SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Vodičom hrozia v Bratislave nové pravidlá

Mestskí poslanci budú rozhodovať o tom, či na území Bratislavy prijmú jendnotnú parkovaciu politiku.

Karlova Ves si už zaviedla vlastné pravidlá parkovania, ktoré platia vo vybraných lokalitách od októbra.Karlova Ves si už zaviedla vlastné pravidlá parkovania, ktoré platia vo vybraných lokalitách od októbra. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Parkovanie v hlavnom meste Slovenska by mohlo ročne stáť od dvadsať do päťtisíc eur. Takéto rozpätie za parkovacie karty totiž navrhuje zaviesť primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Zvýhodnení by podľa neho mali byť domáci, ľudia bez trvalého pobytu v meste by si za odstavenie áut priplatili.

„Mesto zabezpečí len strechu systému, všetky parametre si nastavia mestské časti podľa svojich potrieb,“ vysvetlil Nesrovnal.

Mnohým starostom sa však návrh novej parkovacej politiky nepáči.

Prekáža im totiž napríklad to, že mesto im doteraz nezverilo do správy niektoré cesty, a tak na nich nemôžu vyznačiť čiary a zaviesť pravidlá parkovania ako na ostatných uliciach.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ani na opakované žiadosti o zverenie pozemkov s cieľom vybudovania nových parkovísk sme od mesta nedostali žiadnu odpoveď,“ uviedla starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

Mesto teraz rokuje so starostami o ich pripomienkach a návrh o parkovaní predloží mestským poslancom na hlasovanie zrejme ešte v novembri.

V centre po novom

Nájsť večer voľné miesto na parkovanie je na mnohých sídliskách umením. Mnohé mestské časti sú preto nútené regulovať statickú dopravu na ich území.

O jednotných pravidlách parkovania sa však hovorí na pôde mesta už viac ako desať rokov, no doteraz sa mestské časti s magistrátom nedohodli.

Niektoré miestne samosprávy si preto vytvárajú vlastné parkovacie politiky. Zatiaľ nespoplatnené ich majú napríklad v Karlovej Vsi či Novom Meste.

Skryť Vypnúť reklamu

V Starom Meste sa za parkovanie v centre platí už roky, no miestna samospráva je podľa starostu Radoslava Števčíka pripravená zaviesť budúci rok nové pravidlá parkovania.

V rámci nich by zrušili rezidentské státia a parkovacie miesta by patrili všetkým. S tým, že domáci s trvalým pobytom v mestskej časti by si mohli kúpiť ročnú permanentku na parkovanie, ostatní by platili za odstavenie auta hodinovú sadzbu – euro alebo dve za hodinu.

„Cieľom je aj to, aby ľudia do centra cestovali verejnou dopravou,“ povedal Števčík.

Teraz majú však mestskí poslanci na stole nový návrh celomestskej parkovacej politiky. Ak by ju schválili, Staré Mesto sa podľa Števčíka prispôsobí.

S návrhom prišiel primátor Ivo Nesrovnal. „Bratislava je jedno mesto, nie sedemnásť samostatných obcí. Nemôžeme mať preto sedemnásť nekompatibilných parkovacích politík,“ povedal Nesrovnal.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeho návrh má nastoliť rámce pravidiel, ktoré si budú môcť mestské časti upraviť podľa svojich potrieb. Do jednotnej parkovacej politiky sa nebudú musieť zapojiť naraz, ale postupne, ako budú chcieť.

Nové pravidlá by mohli platiť najskôr o rok. Zvýhodnení majú byť Bratislavčania s trvalým pobytom v meste.

Magistrát navrhol len rozpätie cien za parkovacie karty, pričom každá mestská časť si môže určiť výšku poplatku sama, ako aj zóny vo svojom území či správcu parkovania.

Námietky starostov

Viacerým starostom mestských častí sa však primátorov návrh nepáči.

„Všetky výnosy by smerovali magistrátu, ktorý by ich delil a mestské časti by si len maľovali čiary a určovali ceny parkovacích kariet,“ povedal Števčík.

Mesto však so starostami rokuje a presviedča ich, aby „nabrali odvahu a parkovanie v meste konečne vyriešili“.

„Problémom je, že stále nie je predložený návrh zmeny štatútu hlavného mesta,“ povedal starosta Nového Mesta Rudolf Kusý.

Bez jeho zmeny môže totiž mestská časť prevádzkovať regulované parkovanie len na komunikáciách tretej a štvrtej triedy.

Cesty prvej a druhej triedy, ktoré má v správe magistrát, by boli mimo systému parkovacej politiky. Spoplatnené parkovanie by tak nebolo napríklad na Vajnorskej či Račianskej ulici.

„Bez štatútu by všetci začali parkovať na komunikáciách prvej a druhej triedy, ktoré sú v správe magistrátu,“ ozrejmil Kusý s tým, že pravidlá parkovania by tak stratili logiku.

Nové Mesto vidí riziko aj v tom, že magistrát chce parkovacie karty viazať na trvalý pobyt, a nie na byty.

„Pri terajšom zákone nie je problém, aby sa na jeden byt prihlásilo hoci aj sto ľudí a každý z nich požiadal o vlastnú parkovaciu kartu. Niektoré firmy už ponúkajú „schránkový“ trvalý pobyt v Bratislave za pár eur mesačne,“ dodal Kusý.

Primátorov návrh preto nepovažuje za dobrý, verí však, že diskusiou sa podarí zásadné problémy odstrániť, aby mohlo byť nariadenie schválené.

„Za jednu z kľúčových vecí považujeme, aby sa na tento systém nemohla prisať externá firma, ktorá z neho bude vysávať peniaze. Preto sme v Novom Meste zriadili vlastnú parkovaciu spoločnosť,“ dodal Kusý.

Karlovoveskí poslanci však napríklad odhlasovali, že návrh novej parkovacej politiky nepodporia.

„Nastolením nových pravidiel bez poctivého dialógu s obyvateľmi, bez budovania parkovísk, bez prípravy na vymožiteľnosť nových pravidiel a bez presného rozdelenia kompetencií medzi magistrát a mestské časti hrozí, že návrh bude v praxi nepoužiteľný a väčšina mestských častí nebude môcť pristúpiť k jeho zavedeniu,“ tvrdí starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

Za najvážnejší problém považuje taktiež to, že Karlova Ves nemá zaradené do správy dôležité komunikácie a pozemky. Nemôže tak na nich zavádzať pravidlá parkovania ani budovať parkoviská. „Ak by mesto malo seriózny záujem o praktické riešenie problémov mestských častí, tak by im pomáhalo. To je kameň úrazu,“ dodala.

Zmena štatútu mesta

Bez prijatia štatútu mesta tak aj podľa Čahojovej niektoré mestské časti nemôžu zavádzať pravidlá parkovania na celých svojich územiach.

Magistrát to však vidí inak. Problém je podľa predsedu dopravnej komisie magistrátu Jozefa Uhlera v tom, že starostovia na jednej strane tvrdia, že nemôžu pripravovať žiadne jednotné opatrenia parkovania, kým nie je schválené všeobecné záväzné nariadenie, no vzápätí nechcú schváliť nariadenie, kým neschvália zmenu štatútu mesta.

Nesrovnal však vysvetľuje, že zmena štatútu mesta, a teda základného nariadenia každého mesta, má dlhší proces ako prijatie všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní.

Z toho vyplýva, že kým o návrhu parkovania budú môcť mestskí poslanci rozhodovať zrejme už na novembrovom zastupiteľstve, o štatúte mesta najskôr v decembri.

Starostovia si však myslia, že mesto malo na prijatie zmeny štatútu už dosť času. A keďže tak doteraz neurobilo, obávajú sa, že ak mestskí poslanci odhlasujú najprv nariadenie o parkovaní, zmenu štatútu mesta by neskôr neschválili.

„Bez zmeny štatútu môže nastať situácia, že by všetci začali parkovať na cestách prvej a druhej triedy, ktoré sú v správe magistrátu, kde by regulované parkovanie nefungovalo,“ ozrejmil Kusý.

Aktuálne magistrát rokuje o novej parkovacej politike so starostami. V pondelok 14. novembra v Ateliéri Babylon na Námestí SNP prerokuje návrh primátor s verejnosťou.

Následne bude predložený mestským poslancom na hlasovanie. Pravdepodobne ešte v novembri, prípadne v decembri.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 630
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 449
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 325
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 666
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 912
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 103
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 011
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 569
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 476
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 306
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu