Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu?

Výstavbou a rozšírením centra mesta sa doprava v Bratislave stane neprijateľnou. Developeri prišli s dvoma riešeniami, mesto konkrétny plán nemá.

Lanovka podobná tej v Singapure by mala spojiť aj brehy Dunaja v Bratislave.(Zdroj: Zdroj - HB Reavis)

BRATISLAVA. Bratislava zažíva stavebný boom. Okrem výstavby bytoviek v každej mestskej časti sa rozširuje aj centrum hlavného mesta.

Ťahá sa na východ smerom k Zimnému prístavu a súkromné firmy sa predbiehajú v počte projektov, ktoré postavia najmä medzi Starým mostom a mostom Apollo.

Autobusy, trolejbusy a autá sú každý deň v zápchach. Mosty sú plné. Čím širšie cesty postavíme, tým viac sa upchajú.

Hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová

Najväčšími rivalmi sú v tejto lokalite spoločnosti HB Reavis a J&T Real Estate. HB Reavis buduje novú autobusovú stanicu Nivy, štvrť Twin City a biznis centrá Apollo a City Business Center.

Článok pokračuje pod video reklamou

Finančná skupina J&T Real Estate zas plánuje rozšíriť nákupné centrum Eurovea po most Apollo, postaviť Klingerku a vybudovala Panorama City. Obe firmy chcú spolu vytvoriť aj novú štvrť Nové Lido na petržalskom brehu Dunaja od Starého mosta po most Apollo.

Treticu stavebníkov pri rozšírení centra uzatvára spoločnosť Penta Investments, ktorá začína s výstavbou Sky Parku na rohu Čulenovej a Landererovej ulice.

Hoci mesto ani developeri ešte poriadne nevedia, ako pri nových stavbách vyriešia dopravu, jedno je isté – bez systémového riešenia skolabuje.

Prečítajte si tiež: Fundárek: Pre mnohých by bola lanovka nepoužiteľná

Názory mesta a župy sa rozchádzajú

V Bratislave sa denne podľa vedúceho Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibora Schlossera pohybuje viac ako šesťstotisíc ľudí. Oficiálne má pritom hlavné mesto necelých 423-tisíc obyvateľov.

Mnohí tu totiž nemajú trvalý pobyt, dochádzajú za prácou a hovorí sa aj o nepresnom poslednom sčítaní obyvateľstva. S rozšírením mestských štvrtí a kancelárií, môže však počet ľudí v meste reálne ešte narásť.

Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami.

Marek Papajčík

Odhaduje sa, že v štvrti Nové Lido by mohlo žiť a pracovať 50- tisíc ľudí a po jeho dokončení spolu s inými projektmi by mohlo z Petržalky cestovať do centra za prácou vyše stotisíc ľudí.

„Autobusy, trolejbusy a autá sú každý deň v zápchach. Mosty sú plné. Čím širšie cesty postavíme, tým viac sa upchajú. Preto vítam akýkoľvek projekt, ktorý vyrieši verejnú dopravu,” povedala bývalá hlavná dopravná inžinierka TatianaKratochvílová.

Developeri predložili zatiaľ dva návrhy. J&T Real Estate chce postaviť električku v štvrti Nové Lido a tiež vybudovať novú trasu zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu a Košickú do Ružinova.

Prečítajte si tiež: Električka by mala viesť do Vrakune

HB Reavis zas navrhuje vybudovať lanovku ponad Dunaj, ktorá by prepojila stanicu Nivy s Novým Lidom a zvyškom Petržalky.

Kým mesto sa zatiaľ nerozhodlo ani pre jednu možnosť, župa na čele s Pavlom Frešom neskrýva nadšenie z lanovky. Magistrát chce najprv oba nápady prediskutovať s dopravnými odborníkmi a verejnosťou.

„Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami. Kým však nie je na stole konkrétny návrh, obsahujúci konkrétne riešenia pripojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vyrovnania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu,“ uviedol tlačový referent bratislavského magistrátu Marek Papajčík.

Viacerí odborníci však poukazujú na to, že na magistráte chýbajú odborní pracovníci na dopravu a preto nevie rýchlo a správne reagovať na dané ponuky a nemá ani vlastnú víziu. Dopravný plán mesta je totiž spísaný iba do roku 2021.

Prečítajte si tiež: Lanovka potrebuje podporu mesta a štátu

Lanovka a električka si nekonkurujú

Dlhodobú dopravnú politiku mesta aj štátu kritizuje aj Schloser. Chýbajú mu systémové a strategické riešenia. „Systémovosť znamená, že vieme, čo chceme aj do budúcnosti. Nie len po rok 2020, keď je naplánované spustenie lanovky,“ povedal.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VZJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VZJ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 429
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 969
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 469
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 714
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 586
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 279
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 116
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 790
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 5 433
  10. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 5 143