Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislava má ďalšie záchytné parkovisko, začne značiť aj bus pruh (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

MHD zadarmo.

Až do vyriešenia dopravných obmedzení,by bolo vhodné zvážiť bezplatné cestovanie.Podieľať by sa na tom mala ,aj vláda SR...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Bezplatné cestovanie je populistická hlúposť. Cena verejnej dopravy NIE JE dôvodom, prečo ľudia jazdia autami. Motivovať by ich mohli napr. tým, že v cene denného parkovného na záchytnom parkovisku bude celodenný lístok na MHD. Resp. držitelia električeniek by mali parkovné za nižšiu sumu. Ale žiadne také že tam budem iba parkovať. K parkovaniu bude povinne celodenný lístok na MHD, či ho už využiješ alebo nie. Aby to ľudia nevyužívali ako skladisko áut. Výnimka, samozrejme, by bola pre držiteľov predplatných cestovných lístkov. Tí tam budú môcť autá odstaviť so zľavou, prípadne aj zadarmo (lebo mestu už zaplatili kúpou električenky).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Presne tak, bezplatne cestovanie je nezmysel. Je nevyhnutne, aby bolo do ceny cestovneho premietnutych 100% nakladov /nie iba cca 30%, ako teraz - a zvysok kompenzovany z dotacii/. Cestovanie MHD alebo vlakom alebo autom nie je ludske pravo, jedna skupina by nemala jednosmerne dotovat druhu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Aj cena verejnej dopravy je pre mňa dôvod prečo necestujem MHD. Napríklad ak cestujem do práce na druhý koniec BA, stojí ma to 60 min. listok za 1.20€ (cesta trvá cca 45-50 min.). Ak idem úsporným autom na LPG, tá istá (16km) cesta ma stojí liter plynu - 60 centov. Ak idem na benzín cena je rovnaká ako MHD - 1,20€. Cesta autom trvá do 20 min. Prečo by som mal uvažovať nad MHD keď cesta autom je lacnejšia, pohodlnejšia a trvá menej ako polovicu času?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A to auto máš zadarmo, nemusel si ho najprv kúpiť? Výmeny olejov, pneumatík a pod. sú tiež zadarmo? Povinné STK (v prípade LPG každý rok), EK sú tiež zadarmo? Aj ten čas ktorý to všetko stojí? Poistka auta je tiež zadarmo? Ok, môžeš ušetriť kúpenim ojetiny, nejaké 10 ročné približovadlo v patričnom stave je realtívne lacné. Koľko € vrazíš do výmeny výfuku, bŕzd, remeňov a vštkého toho okolo? Minulý rok som predal 10 ročné auto a som rád že som sa ho zbavil. Nezabúdaj na čas, ktorý tomu autu tiež musíš venovať a ktorý by si mohol využiť na iné aktivity. Ten sa dá totiž tiež naceniť.

Z vlastnej skúsenosti viem, že náklady na pohonné hmoty neboli ani polovicou celkových nákladov, ktoré to auta za 10 rokov jeho vlastnenia a používania zožralo.

To, že cesta autom je lacnejšia nie je pravda. Pravda je, že je rýchlejšia a pohodlnejšia. Nayvše, v prípade MHD existuje možnosť kúpiť si električnkeu. Ročná za 264 €. To máš cca. 1 € na pracovný deň (zvyšné dni sú víkendy a sviatky), takže ak by si jazdil výlučne iba do práce a späť, tak by si zaplatil za jednu cestu 50 centov. A to máš lacnejšie ako kúpu paliva pre úsporné auto na LPG. Aj keby si to auto mal zadarmo, nemusel by si platiť poistku, údržbu, na STK a EK by chodilo samo, nemusel by si riešiť žiadne veci okolo jeho údržby, proste "full service" by ti poskytoval niekto iný (a zdarmo).

V prípade že to auto na LPG je stará Škoda 105 (viem si predstaviť že takú získaš zadarmo od majiteľa ktorý sa jej rád zbaví), dovolím si o pohodlnosti pochybovať. A čo všetko do nej ešte budeš musieť vraziť aby to bolo ako tak bezpečné.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Auto samozrejme nemám zadarmo, ale mám ho a mal by som ho aj keby som jazdil v BA len MHD, pretože ním jazdím aj mimomesto a používam ho aj na prevoz rodiny, predmetov, športového vybavenia a pod. Takže náklady na získanie auta, STK/EK, a údržbu sú irelevantné, nakoľko by som ich platil tak či tak, možno niektoré by boli trochu nižšie, ako napr., že pneu by vydržali dlhšie. MHD príležitostne využívam tiež, napr. na cestu do centra, kde sa nedá zaparkovať, je to tak raz za dva týždne. Chcel som len poukázať, že nie vždy je MHD najvýhodnejšia, najmä ak sa chcete presúvať z okrajovej časti mesta do inej okrajovej časti. Električenka pri mojom využívaní MHD nemá zmysel. Keby som mal električenku a jazdil do práce MHD, stratil by som denne hodinu času kôli ušetreným 20 centom, v prípade benzínového auta 1,2€ o pohodlí nehovoriac - stojí to za to?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Práve v tom je to čaro auta - keď ho už mám a platím si zaň všetky tie poplatky, prečo by som ho mal nechať doma a ísť MHD? Chápem to, lebo to sám moc dobre poznám. Taktiež mi je jasné, že v istých reláciách je to autom proste omnoho rýchlejšie než MHD, najmä tangenciálne spojenia.

Zápchy však nespôsobujú ľudia ako ty, ktorí do centra ani nejazdia, ale naopak sa mu snažia vyhnúť (ak majú možnosť). Zápchy spôsobjujú tí, ktorí sa autami do centra počas rannej špičky chcú dostať. V ich prípade by verejná doprava mohla byť rýchelšjeia než využívanie vlastného auta. To je oveľa väčší argument pre to aby ju využili, než to že by bola zadarmo.

Akou sumou si ceníš ušetrnú hodinu času denne? 20 centov ti za to nestálo. Koľko by to muselo byť aby to stálo za to? 2,40 €, čo je 2 x 1,2 € za lístok? Naozaj by si potom auto nechal doma? Ja si hodinu času cením várazne vyššou čiastkou než 2,40 €.

Problémom MHD nie je jej cena. Problémom sú veci ktoré som napísal v pôvodnom príspevku. Zavedením MHD zadarmo sa jej atraktivita zvýši minimálne. Je to populistické riešenie, ktoré nevyžaduje vykonať absolútne nič na zlepšenie kvality verejnej dopravy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Áno, nie je to len cena čo limituje používanie MHD, ale aspoň v mojom prípade je to aj cena rep. to, že sa musím zháňať po lístku alebo otravovať sa z nejakými SMS. Modelová situácia chcem ísť na miesto kde viem že zaparkujem, auto mám v garáži pod domom, vonku je škaredo - snehoprší a zástavka je 500m, bez prístrešku a je pravdepodobné že spoj vynechá. Keď MHD príde bude preplnený, v ňom kašlajúci ľudia a špina, prípadne zima, wifi nefunkčná, spoj nejde priamo ale s prestupom. A za toto všetko dobrodenie mám platiť rovnako, alebo viac ako za cestu autom? Keby som to mal bezplatne, možno nad tým uvažujem, takto ani náhodou!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

500 m na zastávku? To je úplne v rámci štandardov dopravnej obslužnosti. Nemám s tým problém, ak idem po normálnom chodníku, nemusím obchádzať zaparkované autá, výtlky, stožiare, reklamné trojnožky.
Chýbajú prístrešok? Jednoznačne by tam mal byť, osvetlený, s dostatočnou kapacitou pre bežný počet čakajúcich cestujúcich. Navyše takej konštrukcie, aby chránil pred zrážkami aj vetrom.
Spoj vynechá, stáva sa. Je však neakceptovateľné ak vynecháva pravidelne. Dôvody môžu byť rôzne, ako nedostatok vodičov, nedostatok vozidiel alebo veľká poruchovosť vozidiel, prípadne že vozidlu dôjde nafta - aj také som už zažil a nie raz. Vynechanie jedného konkrétneho spoja ktorým chodím raz za tri mesiace pochopím, častejšie nie. Však aj autom môžem raz za tri mesiace skysnúť v zápche, ktorú som nespôsobil.
Spoj príde preplnený - chyba dopravného plánovania, linku je nutné kapacitne posilniť. Ak je to pravidelné, tak jednoznačne ma to vyháňa do pohodlia vlastného auta.
Ľudí ktorí kašlú máš všade, nielen v prostriedkoch verejnej dopravy. Ale chápem že tam je väčšia koncentrácia ľudí v uzavretom priestore a mať vedľa seba chorého spolucestujúceho je nepríjemné. Rovnako ako stáť v rade na kasu pri podobnom človeku, prípadne prevziať od takej osoby nákupný vozík ktorého rúčka bude sotva hygienickejšia než tyč v autobuse. O manipulácii s mincami nehovoriac.
Špina - slabá údržba vozidla. Môže byť dôvodom ísť autom, ak si zašpiním oblečenie. Naposledy sa to stalo strašne dávno a tie vraky už nejazdia.
Nízka teplota - osobne som už veľmi dlho nezažil, posledné vraky ktoré nekúrili už dojazdili. Skôr je problém s vysokou teplotou v lete, buď absenciou klímy alebo jej nefunkčnosťou.
Prestup - vôbec mi nevadí. Prestup sám o sebe problémom nie je. Problémom je, že pri prestupovaní sa nabeháš stovky metrov, musíš chodiť cez križovatky, po daždi, ošpliechajú ťa autá, na prípoj musíš často čakať dlhšie než je znesiteľné, najhoršie je keď skysneš na ostrovčeku uprostred križovatky a môžeš sa iba pozerať ako ti tvoj prípoj odchádza preč a okolo teba lietajú z oboch strán autá, ktoré na teba striekajú špinu. Ideálny prestup je: vystúpim z vozidla priamo v krytom priestore, nemusím nikam chodiť, na to isté miesto mi príde spoj ktorým budem pokračovať. Nie vždy je to možné. Ak musím meniť ostrovčeky, tak má platiť: vystúpim, prejdem ideálne suchou nohou (nie je podmienka) do 150 metrov, pričom nemusím ani raz križovať cestu kadiaľ jazdí iná doprava ako MHD, nemusím čakať na semaforoch a už pri vystúpení budem vedieť za koľko mi pôjde prípoj = informačné tabule. V špičke prestup ideálne do 4 minút, lepšie ešte menej. Súčasťou zastávky trafika a pod., aby som vedel čas prestupu využiť na kúpu novín a pod. Večer a cez víkendy som ochotný čakať 8 minút na prípoj. Viac nie. A hlavne! Prestup musí byť predvídateľný a ľahko zapamätateľný = jednotné intervaly nadväzných liniek, alebo ich násobky. Nie že jeden spoj má večer interval 20 minút a druhý 15 minút. To potom vychádza na náhodu, môžem čakať 2 minúty alebo 17 minút. Podľa toho ako to pôjde. Ak budem musieť dva krát čakať 17 minút, tak nabudúce pôjdem autom.

Toľko uvedené dôvody pre využitie/nevyužitie verejnej dopravy. Nikde som nespomenul cenu cestovného lístku. Lebo tá ma trápi najmenej. Ale aby fungovali veci spísané vyššie je nutné spraviť veľa práce. Spraviť MHD zadarmo nevyžaduje prácu žiadnu. Nezvýši to kvalitu, naopak. Ubudnú tržby. A keď je niečo zadarmo, tak sa na sťažnosti kašle, však čo vám vadí, keď sa vám nepáči. MHD zadarmo je cestou k jej úpadku, aby sme z nej vyhnali aj posledných normálnych cestujúcich.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujem, tvoje argumenty majú zmysel. Možno by bolo dobré spoplatniť vjazd autom do centra a z toho čiastočne financovať MHD. Mal som len z tých všetkých kampaní proti autám pocit, že keď používam auto na tangenciálne spojenia tak pácham niečo zlé.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujem sa vecnú diskusiu. Existujú rôzne spôsoby ako obmedziť vjazd áut to centra. Ja osobne nie som proti autám ako takým. Chápem že majú svoje miesto a využitie, keď potrebuješ previezť väčšie veci, napr. aparatúru na koncert v podniku v centre. Ale v centre mesta autá a priestor pre patria rezidentom, pričom počet miest pre autá má istú max. hodnotu ktorú nie je možné navyšovať donekonečna. Z centra mesta je nutné vytlačiť tranzit vozidiel, čo sa pomaličky aj darí. Problémom je špecifický tvar Bratislavy, ktorá je obtočená okolo Malých Karpát v tvare rožku, z čoho plynú značné nevýhody. Každé mesto má mierne odlišné podmienky a to, čo funguje niekde inde, ešte nemusí fungovať tu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Mňa by zaujímalo, či máte rovnaký názor aj na vlaky zadarmo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

museli by mi platit, aby som cestoval busom vyse hodiny, ked na biku to dam za 45 minut a autom pod pol hodiny. pre analytikov: vratane parkovania a beznej zapchy, resp sprchy pri biku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ak pouzivate auto na cestu do prace iste mate zabezpecene legalne parkovanie. Lebo ak nie, budete si musiet coskoro po prijati parkovacej politiky parkovanie zakupit alebo pravidelne riskovat pokutu. Dnes ludia zneuzivaju parkovaci chaos a tolerovanie porusovania cestneho zakona, ale na tom sa neda stavat dlhodobo. Mozno potom zmenite svoj nazor na pouzivanie MHD.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Auto mám doma v garáži, v práci v areáli firmy. S tým, že ludia využívajú parkovací chaos súhlasím. Na druhej strane, aby som išiel k tete na návštevu do inej mestskej časti na periférii a platil tam za parkovanie na v súčasnosti poloprázdnom parkovisku, je jednoducho zhovadilosť.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava