SME

Bratislavčania nechcú platiť za parkovanie bez protihodnoty

Zhruba 150 obyvateľov Bratislavy v pondelok večer diskutovalo s primátorom mesta Ivom Nesrovnalom o novom návrhu parkovacej politiky. Poslanci budú o ňom namiesto stredy 16. novembra hlasovať až v decembri.

BRATISLAVA. Najprv postavte záchytné parkoviská, vybudujte cyklotrasy, zlepšite verejnú dopravu a až potom vyháňajte ľudí z áut. To bol hlavný odkaz primátorovi Bratislavy Ivovi Nesrovnalovi od zhruba 150 ľudí, ktorí sa zúčastnili v pondelok večer na verejnej diskusii o parkovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten totiž plánuje predložiť mestským poslancom na hlasovanie nový návrh parkovacej politiky. „Cieľom je upratať ulice od áut, zvýhodniť Bratislavčanov od ľudí, ktorí nemajú v meste trvalý pobyt, a podpora alternatívnych druhov dopravy," povedal Nesrovnal.

SkryťVypnúť reklamu

Nový návrh parkovacej politiky hovorí o tom, že magistrát by mal iba zastrešovať rámce pravidiel, ktoré by boli spoločné pre všetky mestské časti.

Tie si však môžu pravidlá, a teda napríklad ceny parkovacích kariet či správcu systému, určiť samy na základe vlastných potrieb.

Mestské časti sa nemusia pripojiť do parkovacej politiky naraz, ale postupne, ako im to bude vyhovovať. Z výnosom dostanú 75 percent, do mestskej kasy pôjde zvyšných 25 percent.

Rezidenti, a teda tí, ktorí majú v meste trvalý pobyt, by podľa Nesrovnalovho návrhu mali platiť za prvé auto v domácnosti od 20 do 100 eur ročne. Ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave - abonenti, od 100 do 5000 eur ročne.

Mesto totiž chce, aby sa čo najviac ľudí, ktorí bývajú v meste iba v podnájmoch a trvalý pobyt majú mimo Bratislavy, prihlásili v hlavnom meste trvalý pobyt a platili mestské dane.

SkryťVypnúť reklamu

Odhaduje sa totiž, že spolu s približne 50-tisíc ľuďmi, ktorí vypadli pri štatistickom sčítaní obyvateľov mesta, práve nerezidenti oberajú mestskú kasu o osem miliónov eur ročne.

Prečítajte si tiež: Vodičom hrozia v Bratislave nové pravidlá Čítajte 

Platiť sa im nechce

Mnohí Bratislavčania však nesúhlasia s tým, že by mali platiť za niečo, čo mali doteraz zadarmo. „Treba začať záchytnými parkoviskami, a nie hneď spoplatňovať parkovanie," tvrdí Ružinovčanka Jana Jelenčiaková, ktorá si na verejnej diskusii vyslúžila potlesk.

Ľuďom tiež prekáža, že mesto nemá pasportizáciu áut s bratislavskými a mimobratislavskými značkami, a teda to, že im nevie povedať, koľko miest sa zavedením parkovacej politiky uvoľní.

„Rozosievate nenávisť medzi Bratislavčanov a Mimobratislavčanov, likvidujete vlastných obyvateľov a ukazujete nám verejné výpalníctvo," povedal Ján Ďurča z Nového Mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Nesrovnal však tvrdí, že nový návrh parkovacej politiky vzišiel z dvojročnej diskusie a so statickou dopravou treba niečo spraviť. „Musíme konečne konať. Ide o prvý krok, no ďalej môžeme vylepšovať celý systém," uviedol Nesrovnal.

Bratislava je totiž posledným krajským mestom na Slovensku a jedným z posledných hlavných európskych miest, v ktorom chýbajú jednotné pravidlá parkovania.

Hlasovanie sa odsunie

„Keď sa schváli parkovacia politika, nebude garancia miesta pre všetkých vodičov na území Bratislavy. Ide totiž o reguláciu, a nie hromadné budovanie garáží," povedal šéf dopravnej komisie magistrátu Jozef Uhler.

K novému návrhu parkovacej politiky prišlo na magistrát od ľudí i odborníkov mnoho podnetov. Tie teraz pracovníci vyhodnocujú. Keďže ide o takmer sto pripomienok, mesto ich stihne prediskutovať podľa Uhlera zrejme do konca budúceho týždňa.

To znamená, že Nesrovnal mestským poslancom nepredloží návrh parkovacej politiky na hlasovanie na mestskom zastupiteľstve v stredu 16. novembra, ako plánoval, ale až na decembrovom rokovaní.

„Návrh nebude predložený mestskému zastupiteľstvu v stredu, budeme to riešiť najskôr 8. decembra. Prišlo nám totiž viac pripomienok, ktoré chceme zapracovať, a bude nám to trvať dlhšie, pretože to chceme robiť poriadne a chceme všetky pripomienky riešiť do hĺbky, aby sme každému občanovi, ktorý dal vecnú pripomienku, vyhoveli," povedal Uhler.

„Mesto by malo parkovaciu politiku dotiahnuť do detailov, aby sa s ňou mestské časti netrápili a aby občania do detailov vedeli, ako to má fungovať a aké sú vôbec možnosti,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 890
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 225
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 806
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 816
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 052
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 952
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 246
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu