SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Do starších kĺbových autobusov bratislavskej MHD namontujú klimatizáciu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Nie som presvedčený o tom, že pravé makové je to, že sa ide dodatočne montovať klimatizácia do 8-10 ročných vozidiel, v tom veku už vozidlá prechádzajú do druhej polovici, či dokonca poslednej tretiny-štvrtiny svojej životnosti.

Sú to tie, ešte Záhradníkom kúpené vozidlá, kde sme za klimatizáciu zaplatili, (jedna tuším stála jedno Euro, už si nepamätám, ale na tej cene vyhrali tender, lebo sa výhodne bodovala práve cena klimatizácie)) ale sme ju nedostali, aby majiteľ SOR, spoločnosť J&T mala väčšie zisky.
Cena v klimatizovanej, aj neklimatizovanej verzii 272.000,-€. Alebo hádam si niekto myslí, že J&T nám na tridsať z prvých sto dodaných vozidiel dala klímu bezplatne?

Vozidlá pochádzali z prvej výrobnej série tohto typového radu SOR a okrem tendrových podvodov s klimatizáciou bolo o nich známe, že mali poddimenzované karosérie, ktoré potom v prevádzke praskali. Preto výrobca ich musel posilňovať dodatočným naváraním stoviek kíl ocele na slabé body karosérie.
Nikto nevie, že ako tieto dodatočne plátané, posilňované karosérie zareagujú na dodatočnú montáž klimatizácie, či nevzniknú v karosériách nové trhliny.

Tu som z imhd.sk prekopíroval, ako postupne rástli hmotnosti karosérie, tak, ako ich výrobca dodatočne posilňoval, resp., ako rástla hmotnosť vozidiel, ktoré už napokon z výroby mali silnejšie rámy, aj klimatizáciu:

Pohotovostná hmotnosť: 14500 kg (to bola hmotnosť prvých vozidiel, ešte so slabým rámom)
15200 kg (po zosilnení rámu)
15700 kg (#1851 - 1858, #2201 - 2212)
16720 kg (#4241 - 4270, #2213 - 2232)
16830 kg (#2233+, #1860+, #4271+)

Tie karosérie môžu nepríjemne prekvapiť. Vo výrobe sa totiž najprv zvarí karoséria, a až potom robí antikorózna ochrana. Sem prišli tie vozidlá s normálnou antikoróznou ochranou, potom na nich privárali, či inak upevňovali kvantá ocele, cca 700 kilogramov a zároveň celkom logicky narušili originálnu antikoróznu ochranu. Teda v akom stave sú tie karosérie a ako budú reagovať na namontovanú klimatizáciu?

Antikorózna ochrana z výroby je iná, než keď servisný technik, nejaký Franta, či Honza tam navarí 700 kíl ocele a zvary manuálne zamaže štetkou namáčanou do farby.

Potom práve tie najstaršie vozidlá ešte mali motory s emisnou normou Euro5, motory Euro6 prišli až v novších sériách. Klimatizácia teda zvýši spotrebu tých "špivavších" autobusov, bude viac exhalátov a iných škodlivín, v čase keď niektorí eko-horlivci by najradšej vykázali dieselové osobné autá z mesta....

Ja osobne by som tú nekvalitnú sériu mal snahu pri prvej možnej príležitosti vyradiť, veď sú to motory Euro5 a dodatočne zvárané, posilňované šmejdové karosérie, ktorých dodatočne zvárané karosérie asi korózia predčasne oslabí. My miesto toho ich ideme "zveľaďovať" klimatizáciou...

Mimochodom dnes, teda 15.1.2020 štrnásť kusov autobusov SOR bolo dlhodobe odstavených, z toho 12 kusov viac ako 2 týždne, dva kusy viac ako 6 mesiacov, jeden z nich od jesene 2018!
Tak tie peniaze by sa mali vraziť do ich opráv, potom by sa z nich ešte mali nejaké kilometre vyžmýkať a potom sa ich zbaviť a kúpiť kvalitnejšie, nie vrážať prachy do klimatizácie, a potom ich držať dlhodobo odstavené a následne vyradiť aj s tou dodatočne namontovanou klimatizáciou, ktorá na seba už možno ani nezarobí....
 

ale aspoň môžme ist

k Branovi na dovolenku, zhodou okolností do pomerne známej obce Donovaly ;)
https://www.villagardenia.sk/?...
 

 

Nerozumiem prečo DPB kupuje šmejdové autobusy a nie mercedesy, ktorých pár po BA jazdí. Ja viem MB sú drahé a hlavne možno nerozdávajú provízie, ale dlho - veľmi dlho vydržia vydržia sú pohodlné v lete chladia v zime kúria a podľa mňa aj pre vodiča sú lepšie. Určite sa dlhodobo investované peniaze vrátia. Ešte aj dobre vyzerajú. A netreba na ne ani vypisovať tendre na opravy prevodoviek montovať do nich klímu atď. To je BA taká bohatá, že si môže do voliť kupovať lacné veci?
 

Ano, tendre boli site na mieru pre SOR

Ano, tendre DMPMB boli site na mieru pre SOR.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava