SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

V niektorých vozidlách MHD zavádzajú automatické zatváranie dverí fotobunkou (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

výsledok: spomalenie MHD

Je síce pekné že chcú využívať lepšie klímu, reálne ale fotobunky spôsobia spomalenie zatvárania dverí.

Už dávno s tým majú počas špičiek problémy v kĺbových mercedesoch. Keď je špička, trvá oveľa dlhšie kým sa dvere zavrú a vozidlo pohne. Zase niečo "pre ľudí" - to mi veľmi pripomína vládu, tá keď robí niečo pre ľudí, tým hodí ohorok a pozbiera veľké prachy.

Toto riešenie bude podobné, výsledok bude spomalenie MHD.
 

Sme 12345,

jedná sa o to, že nové električky typu Škoda tento, v článku spomenutý systém majú zamontovaný už z výroby.

Doteraz to funguje tak, že električka, či iné vozidlo MHD príde na zastávku, vodič odblokuje dvere. Otvoria sa ale iba tie dvere, pri ktorých cestujúci stlačili tlačidlá na otváranie dverí. Toto funguje desaťročia, iste to poznáš aj Ty.
Lenže cestujúci už ukončili výstup a nástup, dvere ale zostávajú stále otvorené, v zime prúdi do nich chlad, v lete teplo, či šľahá do vozidla dážď. Dvere centrálne zatvára vodič až vtedy, keď prišiel čas odchodu, či na semafore naskočila zelená.

Moderné vozidlá ale majú namontovaný taký systém, že na zastávke vodič odblokuje dvere, potom cestujúci si tlačidlami otvoria tie, ktoré chcú použiť. Výmena cestujúcich je u konca, ale vozidlo stále stojí, lebo ešte nemá odchod, či pre nejaký iný dôvod nemôže odísť. Fotobunka ale zaregistruje, že výmena cestujúcich skončila, teda dvere sa samočinne zatvoria.

A to je to nóvum, fotobunka zistí, že cez dvere už neprebieha výmena cestujúcich, tak tie konkrétne dvere v predstihu, teda ešte pred plánovaným odchodom, zatvorí. Kde ešte je vo dverách frekvencia, tie nechá samozrejme otvorené.
Dvere sú iba samočinne zatvorené, nie zaistené! Dvere s konečnou platnosťou zaisťuje až vodič, a to vtedy, keď už je možné zo zastávky odísť. Pokiaľ dvere nezaistí, vozidlo sa nedá uviesť do pohybu.

Pre Teba je hlavná zmena v tom, že dobiehaš na električku, a vidíš, že dvere sa zatvárajú. Ak ich zatvára tá automatika, tak nemusíš bežať do zorného poľa vodiča, a prosíkať, aby Ti otvoril, jednoducho opäť stlačíš otváracie tlačítko a dvere sa opäť otvoria.
Až keď nadišiel čas odchodu, tak vodič centrálne zatvorí tie dvere, ktoré ešte nestihla zatvoriť fotobunková automatika, zároveň aj všetky dvere zaistí v zatvorenej polohe a odíde.

Nie je to žiadna závratná technická novinka, keď ešte v 1980.-ich rokoch som bol cez železnú oponu vo Viedni, ich MHD už tento systém vo veľkom využívala.

U nás to majú tie nové električky typu Škoda, (60 kusov) podľa článku aj autobusy Mercedes-Benz CapaCity, (41 kusov) a asi aj tie ojazdené autobusy MAN, ktoré sme pred mesiacom kúpili z Klagenfurtu.

Prečo to doteraz nefungovalo? Lebo vodič minimálne na električkách si môže túto fotobunkovú automatiku vypnúť a tak sa dvere samočinne nezatvoria. Nie je samozrejme žiadny racionálny dôvod túto automatiku vypínať, ale sme na Slovensku. Môj syn ako vysokoškolák brigádnik jazdí na električkách Škoda, a túto automatiku vždy má a aj v minulosti mal zapnutú. Veď nie preto bola kúpená, aby električka bola drahšia, ale preto, aby slúžila cestujúcim. Údajne patril k tej menšine, ktorá tú automatiku stále používal.
Interné predpisy DPB podľa môjho vedomia nikdy nezakazovali túto vec využívať.


Citujem z článku:
"Prvou lastovičkou bude linka X6, kde cestujúci na odchod nebudú musieť čakať na horúcom nástupišti, ale v klimatizovanej električke," spresnil podnik.
Všade vo svete je štandardom, že akonáhle jedno vozidlo odíde z nástupišťa, tak sa tam pristaví ďalšie, a sprístupní cestujúcim. Bez ohľadu na to, či má tu automatiku, alebo nie. U nás to nefunguje, lebo nepovažujeme cestujúcich za zákazníkov, ale za otravnú škodnú.

Druhým problémom je tarifný systém. Pristavia mi električku, nastúpim, cviknem si na 14 minútovú jazdu 15 minútový lístok. Ale tá ešte bude čakať 5 minúť na odchod. Čo potom, keď pride revízor, a môj priskoro cviknutý lístok už bude starší ako 15 minút? Aj preto nás do vozidiel púšťajú až presne v čase odchodu...
 

Sme 12345,

Nepoznám problematiku Mercedesov, ani som nevedel, že túto automatiku zatvárania dverí majú. Ak doteraz nefungovala, tak alebo preto, že ju vodiči nezmyselne vypínali, alebo dielňa v rámci šetrenia ju neudržovala v prevádzkyschopnom stave.

Ak táto automatika na Mercedesoch bude funkčná, nič sa nespomalí. Veď akurát v predstihu zatvára už nepoužívané dvere. Tie už v čase odchodu vodič iba zaistí v zatvorenej polohe.

V Mercedesoch je "problém" to, že dvere nie je možné zatvoriť, ak v nich stojí človek, či tam, do zorného poľa fotobunky trčí jeho batožina. Vtedy sa dvere nedajú zatvoriť, alebo ak tam niekto vkročí počas procesu zatvárania, tak sa to na pokyn fotobunky zmení na otváranie, aby tam nikoho neprivrelo.
Takto to funguje skoro všade na Západe. Je to o disciplíne cestujúcich, že nebudú skákať medzi zatváracie sa dvere, či nezostanú stáť vo dverách, ale je to aj o trpezlivosti vodiča, pokojne vyčká, až sa výmena cestujúcich na zastávke ukončí, až potom začne s procesom zatvárania dverí.

Ale naozaj sa tam nič nespomalí a hlavne je to v rukách cestujúcich, aby to bolo rýchlejšie...
 

 

"V Mercedesoch je "problém" to, že dvere nie je možné zatvoriť, ak v nich stojí človek, či tam, do zorného poľa fotobunky trčí jeho batožina."

Nie, nie je to problém. Dvere sa dajú zatvoriť aj keď fotobunka eviduje objekt vo dverách, len treba tlačidlo zatvárania dverí dlhšie podržať. Toto je uvedené aj v Dopravnom príkaze ktorý v tejto súvislosti vyššiel pre vodičov.

To isté platí pre ForCity.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava