BRATISLAVA. Štvorprúdovku, ktorá mala prechádzať stredom Petržalky aj cez zelené územie, nakoniec nepostavia. Oznámil to primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Štvorprúdovku pritom chcel stavať jeho hlavný dopravný inžinier.
Projekt sa mení po protestoch Petržalčanov. Dosiahli zachovanie väčšej zelenej plochy okolo Chorvátskeho ramena.
Architekti zo sveta
Dve fázy
Električka do Petržalky
Prvá etapa
obnova Starého mosta,
električka skončí za mostom,
plánované dokončenie: koncom roka 2015.
Druhá etapa
električka od Bosákovej ulice po Janíkov dvor, dokončenie: 2018-2020
Cesta aj tak stredom Petržalky zrejme povedie, len užšia. Mala by ísť popri električke, ktorá má prepojiť Petržalku s centrom mesta.
Primátor vyzval verejnosť, aby sa ešte do 15. júla na web mesta alebo cez mestský email k projektu vyjadrila. Po stretnutí s autormi pripomienok vyhlásia súťaž.
Až jej výsledok ukáže, ako má vyzerať nový koncept električkovej trate a jej okolia, mesto teraz nevie povedať, ako bude vyzerať. Hlavná architektka mesta Ingrid Konrad chce, aby to bola medzinárodná súťaž a aby každý tím mal dopravného experta.
Výslednému architektonicko-urbanistickému konceptu potom podľa Ftáčnika prispôsobia územné plány zón, ktoré definujú, kde zástavba môže byť a kde nie.
Chceli by Central park
Niektorí Petržalčania a aktivisti nechcú ani električku. V ankete s 2233 respondentmi im vyšlo, že vyše 50 percent opýtaných chcelo v lokalite budúcej električky iba mestský park, 37 percent park aj s električkou. Ďalšia skupina aktivistov by zasa v lokalite chceli vytvoriť petržalský Central park s električkou.
Ftáčnik túto anketu nepovažuje za reprezentatívnu. Ak na to bude čas, urobil by prieskum verejnej mienky.
Električka je podľa Ftáčnika potrebná, lebo nepozná iný spôsob, ako bezkolízne prepraviť Petržalčanov na druhý breh Dunaja. „Električka až po Janíkov dvor by mohla byť hotová niekedy v roku 2018,“ sľubuje primátor. V prípade zdržania odhaduje odklad maximálne o dva roky.
Mesto ešte len ide mapovať, komu patria všetky pozemky pod budúcim koridorom. Primátor sľúbil, že to zmapujú. „Celý koridor nie je v rukách mesta. Sú tam pozemky, ktoré sú súkromné alebo prenajaté na dlhý čas.“
Splnomocnenec Petržalky pre Nosný dopravný systém Tomáš Fabor hovorí, že by sa nemal meniť územný plán a ani už rozostavané projekty Petržalka City a Južné mesto.
Starý most vyhodnocujú
Zatiaľ nie je známy ani víťaz súťaže na rekonštrukciu Starého mosta, čo je prvá fáza nosného dopravného systému do Petržalky. Rozhodnú najneskôr začiatkom júla.
Náklady na rekonštrukciu Starého mosta odhadli v štátnej expertíze na 69 miliónov eur bez DPH, povedal Ftáčnik. „Mám informácie, že sú aj nižšie ponuky. Je ich viac, ale boli aj ponuky vyššie.“
Primátor hovorí, že zmluvu s víťazom by mohli podpísať v septembri. „Vtedy musí zhotoviteľ začať. Má na to 24 mesiacov, kritický čas je september 2015.“