SME
Sobota, 24. august, 2019 | Meniny má Bartolomej

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Dopravný podnik zvolal krízovú poradu pre situáciu v Karlovej Vsi (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je ťažké hodnotiť situáciu na dočasnej konečnej zastávky električiek na Molecovej ulici, najmä ak som tam nebol tesne po vzniku nehody.

Veci hodnotím iba na základe fotiek z nehody, zverejnených na stránke imhd.sk, čo nie je celkom objektívne, lebo autor fotiek sa vždy zameriaval na vykoľajenú električku, a nie na dopravné značenie podľa Dopravného a návestného predpisu pre električkovú dopravu, s označením normy: D1/1.

Prvé vykoľajenie nastalo 22.6 2019.
Tu sa stalo to, že vodič idúci od mesta zastavil príliš skoro a tak celým vozidlom neprešiel za tzv. samovratnú výhybku. Táto výhybka je trvalo postavená a pružinovým mechanizmom blokovaná do základnej polohy "Odbočný smer" tak, že nasmeruje električku z koľaje zo smeru z mesta na susednú koľaj smer mesto.
Vozidlo idúce z mesta svojimi kolesami túto výhybku "násilne" postaví pre potreby svojho chodu, teda do priameho smeru. Celou svojou dĺžkou, hlavne so všetkými kolesami musí prejsť cez výhybku, ktorá sa po prechode kolies samočinne prestaví a zablokuje do základnej polohy, teda do odbočného smeru na susednú koľaj smer do mesta.
Vodič ale zastavil priskoro, výhybka sa preto síce samočinne prestavila do odbočného smeru, ale žiaľ medzi dvoma nápravami. Nuž a vodič sa preniesol do opačnej kabíny, nevšimol si, že výhybku neuvoľnil, pohľadom neskontroloval správne prestavenie výhybky, ani to skontrolovať nemohol, veď podvozkom a kolesami stál nad výhybkou, teda ju nevidel. Vozidlo uviedol do pohybu smer mesto a jedno koleso smerovalo späť tam, odkiaľ električka prišla, druhé koleso správne tam, kam električka ísť mala, teda na susednú koľaj smer mesto, teda vykoľajenie bolo zákonité.
Bola to chyba vodiča, zastavil a menil smer jazdy nad samovratnou výhybkou, a to sa nesmie, ak aj nad výhybkou zastaví, nesmie zmeniť smer jazdy nad takouto výhybkou, ale aj po zastavení ju musí opustiť s celým vozidlom v tom smere jazdy, ako išiel pôvodne a smer jazdy zmeniť až za výhybkou.

Podľa nedokonalých fotiek z nehody dňa 22.6.2019 možné je aj to, že na konci zjazdnej koľaje nebola umiestnená návestná tabuľa s významom "Stoj". Jednoznačne tam ale smerom na vylúčenú trať zostali pre výluku už nepotrebné návesti "Obmedzená rýchlosť 20km/hod" a potom nasledovala tabuľa "Koniec obmedzenej rýchlosti". Tieto nedostatky ale nehodu nezavinili.

Pár dní po nehode som tam bol osobne. Vtedy už v troleji bola zavesená drobná návestná tabuľa "Stoj", za ktorú sa čelo električky za žiadnych okolností nesmie dostať.
A na jednom z podvalov sprejom bola namaľovaná tuším fialová čiara, kam až má vozidlo ťahať, aby uvoľnilo výhybku. Tá čiara nemá oporu v návestnom predpise, je to iba taká svojpomocne vytvorená pomôcka pre vodičov.

Vyvrátený zberač a strhnutá trolej, 2.8.2019.
Na vine je vodič, lebo zabehol za drobnú, do troleja zavesenú návestnú tabuľu "Stoj" a tak sa dostal na vylúčený úsek trate, kde sa zberač zamotal do pre výluku ukončeného a od trate na bok ukotveného troleja.

Vykoľajená električka 2.8.2019.
Pri tejto nehode sa vykoľajila električka, ktorá v dočasnom obratisku podľa mojich informácií posunovala. Menovite mala byť odstavená nabok a ako záložné vozidlo mala vyčkávať na nové nasadenie. Pri zachádzaní na odstavnú koľaj sa pod ňou odistila výhybka, nastal vidlicový chod a električka sa vykoľajila. V tomto prípade by sa malo jednať o poruchu výhybky, teda zodpovedná by mala byť "traťovka" DPB.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Môj príspevok bol ako neetický zmazaný po troch dňoch existencie, keď si článok a diskusné príspevky už beztak každý prečítal.

Zmazanie je to dôkazom toho, že si jeho zmazanie vyžiadala zodpovedná osoba z Magistrátu, či z manažmentu DPB, ktorá svojou neodbornou prácou prispela k tomu, že v tom koľajisku, ktoré teraz funguje ako keby železničná stanica, nie sú vytvorené podmienky, technologické postupy na bezproblémové a beznehodové vykonávanie tých manipulácií, ktoré sa tam vykonávajú, či ktoré sa tam pri mimoriadnostiach vykonávať majú a aj budú.

Obratisko do takejto nemotornej, hlúpej podoby mohla navrhnúť a schváliť jedine osoba, ktorá nemá ani kvapku predstavy o fungovaní a organizovaní bezpečnej koľajovej dopravy.
V záujme bezpečnosti dopravy zostáva iba dúfať v to, že pred objednaním zmazania môjho príspevku si môj príspevok starostlivo skopírovala a do budúcna podľa neho napraví to, čo som oprávnene kritizoval.
Nevadí mi ani to, ak si potom zvýšenie bezpečnosti v obratisku pripíše na svoje konto, ja nepotrebujem slávu za to, že som poukázal na chyby v plánovaní obratiska, postačí mi, ak sa moje podnety hoc aj pod menovkou iného uvedú do praxe a tak v obratisku zaniknú nehody...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A už keď som sa takto rozpísal, tak pripomínam ešte jednu životne dôležitú vec:

Mesto, podľa článku zverejnenom v bratislavskej prílohe SME dňa 25.6.2019, už od dňa výluky, teda od 22.6.2019 vie o tom, že ľudia pri prestupoch z liniek x5, 32 a 33 na električku riskujú, ohrozujú bezpečnosť a plynulosť dopravy, lebo prebiehajú medzi autami cez vozovku a krkolomne lozia cez zábradlie električkovej zastávky, aby električku stihli.

Podľa článku mala tam byť policajná hliadka, ja tade moc nechodím, ale policajnú hliadku som tam pri svojich cestách samozrejme nikdy nevidel, iba kvantum ľudí riskujúcich svoje životy, či ohrozujúcich bezpečnosť motoristov.

Nikdy som vážne tomu neveril, že tam uvidím nejakú policajnú hliadku, ktorá tam počas celej výluky, sedem dní v týždni, ráno od cca 4:00, večer do cca 23:00 bude udržiavať zákonný a najmä bezpečný stav.
Preto vtedy som v diskusii k tomu článku navrhoval kompetentným jeden primitívny zásah, upraviť zábradlie električkovej zastávky tak, aby sa nedalo ani podliezť, ani preliezť. Kompetentní na čele s Kratochvílovou sa na to samozrejme zvysoka vybodli.

Teda aktuálne máme dve vykoľajené električky, jeden poškodený električkový zberač, vrátane poškodeného troleja, a pre tie nehody máme za sebou aj krízové zasadanie vedenia DPB.
A miesto slušnej, viditeľnej návesti "Stoj" bude tam na koniec prevádzkovej koľaji vysypaná kopa štrku, aby električky v budúcnosti nevpálili do zákazu, do výluky. Záhadou mi ale nateraz zostáva to, ako sa tam cez tú kopu štrku neskôr z vozovne dostane strojová podbíjačka, či električka súčinná pri kolaudácii vynovenej trati?

A hlavne pri trocha smoly čaká nás ešte smrteľný úraz nejakého netrpezlivého cestujúceho, ktorý si kráti cestu preliezaním zábradlia električkovej zastávky. Potom iste aj Kratochvílová sa zobudí, a zvolá krízové zasadnutie, aby po funuse urobila to, čo už mala urobiť v júni...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pýtam sa,

Načo podbijacka?
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava