje aj centrum hlavného mesta.

Ťahá sa na východ smerom k Zimnému prístavu a súkromné firmy sa predbiehajú v počte projektov, ktoré postavia najmä medzi Starým mostom a mostom Apollo.

Autobusy, trolejbusy a autá sú každý deň v zápchach. Mosty sú plné. Čím širšie cesty postavíme, tým viac sa upchajú.

Hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová

Najväčšími rivalmi sú v tejto lokalite spoločnosti HB Reavis a J&T Real Estate. HB Reavis buduje novú autobusovú stanicu Nivy, štvrť Twin City a biznis centrá Apollo a City Business Center.

Článok pokračuje pod video reklamou

Finančná skupina J&T Real Estate zas plánuje rozšíriť nákupné centrum Eurovea po most Apollo, postaviť Klingerku a vybudovala Panorama City. Obe firmy chcú spolu vytvoriť aj novú štvrť Nové Lido na petržalskom brehu Dunaja od Starého mosta po most Apollo.

Treticu stavebníkov pri rozšírení centra uzatvára spoločnosť Penta Investments, ktorá začína s výstavbou Sky Parku na rohu Čulenovej a Landererovej ulice.

Hoci mesto ani developeri ešte poriadne nevedia, ako pri nových stavbách vyriešia dopravu, jedno je isté – bez systémového riešenia skolabuje.

Prečítajte si tiež: Fundárek: Pre mnohých by bola lanovka nepoužiteľná

Názory mesta a župy sa rozchádzajú

V Bratislave sa denne podľa vedúceho Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibora Schlossera pohybuje viac ako šesťstotisíc ľudí. Oficiálne má pritom hlavné mesto necelých 423-tisíc obyvateľov.

Mnohí tu totiž nemajú trvalý pobyt, dochádzajú za prácou a hovorí sa aj o nepresnom poslednom sčítaní obyvateľstva. S rozšírením mestských štvrtí a kancelárií, môže však počet ľudí v meste reálne ešte narásť.

Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami.

Marek Papajčík

Odhaduje sa, že v štvrti Nové Lido by mohlo žiť a pracovať 50- tisíc ľudí a po jeho dokončení spolu s inými projektmi by mohlo z Petržalky cestovať do centra za prácou vyše stotisíc ľudí.

„Autobusy, trolejbusy a autá sú každý deň v zápchach. Mosty sú plné. Čím širšie cesty postavíme, tým viac sa upchajú. Preto vítam akýkoľvek projekt, ktorý vyrieši verejnú dopravu,” povedala bývalá hlavná dopravná inžinierka TatianaKratochvílová.

Developeri predložili zatiaľ dva návrhy. J&T Real Estate chce postaviť električku v štvrti Nové Lido a tiež vybudovať novú trasu zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu a Košickú do Ružinova.

Prečítajte si tiež: Električka by mala viesť do Vrakune

HB Reavis zas navrhuje vybudovať lanovku ponad Dunaj, ktorá by prepojila stanicu Nivy s Novým Lidom a zvyškom Petržalky.

Kým mesto sa zatiaľ nerozhodlo ani pre jednu možnosť, župa na čele s Pavlom Frešom neskrýva nadšenie z lanovky. Magistrát chce najprv oba nápady prediskutovať s dopravnými odborníkmi a verejnosťou.

„Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami. Kým však nie je na stole konkrétny návrh, obsahujúci konkrétne riešenia pripojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vyrovnania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu,“ uviedol tlačový referent bratislavského magistrátu Marek Papajčík.

Viacerí odborníci však poukazujú na to, že na magistráte chýbajú odborní pracovníci na dopravu a preto nevie rýchlo a správne reagovať na dané ponuky a nemá ani vlastnú víziu. Dopravný plán mesta je totiž spísaný iba do roku 2021.

Prečítajte si tiež: Lanovka potrebuje podporu mesta a štátu

Lanovka a električka si nekonkurujú

Dlhodobú dopravnú politiku mesta aj štátu kritizuje aj Schloser. Chýbajú mu systémové a strategické riešenia. „Systémovosť znamená, že vieme, čo chceme aj do budúcnosti. Nie len po rok 2020, keď je naplánované spustenie lanovky,“ povedal.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4VZJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4VZJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 240
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 686
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 031
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 839
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 352
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 099
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 680