SME

Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu?

Výstavbou a rozšírením centra mesta sa doprava v Bratislave stane neprijateľnou. Developeri prišli s dvoma riešeniami, mesto konkrétny plán nemá.

Lanovka podobná tej v Singapure by mala spojiť aj brehy Dunaja v Bratislave.Lanovka podobná tej v Singapure by mala spojiť aj brehy Dunaja v Bratislave. (Zdroj: Zdroj - HB Reavis)

BRATISLAVA. Bratislava zažíva stavebný boom. Okrem výstavby bytoviek v každej mestskej časti sa rozširuje aj centrum hlavného mesta.

Ťahá sa na východ smerom k Zimnému prístavu a súkromné firmy sa predbiehajú v počte projektov, ktoré postavia najmä medzi Starým mostom a mostom Apollo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autobusy, trolejbusy a autá sú každý deň v zápchach. Mosty sú plné. Čím širšie cesty postavíme, tým viac sa upchajú.

Hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová

Najväčšími rivalmi sú v tejto lokalite spoločnosti HB Reavis a J&T Real Estate. HB Reavis buduje novú autobusovú stanicu Nivy, štvrť Twin City a biznis centrá Apollo a City Business Center.

Finančná skupina J&T Real Estate zas plánuje rozšíriť nákupné centrum Eurovea po most Apollo, postaviť Klingerku a vybudovala Panorama City. Obe firmy chcú spolu vytvoriť aj novú štvrť Nové Lido na petržalskom brehu Dunaja od Starého mosta po most Apollo.

SkryťVypnúť reklamu

Treticu stavebníkov pri rozšírení centra uzatvára spoločnosť Penta Investments, ktorá začína s výstavbou Sky Parku na rohu Čulenovej a Landererovej ulice.

Hoci mesto ani developeri ešte poriadne nevedia, ako pri nových stavbách vyriešia dopravu, jedno je isté – bez systémového riešenia skolabuje.

Prečítajte si tiež: Fundárek: Pre mnohých by bola lanovka nepoužiteľná Čítajte 

Názory mesta a župy sa rozchádzajú

V Bratislave sa denne podľa vedúceho Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibora Schlossera pohybuje viac ako šesťstotisíc ľudí. Oficiálne má pritom hlavné mesto necelých 423-tisíc obyvateľov.

Mnohí tu totiž nemajú trvalý pobyt, dochádzajú za prácou a hovorí sa aj o nepresnom poslednom sčítaní obyvateľstva. S rozšírením mestských štvrtí a kancelárií, môže však počet ľudí v meste reálne ešte narásť.

Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami.

Marek Papajčík

Odhaduje sa, že v štvrti Nové Lido by mohlo žiť a pracovať 50- tisíc ľudí a po jeho dokončení spolu s inými projektmi by mohlo z Petržalky cestovať do centra za prácou vyše stotisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

„Autobusy, trolejbusy a autá sú každý deň v zápchach. Mosty sú plné. Čím širšie cesty postavíme, tým viac sa upchajú. Preto vítam akýkoľvek projekt, ktorý vyrieši verejnú dopravu,” povedala bývalá hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová.

Developeri predložili zatiaľ dva návrhy. J&T Real Estate chce postaviť električku v štvrti Nové Lido a tiež vybudovať novú trasu zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu a Košickú do Ružinova.

Prečítajte si tiež: Električka by mala viesť do Vrakune Čítajte 

HB Reavis zas navrhuje vybudovať lanovku ponad Dunaj, ktorá by prepojila stanicu Nivy s Novým Lidom a zvyškom Petržalky.

Kým mesto sa zatiaľ nerozhodlo ani pre jednu možnosť, župa na čele s Pavlom Frešom neskrýva nadšenie z lanovky. Magistrát chce najprv oba nápady prediskutovať s dopravnými odborníkmi a verejnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

„Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami. Kým však nie je na stole konkrétny návrh, obsahujúci konkrétne riešenia pripojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vyrovnania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu,“ uviedol tlačový referent bratislavského magistrátu Marek Papajčík.

Viacerí odborníci však poukazujú na to, že na magistráte chýbajú odborní pracovníci na dopravu a preto nevie rýchlo a správne reagovať na dané ponuky a nemá ani vlastnú víziu. Dopravný plán mesta je totiž spísaný iba do roku 2021.

Prečítajte si tiež: Lanovka potrebuje podporu mesta a štátu Čítajte 

Lanovka a električka si nekonkurujú

Dlhodobú dopravnú politiku mesta aj štátu kritizuje aj Schloser. Chýbajú mu systémové a strategické riešenia. „Systémovosť znamená, že vieme, čo chceme aj do budúcnosti. Nie len po rok 2020, keď je naplánované spustenie lanovky,“ povedal.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4VZJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 237
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 554
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 008
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 273
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 659
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 151
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 201
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 387
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 259
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 348
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu