SME
Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Výzvu za pešiu zónu pred SND podporujú aj herci (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

električka ako mestotvorný prvok

Čím viac narážam na túto petičnú akciu proti električke pri SND, tým viac sa mi tá myšlienka páči. Električky a chodci dobre koexistujú už na niekoľkých miestach v Bratislave. Vytvára to istý pocit, že ste vo veľkom a pritom prívetivom meste, a to nie je málo. Verím, že aj herci v divadle v konečnom dôsledku pohľad na električku nejako zvládnu.
Električková trať v zóne je jednou zo základných myšlienok tohto projektu od jeho zverejnenia: http://targetnews.sk/clanky/it...
 
Hodnoť

 

Veď tej pešej zóny tam bude habadej aj s električkou. Električka je priateľ(ka) chodcov, nie ich nepriateľ(ka). Podľa pomáha chodcom prekonávať vzdialenosti, ktoré by peši nezvládli, resp. nie v prijateľnom čase. Ide o komplementárny prvok mobility ako takej. A pri zohľadnení estetického hľadiska môže byť aj pridružená infraštruktúra pridanou hodnotou pre danú lokalitu, tak z hľadiska estetického ako aj funkčného.
 
Hodnoť

 

teraz nech sa primátor ukáže - či rozhoduje na základe odborných analýz, alebo na základe politického tlaku.
 

 

Ja tam politický tlak nikde nevidím.

Tu polemizujú dopravní inžinieri-technokrati s architektmi a s tou časťou občanov, ktorí tam električku s architektonických dôvodov nechcú.

Realita je aktuálne taká, že Vallo v tejto veci vylúčil občanov z rozhodovacieho procesu, drzo sa rozhodovalo v zákulisí, a Vallo na verejnom stretnutí s občanmi s manipulativne zostavenou prezentáciou plnou chýb a istým zamlčiavaním nepohodlných faktov sa snažil občanov presvedčiť o svojej jedine možnej pravde.

Vallovi sme vo voľbách dali hlas a dostal od nás aj svoj team. Z teamu Vallo sa behom roka tak akurát vykryštalizoval tupý hlasovací mechanizmus, ktorý tak hladko odhlasuje všetky Vallove zámery a predstavy, ako hladko mu nedávno odhlasovali nesystémové a nekorektné 50%-né zvýšenie platu, a občania vytesnení z participácie si tak akurát môžu trhnúť s nohou....

Kde ale sú peniaze na nesystémové zvyšovanie platu primátora, tam musia byť prachy aj na, iba o pár šestákov drahšiu trať poza divadlo...
 

 

tá petícia je politický tlak, pretože podpísaní využívajú svoje meno ako tlak na riešenie podľa ich predstáv. lebo v petícii relevantných argumentov niet. všetky, čo menujú, už boli vyvrátené.
 

Ešte raz opakujem.

Jedna strana mince je tá, že v J&T sa rozhodli vybudovať električkovú trať a darovať ju mestu. Očakávali od mesta výhody a tak zisky podstatne vyššie, než by ich stála tá trať. V J&T si na projektovanie najali špičkových dopravných plánovačov. Oni naprojektovali technicky realizovateľnú električkovú trať, ktorá celkom logicky háji záujmy J&T, prioritne robí dopravnú obsluhu ich objektov.

Projekt ale je prísne technokratický, pochopiteľne ako-tak prijateľný aj pre mesto, ale samozrejme nerieši osud priestoru pred SND, osud stromov na Košickej, či osud trhoviska. Tieto neuralgické body projektu má, či už dávno malo mesto v rámci participácie prerokovať s občanmi a upraviť projekt podľa ich predstáv a potrieb.

Vallo ale urobil čo? S projektom sa v plnej miere stotožnil, vyhlásil ho za projekt mestský, potom ho pomocou manipulatívnej prezentácie prestavil občanom ako jediný možný, ako jediný dobrý, ako geniálny. Diskusie zarazil tvrdením, že na diskusie nemáme čas, ak sa vám to nepáči, tak si trhnite nohou! Moc mám ja, ktorú si uplatňujem hlasovacou mašinériou Team Vallo.
Potom možno rovno po prezentácii si uvedomil, že opäť nadčasoval, tak asi rovno bežal za svojim Teamom, aby mu odhlasovali 50%-né zvýšenie platu za ten nadčas...

Druhá strana mince je zas tá, že mesto má dve budovy SND, historickú a novú. Tú historickú si ale nebudovali Slováci pre seba, ale občania tej Bratislavy, v ktorej vtedy Slováci mali veľkú menšinu. Prívlastok národné to divadlo získalo až po Trianone.
Až novú budovu si Slováci stavali sami sebe, plánovali aj priestor pred ním. A plánovali ho bez električky. Keby o nej tušili, tak by tie plány iste robili inak.
Všimni si napr. to, že budova Eurovea pred divadlom je prerušená, ťahá sa iba pod zemou, aby bol tam voľný priestor až po Dunaj. Takto rešpektoval osvietený zahraničný investor budovu SND. A teraz to celé, iba nedávne úsilie, má električka narušiť, až rozbiť. Je logické, že časť občanov je proti.

Herci, iné osobnosti umenia, architekti, a vôbec občania mesta, či už známi, alebo len takí "radoví", majú právo požadovať to, aby priestor pred SND zostal zachovaný.
Máme ústavu, z nej vychádzajúce zákony, máme záväzky k OSN, či k EU, všade sa píše o občianskych slobodách, o slobode prejavu, o slobode názoru a pod.
Aj odporcovia projektu sú slobodnými občanmi Slovenska, a okrem iného majú aj petičné právo. Majú právo robiť petíciu. To nie je o politike, tak tu neblúzni.

Petícia je oprávnená aj preto, lebo mesto obišlo občanov. Nebola participácia! Najprv sa v zákulisí rozhodlo a potom sa výsledok prezentoval občanom ako stav nemenný, nezmeniteľný. Vallo občanov drzo obišiel, tak ich odporom iba si užíva plody svojej drzosti a odutosti.
Zdôrazňujem, ak mi ukážu hotový, nezmeniteľný projekt, to nie je demokratická participácia občanov na riadení mesta. To je iba diktát!

Občania mali participovať, mali mať právo povedať Vallovi, že radšej pridaj pár miliónov, ale na ten priestor nešiahaj! To sa nestalo, tak je tu petícia.

Ja som pôvodne v tejto veci bol neutrálny, veď som zamestnaním a vzdelaním "dopravák" a fanda MHD. (viac ma trápia stromy na Košickej, a okolie trhoviska.) Ale petíciu napriek mojej pôvodnej neutralite podporím. Lebo Vallo dnes vynechal z participácie tých, ktorí mali na pre nich dôležitú vec iný názor, než on, a tak zajtra v inej veci sa to logicky môže stať aj mne.

A politikou je iba to, že ja pôjdem v tejto veci proti Vallovi aj preto, aby som mu ukázal silu občanov a tak to, že kde je jeho mesto. Má byť iba našim sluhom.
A už nie je primátorom, iba zlatokopom, viď plat +50%!
 

V poslednom odseku mám chybu.

Vallovi samozrejme musíme ukázať to, že kde je jeho miesto!

P.S.
Vallo je iba dočasným správcom mesta, je iba našim sluhom. A my ho musíme dôsledne kontrolovať, my sme v kontrole poľavili a vidíme výsledky. Diktát pri SND, zlatokopské zvyšovanie primátorského platu o +50%. A výsledky nikde, viď aktuálne už tri mesiace meškajúca električka v Karlovej Vsi.
Pritom viceprimátorka Kratochvílová na tom projekte rekonštrukcie sedela už v roku 2015 ako HDI Bratislavy za primátora Nesrovnala.

Aj pre tieto chyby mesta treba včasná participácia občanov, ešte pred zhotovením konečných projektov...
 

 

až nato, že to miesto nemá de facto žiadnu poriadnu pridanú hodnotu, ak nepočítame architektúru SND, je to iba jedna veľká vydláždená plocha s vylúčením dopravy. naopak, vzhľadom aj na budúcu výstavbu je tento variant električky najlepší, keby mala ísť cez Landererovu, obshluhovala by priestor, kde je obrovská tranzitná premávka a zovšadiaľ na električku neprakticky ďaleko. Jediné v čom sa dá súhlasiť je otázny osud stromov na Košickej, toto sa vôbec nepáči ani mne, že by tá ulica o stromy prišla. Navyše zo zahraničia sa model prostriedkov MHD popred budovy centier záujmu občanov (divadlá, nákupné centrá, administratívne centrá, atď.) spolu s čo najbližším trasovaním k väčším obytným zónam jednoznačne osvedčil. Reči o hluku z električky sú hlúposť, dnes sa aj jazdné dráhy električiek v spojení s novými "strojmi" dajú riešiť tak aby sa hluk v maximálne miere eliminoval. A trakčné stĺpy? Keď sa pri projektovaní na ne nebude hľadieť iba ako na nosiče drôtov, môžu sa celkom šikovne zakomponovať do priestoru natoľko, že sa budú viac podieľať na jeho tvorbe ako ho narúšať.
 
Hodnoť

 

Na tej ozrutnej betónovej ploche s minimom tieňa a sedenia aj niekto trávi čas ináč, než presúvaním sa z miesta na miesto? Či akým spôsobom tam majú tie električky prekážať? Nerozumiem
 

 

Samozrejme, že nie. Všetok sociálny život sa koncentruje na nábreží. Aj vzhľadom na absenciu Vami menovaného to miesto pôsobí nanajvýš odťažito.
 
Hodnoť

 

Plocha námestia nebude električkou rozdelená. Námestie je už dnes rozdelené priekopou a ďalej fontánou, od SND k Dunaju sa dá prejsť iba po stranách námestia, nie stredom. Električková trať v pešej zóne naopak bariéru nevytvára. Napr. na Obchodnej alebo na Župnom nám. môžete prejsť cez koľaje v ľubovoľnom mieste.
Električka v pešej zóne nevytvára žiadnu bariéru. Koľajové vozidlo má predvídateľný pohyb, na rozdiel od vozidiel cestných, ktoré môžu vybočiť a ísť ľubovoľnou stopou. V mieste, ktorým má viesť električka, nie je žiaden jedinečný verejný priestor. Naopak, jedná sa o plochu bez zelene, bez mestského mobiliáru.

Vedením električky pod povrchom sa nijako nezmenia poteniciálne vibrácie. Podpovrchové vedenie však znamená zásah do už existujúcich podzemných stavieb a inžinierskych sietí a najmä nutnosť budovať rampy medzi povrchom a podpovrchovou časťou. Uvedené rampy by boli dlhé minimálne 100 metrov na každej strane. Presunutím električky čiastočne pod povrch by práve vznikli veľké bariéry voľného pohybu chodcov, ktorí by boli nútení rampy obchádzať.

Trasovanie električky poza divadlo, po Landererovej, je z dopravného hľadiska nežiadúce. Sám som myšlienku vedenia električky po Landererovej podporoval, ale odborné argumenty ma presvedčili. Znižovanie priepustnosti križovatiek, absencia mimoúrovňového križovania Košickej alebo nežiadúce smerové pomery trate a s tým súvisiaca dlhšia jazdná doba.

Signatári výzvy električku pred SND nechcú. Majú právo vyjadriť svoj názor a rešpektujem ich postoj, aj keď s ním nesúhlasím. Dúfam že budú oni rovnako rešpektovať aj postoj iných odborníkov, najmä dopravných, ktorí porovnali viacero možností a uznali že trasovanie popred SND je najvhodnejšie.
 

 

Na Obchodnej to riešenie podľa mňa nie je najšťastnejšie. Ten koridor je miestami veľmi úzky, obchody na oboch stranách, ľudia si síce zvykli ale električky sú stresový faktor. Nie je to taký ten pohodový nákupný bulvár, aký by mohol byť - aký napríklad vo Viedni spravili z Mariahilfer Straße.

https://reality.etrend.sk/kome...

Oproti tomu je priestor pred novým SND nudný a nevyužitý. Snáď len počas akcií kultúrneho leta by električky mohli pôsobiť rušivo, tých je však málo.
 

 

Električka ako stresový faktor na Obchodnej? Pre mňa je oveľa väčším stresovým faktorom auto v pešej zóne, než električka, ktorej pohyb viem predvídať na desiatky metrov dopredu, vďaka koľajniciam. Nevšimol som si že by na Obchodnej niekedy boli problémy medzi električkou a chodcami. Nie sú mi známe ani nehody. Na Obchodnej viac ako električka prekážajú rôzne vozidlá odparkované v tesnej blízkosti koľajníc, ktoré zaberajú priestor chodcom a nutia ich prechádzať na priestor koľajovej trate.
 

 

Nehovorím, že sa na to nedá zvyknúť, ale je to minimálne rušivý element, ak nie stresový faktor, aspoň pre mňa. Zrušenie v tomto prípade samozrejme neprichádza v úvahu, kdeďže je to kľúčová tepna nezávislej koľajovej dopravy. Ktorá mi je sympatická a som za jej rozvoj aj v prípade lokality Eurovea.
 

 

Iste, rušivý element je všetko, čo núti človeka aby upravil svoj pohyb, vyhol sa niečomu, čo zaberá priestor. Pre mňa je rušivý pohyb aj tlupa turistov, ktorá sa pohybuje pomaly, je rozťahaná po ulici a predierať sa cez ňu síce teoreticky možné je, ale radšej ich obchádzam. A na rozdiel od električky tlupy turistov idú mimoriande pomaly, takže zavadzajú oveľa dlhšie a nútia ma aktívne ich obchádzať, v prípade električky pár sekúnd počkám a prejdem priamo.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava