SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Karlovku a Dúbravku čaká leto v autobuse (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

no to nebude dobre s dopravou :)
 
Hodnoť

 

Linka X5 bude mať v Karlovke innterval 4 minúty a v Dúbravke 8 minút? To akože do Dúbravky pôjde iba každý druhý spoj?

A prečo sa to potom neoznačilo rôznym číslom linky? Nech sa v tom nikto nevyzná? Už dosť, že X5 má byť autobus a X6 električka, ako u blbých!

PS: A ten diagram, čo zverejnili v tom druhom článku, je tiež dobrý. Linku 9 bude zjavne na Kamennom námestí požierať Godzilla, lebo ako sa tam chce otáčať resp. kade má ísť späť do Ružinova, tak to fakt jasné nie je.
 

 

no ja som zvedavý, ako budú tie x-ká, hlavne smerom z Molecovej na Dúbravku, jazdiť v tom jednom pruhu, ktorý kvôli rekonštrukcii zostane voľný... mne sa zdá, že pomerne rýchlo z toho vznikne súvislý stojaci pás autobusov premiešaných autami

táto rekonštrukcia zaváňa takým pruserom a takými naštvanými ľuďmi, že to môže Valla úplne zošrotovať, akokoľvek nevinne sa v tom ocitol
 

 

Linka 9 pôjde z Kamenného ďalej ako linka 3 do Rače. Opačne linka 3 z Rače pôjde ako linka 9 do Ružinova.
 

 

Čiže linka 9+3 bude vlastne jedna linka, jazdiaca na trase z Ružinova do Rače, cez námestie SNP, ktorá v polovici cesty zmení označenie.

Na druhej strane X5 budú fakticky dve linky s dvoma rôznymi trasami (Molecová-Karlovka vs. Molecová-Dúbravka), ale označené budú rovnako.

Príde vám toto logicky v poriadku?
 

 

Pri 3+9 je dôvodom najmä zastávka Blumentál. Ak by bola linka označená jedným číslom, tak by z jedného nástupišťa premávala tá istá linka do Rače i Ružinova, z druhého na Obchodnú aj Špitálsku. A to by boli naozaj zmätky.

X5 je tá istá trasa, len niektoré spoje sú skrátené. Pri metre je bežné, že niektoré spoje idú len centrálnu časť trasy a nikto im nedáva nové označenie.

Svojim spôsobom je aj 83+84 jedna linka, kde sú v strednom úseku spoje v preklade (raz ide jeden, raz druhý tak, aby bol rovnomerný interval). Len tam sú jednotlivé konce trasy už naozaj ďaleko od seba, tak sú očíslované rôzne. Ale tu som zase počul názory, že načo jazdia dve linky po tej istej trase :)
 

 

Ešte na ilustráciu ako je to absurdné - stojím na Obchodnej a chcem ísť do Rače. Správnym riešením je postaviť sa na zástavku opačným smerom, ako je Rača a nastúpiť na električku číslo 9 z Ružinova.

No to som fakt zvedavý, ako toto budú dávať "príležitostní cestujúci" :-)
 

 

3 a 9 sa stretávajú na Blumentáli, takže stačí sa odviezť správnym smerom a prestupiť tam (dokonca na hrane). Takže v tomto nie je problém. Inak spojenie liniek 3 a 8 (teda v tomto pláne 9) fungovalo normálne pred spustením trate do Petržalky

Toto je dôsledok toho, že máme dve trasy cez centrum tesne vedľa seba (Obchodná a Špitálska). Síce na jednej strane pri výpadku jednej trasy nie je problém zbehnúť na druhú, ktorá funguje normálne, ale zároveň to komplikuje vytváranie jednolinkového variantu.
 

 

V tomto prípade by bolo číslené rozdelenie linky X5 podľa konečnej zbytočné, keďže najhoršie, čo sa môže stať cestujúcemu je, že vystúpi na Borskej a počká 4 minúty na ďalší spoj (čo by inak čakal na násrupnej zastávke).

Skôr sú problémom dve konečné linky 4, keďže ŽST Nové Mesto neleží priamo na Vajnorskej radiále.
 
Hodnoť

Chybička se vloudila

"Keďže na zastávke Molecova nie je obratisko električiek, budú tam jazdiť len jednosmerné električky, ktoré však tvoria len menšiu časť vozidlového parku Dopravného podniku, ktorý ich ale potrebuje aj na trase z Petržalky."

Autorka asi myslí "obojsmerné" miesto "jednosmerné". Úplne presne to je "obojsmerné, obojstranné". Sú aj obojsmerné jednostranné vozidlá a aj jednosmerné obojstranné vozidlá. Jedná sa však skôr výnimky, najmä v prípade obojsmerných jednostranných vozidiel.
 

Erik Z.,

si to trocha prekombinoval.

Všetky dráhové koľajové vozidlá už z výroby majú zadefinovaný predok a zadok, označované písmenami P a Z, alebo A a B, prípadne sa používa aj označovanie číslicami, napr. 1 a 2, či I. a II. Toto označovanie má význam hlavnej pri údržbe, dá sa objednať oprava zadných dverí, predného zberača, môžem objednať prehliadku tretej nápravovej prevodovky, lebo má hlučný chod a pod.

Pri parných lokomotívach sa chod zase delil na jazdu komínom vpred, či tendrom vpred.

V závislosti od konštrukcie sa dráhové koľajové vozidlá môžu deliť do dvoch skupín.
Jedna skupina iba pri chode prednou stranou vpred podáva plný výkon, a jazda vzad je vhodná iba na manipulačné chody na miesto nasadenia, alebo na krátke cúvanie, či zachádzanie z trate do depa, dielne a podobne. Tieto vozidlá na konečných staniciach sa musia vždy otočiť tak, aby aj nasledujúca jazda opäť prebiehala predkom vpred.

Druhá skupina dráhových vozidiel je takzvane reverzná. Tieto vozidlá pri jazde vpred, aj vzad podávajú plnohodnotné výkony, pričom obsluha má náležitý výhľad a komfort na oba smery chodu. Tieto vozidlá pre obsluhu majú vytvorené dve plnohodnotné koncové kabíny, sú situované na koncoch vozidla.

Teda odborný názov je reverzné vozidlo, v mojich študentských časoch sme používali iba tento výraz. Výraz obojsmerné vozidlo ale je pre laikov zrozumiteľnejší, preto sa asi používa tento názov, veď ak politik ide voličom kupovať nové vozidlá, tak to laikom ľahšie odkomunikuje výrazom obojsmerné, než výrazom reverzné.
 

 

Všetky električky sú schopné podať rovnaké jazdné výkony pri jazde "vpred" aj "vzad". Z podstaty svojho pohonu sú teda "reverzné", bez ohľadu na smer vedia dosiahnuť patričné zýchlenie aj maximálnu rýchlosť. Električka ale nie je lokomotíva - v lokomotíve sa nevozia cestujúci.

Obojsmernmé jednostranné vozidlo môžteš spraviť veľmi ľahko. Stačí dosadiť plnohodnotnú kabínu vodiča na zadné čelo električky. Viď: https://upload.wikimedia.org/w...

Dvere však ostali iba na jednej strane. Ako som písal, sú to skôr výnimky a vozidlá jazdia iba na vyhradenej trase, spravidla iba po jednej koľaji.

T5C5 v Budapešti alebo aj nové EVO1/o v Olomouci majú pre zmenu dvere po oboch stranách, ale iba jendo stnaovisko vodiča. Pri premávke "sólo" vozidla môžeš toto využiť iba ako jednosmerné. Aby si mal vratnú súpravu, musíš spojiť dva vozne "zadkom k sebe". V prípade T5C5 môžeš spojiť aj tri vozne, pričom stredný vozeň môže byť otočený ľubovoľne. Podobne je to pri RT8D5.

Reverzné vozidlo je pojem príliš ambivalentný a pri električke nám neprezradí nič o usporiadaní dverí a kabín vodičov. Teoreticky by bol aj môj e-up reverzným vozidlom, keby nemal softvérovo obmedzený jazdný výkon na spiatočke.
 

 

Je to iba diskusia medzi nami, ostatných čitateľov to netrápi, ale nakoľko sa osobne poznáme, tak ešte doplním.

Električka, trebárs naša T3, nie je reverzná, lebo vzadu nemá plnohodnotnú kabínu vodiča so všetkými meracími prístrojmi a ovládačmi potrebnými ku kontrole a riadeniu vozidla pri maximálnych výkonoch a rýchlostiach. Vzadu má iba zjednodušený pomocný ovládací pult na pomalé manipulačné jazdy vo vozovni, či pre núdzový návrat malou rýchlosťou zo zatarasenej trati. Taktiež chýbajú na nej signálne svetlá pre opačný smer jazdy, teda vzadu nemá biele svetlá, a na čele zas koncové, vrátane brzdových.
Preto vozidlo za žiadnych okolností nemôže fungovať ako kyvadlová doprava, kde by napr. pri výlukách kyvadlovo jazdilo hore-dole po tej istej koľaji.
Teda pri takomto vozidle jazda vzad je podľa zákona, aj podľa technických súvislostí iba cúvaním, nie plnohodnotnou jazdou opačným smerom.

Reverzným sa vozidlo stáva vtedy, keď pri chode oboma smermi dokáže podať rovnaké výkony, rovnaké rýchlosti, dá sa svetlami označiť predok a koniec vozidla, vodič má náležitý výhľad na trať aj pri jazde vzad, a z oboch kabín plnohodnotne dokáže kontrolovať a ovládať vozidlo, dávať všetky zvukové signály a pod.

Ale článok je o inom, tak tu čitateľov, ani autorku článku neunavujme! Včera som viezol "Tvoj" vlak, ktorým chodievaš domov z Viedne. Nevidel som Ťa z neho vystupovať. Ak ani dnes nerobíš, alebo dokážeš prísť domov skôr, tak sa môžeme stretnúť na tej verejnej prezentácii. Ja tam iste pôjdem napriek tomu, že nám asi opäť budú prezentovať už dávno rozhodnuté veci, ktoré my občania už zmeniť nedokážeme, veď rekonštrukcia začína o 10 dní, a kocky sú už vo všetkom dávno hodené...
 

 

Ja som PN, mal som úraz. Pošmykol som sa sa, padol na zem a vyskočilo mi ľavé koleno. Už sa to zlepšuje, od budúceho týždňa by som chcel chodiť do práce. O bralách... Ešte uvidím ako budem do toho vlaku liezť.
 

 

Tak sa čo najskôr vylieč! A nabudúce pri chôdzi po schodoch sa neotáčaj za babami!
 

 

Keby to tak bolo! Lenže ja som sa šmykol na obálke na doklady, taký tvrdý priesvitný plast. Ležal pred žltým kontajnerom, niekto vyhadzoval a netrafil. Ja som sa ponáhľal, robil dlhé kroky, nepozeral pod nohy. Zrazu mi pravá noha vystrelila doboku, celého ma stočilo a padol som na zem. Pri páde som pekne švihom, ako keby úmyselne, narazil ľavým kolenom o zem. Nevládal som si sám nohu spraviť, našťastie bol nablízku otec, ten za pomoci pár rán päsťou dostal koleno tam, kam patrí...
 
Hodnoť

 

"Zrekonštruujú aj obidva podchody pod električkovou traťou." - hádam nadchody, podchody tam žiadne nie sú
 

 

Podchody na rekonštruovanom úseku sú na zastávkach Borská a Damborského.
 

 

to som nevedel, díky za info!
 
Hodnoť

 

Ehm, elektricka sa mala zrychlit aj redukciou zastavok, v spominanom useku tri kusy mali ist dolu. Nemoze byt nieco rychle ked to stoji kazdych 300 metrov. Zaroven sa mali pridat nove linky MHD lebo doprava v DU a DD je uboha. Vedenie mesta to vie ale "nenapadlo" ich to riesit paralelne s touto dlhou rekonstrukciou. Preferencia elektriciek v Dubravke a 3 nezosuladene semafory na 600 metroch vyhnali tranzitujuce auta z hlavnej Saratovskej do bocnych obchadzkovch uliciek starej Dubravky medzi rodinne domy. Starostu a mesto to netrapi. Ist Saratovskou je ako jazdit po Manhattane, stale stojite. Ked robite preferenciu, tak rieste aj jej dosledky na okolite ulice a rieste celu zonu, amateri. Som zvedavy na odbocenie aut z Karloveskej dolava na Molecovu pri tom hustom takte elektriciek s preferenciou. Keby aspon mali ludia alternativu v lepsej MHD, ale na DD jazdi len jeden okruzny dobytcak a riedka linka na stanicu.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava