SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislavský magistrát chce prispôsobiť mesto meniacej sa klíme (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Magistrát sa nech láskavo vyjadrí k plánovanej električkovej trati na Košickej ulici.

Jedna možnosť je vedenie trati v strednom deliacom páse, čo znamená likvidáciu stromoradia. To, že trať bude zatrávnená, nehrá žiadnu rolu. Na rozdiel od trávy totiž práve tie, na likvidáciu odsúdené stromy vytvárajú ten prepotrebný tieň, ktorý ochladzuje ulicu o cca 4 stupne Celzia a z časti fungujú aj ako vetrolamy.
Zatrávnená trať je hlavne iba o estetike a možno menšom hluku, ale nie o boji proti klimatickým zmenám, nevytvára totiž tieň.

Druhá možnosť je stromy a zeleň ponechať v deliacom páse, a trať situovať do vozovky. V tom prípade stromy a zeleň v deliacom páse zachránime, stačí len mierne upraviť ich koruny, aby neboli v kolízii s trolejovým vedením.
Čo autá? Pre potreby rezidentov postačí jeden pruh, a ostatní už nemajú dôvod tam chodiť autami, bude tam predsa električka.

Na príklade Košickej ulice a tam plánovanej električke zvedavo očakávam, že nám vedenie mesta, ale aj Ružinova, v reálnej praxi predvedú svoje predstavy o účinnom boji proti klimatickým zmenám...

Uvidíme, či padnú stromy a ostatná zeleň v prospech ekologickej električky, alebo zeleň zachránime a
v prospech ekologickej električke necháme radšej silne obmedziť neekologickú IAD v tej lokalite.
 

stromy na Košickej

už pomaly dožívajú. je to otázka času.
nie je lepšie tam mať električku, na chodníkoch nové stromy? a žiadna zatrávnená plocha, ale vyasfaltovaná, nech tade chodia aj autobusy. funguje to tak aj inde vo svete
 

 

Som trpezlivo čakal, kto sa prvý ozve a vyhlási v Bratislave typický a tradičný boj proti "chorým" stromom, aby mohlo byť viac asfaltu a horšie životné prostredie. Gratulujem, dnes máš prvenstvo Ty....

Toto je ten typický bratislavský postoj. Stromy môžeme v pohode vyrúbať, veď sú choré, desaťročia nijako neošetrované, a tak ohrozujú bezpečnosť chodcov, či dopravy a pod. A keď už sú v záujme našej bezpečnosti beztak vyrúbané, tak ten pľac po nich môžeme pokojne vyasfaltovať, veď ten majiteľ asfaltu niekde na opačnom konci mesta zo zákona (ak ešte vôbec existuje) vysadí dva krát toľko stromov, koľko sa obetovalo v prospech vyasfaltovanej plochy.

Ukáž mi ale, že kde sú tie tisíce a desaťtisíce stromov, ktoré údajne boli niekde na opačnom konci mesta vysadené, keď sa niekde inde stromy obetovali v prospech nejakej investície. V porevolučných časoch sa dokonca otvorene písalo o tom, že v meste nie sú plochy, kde by bolo možné takéto náhradné stromy vysadiť. Investorom dokonca odpúšťali náhradnú výsadbu stromov, lebo nebolo kde sadiť.

V susedstve železničnej trati v Senci bol dokonca nejaký sad, kde chovali stromy určené na náhradnú výsadbu. Napokon ich nedokázali predať, lebo pre nedostatok miesta pre náhradnú výsadbu nešli na odbyt.

Stromy robia tieň a tieň o cca 4 stupne ochladzuje danú lokalitu. Tak mi vysvetli, ak na Košickej vyrúbeme stromy, a miesto nich nejaké, hoc aj vo dvojnásobnom počte vysadíme niekde v DNV, tak ich tieň na tú diaľku ako ochladí lokalitu Košická?

Svojho času som bol na prezentácii na tému električkovej trati "Košická". Ozval som sa pre tie stromy. Poslanci Ružinova hovorili to isté, tie stromy netreba chrániť, sú staré a choré, pokojne môžeme ich vyrúbať a nahradiť betónom, či asfaltom!
Majiteľ Cvernovky si tiež vypýtal slovo, že tie stromy netreba ľutovať, môžu hoc aj všetky padnúť, lebo on vo svojom vnútrobloku vysadí kopu nových stromov. Lenže opäť je tu otázka, ako strom vo vnútrobloku Cvernovky ochladí Košickú ulicu, a hlavne ako trebárs v koncovom úseku pri Miletičovej?

Inak od Mlynských Nív na Košickej sú stromy zaiste staršie, ale všetky zelené a košaté. Ak sú choré, tak sa dajú ošetriť, či postupne, ako sa bude kaziť ich zdravotný stav, tak vymeniť za nové.
Ale od Miletičovej tam v stredovom páse máme samé nové stromy, už dosť veľké na to, že robia aj badateľný tieň. Tak ich vyrúbeme?

Klimatické zmeny si pýtajú električkovú dopravu, ale v jednom z terajších jazdných pruhov, na úkor IAD. A stredový pás má zostať zachovaný pre zeleň a hlavne pre čo najviac stromov.

Ale vyrúbať stromy v stredovom páse, zlikvidovať tam aj ostatnú zeleň, potom to celé vyasfaltovať, tak to je tá najväčšia katastrofa, ktorá sa teraz dá vymyslieť, vyrobiť. Na tej ulici je hustá autobusová MHD, ak J&T dá, má tam byť aj električka, v okolí Košickej je tiež dobrá MHD, vrátane trolejbusovej, či SAD. Tak prečo sa tak trasieš, aby sa autíčkám nijako neublížilo? Hádam ani tebe sa tam nechce prichádzať s bezpochyby dobrou MHD?

Inak som v piatok tade išiel peši, v úseku Miletičová-Páričková. Na kraji cesty každé druhé zaparkované auto bolo cezpoľné! Je to ale v blízkom susedstve autobusovej stanice a na začiatok Košickej vedie aj hustá trolejbusová doprava z vlakovej stanice. Tak prečo tam majú parkovať cezpoľní a my prečo v prospech ich áut máme rúbať stromy, ak tam má byť ekologická električka? Verejná osobná doprava je tam vynikajúca, stačí tam toľko parkovacích miest, koľko rezidenti potrebujú a jeden jazdný pruh v oboch smeroch preto pokojne môžeme obetovať pre električku, aby sa stromy v stredovom páse zachovali.
 

 

b.pityo niet čo dodať a doplním "Investorom dokonca odpúšťali náhradnú výsadbu stromov, lebo nebolo kde sadiť..." naozaj nie?! toľko miesta, že až, len to chce okrem zasadenia stromov sa aj o ne poriadne starať (aspoň v prvých rokoch)...

ps: čerstvý príklad v PB/časti DH kde popri ceste súdruh starosta Pék "zasadil" betónové kvetináče s vysýchajúcimi kvetmi, gratulujem.
 
Hodnoť

Vallo a Bubla

fungovali v roku 2018???
 
Hodnoť

...;

Vyjadrenia, vyhlásenia, vízie ... .
Oranžové kruhy, zelené námestíčko ... .
Tlačové konferencie/besedy/brífingy ... .
Knižka „Plán Bratislava“ , Metropolitný inštitút ... .
Ping pong , stretnutia s občanmi, učastníci pochodu ... .
10 000 stromov, lepšia MHD, vitajte cudzinci, plot vraj nebude ... .
Stíhajú politiku, rodinu , magistrát. Športujú, budujú, pochodujú, hlásia/vyhlasujú ... .
Je to jasné - hlavné mesto riadi „Rodinka Úžasných 3“.
 

 

Ďurkovský s Ftáčnikom tu toho vybudovali najviac, že?
 

durkovsky vybudoval

daleko najviac.....potopila ho kauza burania pko....a to prisla este v roku 2008 financna kriza.....len zopar veci vybudovanych za neho:
- most Apollo
- postavenych 300 najomnych bytov (Tomankova, Hany Melickovej, Pri Krizi)
- trolejbusy na Dlhe Diely
- rekonstrukcia partizanskej luky a kacina
- oprava Zupneho nam.
- komlexna rekonstrukcia starej radnice
- rekonstrukcia Hviezdoslavoveho namestia
- rekonstrukcia elektrickovych trati (obchodna, Zahradnicka zatravnena)
- rozsirenie nabrezia L.Svobodu na 2 jazdne pruhy, Botanicka na 3 pruhy
- vystavba kruhoveho obchvatu vo Vrakuni
- prepojenie Harmincova - Razsochy
- rekonstrukcia zimneho stadiona
 

 

Nuž, to vyžaduje veľkú dávku odvahy prisúdiť Durkovskemu ako úspech rekonštrukciu nejakého námestia v Bratislave betónovou dlažbou akú si nedávajú ľudia ani na záhradu. Kto podpísal prenájom predstanicneho námestia? Kto povolil výstavbu pri prezidentskom paláci?
 

tvrdit ze hviezdoslavovo nam.

je nieco extremne zle chce tiez odvahu.... ta dlazba je dobra, problemom je na nu pustana doprava....ale mne je jasne, ze vam vy sa tam hodili oranzove kolecka a namiesto zelene zeleny nater..... stavby povoluje predpokladam stavebny urad, vacsinu kontroverznych stavieb povolil krajsky stavebny urad ako odvolaci organ.... predstanicne nam. podpisal durkovsky, vystavbu zastavil ftacnik....
 
Hodnoť

 

Len tak pre zaujímavosť, posledné roky vysadili v New Yorku 1 milión stromov, u nás Vallo prislúbil vysadiť 10-tisíc stromov a kríkov, len zistil že niet kde.
Horúčavy, tečúci asfalt a výpadky prúdu. Mestá sa menia na nehostinné nory:
https://hnonline.sk/svet/20104...

Čelíme novému problému: Dopestovať zdravý strom bude v najbližších rokoch umenie
https://www.bratislavskenoviny...

Vallo zatiaľ funguje v PR režime, skutky nevidíme a čas neúprosne beží. Oranžové gule namaľované na betóne to nespasia.
 

 

PS: A v asfaltovaní chodníkov sa veselo pokračuje (s hrôzou so zistila že zaasfaltovali chodník na Račianskom námestáí pri tej ohavnej výškovej budove na rohu). Dokedy bude mesto a MČ tolerovať betónovanie/asfaltovanie plôch? Že tam neostala plocha na zeleň ani nekomentujem, budova od chodníka k chodníku, za to ale môže predchádzajúce vedenie mesta a MČ (stavebné prady).

Koľko stupňov musí byť v lete v meste, aby magori vo funkciách pochopili že musia pristupovať k projektom inak, ekologicky?
 

 

kde je Račianske námestie?
 

 

Tak Račianske Mýto. Zmení to ale smutnú podstatu príspevku? Myslím túto ohavnosť bez zelene, bez kúska citu k verejnému priestoru.
 

 

Presne toto som si hovoril vcera na Sasinkovej - usek od novostavby vedla policie az po krizovatku so Straznickou prechadza zmenou povrchu. Len zial na rozdiel od Stevcika, ktory uz pri prerabkach celistvych usekov ulic presiel na dlazdenie, na Sasinkovej sa veselo betonuje a nasledne valcuje ten drsny kamienkovy cierny asfalt ci co to je... Nech zije Aufrichtova, ktoru nam tu cert bol dlzen.
 
Hodnoť

prisposobit mesto meniacj sa klime?

je trochu pomyleny proces, mozno tak prvy stupen, to ked tu raz bude 45 v tieni, budeme sa prisposobovat ? Alebo naopak, mali by sme mestsku klimu aktivne sa snazit menit k lepsiemu, nie len pasivne sa prisposobovat. Prisposobovanie bola idea tak 10 rokov dozadu, ked sme o rizikách este vela nevedeli.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava