SME

Počas výstavby stanice pôjde doprava cez Žabotovu

Na pondelkovej diskusii bolo rušno, ľuďom chýbali odpovede. Projekt Predstaničné námestie chystajú už 10 rokov.

Prestavba Predstaničného námestia.Prestavba Predstaničného námestia. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA TRANSPROJEKT)

BRATISLAVA. Bratislavčania nerozumeli obrázkom v prezentácii, dostávali čiastkové odpovede a niektorí developérov označili za arogantných. Aj takto prebiehala pondelková (28. 5.) podvečerná diskusia k investičnému projektu Predstaničné námestie, ktorý pripravujú už vyše 10 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zámeru však stále chýbajú stavebné povolenia aj pozemky od mesta. Magistrát chcel od firmy Transprojekt najprv diskusiu s obyvateľmi.

Budaj: Náš názor ich nezaujíma

"Nikto z prítomných nemal šancu porozumieť, čo má v podzemí byť. Investori nás prišli uraziť a povedať nám, že ich náš názor nezaujíma," povedal počas diskusie mestský poslanec Ján Budaj (Zmena zdola).

SkryťVypnúť reklamu

Bol jedným z tých, ktorí vizuálnej prezentácii nerozumeli, a firme vyčítal, že ľuďom neukazujú problémové veci, ktoré zmenia kvalitu verejných priestranstiev.

Developer aj podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) celkom nevyužil ponúknutú šancu a odborník na stavebné právo Vladimír Dulla zase prezentáciu projektu nazval pozvánkou na silvestrovskú zábavu.

Roman Odzgan z Transprojektu argumentoval, že verejnosti viac ukázať nemohli, keďže ostatné veci nie sú úplne dokončené.

Doprava cez Žabotovu

Počas výstavby by mala byť všetka mestská doprava, ktorá dnes chodí na hlavnú železničnú stanicu, presmerovaná na Žabotovu ulicu.

"Keď chcem zaparkovať, tak najprv polhodinu krúžim po okolí a nakoniec odstavím auto na tretej ulici. Tu by malo byť päť pruhov mestskej dopravy," pripomenul počas diskusie Bratislavčan zo Žabotovej ulice, ktorý primátorovi odovzdal aj spísané požiadavky jej obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Budaj zase upozornil na svetelné pomery na ulici. "Podľa prezentácie sa zdá, že pred budovami, kde je dnes voľná plocha a zeleň, sa zdvihne pomerne vysoký múr," komentoval. Svetlotechnické posudky na všetky budovy však už spoločnosť podľa Odzgana dopracovávala počas územného konania a aby dostala stavebné povolenie, musí ich splniť. "Ak by sme mali začať opäť rokovať s každým z obyvateľov, posunulo by nás to o tri až štyri roky dozadu," dodal.

Historická za vysokými budovami

Bratislavčanom sa nepáčil ani pohľad na historickú budovu stanice. Nemá podľa nich význam, ak ju zakryjú vysokými budovami. Hotel vedľa nej bude mať totiž 10 poschodí.

"Pred pár rokmi som mal pocit, že keď sa odkryje historická budova, bude to dominanta toho priestoru. Teraz je tam učupená," poznamenal ďalší z diskutujúcich. Podľa architektov projektu Ivana Marka a Václava Hlaváčka sa však budova nedá zväčšiť a treba teda vytvoriť dostatočný priestor na to, aby bola vnímaná. Podľa Dullu však developéri priniesli projekt s filozofiou zabrať verejné priestranstvo. "Predstaničné námestie zanikne, lebo tam už námestie nebude," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Architekti tiež priznali, že náklady na infraštruktúru sa musia zaplatiť prevádzkou komerčných priestorov, preto historická budova nie je prioritná a bude jednou z posledných etáp. Využívať ju podľa nich nechcú ani železnice, bude sa teda chrániť ako pamiatkový objekt.

Električky do tunela

Cestujúci električkou sa na stanicu dostanú tunelom až k terminálu. Peší však musia prejsť obchodným centrom. "To by som radšej šiel dnešným chodníkom, hoci je taký, aký je," podotkol jeden z Bratislavčanov. Podľa architekta Hlaváčka však projekt musí spĺňať nielen kritériá estetiky, funkcie, ale aj financií. Ak by Bratislavčan neprechádzal cez obchodný dom, asi by sme tu nesedeli, dodal Hlaváček s tým, že peší prejde rovnakú trasu, len ju prekoná pomerne pohodlne.

Vizualizáciu projektu Predstaničné námestie by mala bratislavská samospráva umiestniť dnes alebo v stredu (30. 5.) aj na oficiálnu stránku mesta www.bratislava.sk do časti verejné prezentácie. Tam bude podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho vytvorený aj priestor na diskusiu obyvateľov. Mestskí poslanci by mali o projekte rokovať v júni.

Prečítaj si viac o prestavbe Hlavnej stanice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  3. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  4. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 248
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 329
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 264
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 873
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 838
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 549
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 099
  8. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 3 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 818
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 115
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 707
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 7 702
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 437
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 001
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 376
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 202
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu