SME

Ftáčnik: Ak sa Únia nerozpadne, električka pôjde v Petržalke ďalej

Hlavné mesto hľadá v súťaži externý stavebný dozor pre Starý most, dôvodom je nehoda pri Iliašovciach.

Starým mostom prejdú len peší a cyklisti. Po obnove má ním jazdiť električka do Petržalky.Starým mostom prejdú len peší a cyklisti. Po obnove má ním jazdiť električka do Petržalky. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Hlavné mesto hľadá v súťaži externý stavebný dozor pre Starý most, dôvodom je nehoda pri Iliašovciach.

BRATISLAVA. Do stredy minulého týždňa sa mali hlásiť firmy, ktoré chcú prestavať Starý most na nový, v pondelok malo mesto ukázať, ako bude pokračovať električková trať v Petržalke. Termíny však vedenie mesta odkladá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Mesto vyhovelo žiadosti o posunutie termínu v súťaži na zhotoviteľa stavby na 27. marca,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.

„Verejná prezentácia druhej etapy Nosného dopravného systému sa posúva na pondelok 8. apríla.“

SkryťVypnúť reklamu

Práve pokračovanie električky v Petržalke od Bosákovej ulice až po koniec Petržalky, čiže Janíkov dvor pobúrilo obyvateľov najväčšieho sídliska v strednej Európe. Nechcú, aby Petržalka prišla o zeleň a oddychovú zónu.

Nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, so stavbou musí začať v júni. Terajšia konštrukcia pôjde dole, most príde o dva piliere, pribudne nový a aj nová konštrukciou.

Hľadajú dozor

Okrem stavebníka hľadá mesto v súťaži aj stavebný dozor. Verejné obstarávanie musela Bratislava vypísať nečakane. Mesto plánovalo, že dozor bude robiť firma Metro, ktorá pracovala aj na rekonštrukcii mosta. Ministerstvo dopravy však trvalo na externom stavebnom dozore.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodom bolo zrútenie nedostavaného mosta pri Iliašovciach, pri ktorom zahynuli štyria ľudia.

V prvej etape má električka do Petržalky prejsť len 4,5 kilometra od Šafárikovho námestia cez nový Starý most a končiť má na Bosákovej.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) vraví, že električka ďalej pôjde. „Nemáme plán B,“ priznáva. „Ak sa nerozpadne Európska únia, pokračovanie bude.“

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

Od stanice do Petržalky

Na debate k prvej etape električky Petržalčania mestu vyčítali, že nepoznajú plány pokračovania trate, hoci výrubové konanie v mestskej časti už prebieha.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto argumentovalo úradníckymi postupmi a tým, že aj keď konanie prebieha, rúbať sa môže až po vydaní stavebného povolenia na projekt.

Generálny riaditeľ firmy Metro Peter Ivan pripomenul, že s traťou sa rátalo už pri projektovaní sídliska, malo tadiaľ viesť metro. „Chrbtica Petržalky bola určená už vtedy, všetko čo tam rastie, je len náletové.“

Hlavná architektka mesta Ingrid Konrad sľubuje urbanisticko-architektonicko-dizajnérsku súťaž na dotvorenie okolia trate. Vyhlásiť ju chcú na celý úsek od Hlavnej stanice až po Janíkov dvor.

Záväzné stanovisko k projektu mesto zatiaľ nevydalo. Je to jediné stanovisko, ktoré ešte chýba stavebnému úradu k územného rozhodnutie k druhej etape. O pokračovaní električky majú zajtra rokovať poslanci. Podľa materiálu musí mesto stanovisko vydať do konca júna, aby sa termíny stihli.

Prvú etapu nosného dopravného systému vyčíslila štátna expertíza na vyše 68 miliónov eur, pričom 35 miliónov z toho zhltne nová konštrukcia mosta.

Ako bude vyzerať nový Starý most? Čítaj tu

starymost_res.jpg

Starý most dostane novú konštrukciu.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 708
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 549
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 387
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 745
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 256
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 572
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 925
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 124
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 866
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 072
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 625
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 290
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 166
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 066
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 988
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 558
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu