SME

Bratislava hovorí: odvezte do práce aj suseda

Bratislava rozbieha projekt, ktorý má znížiť počet áut v meste i na parkoviskách.

Len niektorí ľudia dnes vezmú do auta cudzieho človeka – stopára.Len niektorí ľudia dnes vezmú do auta cudzieho človeka – stopára. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bratislavský magistrát chce, aby bolo na uliciach menej áut a v autách viac ľudí.

Vo viac ako dvoch tretinách áut sa totiž vezie len jeden pasažier a priemerne je v aute 1,4 človeka. Údaj priniesli vlani dvaja študenti, ktorí niekoľko mesiacov počítali autá.

Mesto prieskum len chystá, jeho odhady sú však podobné. Autá chce dostať z ulíc nielen posilnením MHD, napríklad novou električkou do Petržalky.

„Chceme, aby ľudia, ktorí cestujú tým istým smerom a bývajú v tej istej lokalite, cestovali jedným autom,“ vraví hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Ľudia by tak podľa neho ušetrili nielen peniaze, ale aj životné prostredie.

Dohoda na webe

Mesto sa tak spojilo so spoločnosťou Greenriders, ktorá tento nápad priniesla z Fínska.

Zástupca firmy na Slovensku Peter Števčať hovorí, že vo Fínsku a Holandsku majú vyše 5000 používateľov, na Slovensku ich je zatiaľ 60.

Záujemcom stačí zaregistrovať sa na webovej stránke a pozrieť si ponuku. „Služba je bezplatná pre verejnosť, pre firmy je to spoplatnené podľa veľkosti,“ hovorí Števčať. Systém podľa neho vie aj vyhodnotiť, koľko emisií sa ušetrilo.

Aktuálne ponúkajú rannú jazdu z Podunajských Biskupíc na Nobelovu. Niekto zasa hľadá auto na každé ráno z Karlovej Vsi na Štefánikovu ulicu.

Iba susedia?

Dopravný analytik Jozef Drahovský vraví, že tento systém funguje vo viacerých mestách. Má však háčik.

„Musí to byť medzi známymi, lebo keď niekoho vezmete do auta, tak za neho zodpovedáte,“ tvrdí. „Toho sme si vedomí,“ reaguje Andrassy.

O autá by podľa neho delili ľudia, ktorí sa aj tak trochu poznajú – susedia z ulice či domu.

Andrassy pripomína, že nejde o úplnú novinku. Ľudia sa totiž dohadujú na spoločnej ceste autom na dlhšie trasy už dávno.

Na webe tak organizujú napríklad cesty z Bratislavy do Banskej Bystrice či do Košíc.

Bratislava chce zaviesť aj požičiavanie áut, najprv však musí zvládnuť projekt s bicyklami. Viac tu:
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 659
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 406
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu