SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Linku do rakúskeho Hainburgu prenechá DPB dopravcovi Slovak Lines (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Ekonomická situácia linky bola neudržateľná - to vedel kazdy od zaciatku okrem isteho branislava Z.
 

vsetky linky MHD

v Bratislave su stratove, cize ktora bude dalsia ? Podla mna treba zacat takymi , co idu do okrajových stvrti, hned by som napr. zacal linkou 21. Nemam nic proti DNV, len su dalej ako ten Hainburg. Atd.
 

DNV je mestska cast Ba

ulohou mhd nie je zabezpecovat prepravu vzduchu medzi bezvýznamným mesteckom v Rakusku a Ba. v prvom rade maju byt obsluhovane mestske casti.
 

To bezvýznamné rakúske mestečko

sa v skutočnosti už dávno zmenilo na veľké bratislavské sídlisko a nákupné centrum.
 

 

DNV je niečo ako Petržalka, len 20 km od mesta. A ide sa tam po takých malých kľukatých cestách, kde keď sa dve autá cuknú do seba, sú všetci odrezaní od sveta. Ide tam iba bus alebo auto. No proste paneláková dedina ďaleko od mesta. Fasa žiť.
 

 

Nie, linky MHD nie sú stratové. Linky MHD sú objednávané mestom Bratislava, ktoré za ich prevádzku Dopravnému podniku platí, pre DPB to teda je (alebo aspoň by mala byť zisková aktivita).

901 nebola nikdy objednávaná, ale vždy bola prevádzkovaná na komerčnej báze. To znamená, že jediný príjem sú tržby z cestovného a keď tie nepokryujú náklady, tak to nikto iný nezaplatí (aspoň nie oficiálne, indície že sa to krížovo financovalo cez MHD existujú).
 

 

Úlohou DPB nie je vytváranie zisku, ale z dvoch veľkých príjmov, menovite z dotácií, a z výberu cestovného prevádzkovať MHD tak, aby sa to nepohybovalo v červených číslach. Ak napr. DPB potrebuje nové autobusy, či vybudovať novú električkovú trať, tak na to prispeje mesto, či ide to z EU-fondov, ale nie z neexistujúcich ziskov DPB.
Okrem už spomenutých dvoch veľkých príjmov DPB má nejaké malé príjmy z reklamy, teda že napr. vozidlá nosia reklamu, či zo zmluvnej dopravy, či z predaja starých vozidiel do šrotu.

Tie medzištátne MHD linky zavádzal Záhradník, ktorý svoju funkciu riaditeľa DPB považoval ako odrazový mostík do vyššej politiky, a očakával od nás, že za linku MHD do Hainburgu budeme vďační a urobíme z neho župana...

Či tá linka bola, či nebola zisková, z vonku, bez znalosti údajov ťažko posúdiť, a ťažko ustrážiť, či sa to nejako nedotovalo krížom, z financií určených na fungovanie dotovaných liniek DPB/MHD.

Napr. opravár ten hainburgský autobus možno opravoval celý deň, ale vykázal to tak, že pracoval na inom vozidle z dotovanej linky. Aj olej sa dá vyfasovať akože na doliatie do kĺbového autobusu, potom ho doliať do tohto nedotovaného autobusu.

Iná vec je tá, že ak na linke podľa DPB nie sú zisky, či aspoň vyrovnaný rozpočet, tak neviem, že akú fantáziu v tej linke vidí Slovak Lines? Veď nedávno odkláňal svoje viedenské, či letiskové spoje z Hainburgu na inú trasu.
Pomôcť linke ale môže účinná parkovacia politika, ktorá ak sa bude dôsledne vymáhať, tak by mala obmedziť cesty autami do Bratislavy aj z tohto smeru a ľudí presunúť do verejnej osobnej dopravy.
 

 

DPB je akciova spolocnost a zo zakona ma ulohu tvorit zisk. Platenie liniek MHD zabezpecuje (opat na zaklade zakona) mesto Bratislava, ktore si u DPB objednava dopravne vykony a plati za ne.

Je bezne ze vykony vo verejnom zaujme realizuju aj sukromne spolocnosti (napr. Slovak Lines v primestskej doprave) a nerobia to pre pekne oci, ale pre zisk.
 

 

Jediným akcionárom, majiteľom DPB, je mesto. Ak na vyrovnanú, teda bezstratovú bilanciu DPB stačí x miliónová dotácia, tak tam nebudem z mestského rozpočtu na úkor niečoho iného iba preto pchať x+5 miliónov, aby sa vykázal zisk 5 miliónov.
Zisk by sa takto hravo dosiahol, ale aký by to malo zmysel?

Zisk viem dosiahnuť aj vtedy, ak zvýšim cestovné. Ale potom zas odkloním v MHD cestujúcu verejnosť do automobilovej osobnej dopravy a vzniknú mi iné trable, napr. potreba širších ulíc, viac parkovísk a pod.

DPB v porovnaní z veľkých príjmov z cestovného a dotácií, môže tak akurát vytvárať nejaké nepodstatné príjmy z reklamy, či zo zmluvnej, alebo zájazdovej dopravy, ale tam zas je dosť veľká konkurencia.

A práve Záhradník bol ten, kto reklamnú agentúru patriacu pod DPB privatizoval, aby zisky mal niekto iný...

DPB už druhý rok za sebou skončil so stratou 2 milióny, si to môžeš pohľadať na internete, a zistiť príčiny, ja to tu teraz analyzovať nemám chuť a čas...
 

 

SL na tej linke vidí potenciál zisku ziskaný jednak zvýšeným ceny cestovného a optimalizáciou počtu spojov. Či im to vyjde zistíme časom.

Faktom však je, že dnešné tržby DPB pokrývajú náklady (DPB ich vie vďaka vnútropodnikovému účtovníctvu celkom presne spočítať) z polovice, teda na každý lístok za 1,50 € sa vygeneruje rovnako vysoká strata.

Ekonomika by možno bola iná, ak by sa v čase vyvíjala aj cena cestovného, ktorá bola na súčasnú hodnotu nastavená ešte v roku 2008 pre trasu len do Wolfsthalu. Za tých 11 rokov sa teda nie len trasa predĺžila, ale zároveň sa niekde inde posunula aj nákladová úroveň.

Holt, DPB ako interný prevádzkovateľ sa má najskôr starať o dopravu v meste. Medzinárodnú dopravu by ani nemal prevádzkovať, každopádne určite nie so stratovým výsledkom. Mesto BA tiež nemá zákonnú možnosť financovať medzinárodnú dopravu. Takže jediným riešením z tejto situácie je linku zrušiť, to, že DPB ústretovo vyrokoval náhradu prostredníctvom iného dopravcu je mu len za česť.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava