SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Práce na električkovej trati v Bratislave sa predĺžia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Toto celé mi pripadá ako deja vu so stavbou na bratislavských Nivách : najprv obrovská road show primátora, s veľkolepými prezentáciami pre obyvateľov , s optimistickými termínmi dokončenia jednotlivých etáp. Potom letné komunikačné ticho. Medzičasom sa stavba 1.etapy rozvláčňuje a postupne sa prelieva do 2.etapy, ale bez dokončenia tej prvej. A nenápadné oznámenie, že Magistrát rokuje o novom harmonograme. Predĺženie v statuse "stavenisko" pre karlovešťanov bude o koľko - o mesiac, o dva , do konca roka ? Bez zahustenia náhradnej dopravy, lebo nie sú kapacity. Bez normálnych zastávok MHD. V prachu a hluku. S ďalšími dopravnými obmedzeniami. V začínajúcom školskom roku. Štve ma to, lebo som naozaj verila, že projekt je pripravený.
 

 

Podľa vašej frustrácie a v levov súdim, že ste v živote ešte nič neostávali ani nerekonstrouvali..... Potom by ste pochopili, že nie vždy všetko sa dá spraviť tak ako sa to naplanuje. Pri novej stavbe je väčšinou bez problémov. Ale pri rekonštrukciách nikdy neviete čo nájdete....
Okrem toho danú rekonštrukciu pripravilo ešte bývalé vedenie a s oveľa horším možnosťami ako je to teraz...
 

 

Pardon za chyby... Neskontroloval som si to pred odoslaním.
 

 

To ste presne opísali prvý bod zo štandardnej teórie troch obálok. A tak to tu ide dokola.
 

nebolo by lepsie

keby radsej na zaciatku povedali dlhsi termin, ked nevedia co ich caka?.....rekonstrukciu pripravilo byvale vedenie. a aku rekonstrukciu pripravilo nove vedenie po takmer 20-tich % svojho funkcneho obdobia?
 

Bývalé vedenie? Skôr staronové!

Začiatkom leta v roku 2015 v kultúrnom dome na Molecovej bola pre občanov zorganizovaná verejná prezentácia na tému rekonštrukcia električkovej trati v Karlovej Vsi

Vtedy nový primátor Nesrovnal tam vyslal svojich spolupracovníkov, menovite pani Ing. Tatianu Kratochvílovú, vtedy vo funkcii hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy a jej "poskoka", priemyslováka Petra Bánovca. Oni dvaja nám prezentovali hotový projekt rekonštrukcie.

Po rečiach ale skutok utiekol, rekonštrukcia sa nekonala.

Začiatkom leta 2019 na rovnakom mieste nový primátor Vallo opäť zorganizoval verejnú prezentáciu na rovnakú tému.
Rozdiel bol iba v tom, že na rozdiel od Nesrovnala v roku 2015, primátor Vallo bol slušný a medzi občanov prišiel osobne. Hlavné slovo mal pán Ing Dekánek, v čase prezentácie dočasný riaditeľ DPB, inak dobrý odborník na dopravu, okrem iného aj web-stránka imhd.sk je jeho dieťaťom.
Prítomná bola a do prezentácie občas aj zasahovala pani Ing. Tatiane Kratochvílová, tentoraz ako viceprimátorka pre dopravu. A bol tam aj pán Peter Bánovec. On do diskusie tentoraz nezasahoval, ale u neho bola najväčšia zmena. Už nebol iba radovým absolventom dopravnej priemyslovky, ale sa hrdí titulom magistra. Absolvoval nejakú školu manažmentu, aby mohol ísť do z verejných zdrojov platenej funkcie, a tú funkciu aj má, má na starosti dopravné plánovanie.
Bývalo štandardom, že túto dôležitú funkciu v minulosti zastával dopravný inžinier, ale ak niekto pozná Kratochvílovú, tak stačí iba titul magistra, načo by sa niekto s takouto známosťou lopotil na náročnej odbornej univerzite? On by tú funkciu asi dostal aj ako magister sociálnej práce na Svätej Alžbetke...

V každom prípade projekt rekonštrukcie sa rozbiehal ešte za Ftáčnika, duo Kratochvílová-Bánovec na tom pracovali a uviedli do konečnej podoby a nám to v roku 2015 aj prezentovali ako ľudia na Nesrovnalovej výplatnej listine.
Neviem, či od Nesrovnala odišli dobrovoľne, alebo boli odídení, ale projekt pre nich nemôže byť neznámy, iba akože od iných zdedený, aj keď v nejakých detailoch sa za ostatných štyroch rokoch meniť mohol. Táto nepodarená dvojica na tom projekte totiž aktívne pracovala...

Pri rekonštrukciách ale vždy môže dôjsť k nejakému prekvapeniu v podobe toho, aké, nikým nezaznamenané inžinierske siete sa nájdu v podzemí.

Primátor Vallo?

Je to aktívny, mladý a dynamický človek s elánom. Osobitne si na ňom cením to, že má odvahu siahať aj do osieho hniezda a realizovať aj tie nepopulárne, ale pre mesto bytostne dôležité projekty, ktoré jeho predchodcovia pre istotu s veľkým oblúkom, vypočítavo-zbabelo obchádzali....
 

 

A to neschopné duo Kratochvílová-Bánovec si vybral do svojho hviezdneho tímu nejaký Marťan alebo ten aktívny mladý dynamický Vallo s elánom?
 

 

V dlhom príspevku ste pohejtovali ste všetkých naokolo a nič konštruktívne ste neuviedli. Na čo to bolo dobré?

Pri príprave projektu sa rieši, aký je súčasný stav a ako má výsledok vyzerať, tzn. kde budú nové zastávky, aký typ koľajníc sa použije, aké bude okolie trate... a na základe toho sa zhodnotí ktoré súčasné plochy stavba zaberie, aké súvisiace úpravy sú potrebné. Toto všetko nerieši jeden-dvaja ľudia, ale celý tým - projektanti, odborníci na koľajové trate, architekti, urbanisti.... v rámci príprav sa oslovujú všetci známi prevádzkovatelia sietí na vyjadrenie. Duo Kratochvíľová - Bánovec boli, pokiaľ viem, manažérmi celého projektu, ktorých úlohou bolo zabezpečiť, aby všetci zúčastnení spolu komunikovali a aby výsledok zodpovedal očakávaniu. Takto projekt ide do súťaže na zhotoviteľa.

Dodávateľ má na celú stavbu 15 (neviem či nie dokonca až 18) mesiacov a na príprave finálneho harmonogramu pracoval aj on, aby reálne zohľadnil náročnosť prác a dostupné kapacity. Ak sa však až v priebehu stavby zistí, že v území sú aj neznáme siete, alebo siete nachádzajúce sa inde ako je zakreslené v projekte (v BA sú oba prípady pomerne bežné, keďže ani sami vlastníci nevedia, kde čo majú a častokrát ani to, či dané siete sú ešte „živé“), nezostáva nič iné, len to celé preplánovať a vybudovať inak. A toto je ten moment, ktorý, aspoň podľa vyjadrenia primátora ale aj DPB (viď nižšie skopírovaná časť statusu z Facebooku DPB), spôsobil zdržanie a posun termínu.

Len je škoda, že sa Slovensku máme stovky až tisícky odborníkov „na slovo vzatých“ ktorý všetko vedia, ale neprihlásia sa do výberových konaní na pracovné pozície a tým pádom nám ostatným nedajú šancu vidieť ich kvality v praxi.

Z FB DPB:
"Viacero inžinierskych sietí pod karloveskou traťou bolo totiž umiestnených “načierno” a je potrebné kvôli nim projekty upravovať. Preto museli byť niektoré činnosti dočasne pozastavené."
 

...

Neviete nahodou preco pri rekonstrukcii karloveskej elektickovej radialy museli na niektorych miestach vybrat vyse metra materialu pod kolajnicami ? lebo teraz ta cesta vyzera ako tankodrom a ktovieaky material otaznej kvality tam opat navezu
 

 

Neviem ktoré konkrétne miesto myslíte, ale v celom úseku sa vyberalo celé štrkové lôžko (nová trať bude postavená modernejšou techológiou na betónovom podklade).
Na viacerých miestach (obzvlášť medzi zastávkami Segnerova a Nad lúčkami) sa v minulosti prepadávalo podložie pod štrkovým lôžkom, takže tam sa musela vybrať resp. zhutniť väčšia vrstva.
 

Valec57

predpokladám, že ste na svete dosť dlho na to, aby ste uverili všetkému, čo niekto napíše na fb,
trať v KV v súčasnom šírkovom usporiadaní spolu s vozovkami a chodníkmi je bez zásadnej zmeny od r. 1972, vtedy ešte ako čiastočne vo výstavbe, s tým, že od júla 1975 je v prevádzke po predĺžení po obratisko

skúsite si predstaviť kedy by podkopávali trať, aby to nebolo vidno a DP sa o tom nedozvedel?
čo by ste povedali, akú technológiu by bolo treba použiť, a to opakovane, aby na lôžku okolo trate nebolo poznať, že sa pod trať položili viaceré IS?

skúsite si tipnúť aký veľký by musel byť rozsah IS, aby ich "zásah" do staveniska vynútil celoplošné účinky a nevyhnutnosť prerušiť takmer všetky rozhodujúce práce?

nikoho sa nezastávam, ale výčitka, že sa nehlásia do výberových konaní, podľa mňa, nie je na mieste, niekto môže mať pracovné miesto, ktoré mu vyhovuje, niekto nemusí túžiť pracovať v BA a riešiť nové bývanie, niekto môže byť už na dôchodku
pre niekoho nemusí byť zaujímavé riešiť také stavby ako je modernizácia el. trate,, lebo má oveľa vyššie ambície
pre Bratislavčanov sa môže zdať modernizácia ako mimoriadne významná zo spoločenského hľadiska,
len medzi líniovými stavbami v SR je viacero spoločensky oveľa významnejších,
z organizačno-technologických hľadísk sú oveľa väčšie výzvy pre odborníkov úplne iné druhy stavieb
nechcem znevažovať modernizácie / výstavby mestských koľajových tratí, ale z historického vývoja je asi jasné, prečo nemáme prebytok špecialistov, ktorí by sa ponúkali investorom, projektovým kanceláriám i zhotoviteľom
keď som pred desiatkami rokov nastupoval do praxe, tak absolventi s takou špecializáciou nemali veľké uplatnenie, niektorí dosť dlho svoje vedomosti "utápali" pri projektoch závodných vlečiek

kedysi som robil v inv. výstavbe, v predvýrobnej i výrobnej etape, ak by som mal o 20 - 30 rokov menej, nešiel by som do služieb mesta
zúčastnil som sa ešte ako poslanec - člen komisie dopravy v KV rokovania u projektanta, v delegácii KV bola aj Ing. Kratochvílová, vtedy ako zodpovedná za dopravu v pôsobnosti m.č., odchádzal som spokojný, lebo sa mi zadalo, že sme sa dohodli na dobrých zmenám oproti historickým prežitkom
ani nechcem písať aké bolo moje prekvapenie, keď som študoval dokumentáciu pre územné konanie a keď som sa dozvedel, že m.č. súhlasila so zmenami oproti prejednaným zmenám a poslancom - komisii dopravy nepovedali o tom ani muk
ak by som bol vtedy zamestnancom mesta a mal by som mať na starosti ten projekt, mal by som vážnu dilemu - odísť, alebo zostať, asi by som odišiel, lebo sa nechcem zúčastniť a už vôbec nie niesť zodpovednosť za projekt, voči ktorému mám viacero výhrad
dám aj sme stručne
kedysi pri stavbe s RN nad 50 mil. Kčs sa povinne spracúval sieťový graf, ktorý prostredníctvom tzv. kritickej cesty ukázal aký je objektívne možný najkratší čas výstavby, netvrdím, že bez neho nemožno spracovať verný harmonogram, len na základe mnohoročných skúseností si dovolím pochybovať o hodnovernosti
 

 

V texte vyjadrenia bolo uvedené, že viacero sietí bolo umiestnených načierno, čo ja chápem ako v rozpore so známou dokumentáciou. To mohlo vzniknúť jednak nesprávnym zakreslením ešte v 70 rokoch pri výstavbe, alebo hoc aj opustením nejakej predtým používanej siete... (napr. nie tak dávno sa riešili nejaké vzdušné elektrické káble v Petržalke, kde sa zistilo, že boli inštalované kvôli plánovanej výstavbe metra a dnes nie sú pod napätím a ničomu neslúžia).

ET v Karlovej Vsi bola modernizovaná na začiatku 90-tych rokov. Aj vtedy mohli byť vybudované rôzne preložky sietí, ktoré nik nezaznamenal, nik si ich nepamätá a teraz ich náhodou objavili. Ani nemuseli byť živé, ale zrejme nikto sa neodváži napr. zakopnúť do plynového potrubia či je pod tlakom. A aj keď nie, hľadá sa najskôr majiteľ a za ten čas stavba stojí.
(tu ma kľudne opravte, lebo ste väčší odborník ako ja)


A k tej práci... na internete sa vždy nájde množstvo "odborníkov", ktorí vedia skritizovať čo sa urobilo zle, ale záujem ísť ukázať svoje kvality nemajú. Nech majú dôvod akýkoľvek, je to ich rozhodnutie. Ale potom sa nemôžu čudovať tomu, že všetko naokolo je zlé, lebo o tom rozhodujú "neschopní babráci". A tam som mieril svoje prechádzajúce slová.
 

 

Samozrejme, ze sa mozu vyskytnut problemy, ale otazne je teraz, ci sa vyskytuju problemy, ktore sa nedali predpokladat (ako napr. pri predlzeni rekonstrukcie pripajaca pri Auparku), a ako sa na problemy reaguje. Rekonstruuje sa elektrickova trat, nie 1000 rokov stary architektonicky, historicky skvost.

A aj sklz sa da riesit roznymi sposobmi, napr. zacat riesit dosledky sklzu ked je ocividne, ze sa nestiha, lebo vtedy je mozno este cas napr. riesit nahradnu dopravu. Alebo to tak, ako sa to riesit na slovnesku, ze sa to proste oznami par dni pred terminom, bez nuloveho znizenia dopadu na obcanov.

Z tohto su ludia frustrovany, ze nijaky verejny projekt tu nie je poriadne pripraveny, a jeho nepripravenost si vzdy odseru obcania.
 

 

Keby toto pochopilo aj vedenie mesta, získalo by väčšiu podporu i v prípade, keď veci nejdú podľa plánu .
Ale to je o manažérskej schopnosti :-)
 

 

Včera sme tam sedeli od 16:30 ani nohy na stavenisku. Áno problémy sú ale nikdy nie take čo by sa nedali vyriesit...
...
 

 

inak... ten pripajac pri Auparku... klobuk dole!

Konecne nejaka praca porovnatelna s civilizovanou Europou. Musi to ocenit kazdy, kto nim prejde autom a potom ked si porovna asfalt na moste SNP...

Mozno sa dal dat aj sivy mix, nie super cierny, ale ocenujem snahu o redukciu hluku. V mestach by pouzitie takychto mixov na kryty vozoviek malo byt automaticke a na chodniky a ine plochy automaticky pouzit mix so zvysenym albedom. A hlavne prestat s nezmyslami typu zamkove dlazby. Dufam ze to aj bude dotiahnute do konca vo vzorkovniku mestskeho standardu verejnych priestorov.
To len tak na okraj.
 

 

Hovoris o tej nezvladnutej rekonstrukcii, ktora trvalo 3x dlhsie ako sa planovallo.....?
 

 

To je pekne ale včera od 16:30 ani nohy na stavenisku...takze ak sa nejedna o problem typu Došli nám koľaje, tak sa s tým evidentne moc nerobí. Jasne že prpblemy sú a budú ale tým že tam nikto nebude pracovať sa nevyriešia, či?
 

Asi tak

Detto víkend.Nehovorim,že majú robiť v nedeľu,ale sobota,pekné počasie a tam nikto.K...a samozrejme,že to nestíhajú.Nechapem to.K...a tak nech tam.je z magistrátu niekto každý deň a dozerajú na tie práce.Neviem si predstaviť o koľko sa predĺžia ďalšie rekonstrukcie-hlavne okolo tunela.To fakt nemá magistrát žiadne páky?K...a,nestihnete to v termine- -20% dole.A hneď by tam boli aspoň v sobotu.
 

 

Ved ale to neznamena ze sa natom nerobi, treba pozmenit niektore objekty tak co sa tam maju opierat o lopaty? Zhotovitel ich posle na inu stavbu...
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava